Wat is er nieuw

co² + all-in-one = alg

Wat is de reden dat je dit pas na het dimmen van het licht doet?
Zodat het als anti alg werkt en just niet door planten gebruikt wordt.

Als je het in het kader van algprventie gebruikt; dat heeft niets met licht van doen, omdat de werkzame stof via diffusie in de plant terecht komt.
En diffusie gaat 24/7 door.

Inmiddels lijk ik het gewonnen te hebben van de alg (ik juich nog niet te vroeg)...

-De lampen aangepast qua kleur en vermogen...
-Co² aangepast (leek iets te weinig)...
-Plantenvoeding iets meer als voorgeschreven...
-Inrichting veranderd waardoor er een betere flow kwam (nog niet optimaal).

Nu heb ik de All-in-One eruit gehaald, en ben ik overgestapt op de poedertjes, dus maak ik Micro en Macro flesjes, wat door de doseerpomp word toegevoegd.
Ook de Amano garnalen die ik zondag op de beurs heb gehaald, doen goed hun werk, hele stukken hebben ze kaal gevreten waar nog wat zat (vooral tussen het mos).
Ook heb ik zondag nog wat snelgroeiers toegevoegd.

Voor nu, gaan we de goede kant op, hopelijk blijft het zo 😀

Voor:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-25 om 18.32.34_f75d0baa.jpg

Na:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-11 om 20.50.16_3914576a.jpg

De inrichting en de pomp indeling veranderd, waardoor de stroming 10x beter werd had ook zijn voordelen.
De inrichting voor (inclusief alle vervelende algen):
Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-24 om 19.41.15_5fe009d7.jpg

De inrichting na:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-11 om 20.39.15_b6d7c6c7.jpg

Let bij foto 1 niet op de zooi ernaast, was met meerdere dingen bezig, dus alles zo neer gegooid...

Sorry voor de k*t kwaliteit foto's, ergens staan mn instellingen denk ik verkeerd 😛

Ja kool kan chelaten binden en dan ben je dus de voeding ook kwijt wat wordt omgeven door het chelaat.
Ik heb eens even ai losgelaten op de stelling dat actieve kool en vloeibare plantenvoeding niet kunnen samengaan omdat ik betwijfelde dat de invloed werkelijk zo groot zou zijn rekening gehouden met mijn persoonlijke ervaringen :

Actieve kool kan chelaten niet efficiënt binden omdat het slecht is in het absorberen van metalen en metalen ionen, waaruit veel chelaten bestaan. Hoewel het sterk is in het binden van organische stoffen, kan het de meeste metalen (zoals ijzer, kalium, natrium, en lithium) en hun verbindingen niet effectief absorberen.
Hier is een gedetailleerdere uitleg:
  • Beperkte effectiviteit bij metalen: Veel chelaten zijn moleculen die metalen kunnen binden. Omdat actieve kool niet goed is in het binden van metalen zoals ijzer, kalium, natrium en lithium, is het ook niet effectief in het verwijderen van deze specifieke metalen en de chelaten waaraan ze gebonden zijn, aldus ScienceDirect.com.
  • Effectief voor organische stoffen: Actieve kool is wel erg effectief in het binden van organische verbindingen en kan worden gebruikt om organische verontreinigingen, pesticiden, medicijnresten, geuren en kleuren te verwijderen, zoals beschreven op RWB Water.
Chelaten bestaan uit een metaalion (zoals ijzer, zink of mangaan) dat is ingepakt door een organische molecuul.
Dit organische molecuul werkt als een soort "klauw" die het metaalion stevig vasthoudt en beschermt tegen reacties met andere stoffen. Daardoor blijft het metaalion oplosbaar en beschikbaar voor opname door bijvoorbeeld een plant.

* Centraal element:
Een chelaat bestaat uit een centraal metaalion, zoals
- ijzer (Fecap Fe)
- mangaan (Mncap Mn)
- of koper (Cucap Cu)

• Organische 'klauw': De 'klauw' is een organisch molecuul (het chelaatvormende middel) dat het metaalion omringt en stevig vasthoudt.
  • Bescherming: De 'klauw' voorkomt dat het metaalion neerslaat of reageert met andere elementen, waardoor het oplosbaar en beschikbaar blijft voor opname.
  • Stabiliteit: De combinatie van het metaalion en de organische molecuul vormt een stabiel, ringachtig complex, wat de stabiliteit van het metaalcomplex verbetert.
  • Toepassing: Chelaten worden vaak gebruikt in meststoffen om sporenelementen zoals ijzer stabiel en opneembaar te houden voor planten, zelfs bij wisselende pH-waarden.
Volgens deze gegevens kan er dus wel een vermindering optreden van de effectiviteit van de vloeibare plantenvoeding maar niet in extreme mate door het feit dat actieve kool net de zaken die gebonden zijn niet efficient kan opnemen. Ik denk persoonlijk dat de voordelen van actieve kool veel groter is dan het beperkt verlies van de effectiviteit van vloeibare plantenvoeding. En dit kunnen we natuurlijk compenseren door de plantenvoeding dosis aan te passen voor zover dit nodig zou zijn.

Ja, dit maakt wel zin. De kool bindt geen metalen, maar wel organische stoffen. Chelaten zijn organisch. Dus de kool bindt en chelaat en het chelaat bindt het metaal.
De aanname was blijkbaar dat als de kool het chelaat bindt, dat deze dan zijn meststof vrijlaat. Zelfs als dat zo is dan heb je daarna vrij zwevende stoffen zonder chelaat. En die zullen snel neerslaan.

Daarbij vergemakkelijkt een chelaat de opname van voeding door de plant.

De bak vandaag 😀
Mag wel zeggen dat ik (met grote hulp van jullie) de strijd heb gewonnen van de algen.
Helaas zie ik wel veel Co² belletjes, maar kan zijn dat de inline-diffusor van Plantedbox het niet anders verwerkt krijgt

Hieronder een foto van 11-11.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-11 om 20.39.15_b6d7c6c7.jpg

En hier van vandaag 18-11.
WhatsApp Image 2025-11-18 at 20.18.39.jpeg

Juich maar niet te vroeg, zal allicht nog wel een fase met wat alg langskomen :DD

Die belletjes waren voor mij de hoofdreden om voor een co2 reactor te gaan.
Lost voor 100% op en geen bellen meer.

Juich maar niet te vroeg, zal allicht nog wel een fase met wat alg langskomen :DD

Die belletjes waren voor mij de hoofdreden om voor een co2 reactor te gaan.
Lost voor 100% op en geen bellen meer.
Haha ja ik weet t, alg kan altijd terug komen, maar voor nu mag ik even juichen 😛

Een Co² reactor staat op het lijstje, na de december-maand weer eens kijken.
Twijfel nog welke, en vind zelfbouw ook wel een uitdaging.
Maar dan zou ik het liefst doorzichtig pvc nemen, maar prijstechnisch is grijs weer leuker 😛

Ik ben sinds kort ook over gestapt van de All In One uit de fles op poeder van aquariumbemesting. Want ik had ongeveer hetzelfde probleem als omschreven in dit topic. Want ook ik gebruik AIO en co2, en ik had toch regelmatig last van groene puntalg, bruinalg, en soms baardalg. Vooral mijn 125 liter bak kreeg ik maar moeilijk in balans. De 180 liter bak ging wel redelijk goed. Ik ben daarom elke week water gaan wisselen. En ik ben ook de afgelopen weken elke week mijn waterwaardes gaan testen, en ik zag dat ik in beide bakken er in verhouding veel meer fosfaat in het water zat dan nitraat. Nitraat was soms zelfs 0. En door met een fles nitro bij te mengen hielp wel iets, maar zorgde niet echt voor balans. Ik ben daarom begin deze week ook over gestapt op de poeders van aquariumbemesting, om te proberen, en het resultaat is echt enorm.🙂 De planten groeien ineens zeer goed, het water is ineens veel meer helder, en de vissen zwemmen wat rustiger en scholen wat meer. Mogelijk ontbreken er dan toch verschillende stoffen in de All In One die ik had. 🤔

Mogelijk ontbreken er dan toch verschillende stoffen in de All In One die ik had. 🤔
Daar zit zeker wel een verschil in samenstelling.

de AIO van Plantedbox geeft een
kaliumwaarde van 12ppm,
nitraatwaarde van 15ppm
fosfaatwaarde van 1,5ppm.
ijzerwaarde van 0.5ppm

De poeders van aquariumbemnesting geeft een
kaliumwaarde van 22.5 ppm,
nitraatwaarde van 12,5ppm
fosfaatwaarde van 2 ppm.
ijzerwaarde van 0.4ppm

De samenstelling van micro's is niet zo relevant alleen het chelaat waarmee het ijzer zit ingekapseld

Mijn ervaring sluit goed aan bij dit topic. 🤔🙂 🤷‍♂️

Dit krijg ik uit de calculator Corne met 1x per week toevoegen van de poeders per 100 liter:

Nitraat
Fosfaat
Kalium
[td]
22.50 ppm​
[/td]​
[td]
NO3​
[/td]​
[td]
2.00 ppm​
[/td]​
[td]
PO4​
[/td]​
[td]
22.50 ppm​
[/td]​
[td]
K​
[/td]​

En dat kan kloppen want als ik het gebruik zit ik zo rond de 20mg nitraat wat ik toevoeg. Jij komt uit op 12.5 en dat is veel lager. Of mis ik iets?

En dat kan kloppen want als ik het gebruik zit ik zo rond de 20mg nitraat wat ik toevoeg. Jij komt uit op 12.5 en dat is veel lager. Of mis ik iets?
Nee, jij niet, maar ik heb wat gemist dmv een tiepvaut :sorry:
Met de poeders krijg je dit in het water:
22.50 ppm Nitraat
2.00 ppm Fosfaat
22.50 ppm Kalium

en geen 12.5 zoals ik eerder schreef

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan