Wat is er nieuw

Chichliden bestand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
G

GewoonJoey

Guest
Beste mensen,

Omdat er zoveel soorten zijn weet ik het niet meer.

Ben me nu al een tijdje aan het inlezen maar kom er echt niet uit.
Ik ben bezig met mijn Rio180 eruit te doen, wanneer deze weg is wil ik een grotere bak gaan nemen met chichliden.

De bedoeling is een bak van tussen de 150 en 200 cm lang en zon 50-60 cm hoog.
Breedte het liefst zo rond de 60 omdat het een doorkijk bak zou gaan worden.
Ik wil eigenlijk kijken voor een bak zonder kap waar een losse led unit boven komt.
Wat inrichting betreft zit ik te denken aan zand, flink wat stenen (nog geen idee welke) en een enkele varens (geloof dat microsorium veel gebruik word bij chichliden?).

Wat visbestand betreft, en dus ook de hele opzet van dit bericht weet ik nog niet veel.
Ik wil flink wat kleur verder heb ik weinig eisen.
Heb nu een jaartje of 2 ervaring dus dat ik ook wel even iets om rekening mee te houden.

Ik zie nu door de bomen het bos niet meer dus wil dit graag met jullie overleggen.
Wat is nou een mooi kleurrijk bestandje?
Ik weet echt niet wat voor soort mijn inrichting zou zijn hier kan ik ook niet goed iets over vinden.. (welke biotoop probeer ik nou te maken)

Hoop dat jullie me dus met het volgende kunnen helpen:
- Wat voor biotoop heb ik in mijn hoofd? (zand, stenen en microsorium).
- Kleurrijk visbestand voor bij mijn biotoop.

Zodra ik dit weet kan ik doelgerichter gaan zoeken.

Volgens mij bedoel jij een Malawimeer biotoop. 😉
Ik denk dat de Lethrinops sp. Red Cap een prachtige vis is voor in dit aquarium of de Placidochromis Jalo Reef of misschien de Tramitichromis intermedius. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zo thuis ben in de chichliden dus ik weet niet zo goed wat de eisen van deze vissen.

Ja daar lijkt het wel erg op.
Maar wat ik wil is met varens, de malawimeer biotopen zie ik eigenlijk allemaal met vallisneria..

Van de vissen vind ik de Placidochromis Jalo Reef toch wel zeer aantrekkelijk wat kleuren betreft.

Stevige planten ken je gewoon gebruiken. Wat er wel en niet echt inhoort maak toch niet echt uit?
Jij moet er tegenaan kijken elke dag. Vallisneria en Anubias krijgen ze iedergeval niet snel stuk. Varens denk ook niet.

Ik vind Aulonocara's prachtige vissen. Bijzonder mooie kweeksoorten zijn ervan.

Varens? Dat zijn aziaten. Weinig aziatische cchliden in de handel.... Als je niet-biotoop-corect OK vindt dan inderdaad Malawi als je kleur wil. Met mbuna gaan je varens eraan dus ik zou inderdaad gaan voor niet-mbuna. Beter de 2 niet combineren overigens, vanwege voer-issues.

Kijk eens hier:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... 0cichliden

Alle soorten die onder de kopjes Labidochromis, Metriaclima, Melanochromis, Labeotropheus en Pseudotropheus vallen zijn mbuna. De rest valt onder de 'Haps' danwel de 'Utaka'.
Ik zou in jouw geval voor Aulonocara's gaan, kleurenpracht alom, wellicht in combi met Cyrtocara moorii voor de flitsende kleur blauw.

Aulonocara's zijn ook zeer mooie vissen.
Eigen vind ik alle chichliden wel mooi.. Vandaar ook de overstap natuurlijk.

Heb ergens gelezen dat vallisneria, anubias en varens (microsorium) ook voorkomt in hun natuurlijk habbitat.

Wil wel echt biotoop gericht gaan nu.

Grote kans dat ik toch nog voor anubias gaat.
Dit of varens.

Wellicht heb ik het mis, maar voor zover ik weet is Microsorum beperkt tot AustralAzi� en Anubias tot West-Afrika.
Of laat ik het anders zeggen: ik ken (nog?) geen records van die twee genera voorkomend in de Afrikaanse slenkmeren.
Wel inderdaad Vallisneria. Potamogeton schweinfurthii is een andere die voorkomt in het Malawi meer.

rms90 zei:
Wat er wel en niet echt inhoort maak toch niet echt uit?
Dat kan natuurlijk iemands keuze zijn.

~ Ivo

Staat toch ook onder dat de TS er elke dag tegenaan moet kijken. Dus bedoel ik mee dat als hij planten uit een ander biotoop toe wil voegen dat zijn eigen keuze is en dat het gewoon moet kunnen. Snap je opmerking niet helemaal?
Mascha&Ivo zei:
rms90 zei:
Wat er wel en niet echt inhoort maak toch niet echt uit?
Dat kan natuurlijk iemands keuze zijn.

TS wil je mooie betaalbare Aulonocara's, stuur me een pm. Ik heb een adres voor je. Hij (te Dordrecht) levert ook aan aquariumspeciaalzaken. Koppel voor 25eur (koopje)!

Is bolbitus niet ook redelijk biotoop correct

Als je biotoop correct wil, dan misschien wel opletten: met name sommige mbuna en sommige aulonocara zijn geen natuurlijke soorten maar kruisingen/gefokte kleurvormen/designer vissen zeg maar.

Even terugkomend op de planten,.
Varens gaat hem dus niet worden.
Dit is overigens de site waar ik het gelezen had: http://www.cichlidenkwekers.nl/malawi-t ... eplanting/

Maar goed even kijken dus wat de beplanting gaat worden.
Ik denk toch dat ik ga voor enkele anubias, welke soorten zijn er nou te doen of maakt dit niet zoveel uit? (Straks thuis na het werk de andere planten nog even bekijken)

Edit: ik heb net de site gelezen en kwam hetvolgende tegen.
" Onderstaande planten kunnen eventueel ook worden gehouden in een Malawi of Tanganyika aquarium, maar komen in de twee meren niet voor. "
Word dus geen anubias maar thuis even kijken wat het wel gaat worden.
Klein beetje groen is misschien toch wel mooi, al weet ik niet of het echt groen is.

Wat biotoop betreft zijn we er dus uit dat het malawimeer gaat worden.
Nu heb ik vernomen dat er onder deze ook weer verschillende delen zijn?

Wat vissen betreft, waar moet ik aan denken wat aantallen betreft en verschillende soorten?
Op welke dingen moet ik nou goed letten?
Zoals boven al is vermeld worden er enkele soorten samengevat onder "mbuna" en "utaka"

Mensen ik ben over het bestand nog steeds niet uit.
Zijn er toevallig mensen die me aan mooi gekleurde vissen ( waarschijnlijk voor malawi meer biotoop aangezien deze de mooiste kleuren hebben ) kunnen helpen welke niet al te prijzig zijn.
Niet meer als 10-15 euro per stuk (30 per koppel dus voor de blonde onder ons).
Oh wacht, zelf ook blond..
Maar goed iemand een idee?
Tangayika mag ook nog, als er maar kleur in zit dat is het belangrijkste.

Zoals ik al eerder zij, Aulonocara's. Kijk anders eens in mijn topic. Hier heb ik ook afbeeldingen van ze staan. Heb een adres in Dordrecht voor je die ze voor 25eur per koppel levert.

Die zijn zeker prachtig, maar dat had ik ook al gezegd.
Misschien moet ik gewoon even wat sites van winkels bekijken.

Laat ik een andere vraag stellen dan.
Wat zijn goeie adressjes om cichliden te kopen, liefst waar ik de prijsen online kan zien.
Heb tot nu toe alleen bij veldhuis gekeken.
Morgen ook even nog lekker een dagje zoeken.

Romberg in Delft heeft ook mooie cichliden zitten. Alleen de prijzen niet online. Verduijn in Rotterdam is een mooie zaak met online de prijzen. Deze is samen met Aquabeek (geen ervaring mee) misschien wel de grootste cichliden winkels in Nederland.

Verder zijn er nog (geen ervaring mee): http://www.vkcichliden.com en http://www.antwerpscichlidencenter.be/

Inmiddel ook bij verduijn gekeken.
Heb een klein lijstje gevonden.

Hoopte dat de ervaren cichliden houders een mooi bestandje voor me konden maken met deze opties.

De gevonden zijn (tot nu toe):

Labidochromis caerulens
Labidochromis sp hongi red top
Labeothropheus trewavasae chilumba
Melanochromis auratus
Melanochromis johanni
Melanochromis cyaenorhabdos
Metriaclima lombardoi
Pseudotropheus cynotilapia
Pseudotropheus demaisoni
Pseudotropheus elongatus
Pseudotropheus sp perspicax orange cap
Cynotilapia axelrodi nkhata bay

Mogelijk met een groepje aulonocara, al vind ik deze toch nog een beetje prijzig.

Uit jouw lijstje;

Geschikt voor Malawi beginners en bakken 1.2m+:
Labidochromis caeruleus

Geschikt voor Malawi beetje ervaren en bakken 1.2m+:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis en Labeotropheus, Pseudotropheus demaisoni, Metriaclima lombardoi

Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten (alles hierboven) en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna (de onderste lijst) met minder agressieve soorten.

Mm niet echt de makkelijkste vissen uitgezocht dus?

Maar goed even over de Labidochromis soorten, deze kunnen onderling goed gecombineerd worden?
De Pseudothropheus word voor zover ik begrijp afgeraden i.v.m. zijn agressie? (net als de Cynotilapia axelrodi nkhata bay)

En dan nog even iets, wat word verstaan onder een beetje ervaren?

Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Je kunt soorten Labidochromis wel combineren, ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

SaskiaZ zei:
Als je een grote bak hebt en het een beetje goed aanpakt

Wat word hier onder verstaan?
Inrichting (schuilplaatsen), volgorde van toevoeging en dergelijke?

Wat kleuren betreft wil ik eigenlijk zoveel mogelijk verschil erin.
Dit zou volgens mij dus wel goed zijn voor de agressie tegenover elkaar (van verschillende soorten)?

Ik ga gelijk de 4 opnoemen waarmee ik geen agressie krijg, kan goed dat ik hier mijn bestand al mee kan maken.
Anders word het toch kijken naar de Medium-agressieve soorten.

Ben trouwens erg blij met het meedenken en helpen!

Inderdaad de inrichting: voor mbuna maak je het beste een muur van stenen met gaten ertussen (stenensoort maakt niet zoveel uit zolang het maar geen lavastenen zijn). Die muur moet dan het liefste oplopen tot aan de waterlijn.

Zoiets:

Mbuna.jpg

Met dit soort vissen doe je de bak propvol vis (overbezetting) en je doet je er ook allemaal tegelijk in, dus geen soorten later pas toevoegen. Wil je dat later toevoegen wel, dan moet je de hele inrichting van de bak ook meteen veranderen. Dus even goed plannen, en je muur pas opbouwen als je alle vissen hebt.

Verder hoe agressiever de soort hoe meer v per m, en misschien maar 1 harem per soort nemen, en hoe drukker de bak moet zijn.

Die muur kan een probleem gaan worden aangezien ik de bak doorkijk heb.
Ik wilde 2 flinke stapels maken en dan een middelmatige er tussen.

Kopse kant bij de instroom een stapel tot waterlijn.
Dan net niet in het midden een kleiner stapeltje waar ik een soort bruggetje wil maken.
En als laatst aan de andere kant een stapeltje tot een cm of 10-15 onder waterlijn.

Misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb de tekening al in mijn hoofd zitten.
Helaas krijg ik hem niet op papier..

Ps. hoeveel verschillende soorten zouden mogelijk zijn ?
En dan uitgaande van eventueel 1m / 3-4v of 2m / 6-8v (ligt eraan wat de soort doet)

Edit:
Heb inmiddels deze samenstelling gemaakt maar weet totaal niet of er iets kan.
Dus ik vraag het maar even.

Idee:

- Labidochromis sp. hongi red top OF Pseudotropheus elongatus
- Iodotropheus sprengerae
- Labidochromis caerulus (Geel) OF Pseudotropheus saulosi
- Pseudotropheus socolofi
- Eigenlijk nog iets met de kleur rood (dit vind ik nou net de mooiste kleur)

Pff die was ik nog niet tegen gekomen..
Prachtige vis!

Even een aangepast idee dan:

- Labidochromis sp. hongi red top EN/OF Pseudotropheus elongatus

Mag ook iets zijn wat compleet rood gekleurd is.

Hoop dat mensen me kunnen vertellen of dit iets gaat worden of dat het bestand van geen kanten klopt.

Maylandia estherae rood genoeg?

Als je geen hele muur gaat bouwen dan zeker niet te agressieve soorten nemen, jekunt je bak dan ook niet propvol doen. Ik denk dat Aulonocara's dan beter passen misschien, zo met meer open ruimte. Wil je perse mbuna, dan zoiets:

- Maylandia estherae of Labidochromis sp. hongi red top

En dan zou ik het bij die soorten laten. Eventueel nog een malawi (of tanganyka) aal tegen een bevolkingsexplosie, en een groepje synodontis op de bodem staat ook leuk denk ik.

Even een gedachte: je hebt het over 50 of 60 hoog, maar voor veel cichliden is oppervlakte belangrijker dan hoogte. Je hebt dan bv. meer aan 200 x 60 diep x 40 hoog dan aan 200 x 40 diep x 60 hoog.

Wellicht iets om over na te denken (en te checken of dit voor Malawi ook opgaat)

~ Ivo

SaskiaZ zei:
Maylandia estherae rood genoeg?

- Maylandia estherae of Labidochromis sp. hongi red top

En dan zou ik het bij die soorten laten. Eventueel nog een malawi (of tanganyka) aal tegen een bevolkingsexplosie, en een groepje synodontis op de bodem staat ook leuk denk ik.

Dit is zeker een bestandje wat er kan gaan komen.
Wat betreft een aal heb ik ook zitten kijken maar weet ik niet goed wat nou echt malawi is.

De synodontis soort is voor zover ik kan vinden tanganyika toch?
Of heb ik niet goed genoeg gekeken?

Dan de Aulonocara's, deze vind ik erg prijzig (voor de soorten die ik mooi vind dan)

Mascha&Ivo zei:
Even een gedachte: je hebt het over 50 of 60 hoog, maar voor veel cichliden is oppervlakte belangrijker dan hoogte. Je hebt dan bv. meer aan 200 x 60 diep x 40 hoog dan aan 200 x 40 diep x 60 hoog.

Wellicht iets om over na te denken (en te checken of dit voor Malawi ook opgaat)

~ Ivo

Hier heb ik geen problemen mee.
De Bak is inmiddels al besteld.
Zoals je kan zien heb ik hier ook al mijn topic voor aangemaakt.
De maat is 180x60x60 geworden.

Na rond gekeken te hebben niks nieuws tegen gekomen.
Waarschijnlijk word het dit bestand:

Iodotropheus sprengerae
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus socolfoi
Labindochromis sp hongi red top (deluxe)

En dan een aaltje of iets dergelijks.
Weet alleen niet goed welke ik wil of welke er uberhaupt zijn.
Heb hier weinig op kunnen vinden helaas.

Hoop dat mensen me wat verder kunnen helpen dan hoef ik alleen de stenen nog maar uit te zoeken en dan ben ik helemaal klaar en kan ik volop aan de gang.

`

De aantallen zijn (tot nu toe) ook gevonden.

2m/6v Iodotropheus sprengerae
2m/6v Pseudotropheus saulosi
2m/6v Pseudotropheus socolfoi
1m/4v Labindochromis sp hongi red top (deluxe)

Dan ben ik nu nog op zoek naar een zogenaamde ''dither fish'' en een aaltje.
Zelf vind ik de mastacembelus rosette erg mooi maar kan hier niet 1,2,3 iets op vinden. (heb dan ook nog niet echt veel tijd gehad om uitgebreid te zoeken)

Als er nog cichliden kenners zijn die me verder kunnen helpen hiermee doe je me een groot plezier mee!

Bestand behoorlijk aangepast na adviezen van een ander forum.

Wat ik nu heb is als volgt:

- Iodotropheus sprengerae 1/2
- Cynotilapia sp. 'lion' 1/3
- Metriaclima estherae O 1/4
- Pseudotropheus sp. 'acei' 4/6
- Pseudotropheus saulosi 4/6

Het bestand kan goed nog een enkele keren veranderen tot ik iets definitiefs heb gevonden.
Kan ook nog eens heel goed zo blijven.

Het is even stil geweest maar heb het een en ander veranderd.

Bestand wat ik als laatste had bedacht was als volgt:
- Cynotilapia sp. 'lion' 1/2
- Pseudotropheus sp. 'acei' 3/6
- Pseudotropheus saulosi 3/6
- Labidochromis chisumulae 1/4

Inmiddels ben ik door middel van foto's een beetje uitgekeken al op de Cynotilapia sp 'lion'.
Ook nu de inrichting bekend is twijfel ik of het niet teveel is.
Wat ik als volgt wil doen is dit:

- Melanochromis auratus 1/2
- Pseudotropheus saulosi 3/6
- Labidochromis chisumulae 1/4

Later toevoegen🙁als het te leeg lijkt)
- Pseudotropheus acei 1/5

Graag jullie meningen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.