Wat is er nieuw

co² + all-in-one = alg

Ik zie weer wat leesvoer, zojuist even 50% waterwissel gedaan, en mijn uitvoer verplaatst naar de achterzijde, zodat ik (op het oog) een betere circulatie heb.

Ik wil op de beurs ook kijken voor een inline-Co² diffusor, simpelweg omdat die (in mijn optiek) een betere verspreiding zou geven als een losse diffusor.
Het nadeel daarvan vind ik weer dat je bij een losse, de vervuiling beter kan zien.

Ik ga sowieso mijn dossering iets aanpassen naar boven.
De poeders keek ik eerst naar, maar ik wil daar goed geinformeerd aan beginnen, dus heb ik voor de tijd ervoor de vloeibare gehaald.

Nu bedenk ik me wel, dat ik in het filter aktief-kool heb zitten, omdat mijn hout erg verkleurde de eerste tijd.
Nu weet ik dat aktief-kool ook bepaalde stoffen uit het water haalt, is dat bij plantenvoeding ook het geval?
Aangezien ik het dan eigenlijk voor niets toevoeg.

Ja kool kan chelaten binden en dan ben je dus de voeding ook kwijt wat wordt omgeven door het chelaat.

Ja kool kan chelaten binden en dan ben je dus de voeding ook kwijt wat wordt omgeven door het chelaat.
Ok, dan ga ik dat verwijderen en daar weer bio-buisjes in doen.
Is er een manier om de kool te bewaren, of sowieso daarna weer nieuwe erin mocht dit nodig zijn

Ik zou het alleen gebruiken na medicatie en het kost niet veel dus ik zou dan nieuwe nemen in het geval dat nodig mocht zijn.

Ik zou het alleen gebruiken na medicatie en het kost niet veel dus ik zou dan nieuwe nemen in het geval dat nodig mocht zijn.
Dan haal ik dat er vanavond even uit
Wil geen voeding vergooien, dan kan ik net zo goed niets erin gooien.

Inmiddels een tijdje verder.
De algen leken weg te gaan, maar na het toevoegen van de plantenvoeding, kwam het weer tevoorschijn.
De indicatie op de fles zegt (met Co² 30ml per 100 liter), de vorige keer dus netjes 50ml gedaan (lido 200 liter - decoratie), nam de decoratie even van de inhoud af.
Deze keer dus wat minder toegevoegd, in de hoop dat het compleet zou verdwijnen, en het op 40ml gehouden.
De algen kwamen eigenlijk binnen een dag weer terug.
Voor ik de plantenvoeding deze keer toevoegde, lieten een deel van mijn planten ook mooie zuurstof belletjes los, ook dat is totaal weg opeens.

De Co² indicator is netjes helder groen.
Waterwaardes (strips), en gemeten voor het licht aan gaat (Co² wel al aan):
No³ - 0/10 mg/L
No² - 0 mg/L
Cl² - 0 mg/L
GH - 8
TA -100 mg/L
KH -4
PH - 7

Ik ga sowieso wat drijfplanten toe voegen (Limnobium laevigatum), omdat dit van nature ook een algen-bestrijder zou moeten zijn.
Zoals ik al zei CO2 is niet de oplossing...

Deze als is vaak een combi van te fel licht en stroming..

Mijn licht staat inmiddels zo laag dat de "Monte Carlo" het vrijwel niet meer doet.
Ook staat de verlichting nu een uur korter aan (15:00 - 22:30, waarbij ook opkomst en afkomst bij komt van 2 uur)
Mijn planten (vooral de Anubias, dat onder de alg zit) laat volop strengen zuurstof los, evenals dat het mos onder de zuurstof bellen zit (sommige plekken alg ook trouwens).

Water is nu 2x per week deels ververst, en de planten voeding is nu meer als de aangegeven richtlijnen(sinds gisteren), want minder gaf meer problemen voor zover ik nu heb gezien.
Hopelijk heeft dat een verbetering.

De stroming is goed, al wil ik misschien nog een intern filter onderste boven hangen als skimmer, alleen zit die dan weer aan de andere kant van de uitstroom, dus of dat dan weer handig is, weet ik ook weer niet...

Ik las in een ander topic dat je de Chihiros A301 plus erboven hebt staan?
Nee dat is op een Superfish 40

Hierop zit een Chihiros Universal WRGB 700, die al flink is terug geschroefd.

Inmiddels lijkt de alg minder te worden.
Ik denk dat het actieve kool er inderdaad voor zorgde dat er voedingsstoffen verdwenen uit het water, waardoor er dus een te kort kwam.
De aan en afvoer zijn naar 1 kant gegaan, en het hout is anders geplaatst, waardoor de stroming nu beter lijkt.

De Limnophila sessiflora staat nu wel (aan de onderkant) vrij donker, dus daar let ik nu extra op, omdat ik niet weet wat dit gaat doen, anders zal daar nog een aanpassing moeten komen.
Ben ook van plan meer stengelplanten te gaan plaatsen, vooral omdat deze meet voeding uit het water halen.

Zijn er tips qua stengelplanten voor (vooral) het middengebied?
Mijn mossen groeien nog niet hard, maar zitten wel al redelijk vast, dus ze doen wel iets 😛

Nu voeg ik (nog) de All-in-One voeding toe, en wil met de tijd over op de poeders.
Maar ik ga geen 4.5 liter weg gooien, dus dat duurt nog even.

Ik heb wel een doseer-machine gekocht, om het net wat makkelijker te maken.
Nu vraag ik me af wat het beste is met toevoegen.
(nog uitgaande van de All-in-One) elke dag een beetje (wat elke dag voeding opleverd), of 1x in de week de volle lading?

Bij de poeders weet ik dat je dagelijks een deel toe voeg (ene dag macro, andere dag micro).

En voor de mensen die zich afvragen, waarom een dosseer-machine?
1. omdat deze malloot nog vergeet wat hij op het toilet gaat doen (adhd-dingetje denk), dus het toevoegen van de voeding word ook vergeten
2. omdat deze voor een zeer mooie prijs voorbij kwam 😛

Heb de complete en carbo van aquariumbemesting.nl ook op de doseerpomp, bevalt prima.
Doseerpomp dagelijks complete voor de verlichting aan gaat en carbo in de avond als anti alg.
Testen doe ik wel wekelijks, wil richting doseren naar verbruik toe ipv te veel over doseren.

Goed om te horen dat het langzaam de goede kant op gaat.

Heb de complete en carbo van aquariumbemesting.nl ook op de doseerpomp, bevalt prima.
Doseerpomp dagelijks complete voor de verlichting aan gaat en carbo in de avond als anti alg.
Testen doe ik wel wekelijks, wil richting doseren naar verbruik toe ipv te veel over doseren.

Goed om te horen dat het langzaam de goede kant op gaat.
Ik heb de 2 kanaals doseerpomp gehaald, en als ik met poeders ga werken moet ik natuurlijk ook de beide kanalen gebruiken, waardoor carbo niet automatisch kan, tenzij ik dit erbij kan toevoegen meteen in de flessen.
Maar ik lees diverse verhalen dat Carbo geen nut heeft icm Co², wat is nu wel en niet waar?
De dierenzaak waar ik net was, had het ook over Carbo als toevoeging namelijk.

Meer over carbo en hoe te doseren
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo

Ik doseer(pomp) dagelijks 10ml op een netto 200L (246L bak) elke avond op 22 uur zodra de verlichting uit is, daarnaast CO2 (PH gestuurd)
Aanschaffen in jerrycan van 2 x 2.5L is voor mij dan het voordeligste.
Wat is de reden dat je dit pas na het dimmen van het licht doet?
Werkt het dan beter, of omdat dan je Co2 uit staat?

Kunnen alle planten er ook tegen?
Heb waterstofperoxide gedaan, maar merk dat sommige planten het toch niet heel fijn vinden

Wat is de reden dat je dit pas na het dimmen van het licht doet?

Zodat het als anti alg werkt en just niet door planten gebruikt wordt.

Werkt het dan beter, of omdat dan je Co2 uit staat?

Co2 is ph gestuurd en staat altijd "aan".
Kunnen alle planten er ook tegen?

Valesneria bijvoorbeeld kan er niet zo goed tegen, ligt een beetje aan je planten bestand dus.

Zodat het als anti alg werkt en just niet door planten gebruikt wordt.

Co2 is ph gestuurd en staat altijd "aan".

Valesneria bijvoorbeeld kan er niet zo goed tegen, ligt een beetje aan je planten bestand dus.
Ik heb oa valesneria en anubias erin, die beide slecht kunnen tegen bv waterstofperoxide (te laat achter gekomen)

Co² ph gestuurd heb ik over heen gelezen 🙁

Zelf blijf ik liever weg bij middelen als waterstofperoxide.
Soms is het een kwestie van de natuur zo veel mogelijk helpen en zijn gang laten gaan.

Zelf blijf ik liever weg bij middelen als waterstofperoxide.
Soms is het een kwestie van de natuur zo veel mogelijk helpen en zijn gang laten gaan.
Zag het overal voorbij komen, dus dacht, tja laten we het dan maar proberen....

goede leesvoer, maar maakt het een stuk duidelijker.

Morgen eens kijken naar carbo dus.
Is er een bepaald merk wat aan te raden is, of is het eigenlijk allemaal wel hetzelfde?

Nou is mijn Co² niet automatisch gestuurd via een controller maar gaat een uur eerder uit dan de verlichting.
Moet ik dan de carbo meteen toevoegen, of gewoon laten inspuiten zodra de lamp uit is gegaan, of maakt dat geen verschil verder?

Morgen ook meteen kijken voor wat extra stengel planten.
Zitten nu alleen guppen, wat cory's en garnalen is en wilde voor vissen gaan kijken, maar ik wil eerst het alg probleem weg hebben, en de bak gezond hebben, voor er extra leven in komt.

Dus to do list voor de beurs:
-Slangen voor de dosseerpomp
-Stengelplanten (vooral de Rotala Blood Red staat op mijn lijstje
-Carbo

En wie weet toch wat Amano garnalen als opruimploegje

Niet te veel in een keer willen veranderen als het gaat om toevoegingen aan het water zoals carbo.
Soms is een potje geduld gebruiken en even een paar weekjes rustig afwachten het beste wat er is.

Niet te veel in een keer willen veranderen als het gaat om toevoegingen aan het water zoals carbo.
Soms is een potje geduld gebruiken en even een paar weekjes rustig afwachten het beste wat er is.
dus eigenlijk gewoon even op zn beloop laten gaan met nog wat extra snelgroeiers?

Zou ik wel doen als de alg al minder word.
We willen vaak sneller dan de natuurlijke manier en iedere verandering die je doet brengt weer onbalans.
Met zout water aquaria leer je heel snel dat als je na een week geen verandering ziet je nog maar een maand moet wachten :DD

Is er een bepaald merk wat aan te raden is, of is het eigenlijk allemaal wel hetzelfde?

Het is vrijwel allemaal glutaraldehyde, zou dan voor de goedkoopste gaan en niet diegene met een mooi visje op de verpakking.

Dan wachten we daar gewoon mee, waarschijnlijk heb ik in mijn oude bakken gewoon altijd geluk gehad.
Maar dat waren gewoon bakken zonder led en co², dus ik heb het ook aan mezelf te wijten dat ik een uitdaging ben aangegaan voor mezelf.

Verpakkingen kijk ik sowieso niet naar, want dan zou ik voor maanvissen een Juwel 60 kunnen aanschaffen bij wijze van spreken 😛

En dat zoutwater verhaal...
Lijkt me zeer mooi om eens mee te starten hoor, maar met adhd is een uur wachten al ellende 😛 laat staan een maand of 2

Ik ben vandaag overstag gegaan en heb de AIO eruit gewerkt en ben op EI overgegaan.

Nu zegt Plantedbox zelf:
30 ml per product per 100 liter
(dus in totaal op 200 liter, 60ml per week per product).

De calculator van Plantenbemesting, geeft mij dit schema:
Maandag
  1. Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag
  1. Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Woensdag
  1. Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Donderdag
  1. Rustdag
Vrijdag
  1. Rustdag
Zaterdag
  1. Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
  2. Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Zondag
  1. Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.

Wat is nu t beste om aan te houden?

De calculator van Plantenbemesting, geeft mij dit schema:

Zelf ga ik binnenkort mijn schema aanpassen zonder de twee rustdagen, vanwege de instellingen op mijn doseerpomp.
Dus voor beiden de 120ml verdelen over de even en oneven dagen, dus op de even dagen 40ml Makro’s en op de oneven dagen 40ml Micro’s

Zelf ga ik binnenkort mijn schema aanpassen zonder de twee rustdagen, vanwege de instellingen op mijn doseerpomp.
Dus voor beiden de 120ml verdelen over de even en oneven dagen, dus op de even dagen 40ml Makro’s en op de oneven dagen 40ml Micro’s
Dan zou ik met de voeding van Plantedbox op dik het dubbele uitkomen van voorgeschreven

Je kan de hoeveelheid tussen verschillende merken niet met elkaar vergelijken omdat de concentraties anders kunnen zijn.
ja precies, ik vind plantedbox heel makkelijk werken, alleen als je gaat vergelijken lijkt het heel weinig wat je geeft.
Maar idd, het kan net het dubbele zijn wat je toevoeg qua poeders.

Idd

Bij aquariumbemesting geven ze ook aan om de juiste hoeveelheid water aan te houden i.v.m. de oplosbaarheid van de poeders

Idd

Bij aquariumbemesting geven ze ook aan om de juiste hoeveelheid water aan te houden i.v.m. de oplosbaarheid van de poeders
De beschrijving van plantedbox is voor een liter, dus heb alles gehalveerd ivm de flessen van Chihiros

Met de EI kun je prima alles in 1x na het verversen toedienen en dat doe ik al dik 10 jaar want ja ik vergeet het anders weer.

Nou,... Alg opkomst heeft veelal ook te maken met een te hoge lichtsterkte t.o.v. van aanwezige CO2. Alg wordt altijd veroorzaakt door tekorten! Anders gezegd; er mankeert iets aan de onderlinge verhoudingen in je bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan