HOI!
Ik heb wat literatuur erbij gepakt om het nogmaals te checken en ik kom 2 maal het bericht tegen dat deze vaak verwisseld worden... Daarbij is de Pteroides niet echt geschikt voor aquaria, daar ze zeer moeilijk te onderhouden/kweken zijn... dus als je het dan over snoeien hebt... dan denk ik... huh? De Pteroides heeft intenstief licht nodig en een moderige bodem, met een zeer lage waterstand..
Als ik dan lees over de Cornuta dan staat er: deze snelgroeiende weinig eisende varen behoort al sinds vele jaren tot de geliefdste aquariumplanten. etc.
Daaronder valt nog te lezen dat het onderscheid tussen de Ceratopteris Cornuta, Pteroides en thalictroides niet gemakkelijk te zien is.
Dus ik zou denken, als hij zo lekker vlot groeit, dat het de Cornuta (bruikbaar als drijfplant en als plant wortelend in de bodem) is en als je moet snoeien met als doel de plant qua volume te verkleinen dan zou ik een aantal stelen afknippen... deze zou je kunnen proberen te stekken... Zeker weten doe ik het niet of dit de oplossing is, aangezien hier niets over omschreven wordt in de literatuur die ik in mn bezit heb.
ik hoop dat je er wat aan hebt!