Wat is er nieuw

cichliden voor 65 liter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter KidNatsu
  • Startdatum Startdatum
Timmermans80 zei:
Als je eruit bent zien we natuurlijk graag een keer wat foto's

Natuurlijk! Ik heb wel al wat mooie foto's, maar er missen natuurlijk nog wat visjes. Ik denk binnen 2 weken tijd dat ik alles bij elkaar heb. Ik heb eigenlijk al gekozen welke ik wil, en het gaat er nu om of ze die kunnen bestellen en wanneer.

Hoi,

Misschien zijn killie vissen iet voor je.
Ze zijn kleurrijk, en sommige soorten zijn niet agressief.
Volgens mij hebben ze ook niet een heel grote bak nodig.
Ik weet dat het off topic is

Haha zie net datt je de samenstling al rrond hebt

Jesse,

Ik wil niet vervelend over komen, maar je hebt vast al gezien dat de meeste aquaria groter zijn dan die van jou.
Sorry, maar voor het overgrote deel van de aquariumvissen in de handel is 60 (of 65) liter gewoon een klein bakje.

De Badis badis vind ik daarin een uitstekende keuze. Mooi beestje, wel wat lastig omdat die alleen klein levend voer lust, maar het kan uitstekend in dit formaat.
��n Betta splendens kan ook nog wel. Tenminste, als je drijfplantjes of planten met drijfbladeren in je bak hebt.
Ook de Corydoras pygmaeus is prima gekozen, al zou ik die wel naar 12 stuks uitbreiden.
En daarmee is het op de bodem druk genoeg.
De Otocinclus zwemmen vrij door alle lagen, en passen daardoor prima.

Tot zover een aardig bestand.
(over de Garra panda weet ik niets, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen).

Maar de Paracheirodon simulans vind ik, zoals hierboven al is gemeld, geen handige keuze. Je zit daarmee namelijk direct vast aan een vrij hoge temperatuur, en alle hierboven genoemde soorten zijn daarmee niet echt te combineren. Ik snap dat je het vervelend vindt een soort die je nog maar net hebt weer weg te doen, maar ik zou dat w�l de enige juiste keuze vinden. Want als je dat niet doet, zou je 4 of 5 andere soorten moeten laten gaan.
Het is een impulsaankoop geweest, geen schande want bijna iedereen op dit forum is daar ooit weleens ingetrapt, maar nu kun je nog betere keuzes maken.
En dan kun je ook gelijk de temperatuur naar 23 of 24 graden terugbrengen.
Bovendien het is een mooi visje, goede kans dat iemand er nog wel wat voor over heeft.

Tateurndina ocellicauda vind ik eigenlijk ook geen goed idee, die kunnen qua zitten vrijwel uitsluitend op de bodem, en daar is het al zo druk.

�ls je er t�ch nog iets bij wilt zetten, zou dat vooral in het midden nog kunnen. En dan heb je het bijna altijd over scholenvisjes. Gezien de medebewoners en het vereiste aantal is het slim vooral naar kleine visjes te kijken. En daar zit genoeg moois tussen! Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Boraras brigittae of B. maculatus, naar Celestichthys margaritatus, C. choprae of C. erythromicon, of naar Trigonostigma espei of T. hengeli.

Eigenlijk is het vrij eenvoudig van jouw bestand wat moois te maken, Jesse, dus doe het goede en laat het ons vervolgens zien!

Neem je er nog een bakje bij want in je huidige bak is het al te druk vind ik persoonlijk. Ik heb verder niet je hele topic gelezen namelijk :sorry:.
Een Betta is dan ook een vis die van rust houdt.

Hoi Jesse,

Ik heb ook niet het hele topic doorgelezen maar is het bestand in je handtekening je gekozen visbestand of zit dat er nu in?

Ik raad kersenbuiken aan of electricks. Maar je hebt ook nog veel kleinere soorten ciclide

Kersenbuiken in een 60 cm bak? Daar doe je ze geen plezier mee, plus dat meneer kers de hele bak kan gaan terroriseren als hij jongen heeft. Ze worden ook te groot voor 60 cm. RamireziRivilus Cilindraceus, bedoel je daar electricks mee? Ook geen aanrader.

Gezien je eigen topic lijk je nog niet veel ervaring te hebben, misschien is advies geven nog niet zo'n goed idee.

nekoneko zei:
Ik raad kersenbuiken aan of electricks. Maar je hebt ook nog veel kleinere soorten ciclide

De lichaamsmaat bij cichliden is maar een heel klein deel van het verhaal, in wat voor maat bak en met wat voor medebewoners ze kunnen.

Kersenbuiken zijn al niet zo heel klein, en zijn als ze jongen hebben 1 van de meest agressieve cichliden in de handel. Hun bijnaam is: de Taliban cichlide. En die raadt jij aan voor een 60cm bakje? :stom: Een meterbak kan al veel te klein zijn bij een nestje en voor dode medebewoners zorgen.

Er passen maar 2 soorten cichliden in 60cm, beide zijn al langsgekomen.

1) Tanganyika slakkenhuiscichliden,en dan specifiek Neolamprologus similis of N. multifasciatus. Inrichting: hard water, zandbodem, heel veel slakkenhuizen, geen hout, planten stenen enz hoeven niet, enige medebewoners die mogelijk zijn in 60 cm zijn pumilis killivissen.

2) Apistogramma borelli, wat lagere temperatuur dus goede combi met bv neontetra's.

Iedere andere cichlide past niet qua maat en/of qua gedrag. Heel soms dat je heel evaren aquarianen ziet met een bewezen koppel of een solo andere cichliden maar begin daar a.u.b. gewoon niet zelf aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan