Wat is er nieuw

Cichliden aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter maikel 4603
  • Startdatum Startdatum
M

maikel 4603

Guest
Hallo beste mensen,
Ik ben maikel en heb sinds een aantal jaren een aquarium.
Nu heb ik er een bak bijgekocht en wil daar cichliden in gaan houden.

Nu zit ik al een tijd te kijken op het internet en lees in boeken over deze mooie en bijzondere vissen.

Alleen er is zoveel verschil in soorten dat ik door de bomen het bos bijna niet meer zie..of door de vissen het aquarium
Het gaat om een rio240 dus de grotere soorten vallen zowieso al af.

Tanganyika of malawi cichliden zou ik graag willen dus nu is mijn vraag wie kan mij helpen een visbestand samen te stellen?
De malawi zijn heel mooi alleen lees ik vaak dat ze aardig agressief kunnen zijn of is dat meer als ze met te weinig in 1 bak zitten?

En lees ook dat tanganyika een boeiender gedrag vertonen en dat is misschien ook heel leuk.

Maarja welke soorten kunnen zoal bij elkaar ivm voeding enz..

Mvgr maikel

Wil je de interne filter houden? Dan Tanganyika of eventeel zuid amerika of west afrika. Wil je de interne filter ook wel vervangen tegen een stevig extern filter dan kun je pas aan malawi mbuna denken.

Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel
3) zandbodem
4) water

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boel er heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen, zodat de territoria geheel opnieuw kunnen worden verdeeld.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2vminimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren. Geen standaard intern filter dus, een grote externe potfilter is noodzakelijk (voor grotere bakken is een bioloog natuurlijk beter). Ter referentie, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een bak van 160 liter.

Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt (1.2m of groter) en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, Pseudotropheus sp. acei enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Je kunt soorten Labidochromis wel combineren, ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro.

Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.

Bedankt voor de reactie !

De interne filter gaat er idd uit en er komt een goede externe filter.

Als ik een tanganyika bak zou willen,is het dan mogelijk om een koppel of haren samen met een groep van een andere soort te houden of beter 2x een koppel op harem van verschillende soorten?

Gr maikel

En hoe zit het met de tanganyika soorten.welke zou ik daar eventueel bij elkaar kunnen plaatsen?

Gr maikel

1.2m is nog te klein voor de openwaterbewoners, behalve de pumilus killie. De zandruimte is ook beperkt, tenzij je echt alleen maar open zand soortjes wil. Dus ik zou het houden bij rotsbewoners eventueel i.c.m. 1 soort slakkenhuisbewoners.

Verder, tja heb je een soort die je echt heel tof vindt?

Oke

Ja heb al wat rond zitten kijken en had er wel een paar op het oog alleen of dat samen gaat..

Tropheus moorii vond ik hele mooie soorten alleen die vallen denk ik zo al af ivm bakmaat.

Altolamprologus calvus ook een hele mooie vis alleen koppel zou mooi zijn .maar Lees dat dat heel lastig is.

Lamprologus fasciatus een harem zou ook wel leuk zijn denk ik zo.

Neolamprologus zijn er verschillende soorten die wel kunnen denk ik.

En/of de paracyprichromis nigripinnis een schooltje lijkt mij ook wel wat.is geloof ik meer voor de bovenlaag.

Passen er van deze soorten wat bij elkaar of zit ik er helemaal naast
Gr maikel

Tropheus moorii kan (net) in 130cm, maar dan kun je echt alleen maar 1 soort tropheus houden, in 1 kleurvorm, en dat in een grote groep (echt minimaal 10 stuks en ook alles in 1 keer kopen, later toevoegen kan niet). Het voeren van tropheus is nog lastiger dan mbuna's, ze zijn NOG gevoeliger voor bloat. Dus echt alleen maar plantaardig voer, goed afgemeten, en goed afgewisseld. Het zijn geen beginnersvissen, maar als je ze echt tof vindt, het niet erg vindt dat er maar 1 soort vis in je aquarium kan en je goed voorbereid (en het geld ervoor hebt...) kun je het proberen.

Zoals ik zei is er geen ruimte voor een andere bovenvis dan de kleine kilie, paracyps zwemmen te actief voor 130cm.

Calvus kun je eigenlijk alleen aan een paartje komen van een andere liefhebber, of zelf beginnen met een groepje van 6-8 stuks en zodra er zich een paartje vormtde rest direct verwijderen (worden de bak uitgevochten dus dat heeft echt haast).

L. fasciatus zit nu bij de Alto's in, beter niet meerdere soorten alto's in je bak houden ivm kruisen. Dus of calvus,of fasciatus.

Neolamprologus is keuze zat inderdaad,

Oke duidelijk.daar kan ik wat mee !
ik ga er eens rustig over nadenken.

1 soort tropheus vind ik wel jammer idd dus dat gaat hem helaas niet worden.

Ik ga vandaag ook even kijken in een cichliden winkel in Rotterdam, waarschijnlijk kennen jullie deze ook wel.
Even wat ori�nteren en kijken hoe de visjes er allemaal uitzien in het echie.

Kan gelukkig nog niets kopen want mijn achterwand ligt nog te drogen van de epoxy..

Nogmaals bedankt !
Groetjes maikel

Oh daar kijk je je ogen uit ja, bij Verduijn :smitten:

😀 😀

neem wel pen en papier mee, of je telefoon, om wat namen te noteren 🙂

en vergeet niet even de kijken naar de Victoriacichliden die ze hebben!
De Haplochromis CH44 en Paralabidochromis sp. 'rock kribensis' zijn waanzinnig mooi.

Nou ik ben gisteren bij verduijn geweest en moet eerlijk zeggen dat het echt een hele mooie zaak is..petje af hoor !

Ze hadden echt heel veel keus en prachtige vissen en ook echt verstand ervan...en dan ook van elke soort dus niet die standaard antwoorden van de standaard aquariumwinkel..

Alleen zit ik nu met 1 probleem...Nu weet ik helemaal niet meer of ik malawi of tanganyika wil...

Het gedrag van de tanganyika is echt heel leuk om te zien en de kleuren van de malawi zijn ook prachtig om te zien.
Maarja welke gaat het nou worden...

Ik ga deze week eerst nog een week op vakantie dus ga er eens rustig over nadenken.

Weet er iemand nog wat meer over de malawi te vertellen zoals hun gedrag of zitten ze echt maar de hele dag achter elkaar aan?

Alvast bedankt gr maikel

Was er niet ��n soort die erbovenuit stak? Welke soorten spraken je allemaal aan?

Ja er waren wel meerdere soorten die echt heel mooi of leuk waren.

Van de tanganyika vond ik de L.occelatus heel mooi en boeiend om te zien net zoals de calvus ook echt een mooie vis is.in verschillende kleuren.
Zo had je er nog wel een paar hele mooie maar soms ook te groot voor mijn bak helaas zoals de tropheus.

Van de malawi zaten er ook hele mooie kleuren tussen..

Hoe zit het eigenlijk met jongen als ik malawi zou beginnen?
Raakt je snel overbevolkt als ik met 3 m en 9v zou beginnen.
Of lost dat z'n eigen op dat de meeste opgegeten worden?
En als mbuna planteneter is ,is het dan wel goed als ze jonkies opeten 🙂
Gr maikel

Met malawi begin je al met een wat overbevolkte bak, vandaar ook de fikse filtering die nodig is. 3 m en 9v is dan ook wel erg weinig voor jouw bak, tenzij je echt alleen gaat voor yellows of rusty's omdat die vanwege lage agresie levels nog wel zonder overbevolking kunnen.

Jonkies komen er inderdaad vanzelf, ze worden niet echt opgegeten door mbuna (Melanochromis eet ze wel). Een oplossing hiervoor kan zijn een aal erbij te zetten (die heb je overal tussen zien zitten denk ik, bij verduyijn).

Bedankt voor de snelle reactie !

Zou ik dan beter 5m 15v erin kunnen doen inclusief die melanochromus 1m 3v?
En is dat genoeg om de populatie in toom te houden?

Ja zo een aal heb ik er natuurlijk gezien in Rotterdam..ook wel leuk moet k zeggen

Het is echt een lastige keuze want ze zijn echt schitterend die mbunas.

Alleen denk dat ik het gedrag snel ga vervelen als je het vergelijkt met het tanganyika gedrag..

Ik ga zorgen dat mijn bak volgende week klaar is en dan ga ik hem inrichten en kijken wat ik ermee ga doen.

Ik zou bijna een bak erbij gaan halen om ze allebei te kunnen hebben maar dan word het wel een beetje te dol denk ik zo haha.
Zal binnekort ook wel een foto van de bak plaatsen.

Gr maikel

Helaas gaat de Rio240 niet door
de bak bleek een flinke scheur te hebben in de onderkant langs de rand...

Heb de achterwand een beetje moeten aanpassen om hem in mijn oude rio180 passend te krijgen

Beetje jammer maarja niets aan te doen.

Nu is mijn vraag zou het nog mogelijk zijn om hier een malawi bak van te maken of dan toch beter tanganyika?

Ga vandaag de bak voor de eerste keer vullen dus hopen dat de wand op zijn plek blijft !!

2e bericht van saskia nog even doorlezen dan weet je het 🙂 het kan dus wel. maar volgens mij kan je met een meter aquarium beter tanganyika nemen.

was het trouwens een 2e hands bak?

Ja het was een 2e handse .kwam uit iemand z'n schuur tevoorschijn tijdens verhuizing..

Ja was het al aan het doorlezen .daar staat het idd al lol.

Ja ik denk dat dat idd beter is.

Bedankt voor je snelle reactie !

oh das spijtig, niet teveel voor betaald hoop ik?

Nee gelukkig mocht ik m gratis meenemen alleen jammer want was toch weer net een maatje groter..

Vandaag voor de 2e keer naar verduijn geweest om te kijken wat het nou wordt...

Nu zag ik daar de variabilichromis moorii. Een prachtige vis!

Zou ik daar een koppel van in mijn meterbak kunnen doen samen met de lamprologus ocelatus, ook een koppel?

En dan een solo calvus erbij zou een mooi bestand vormen denk ik.

Misschien als het mogenlijk is ook nog een ander schooltje voor in de rotsen of iets of een solo vis ..

Gr maikel

M'n nak staat al in te draaien en er zit een flinke witte waas in...

Bak

Moorrii's ben ik ok grot fan van, maar ze koppelen wel erg lastig. Ocelatus ook maar daarvan kun je in ieder geval nog zien wat m/v is.

Oke op die manier.

Dus het kan wel samen in een bak , die moorii en de ocellatus?

En dan neem ik aan dat je een mannetje met een paar vrouwtjes haalt en nadat er een koppel is, de andere vrouwtjes verwijderen ?

Waar laat je die dan weer haha ?

Gr maikel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan