Ben, je kijkt naar je CO2 klep en Ph, dat is je verbruik, dus ga je uit van opname door de planten....maar is dat ook wel zo ?
Je werkt met een diffusor in de pers van je pomp.
Ik vat ff samen;
2 mm = zeer krachtige stroming. CO2 installatie bleef open staan pH 6.95.
2.5 mm was ook de stroming te sterk maar mijn pH 6.9 krijgen, de CO2 klep blijft open staan.
3.5 mm stroming rustiger. CO2 het magneetventiel open en sluit heel regelmatig. pH niveau van 6.8
3 mm. De CO2 stopt en start van zeer regelmatige tussenpozen tussen 6.8 en 6.9 .
Jouw gedachte "Uit dit alles kwam met name naar voren dat het hebben van een sterke stroming, althans bij mij, helemaal niet zo goed bleek. Alles werd onrustig, CO2 werd royaal aangevoerd maar verdween op de een of andere manier ook weer"
Eerst even duidelijk stellen:
* Stroming bedoelen we mee de kracht van het water door de bak heen, zeg maar turbulentie.
* Flow is de hoeveelheid water die de pomp verplaatst, het aantal liters per uur
Bij meer gaatjes gaat de flow van je pomp omhoog, maar is er minder stroming / turbulentie
Bij minder gaatjes gaat de flow omlaag maar is er meer stroming / turbulentie.
Beiden hebben invloed op de contacttijd van de CO2 achter de diffusor en de toevoer naar de planten.
2 mm : laagste flow, er is dus meer contacttijd tussen water en CO2 in je persleiding en dat zie je doordat de CO2 klep open blijft staan. De krachtige stroming in je bak ! zorgt dat de planten beter de CO2 krijgen toegevoerd en dus meer opname door de planten is. Zie je ook terug bij je pH, deze blijft op 6.95 staan. Er is meer CO2 verbruik.
3.5 mm Hoogste flow, minder contacttijd in je persleiding, minder krachtige stroming die dieper door de bak gaat, waardoor minder CO2 opname. Je klep schakelt en je pH schommelt.
Eigenlijk maar dat is mijn gedachte gang, is het een kwestie van:
* Voldoende stroming / turbulentie door de bak waardoor de planten CO2 krijgen toegevoerd.
Ik zou kijken naar het aantal mm dat de beste stroming / turbulentie veroorzaakt waardoor de planten CO2 krijgen toegevoerd. Bedenk daarbij dat kleine gaatjes weerstand is waardoor de flow drastisch daalt en wel eens te weinig kan worden. Zorg dus dat je pomp voldoende opvoerhoogte en capaciteit heeft.
* De contacttijd na de diffusor.
Deze kun je verlengen door de slang langer te maken maar ook dat is weer weerstand en kost je flow.
Een andere manier om die contacttijd te verlengen is om een reactor ertussen te zetten die een lage weerstand heeft.
Dat zou al een eenvoudige bij 60mm PVC buis kunnen zijn waarin kunstof bioballen zitten en de flow van boven naar beneden is. De onopgelosteeCO2 wil nl naar boven toe en zal daardoor langer met het water in contact staan.