Ja kool kan chelaten binden en dan ben je dus de voeding ook kwijt wat wordt omgeven door het chelaat.
Ik heb eens even ai losgelaten op de stelling dat actieve kool en vloeibare plantenvoeding niet kunnen samengaan omdat ik betwijfelde dat de invloed werkelijk zo groot zou zijn rekening gehouden met mijn persoonlijke ervaringen :
Actieve kool kan chelaten
niet efficiënt binden omdat het slecht is in het absorberen van metalen en metalen ionen, waaruit veel chelaten bestaan. Hoewel het sterk is in het binden van organische stoffen, kan het de meeste metalen (zoals ijzer, kalium, natrium, en lithium) en hun verbindingen niet effectief absorberen.
Hier is een gedetailleerdere uitleg:
- Beperkte effectiviteit bij metalen: Veel chelaten zijn moleculen die metalen kunnen binden. Omdat actieve kool niet goed is in het binden van metalen zoals ijzer, kalium, natrium en lithium, is het ook niet effectief in het verwijderen van deze specifieke metalen en de chelaten waaraan ze gebonden zijn, aldus ScienceDirect.com.
- Effectief voor organische stoffen: Actieve kool is wel erg effectief in het binden van organische verbindingen en kan worden gebruikt om organische verontreinigingen, pesticiden, medicijnresten, geuren en kleuren te verwijderen, zoals beschreven op RWB Water.
Chelaten bestaan uit een metaalion (zoals ijzer, zink of mangaan) dat is ingepakt door een organische molecuul.
Dit organische molecuul werkt als een soort "klauw" die het metaalion stevig vasthoudt en beschermt tegen reacties met andere stoffen. Daardoor blijft het metaalion oplosbaar en beschikbaar voor opname door bijvoorbeeld een plant.
* Centraal element:
Een chelaat bestaat uit een centraal metaalion, zoals
- ijzer (Fecap Fe)
- mangaan (Mncap Mn)
- of koper (Cucap Cu)
- Organische 'klauw': De 'klauw' is een organisch molecuul (het chelaatvormende middel) dat het metaalion omringt en stevig vasthoudt.
- Bescherming: De 'klauw' voorkomt dat het metaalion neerslaat of reageert met andere elementen, waardoor het oplosbaar en beschikbaar blijft voor opname.
- Stabiliteit: De combinatie van het metaalion en de organische molecuul vormt een stabiel, ringachtig complex, wat de stabiliteit van het metaalcomplex verbetert.
- Toepassing: Chelaten worden vaak gebruikt in meststoffen om sporenelementen zoals ijzer stabiel en opneembaar te houden voor planten, zelfs bij wisselende pH-waarden.
Volgens deze gegevens kan er dus wel een vermindering optreden van de effectiviteit van de vloeibare plantenvoeding maar niet in extreme mate door het feit dat actieve kool net de zaken die gebonden zijn niet efficient kan opnemen. Ik denk persoonlijk dat de voordelen van actieve kool veel groter is dan het beperkt verlies van de effectiviteit van vloeibare plantenvoeding. En dit kunnen we natuurlijk compenseren door de plantenvoeding dosis aan te passen voor zover dit nodig zou zijn.