Check op planten layout


@MaestroCygni Interessante onderbouwing. Wat zou jij dan in de plaats zetten van die corymbosa in de voorgrond en de difformis in de achtergrond? Ben erg benieuwd?

Dat klopt van die co2. Ik had een blog gevonden van een dame die vaker "no co2 aquaria" maakt waarin planten werden opgesomd die in zo'n aquarium goed uit de voeten kunnen. Daarna heb ik naar de licht en temperatuurranges gekeken van al die opgesomde plantjes en zag een mogelijkheid om alles theoretisch te laten voldoen aan: (1) laag/normaal verlichtingsniveau + (2) geen co2 + (3) geen verwarming. Hierdoor is er theoretisch volgens de internetbronnen, meer uniformiteit in de waterparameters van de waterfauna (alles laag/normaal verlicht, geen co2 en temperaturen tot 16°C). Omdat het kienhout vrij lomp is aan de linkerkant, leek er meer ruimte voor een dikke vadsige plant erachter, vandaar de keuze voor de Difformis ipv de Cabomba. Daarnaast voelt de difformis zich ook prettiger bij een lagere temperatuur dan de Cabomba volgens specificaties op internet. Dus ik heb inderdaad gekozen voor "uniformiteit waterparameters > mooi blaadjes en stengels". De functie van eyecatcher van de mooie rotala's wordt hopelijk overgenomen door Anubis Parteri Peptite bevestigd aan het kienhout. Aan de rechterzijde bind ik Mini cardinae aan kienhout ipv de rotala sp. pearl. Zonder co2 en veel verlichting lijkt het me veel moeilijker om de rotala's goed uit de voeten te laten komen maar meer verlichting stelt ook weer meer eisen aan anti-alg dingetjes enzo terwijl de rest van de plantjes dal die verlichting niet nodig acht. Nou lijkt het aquarium wat simpeler te onderhouden voor mij als leek, zodat alles er goed onderhouden uitziet.

De essentie is 1 jaar een simpel aquarium met weinig dure technieken (alleen misschien een groot extern filter van 1400l/h mits bijna gratis via marktplaats):c. Als ik het na een jaar nog steeds tof vind dan ga ik allout met grote 300 liter bak ofzo met co2, bouwlamp, en bronbemalingspomp incluis filtercontainer. :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@MaestroCygni Interessante onderbouwing. Wat zou jij dan in de plaats zetten van die corymbosa in de voorgrond en de difformis in de achtergrond? Ben erg benieuwd?
Hangt ook een beetje af van de manier waarop je het wil onderhouden. Als je van plan bent de corymbosa vrij laag te houden zou je dat met een andere lage plant kunnen combineren, bijvoorbeeld blyxa japonica of pogostemon helferi (al wil de laatste het niet altijd goed doen zonder co2). Wil je dat de corymbosa echt een lange plant wordt zou ik die combineren met of vervangen door Limnophilla, ook een super makkelijke plant.
 
Hangt ook een beetje af van de manier waarop je het wil onderhouden. Als je van plan bent de corymbosa vrij laag te houden zou je dat met een andere lage plant kunnen combineren, bijvoorbeeld blyxa japonica of pogostemon helferi (al wil de laatste het niet altijd goed doen zonder co2). Wil je dat de corymbosa echt een lange plant wordt zou ik die combineren met of vervangen door Limnophilla, ook een super makkelijke plant.
De intentie was om de corymbosa van laag naar hoog te laten lopen zoals hier in het plaatje. Corymbosa advies had ik uit dit topic gehaald.

rSLt8Wa.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  1. De plantjes zijn binnen, vandaag in de bodem proppen!
  2. Voor degene die de zoekfunctie gebruiken, blijkbaar is het wel mogelijk om rode plantjes te hebben in een tank zonder co2 en veel verlichting volgens de onderstaande video.
 
Veel plezier met planten! En post maar een fotootje als je klaar bent!! :)
 
Nou de onderstaande foto is voorlopig het resultaat van mijn leeraquarium, een modderige bak water. :cool: Qua opzet komt het allemaal wel overeen met de tekening, wel heb ik wat verbeterpuntjes opgemerkt tijdens het proces.

Tm3Pg4c.png



* Ik heb nog niet die gereedschappen binnen, dus die kantlijn is wat ruig nog.
* Mijn woning loopt af en het aquarium bevestigd dat, maar de klep zat er ook niet goed op. Maar het volgende aqarium doen we eerst waterpassen. ;)
* Het was heel lastig om de marsilea crenata op te delen en te planten. De helft zit nu onder kleikorrels weg van het zicht in de hoop dat het omhoog komt. Misschien moet je die vitrobakjes niet opdelen maar dat tapijtje als geheel op de bodem leggen? Hoe doen jullie dat?
* Plantjes op hardescape buiten het aquarium erop doen en niet erin. Want het is lastig dat wit van de lijm weg te werken in het aquarium
* Het licht moet ik nog instellen.
* heb nog geen achtergrond.
* Zodra de bak goed zichtbaar is post ik wel een nieuwe foto.
* Ik moet de timer van mijn verlichting nog instellen en ik vind deze verlichting niet de mooiste natuurlijk.

TLDR: Nu al veel geleerd over aquaria en aquaskeepen. :daisy: Die 6 stekken Corymbosa van 1 naar 2 naar 3 is toch wel leuk bedacht door degene waarvan ik het gejat heb.

Hygrophila corymbosa is namelijk een vrij grove plant, hetzelfde geldt voor de H. difformis.

Na jouw comment heb ik de Difformis toch maar vervangen voor een Bacopa. Een iets fijner plantje wat ik ook mooier vond trouwens. Zo zien jullie maar dat ik naar bijna al jullie adviezen heb proberen te handelen.

Nogmaals bedankt allemaal.
 
Het was heel lastig om de marsilea crenata op te delen en te planten. De helft zit nu onder kleikorrels weg van het zicht in de hoop dat het omhoog komt. Misschien moet je die vitrobakjes niet opdelen maar dat tapijtje als geheel op de bodem leggen? Hoe doen jullie dat?
Maak je geen zorgen, dat had ik ook en komt helemaal goed, zie onderstaande twee foto's
20201019_222203.jpg20201207_195031.jpg
Waren trouwens 2 in vitro bakjes
 
Progresspick na 2 dagen. Het is in drieluik omdat mijn aquarium letterlijk in het midden van de kamer staat en ik alle drie zijden zie meermaals per dag. Het water is nog niet volledig schoon, maar je kunt alles wel zien.

wXwqxfv.png


Voldoende beginnersfoutjes gemaakt:
* Ik denk dat bacopa achter de Anubias Barteri Petite (op het hout) niet optimaal is. Dit omdat de blaadjesstructuur teveel op elkaar lijkt. Ik vond zelf de Cabomba teveel lijken op de Densa, maar daar kom ik nu van terug als dat de enige twee mogelijkheden zijn die voldoen. Ik kijk het ff aan totdat de achtergrondplantjes het watervlak hebben bereikt;
* De lijmmontage van de mini cantarae is niet goed genoeg uitgevoerd. Ik kan het enigzins verbloemen met nog een aantal plantjes horizontaal te lijmen en dan de lijmspots te bruinen op een of andere manier. Maar kijk dit ook ff aan totdat de achterbeplanting is gegroeid tot aan het wateroppervlak.
* Het mos bovenop het hout is verplaatst naar de zijkant achter het hout. Ik vond het teveel op de voorgrond treden en had moeite om het te monteren zonder het hout uit de bak te halen. Nu heb ik het mos op een stenen rondje gemonteerd en naast het hout neergelegd in de hoop dat het omhoog groeit naar het mos op het hout. het komt Anubias Barteri Petite ten goede, want die valt nu iets meer op nu het lichtgroene mos van de voorgrond is verdwenen, wat ook de bedoeling was.

Ik denk dat ik het maar ff laat groeien en wortelen in de hoop dat het sneller vol lijkt en dan zie ik daarna wel weer. Ik heb veel geleerd, dat was het doel. Voor een onverwarmde bak zonder co2 en veel licht ben ik wel tevreden hoor. :cooll:
 
@MaestroCygni Interessante onderbouwing. Wat zou jij dan in de plaats zetten van die corymbosa in de voorgrond en de difformis in de achtergrond? Ben erg benieuwd?

Dat klopt van die co2. Ik had een blog gevonden van een dame die vaker "no co2 aquaria" maakt waarin planten werden opgesomd die in zo'n aquarium goed uit de voeten kunnen. Daarna heb ik naar de licht en temperatuurranges gekeken van al die opgesomde plantjes en zag een mogelijkheid om alles theoretisch te laten voldoen aan: (1) laag/normaal verlichtingsniveau + (2) geen co2 + (3) geen verwarming. Hierdoor is er theoretisch volgens de internetbronnen, meer uniformiteit in de waterparameters van de waterfauna (alles laag/normaal verlicht, geen co2 en temperaturen tot 16°C). Omdat het kienhout vrij lomp is aan de linkerkant, leek er meer ruimte voor een dikke vadsige plant erachter, vandaar de keuze voor de Difformis ipv de Cabomba. Daarnaast voelt de difformis zich ook prettiger bij een lagere temperatuur dan de Cabomba volgens specificaties op internet. Dus ik heb inderdaad gekozen voor "uniformiteit waterparameters > mooi blaadjes en stengels". De functie van eyecatcher van de mooie rotala's wordt hopelijk overgenomen door Anubis Parteri Peptite bevestigd aan het kienhout. Aan de rechterzijde bind ik Mini cardinae aan kienhout ipv de rotala sp. pearl. Zonder co2 en veel verlichting lijkt het me veel moeilijker om de rotala's goed uit de voeten te laten komen maar meer verlichting stelt ook weer meer eisen aan anti-alg dingetjes enzo terwijl de rest van de plantjes dal die verlichting niet nodig acht. Nou lijkt het aquarium wat simpeler te onderhouden voor mij als leek, zodat alles er goed onderhouden uitziet.

De essentie is 1 jaar een simpel aquarium met weinig dure technieken (alleen misschien een groot extern filter van 1400l/h mits bijna gratis via marktplaats):c. Als ik het na een jaar nog steeds tof vind dan ga ik allout met grote 300 liter bak ofzo met co2, bouwlamp, en bronbemalingspomp incluis filtercontainer. :cool:
Van die CO2 klopt niet. Niet in dit bericht of in het voorgaande bericht. Alle planten gebruiken CO2! Maar hebben mogelijk voldoende aan de al in de bak aanwezige hoeveelheid CO2. In dat geval hoeft er geen extra CO2 toegevoegd te worden.
 
Eerste waterwissel gedaan, scheelt gelijk een stuk zeg. Wat wel leuk is om te zien, is dat alles naar de lamp groeit terwijl de plantjes in de foutus houding het aquarium ingingen. Ik heb gelezen 8 uur per dag licht geven dus dat ga ik proberen en dan langzaam afbouwen tot 1x per week waterwisselen.
 
Elke week even foto maken, je staat dan versteld hoe snel het eigenlijk groeit 👍
 
Er staat maar 8 Wat op de tank, maar ik krijg een 20 watt lamp binnen en kan dan switchen tussen 8, 20 en 28 watt verlichting (laag/midden/hoog). Maar ik doe wel ff lekker tranquillo met mijn 8 watt tot er 🐡🐠🐟 inzittten.
 
Parelmos ziet er wel grappig uit, ik heb allemaal verticale mosdraden nu, neem aan dat die aan het groeien is. Het is heel interessant hoe dat mos het doet, heel fijn spul, doet me denken aan een sierasperge. :daisy:
 
Ik hebh inmiddels een tweede lamp toevegoegd maar nog niet aangezet. Toch zie ik al rode toppen na 2 weken.

SwHP4hx.png


Weer wat geleerd: In een kleine 60 liter bak is een bodembodembedekker niet optimaal als binnen 35cm kijkrichting van je voorgrondplantjes naar je hoge achtergrondplantjes wilt, zonder een muur te creëren. Dus ik ga mijn aandeel bodembedekker verlagen en ga opties ontdekken voor het beter weergeven van diepte.

Ik zit eraan te denken:
1) Klein stukje aflopend drijfhout voor het grote stuk drijfhout te plaatsen en dan de mini cantarae door te trekken tot in de voorgrond.
2) Het parelmos ligt erlangs op de voorgrond en trekt schuin op naar de linkerhoek.
3) de Cyrombosa te gebruiken om het rechterdeel van het drijfhout te ontrekken van het zicht.
4) De mosbal in het midden
5) De bodembedekkers verplaats ik dan naar beide hoekjes links en rechts vooraan en eventueel om hier en daar wat bodem te bedekken.

tpVS1Zy.gif
 
idd niet gemakkelijk maar al doende leer je.
Vroeger maakte ik het zo uit men hoofd maar eigenlijk verspeel veel tijd hierdoor omdat er altijd met de laatste planten ruimte tekort hebt of moet groepen gaan schuiven.
Voor het verbouwen maak ik nu altijd tekening en zet dit over op mijn bak met schilders tape of een whiteboard stift meestal hoef je enkel maar te finetunen bij de volgende snoei .
 
Ik heb ook meerdere tekeningen gemaakt maar niet een vooraanzicht, dat is belangrijk voor de volgende keer. Opzich is het niet zo erg want beide plakplantjes die op het hout zitten groeien niet zo hard dus 2 extra kopen is niet zo'n hoge kostenpost. Maar als ik nog iets wil toevoegen dan kan ik het beter nu doen, nu alles nog moet groeien.
 
Een krakerslakje van minder dan een 1cm lang heeft zichzelf toegang verschaft tot mijn watergoed. Weet iemand wat voor type dit is? Kan ik hem er beter uithalen of niet? Hij zit nu op het mos en in de video in de link op het glas. Misschien moet ik even apeldoorn bellen voor inbraakverzekering?


Z05HKfk.png
 
Ik heb mijn woonkamer vannacht laten afkoelen tot 14 graden in de ochtend (zoals altijd in de winter) en mijn aquarium was 18 graden (1 graden gedaald). Dus qua vissen is er al een stuk meer mogelijk als ik dacht als de op aquainfo vermelde temperaturen de leidraad vormen. Er zit dus een grote vertraging tussen nachtverlagingtemperatuur en aquariumwater temperatuur, zelfs in slecht geïsoleerde woningen.
 
Ziet er al leuk uit!
Volgens mij heb je de Marsilea crenata als bodembedekkertje gebruikt, als ik het goed zie.
Die staat bij mij op plek die maar weinig licht krijgt door de andere planten, maar hij groeit als kool en blijft toch laag! (ik heb wel co2)
Ik ben ook nog steeds met plantjes aan het schuiven, dat hoort er een beetje bij denk ik als beginneling.
 
Thx, qua schuiven merk ik dat ook.

Ben er vrij zeker van dat mijn hout rot en veel poelslakjes komen er op/van af (makkelijk rapen dat wel). Komende week gaat dat hout er daarom uit en er komt er spiderwood voor terug. Dus ff een klein stukkie spiderwood voor het 2 rolletjes mos, een klein stukje rots voor die plantjes op het hout, 1 rotala extra en wat herschikken. De Marsilea stekkies worden dan weer verplaatst, het doet de plant geen goed maar kan niet anders. Plantjes zijn vaak weerbaarder dan ik vooraf denk dus komt wel goed hoop ik. Eigenlijk is een tapijtje in een 60cm aquarium een utopie als je een dutchstyle achtige volle bak wilt hebben. Van vallen en opstaan leren we een hoop.

Qua visjes ben ik wel gecharmeerd van de "Elassoma evergladei". Die doen heel de dag Grease naspelen (dansen/daggeren/met kontje schudden) voor territorium. Zijn niet heel kleurrijk, maar de mannetjes zijn zwart+blauw en de vrouwtjes witachtig. Daarnaast kunnen ze volgens mij goed samen met het bengaals vuurtje wat ook een heel mooi visje is en tot 18 graden prima aankan. Dus als ik naar een groter aquarium (ook zonder heater) ga, dan zo dat een optie kunnen zijn evt.

Dus komende maand weer een hoop wijzigingen, opzich wel leuk om dat dan weer uit te denken en daarna weer op je bek te gaan. :cooll:
 
Misschien komt het wel goed met dat tapijtje. Bij mij krijgen sommige plekjes bijna geen licht, daar doet die marsilea het prima en hij blijft ook laag.

Qua visjes ben ik wel gecharmeerd van de "Elassoma evergladei".
Dat zijn inderdaad mooie visjes
 
Ik had vorig weekend mijn waterwater gechecked en nou 3 nerite slakken gehaald voor negen euro bij de winkel en een een handvol vuurgarnaaltjes vanaf marktplaats voor 5 euro zitten erin. Ze zijn wel kleiner als ik had verwacht, maar als ze zwemmen zijn het net helicoptertjes, heel geinig. Ik zit nogal wat alg op de ramen, dus ik hoop dat de slakken eind van de week de klus grotendeels geklaard hebben. Beide algenetertjes zijn erg bedrijvig en ben wel tevreden, als het nu een maandje of anderhalf goed gaat dan ga ik eens kijken naar visjes denk ik. thx again en zodra het aquariumpje schoon gelikt is door beide soorten dan post ik wel een fotootje.

Een slak is wel een beetje wakoe wakoe, hij hangt als tarzan in de plant terwijl de glazen wanden voldoende alg erop hebben zitten voor hem, eigenwijze teringlaaier... :cool:
 

Terug
Bovenaan