CO2 indicatievloeistoffen - De verschillen op een rijtje


ik gebruik 20mg/l is ook ruim voldoende bij een normaal beplant aquarium,30mg is meer iets voor zwaar beplante aquascapes met veel licht
 
Het gaat om het principe John. Alles dat je zelf maakt is natuurlijk veel beter! :juggle:


Eigenlijk wel jah,

niet zozeer omdat het eind product nou kwalitatief beter is, (dat is bij de meeste van mijn dhz-projecten op zijn minst discutabel)
Ook niet omdat het goedkoper is, de aquariumhobby bestaat vooral uit heel veel kleine kosten, en op die afzonderlijke kosten is dus ook niet heel veel te halen.

Maar als je iets zelf maakt, of mengt, of fröbelt. Dan moet je iig weten waar het precies van gemaakt is en hoe dat uiteindelijk werkt. En die kennis opzichzelf vind ik een verrijking.
Je weet niet alleen beter waar je nou eigenlijk mee bezig bent, maar je hobby wordt een stuk leerzamer doordat je kennis en vaardigheden opdoet.

en twee, je waardeert dingen meer als je er zelf tijd en liefde in hebt gestoken.


rond de 20 ppm co2 is in 90% van de gevallen echt wel genoeg. Ik ben geen groot aanhanger van de theorie dat sommige algen direct worden veroorzaakt door teveel licht/te weinig co2.
 
Enorm offtopic, maar dat mag van Daan.

Als je kijkt naar alle bakken met weinig tot geen alg hebben dan zit daar enorm veel verschillen tussen: sommige hebben veel voeding andere weinig, de verhouding tussen voedingstoffen verschilt, sommige hebben een voedingsbodem of soil andere puur zand, sommige hebben hard water andere zacht, sommige hebben veel co2 sommige idioot veel co2 en sommige geen, De ene bak heeft veel licht de andere een stuk minder, soms zit er een grote schoonmaakploeg in soms vooral vervuilers. sommige verversen vaak en andere met mate.

Het enige wat ze over het algemeen gemeen hebben is dat ze een gezonde goede plantengroei hebben. Daar zit volgens mij de sleutel.
Hoe kan het dat puntalg in een paar dagen op aquariumruiten groeit, maar het weken duurt voordat het op een nieuw blad van de anubias groeit?
Hoe komt het dat de toppen en jonge bladeren van planten vaak het minst aangetast worden, zelfs in een bak met heel veel alg?
waarom hebben traaggroeiende planten vaker algproblemen dan snelgroeiers?

Blijkbaar hebben jonge gezonde planten iets waardoor algen er niet op gedijen. Nou weten we dat planten goed zijn in chemische oorlogsvoering, hoe dat precies werkt is niet heel veel info over. Maar kijk naar een bak zonder alg, en hij staat vol gezonde goed groeiende planten, dus veel jong gezond plantmateriaal. En dat maakt het weinig uit of je kijkt naar een bak met de modernste middelen van nu, of een plantenbak 30 jaar terug. Groeien planten goed, spelen algen een bijrol. Emperisch bewijs in overvloed.

Voor al die andere theorieën geld dat ze om de paar jaar veranderen.

er is een tijd geweest dat fosfaat en nitraat zo laag mogelijk moesten, toen kwam de redfield ratio en ging het alleen maar om de verhouding, dan nog EI met alles in overvloed en nu lean-dosing met wel bemesten maar niet meer dan nodig.

op de vraag wat moet ik doen tegen mijn algen probleem? krijg je verschillende antwoorden:
1 je hebt teveel nitraat en fosfaat in je water, dat geeft alg.
2 de verhouding tussen nitraat en fosfaat klopt niet, veel fosfaat geeft blauwalg, veel nitraat groene alg
3 geef je planten gewoon veel bemesting, dat hebben ze nooit een tekort en concureren ze de alg weg
4 het gaat om het evenwicht tussen planten, voedingstoffen co2 en licht.

zo tegenstrijdig als maar kan, en toch kun je met elke methode een prachtige alg vrije bak krijgen.
Achter elke theorie zit ook best een goed verhaal, het is logisch en het kan ook werken. Maar het kan ook niet zo goed niet werken.
En dus heb je er in mijn beleving niet perse heel veel aan. En dat geld eigenlijk voor alles, van bodemmateriaal, waterwaarden, co2, verlichting etc. Het kan allemaal werken, maar het idee dat je een soort alg kunt koppelen aan een specifieke parameter is wat mij betreft onzin. Het kan helpen, maar bied geen enkele garantie.

Mijn advies is bestrijd de algen alleen door zoveel mogelijk weg te halen en pas vooral goed op je planten:

1 Planten hebben voedingstoffen nodig om te kunnen groeien
2 CO2 is de belangrijkste voedingstof ( na water maar dat is zelden afwezig in een aqaurium)
3 planten groeien beter in het licht dan in de schaduw
4 planten groeien beter in een vruchtbare bodem dan in een schrale bodem
5 planten groeien beter in zacht water dan in hard water
6 planten groeien beter in helder/zuiver water dan vervuild water.
7 planten groeien beter als de omstandigheden stabiel zijn.
8 planten groeien beter in stromend dan stilstaand water.

En het mooie is voor het meerendeel van de planten hoef je niet eens aan alle deze punten te voldoen.
De helft is vaak al genoeg voor een fraai bakkie. en heb je problemen kijk dan niet naar de dingen die je al doet (dus je co2 van 20 naar 25 of je fosfaat van 1 naar 1,5) maar naar de dingen in het lijstje waar je nog niets of weinig aan doet. En zorgen voor een gezonde en voldoende snelle plantengroei kan ook beteken dat je wat gemakkelijke snelgroeiende planten bij zet. ipv dat je gaat sleutelen aan andere dingen.
 
@Akwarium Leuk en lang stukje om te lezen. Ik weet niet of ik er 100% mee eens ben, maar zeker stof tot nadenken. Bedankt voor je uitleg.
 
Ik denk dat er meer wegen naar Rome leiden voor een bak zonder alg. Niet enkel de EI is een manier voor een algenvrije bak en dat kun je op veel meer manieren bereiken.
Voldoende licht, co2 en voedingsstoffen is daarbij denk ik het belangrijkste en dan in verhouding. Wel moet je er rekening mee houden dat alles ook plots verstoord kan worden doordat bv de bacterien niet goed functioneren en je teveel organische belasting krijgt wat op zich ook weer voor problemen en algen kan zorgen. Algen zijn best complex zover ik weet en daar is ook nog lang niet alles over bekend.
 

Terug
Bovenaan