Wat is er nieuw

Ceratopteris pteroides snoeien

DeScheveninger

Well-known member
Lid geworden
19 september 2010
Leeftijd
66
Ik wil mijn drijfplant Ceratopteris pteroides snoeien.
Weet iemand hoe je dat doet?
Kan je gewoon de drijfbladeren eraf knippen? of is daar een andere methode voor.

Beste Scheveninger...

Weet je 100% zeker dat het een Ceratopteris Pteroides betreft en niet de Ceratopteris Cornuta? Deze twee worden in diverse literatuur verward...

Hallo nonnepot,

Nou breng je mij aan het twijfelen,ze lijken sterk op elkaar maar ik heb ze gekocht van wat ik denk een ervaren aquariumnist onder de naam van Ceratopteris Pteroides en weet bijna zeker dat het de ware is.

HOI!

Ik heb wat literatuur erbij gepakt om het nogmaals te checken en ik kom 2 maal het bericht tegen dat deze vaak verwisseld worden... Daarbij is de Pteroides niet echt geschikt voor aquaria, daar ze zeer moeilijk te onderhouden/kweken zijn... dus als je het dan over snoeien hebt... dan denk ik... huh? De Pteroides heeft intenstief licht nodig en een moderige bodem, met een zeer lage waterstand..

Als ik dan lees over de Cornuta dan staat er: deze snelgroeiende weinig eisende varen behoort al sinds vele jaren tot de geliefdste aquariumplanten. etc.
Daaronder valt nog te lezen dat het onderscheid tussen de Ceratopteris Cornuta, Pteroides en thalictroides niet gemakkelijk te zien is.

Dus ik zou denken, als hij zo lekker vlot groeit, dat het de Cornuta (bruikbaar als drijfplant en als plant wortelend in de bodem) is en als je moet snoeien met als doel de plant qua volume te verkleinen dan zou ik een aantal stelen afknippen... deze zou je kunnen proberen te stekken... Zeker weten doe ik het niet of dit de oplossing is, aangezien hier niets over omschreven wordt in de literatuur die ik in mn bezit heb.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ok bedankt Nonnepot,ik zal eens wat stelen eraf knippen en dan eens kjken wat er gebeurt.

Voor alle soorten is de groeisnelheid en wijze identiek, welke soort het is voor de verzorging is irrelevant. Grote oude bladeren knip je weg, jonge bladeren houd je, omdat de plant zo snel groeit verouderen de bladeren ook erg snel. Jonge planten worden op het blad gevormd. Als je snel veel planten wil moet je een blad afknippen en deze laten drijven of op de achterwand prikken wanneer er jonge planten opzitten.

Ok bedankt Jeffrey voor de info,dan ga ik eerst die oude grote bladeren wegknippen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan