Cichliden in klein aquarium?


De standaardverlichting van Juwel die bij het aquarium zat (Juwel Rio 125). Deze heb ik 10 uur per dag aan en 14 uur per dag uit...

Bekijk bijlage 327375
Ik heb ook een Juwel Rio 125, en merk ook dat mijn vissen veel onderin zitten. Aan het begin had ik last van een dikke kaamlaag, toen zaten de vissen wel vaak bovenin. Ik dacht eerst dat er misschien weinig zuurstof in het water zat maar ze waren wel erg actief, volgens mij vonden ze het gewoon fijn dat het licht wat gefilterd werd. Ik vind zelf het licht behoorlijk fel wat meegeleverd word. En ik merk dat nu ik aardig wat drijfplantjes hebben de vissen ook weer wat hoger zwemmen.
 
Dank voor jullie reacties!
@Gino88: Wat heb jij hier vervolgens aan gedaan? Andere verlichting misschien?
@Visvis2021: Welke drijfplantjes heb je? Misschien kan ik dat proberen? Verder heb je er niets aan verandert?
 
@Gino88: Wat heb jij hier vervolgens aan gedaan? Andere verlichting misschien?
Een beetje rigoureus, maar ik heb het hele zaakje eraf gehaald. De buizen bleken namelijk niet afzonderlijk te kunnen werken, en ik vond ze te veel energie vreten om ze enkel te "dimmen" met folie o.i.d. (dat is een mogelijkheid die jij nog kunt overwegen).

Heb toen de bak maar afgedekt met losse glazen plaatjes en daar overheen een dimbare TL-lamp gelegd. ;)

Later de TL vervangen door twee cube-leds. Wat voor jou een fijne oplossing is, hangt o.a. af van de mate waarin je bereid bent je bak te verkrachten. 😅
 
Ik zie op de foto ook aardig wat 'blauw alg'. Verlichting kan zeker veel alg geven in een vrij plantloze bak, zoals in cicliden bakken.

Ik vermoed dat er meer aan de hand is. Persoonlijk denk ik ook dat je mogelijk veel last hebt van vuil ophoping tussen je stenen. Ik weet niet of je met waterverversen ook vuil afhevelt?

Stenen kan je makkelijk even schoonmaken onder de kraan en het alg van de bodem afhevelen.

Met alleen water verversen kom je er niet namelijk.

Gr. Ed
 
Zojuist vrijwel alle stenen eruit gehaald en schoongemaakt. Ook het water voor driekwart ververst.
Wat betreft de verlichting, ik heb wel een gelezen dat sommige folie onder of om de lampen doen? Is dat misschien een idee om het minder fel te maken?
Idee van Gino is ook een optie, maar dat is inderdaad wel een beetje erg rigoureus...
 

Bijlagen

  • new.jpg
    new.jpg
    321.1 KB · Weergaven: 135
Folie zou ik niet doen de kans op brand is dan uitzonderlijk groot, bakpapier kun je er wel prima voor gebruiken maar eerlijk gezegd zou ik gewoon de verlichting naar 8 uur p/d terug brengen
 
Folie zou ik niet doen de kans op brand is dan uitzonderlijk groot, bakpapier kun je er wel prima voor gebruiken maar eerlijk gezegd zou ik gewoon de verlichting naar 8 uur p/d terug brengen
Heb beide gedaan, zowel bakpapier en de verlichting teruggebracht. Ga het eens een tijdje aanzien...
 
Omdat je geen planten. hebt zal ik de verlichting drastisch verminderen, 2 a 3 simpele led strips zijn voldoende, je hebt alleen maar kijklicht nodig namelijk.
Koop daar een led computertje bij (tc420) en je kan ook nog een mooie zonsop en ondergang creeeren en zodoende de verlichting langer laten branden, hier begint het om 07:00 langzaam op te bouwen, in de avond brand ie nog net voldoende om de vissen te kunnen zien.

Wat de kleuren betreft voor de strips, één blauwe, één warmwitte (3000K) en één koelwitte (6000K) met deze kleuren komen je vissen erg mooi uit.

Daarnaast is je filter ook niet toereikend, en zullen er veel voedingstoffen zijn voor de algen,
Een stromingspomp is overigens wel aan te raden, zo blijft er minder troep achter tussen de stenen en de bodem.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie Patrix, maar wat jij voorstelt is volgens mij nogal ingewikkeld en prijzig. Ik heb nu de huidige lampen donkerder gemaakt met bakpapier en zowaar pakken de vissen de drijfkorrels aan het oppervlak al! Daarna wel direct weer terug onder de stenen, maar het begin is er... Met een stromingspomp bedoel je een lucht/bruis-steentje?
 
Valt mee hoor, ledstrips kosten in China een paar euro per meter, de TC420 led computer kost 15 euro.
Bakpapier kan uiteraard ook.

Met stromingspomp bedoel ik dit,
Wavemaker_Mono_3000_1.jpg


Je kunt ervoor kiezen om hem in de nacht uit schakelen zodat de vissen wat rust hebben, zorg er dan wel voor dat ze er niet in kunnen gaan zitten.
dit is bij mij gebeurd, gelukkig zag ik het op tijd.

Er zijn ook welvarianten die helemaal dicht zijn van voor
 
Even een update: Heb inmiddels bakpapier om de lampen gedaan en pas gisteravond na een periode van 10 dagen water ververst. Totaal geen alg meer en ik hoefde zelfs de ramen niet schoon te maken. Wel is het nu wat donkerder en helaas komen de vissen nog steeds niet boven, maar voorlopig maar even laten zo...
 

Bijlagen

  • aqua.jpg
    aqua.jpg
    296.3 KB · Weergaven: 149
Precies, je had er veel te veel licht boven hangen, je zou het weer langzaam op kunnen voeren tot het punt waar de algen weer (een beetje) beginnen te groeien, een beetje alg is wel gewenst in zo'n bak, de vissen eten daar ook van.
 
Ga ik doen Patrix, al heb ik de vissen nooit zien eten van de algen. Wat ze ook niet doen is graven. Ik dacht al malawi cichliden dat altijd doen? En ze gaan dus nooit naar boven. Vreemde vissen heb ik :rolleyes:
 
Ik heb deze vissen ook in mijn bak zitten, en deze blijven ook altijd onder in de bak zitten, het probleem van alg heb ik ook gehad, het is nu een stuk minder doordat ik er wat drijfplanten in heb gestopt. Hierdoor heb je ook minder licht in de bak.
 
Ik heb deze vissen ook in mijn bak zitten, en deze blijven ook altijd onder in de bak zitten, het probleem van alg heb ik ook gehad, het is nu een stuk minder doordat ik er wat drijfplanten in heb gestopt. Hierdoor heb je ook minder licht in de bak.
Drijfplantjes heb ik ook geprobeerd, maar die verdwenen allemaal in het filter... Graven die van jou ook helemaal niet?
 
Salvinia natans
 
Dat is inderdaad een heele kleine, ik zou eens een wat grovere gebruiken,
 
Dat is inderdaad een heele kleine, ik zou eens een wat grovere gebruiken,
Klopt wel ja. Maar het ging er mij om het probleem met de algen op te lossen en dat is me met bakpapier gelukt!
 
Klopt wel ja. Maar het ging er mij om het probleem met de algen op te lossen en dat is me met bakpapier gelukt!
Mooi dat dat is gelukt :thumbs:, maar zeer veel vissen voelen zich veilig als er drijfplanten in een bak zitten om daar bij gevaar onder te gaan zwemmen waardoor ze minder zichtbaar worden, dat gebeurt niet met minder licht.
 

Terug
Bovenaan