Cerges CO2 Reactor.


Je kan er ook een opvoerpomp tussen hangen, dat heb ik in het begin ook gedaan, maar omdat je met een extra extern filter hetzelfde effect hebt, en daarbij ook nog eens extra filter capaciteit hebt, heb ik gekozen voor een 2de externe filter.
Maar je moet er wel plaats voor hebben natuurlijk.
De pomp of filter hoef niet zo zwaar te zijn, als het water maar rond gepompt wordt.

zo dus,
Bekijk bijlage 285761
Dag Henton
Mag ik vragen hoeveel liter water heeft je aquarium en hoeveel liter/ uur geeft je opvoerpomp?
 
Mijn aquarium is ongeveer 350ltr. de opvoerpomp gebruik ik nu niet meer omdat ik de reactor achter een extern filter heb staan.
Maar je hebt diverse opvoerpompen die er geschikt voor zijn.
Ik zou niet voor een te sterke pomp kiezen, want dan wordt je co2 niet goed opgenomen, en de krijg een te harde flow in je bak.
 
Gezien de Co2 aansluiting van mijn sera reactor is afgebroken na nog geen 2 maanden gebruik en het sowieso een onding was op vlak van ontluchten wil ik zo'n reactor bouwen.

De stijgbuis met gaatjes in de behuizing, zit die er bij als je zo'n filterhuis koopt, of moet je dat apart bijbestellen/maken?
Hoe hebben jullie dat met de ontluchting gedaan, of gebruiken jullie zo'n behuizing met een ontluchtingsschroef?
 
Gezien de Co2 aansluiting van mijn sera reactor is afgebroken na nog geen 2 maanden gebruik en het sowieso een onding was op vlak van ontluchten wil ik zo'n reactor bouwen.

De stijgbuis met gaatjes in de behuizing, zit die er bij als je zo'n filterhuis koopt, of moet je dat apart bijbestellen/maken?
Hoe hebben jullie dat met de ontluchting gedaan, of gebruiken jullie zo'n behuizing met een ontluchtingsschroef?

Lees dit topic even door en je hebt antwoordt op deze en andere vragen.
 
Zou een 5" filterhuis ook werken of zouden de belletjes daar te makkelijk doorgaan?
Ben aan het meten geweest in mijn kastje maar de 10" gaat erg moeilijk worden om in te passen.
 
Ik ben van een 5" filterhuis overgegaan naar een 10" filterhuis.
Dat bevalt me eerlijk gezegd toch een stuk beter.
Minder CO2 nodig en in een 10" filterhuis lost bij mij de CO2 wel volledig op.
 
Misschien kan ik het dan toch maar best op een 10" houden, het zal wat moeite vergen om in de kast te krijgen maar met wat schuiven zal dat wel lukken.
Bedankt voor de antwoorden!
 
Het lijkt gelukt te zijn, voorlopig lekt het alleszins niet, bedankt voor de links en verdere hulp!

De jbl diffusor had ik gekocht in een lokaal tuincenter zodat ik niet zonder co2 viel tot het filterhuis er was, hopelijk werkt dat ook goed als toevoer voor de reactor.
20200207_194747.jpg
 
Klopt, ben benieuwd hoe het werkt morgen.
Ik kan het membraan er altijd eruit halen als de bellen te fijn blijken.
Uiteindelijk moet het helemaal oplossen. Te kleine belletjes zijn er wat mij betreft dan ook niet.
 
Het lijkt gelukt te zijn, voorlopig lekt het alleszins niet, bedankt voor de links en verdere hulp!

De jbl diffusor had ik gekocht in een lokaal tuincenter zodat ik niet zonder co2 viel tot het filterhuis er was, hopelijk werkt dat ook goed als toevoer voor de reactor.
Bekijk bijlage 289134
Wat goed dat je zelf een reactor hebt gebouwd!!
Gewoon doen werkt vaak het beste.
Sluit je reactor eerst aan op de kraan boven een wasbak en controleer of hij dicht is!
Succes
 
Klopt, ben benieuwd hoe het werkt morgen.
Ik kan het membraan er altijd eruit halen als de bellen te fijn blijken.

Te fijne bellen zal je geen last van hebben. Zelf heb ik in mijn Cerges een Bazooka diffuser zitten die nog fijnere belletjes geeft. Probleem ontstaan wanneer deze fijne belletjes bovenin het Cerges reaktor samensmelten tot een grote bel. Daarom heb ik, behalve in het midden, ook bovenin een grove spons dat binding van die belletjes hindert, ze kleven als het ware aan dat sponsje. Hierdoor zie ik geen enkele bel in mijn bak.
 
Te fijne bellen zal je geen last van hebben. Zelf heb ik in mijn Cerges een Bazooka diffuser zitten die nog fijnere belletjes geeft. Probleem ontstaan wanneer deze fijne belletjes bovenin het Cerges reaktor samensmelten tot een grote bel. Daarom heb ik, behalve in het midden, ook bovenin een grove spons dat binding van die belletjes hindert, ze kleven als het ware aan dat sponsje. Hierdoor zie ik geen enkele bel in mijn bak.
En ik heb juist de andere kant gezien, mensen bij wie de kleine bellen te klein waren en mee gingen in de stroming zonder op te lossen
 
En ik heb juist de andere kant gezien, mensen bij wie de kleine bellen te klein waren en mee gingen in de stroming zonder op te lossen

Misschien zonder de sponzen? In mijn bovenste grove spons zie je een glinstering wat belletjes zouden moeten zijn maar ze halen zelfs de onderkant de het waterfilter niet. Nu geven die Bazooka type diffusers ook wel een behoorlijk fijne mist. Misschien dat dit ook nog een rol kan spelen. Maar eigenlijk kan ik dit verschil met jouw ervaring niet verklaren. Raar eigenlijk.
 
Het is meer dat als je fijne belletjes/mist hebt en je hebt een hoge doorstroming in je reactor worden ze te makkelijk mee genomen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met media misschien dat ik het binnenkort maar eens ga doen.
Maar bij mij komen er juist grote bellen de reactor in die kleiner worden, zodra ze klein zijn worden ze mee genomen het aquarium in.
 
Het is meer dat als je fijne belletjes/mist hebt en je hebt een hoge doorstroming in je reactor worden ze te makkelijk mee genomen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met media misschien dat ik het binnenkort maar eens ga doen.
Maar bij mij komen er juist grote bellen de reactor in die kleiner worden, zodra ze klein zijn worden ze mee genomen het aquarium in.

Nu ik dit zo lees; mogelijk zijn het de grote bellen die kleiner worden, enz. Terwijl wanneer de bellen, om te beginnen, al kleiner zijn ze nóg kleiner en beter oplosbaar worden? Hieronder zie je dat mijn belletjes niet verder komen dan de middelste grove spons. Ook nog even een beeld in de bak waar geen enkele bel is te zien.
 
Laatst bewerkt:
Leerzaam topic!

Ik heb ook besloten om een Cerges reactor te gaan bouwen. Inmiddels is dit filterhuis naar mij onderweg. Voor de slangtules ga ik gebruik maken van insteektules of deze slangtules. Ik twijfel alleen nog over het feit hoe ik de CO2 moet gaan aansluiten. Kan dat via deze connector? Of kan ik hiervoor beter een connector gebruiken die ik op het filterhuis monteer? (zo ja, heeft iemand hiervoor een linkje? Ik zie door de bomen het bos niet meer.... :rolleyes:)
 
Zo, Cerges reactor zojuist in elkaar gezet en aangesloten op de CO2 en het filter. So far, so good :thumbs: Hebben jullie trouwens het filter aangesloten op de 'IN' of de 'OUT' van het filterhuis? Ik heb vooralsnog de 'OUT' aangehouden conform REV 3 (zie hieronder).

DIAGRAM-REV3.jpg




Het was even passen en meten in mijn relatief kleine kast, maar het is gelukt:

20200312_205615.jpg
 

Bijlagen

  • RxlIZdBl.jpg
    RxlIZdBl.jpg
    16.4 KB · Weergaven: 178
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij komt het water en CO2 boven in de reactor naar binnen. Via de buis die net boven de bodem hangt wordt het water; met daarin de opgeloste CO2, doorgevoerd naar de spraybar. Deze buis is dus de afvoer van water met opgeloste CO2.
Bij REV 2 en REV3 komt het water via de buis in de reactor terecht. Dat is volgens mij niet de bedoeling.
 
Nee moet andersom als ik je tekening zie

Het is niet een tekening van mij, maar van iemand van een ander forum. Hij heeft bewust gebruik gemaakt van 'the reversed in en out'. De ervaringen zijn vervolgens wisselend en blijkbaar afhankelijk van wat voor 'binnenbuis' er wordt gebruikt.

Bij mij komt het water en CO2 boven in de reactor naar binnen. Via de buis die net boven de bodem hangt wordt het water; met daarin de opgeloste CO2, doorgevoerd naar de spraybar. Deze buis is dus de afvoer van water met opgeloste CO2.
Bij REV 2 en REV3 komt het water via de buis in de reactor terecht. Dat is volgens mij niet de bedoeling.

Hoewel het een bewuste keus is geweest van die betreffende persoon en er ook goede ervaringen mee zijn, heb ik die van mij vanmorgen dan maar omgedraaid. Het externe filter zit dus nu gewoon aangesloten op de 'IN' en de 'OUT' gaat rechtstreeks naar mijn aquarium.

Wat mij wel direct opvalt is dat er in het filterhuis een flinke luchtbel zit. Ik heb geprobeerd deze weg te krijgen middels het ontluchtingsknopje wat standaard op mijn filterhuis zit, maar dat werkt maar zeer beperkt; er komt de hele tijd teveel water mee om hem normaal te kunnen ontluchten (logisch ook gezien de druk die er op staat).

Hoe is dit bij jullie?
 
ontluchten werkt bij mij prima,even filter uitzetten. tot dat er water uitkomt
 
ontluchten werkt bij mij prima,even filter uitzetten. tot dat er water uitkomt

Stom van me... :giggle: Met het filter uit werkt het uiteindelijk best prima. Wel even een paar keer schudden en 180 graden draaien. Thanks!

Gebruik jij ook nog een spons in het filterhuis?
 
nee geen spons,alleen een paar bioballen die ik nog had liggen maar is niet echt nodig
 
nee geen spons,alleen een paar bioballen die ik nog had liggen maar is niet echt nodig

Oké, misschien komt het dan doordat ik ook de Aqua-Noa 3in1 inline atomizer diffusor gebruik, want ik zie nog steeds ieniemienie belletjes door het water dwarrelen. Hoewel ze vanaf een afstandje absoluut niet zichtbaar zijn, zie ik ze wel als ik er met mijn neus op zit. Ik ga dus straks toch maar een grove spons kopen om die nog in het filterhuis te plaatsen. Maakt het nog verschil of ik deze onderaan, in het midden of helemaal bovenin plaats?
 
Zo, Cerges reactor zojuist in elkaar gezet en aangesloten op de CO2 en het filter. So far, so good :thumbs: Hebben jullie trouwens het filter aangesloten op de 'IN' of de 'OUT' van het filterhuis? Ik heb vooralsnog de 'OUT' aangehouden conform REV 3 (zie hieronder).

Bekijk bijlage 293474



Het was even passen en meten in mijn relatief kleine kast, maar het is gelukt:

Bekijk bijlage 293471
De aansluiting is niet juist. Je laat nu alles met de stroom meegaan. Je moet dus je CO2 bovenin je Cerges inbrengen. De uitgaande stroom hoort aan de middenbuis. De CO2 wil ook naar boven stijgen maar wordt nu met de inkomende straal ook bovenin naar beneden gedrukt waardoor ze een veel langer water CO2 contact heeft. Om dat zelfs nog te verbeteren kan je grove sponzen om je middenbuis gebruiken; bovenin, om belvorming te voorkomen en in het midden om alles nogmaals te spreiden.
 
Het is niet een tekening van mij, maar van iemand van een ander forum. Hij heeft bewust gebruik gemaakt van 'the reversed in en out'. De ervaringen zijn vervolgens wisselend en blijkbaar afhankelijk van wat voor 'binnenbuis' er wordt gebruikt.



Hoewel het een bewuste keus is geweest van die betreffende persoon en er ook goede ervaringen mee zijn, heb ik die van mij vanmorgen dan maar omgedraaid. Het externe filter zit dus nu gewoon aangesloten op de 'IN' en de 'OUT' gaat rechtstreeks naar mijn aquarium.

Wat mij wel direct opvalt is dat er in het filterhuis een flinke luchtbel zit. Ik heb geprobeerd deze weg te krijgen middels het ontluchtingsknopje wat standaard op mijn filterhuis zit, maar dat werkt maar zeer beperkt; er komt de hele tijd teveel water mee om hem normaal te kunnen ontluchten (logisch ook gezien de druk die er op staat).

Hoe is dit bij jullie?
Ontluchten dat doe je ook door het ontluchtings ventiel zolang open te zetten totdat er water meekomt. Zoals je dit ook zou doen wanneer je de CV ontlucht. Om grote luchtbellen te voorkomen moet je een grove spons bovenin gebruiken. Kleine belletjes kunnen zich dan niet meer binden tot een grotere. Lees ook mijn bericht hierboven.
 
ik voeg de co2 niet via een diffusor toe,dan kan de kans bestaan dat de kleine bellen te gemakkelijk met de stroom meegaan,en niet goed oplossen
 
ik voeg de co2 niet via een diffusor toe,dan kan de kans bestaan dat de kleine bellen te gemakkelijk met de stroom meegaan,en niet goed oplossen

Daar heb ik dan een tegengestelde ervaring. In mijn Cerges zit een bazooka diffuser die een zeer fijne mist geven. Alleen past daar nog iets bij! Namelijk ervoor zorgdragen dat die fijne mist zich niet gaat binden tot grotere belletjes! Die doe je door extra grove sponzen te plaatsen. Eentje zit er bij mij bovenin en een in het midden ongeveer. Op de bovenste spons zie je aan de onderkant een glinstering voor heel fijne belletjes die zich niet kunnen binden maar voortdurend naar onder geduwd worden terwijl de CO2 juist naar boven wil. De sponzen fungeren als brekers. Ze halen zelfs de onderkant van mijn Cerges niet. In mijn bak is geen bel, ook geen fijnere te zien!
 

Bijlagen

  • VID_20200209_132645.mp4
    18.1 MB

Terug
Bovenaan