CO2 opstartproblemen


Esther83

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2008
Berichten
875
Leeftijd
40
Locatie
Assen
Beste forumleden,

Voor mijn aquascape ga ik voor het eerst met co2 aan de slag.
Nu heb ik tweedehands flessen en een co2 set aangeschaft.

Het drukventiel (dennerle) heb ik op de fles vastgezet, maar als ik de zwarte knop van de fles opendraai hoor ik een hard gesis van ontsnappend gas. Het lijkt haast van onder de dop te komen. De wijzer geeft zo'n 5 bar aan maar draaien aan de knop haalt niets uit. De andere wijzer veranderd niets.
Ik zal een paar foto's plaatsen om te laten zien hoe de set er nu bij staat. Misschien ziet een ervaren oog al iets wat niet klopt of kan mij verder helpen.

20200309_115855.jpg

20200309_115750.jpg
20200309_115802.jpg
20200309_115814.jpg
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad
Ik kon dit oplossen door het drukventiel met een sleutel wat vaster te draaien op de fles
 
Daar gebruik ik ook altijd een sleutel voor en ik ben benieuwd of dit helpt.
 
Dan ga ik dat proberen, al kom ik er door die beugel op de fles slecht bij. Met de hand was het al lastig, dus goed mogelijk dat ie niet strak genoeg zit.
 
Heel strak kunnen aandraaien maar nog steeds veel gesis. Het lijkt uit het gedeelte te komen waar op de eerste foto dat witte labeltje aanhangt met 4,35. Zou die koppeling die in de fles gaat dan lek zijn?
 
Heb je daar met zeepsop belletjes kunnen waarnemen en kun je deze niet strakker op de fles draaien?
 
even insmeren met zeepsop,dan zie je beter waar hij lekt
 
Hmm ondanks dat het anders leek, zie ik dmv het sopje dat de lek toch zit op de de plek waar het drukventiel vastgedraaid zit. Dan vraag ik me af wat ik fout doe terwijl ik 'm net met een sleutel heel strak heb gedraaid.
 
dichtingsring vernieuwen kan helpen
 
Ik lees net in de chat dat je denkt dat er geen ringetje inzit. Heb je een foto van de binnenkant van dat drukventiel en het aansluitpunt van de fles?
Doorgaans zitten er nylonringen in of aan.
 
Sowieso vraag ik me af waarom de werkdruk op 3.5 bar ingesteld staat. Dat lijkt me niet veilig.
Je zet de gasknop (hoofdknop) toch pas open als je de werkdrukknop en naaldventiel dicht hebt gedraaid. Vervolgens stap voor stap alles open draaien: hoofdknop, dan werkdruk, dan naaldventiel.

Geen ring aanwezig zou idd goede verklaring kunnen zijn voor wat je beschrijft.
 
Yep, ik denk dat Dirk1955 gelijk heeft.

20200309_134504.jpg
20200309_134513.jpg
 
daar hoort een nylon ring in te zitten bij de regelaar
 
Inderdaad een, veelal witte, nylon ring. Je gasleverancier heeft die dingen. Neem er een paar extra mee. Na een aantal keren fles verwisselen willen ze wel eens wat afgeknepen zijn waardoor er weer lekkage kan ontstaan. Afhankelijk wat je aan je uitgang zet; trapjes of een diffuser, je werkdruk moet wel wat lager. Zelfs bij een diffuser zou ik de werkdruk op zo'n 1,5 á 2 bar zetten. Die 3,5 bar die ik op de foto zie is wel erg hoog. Wanneer je zo'n trappetje hebt kan het nog een behoorlijk stuk lager.
 
De verkoper heeft waarschijnlijk de set verkocht zonder ring Esther maar tot welke datum is de fles gekeurd? Wellicht is de ring eraf gevallen maar ja dat weten we niet natuurlijk.
 
De flessen zijn eind 2018 en begin 2019 gekeurd. Ik heb ze via dit forum tweedehands gekocht en via MP het co2 setje bestaande uit de drukregelaar, terugslagklep en diffusor. Ik heb erop gelet dat ik hiermee alles heb (alleen bellenteller moet ik nog) maar zo'n ringetje wist ik niet dus daar heb ik zelf ook niet op gelet. Maar ik heb al gezien dat ze verkrijgbaar zijn bij een webwinkel waar ik sowieso al wat moet bestellen.

Ik zou denken dat de druk normaal wordt en goed regelbaar is, op het moment dat de aansluiting goed is.
 
Dan kun je wel ff vooruit want de keuring is 10 jaar geldig.
 
Afdichtring heb ik binnen en alles is aangesloten zoals het hoort, er lekt niets meer.

Maar nu komt het geheel niet op gang. Magneetventiel wordt erg warm en druk loopt op van 2 naar 3 bar maar er gebeurd niets. Niets in de bellenteller, niets uit de diffusor. Wat zie ik nu over het hoofd?
 
Zit de bellenteller niet verkeerd om? Test anders eens zonder in een bakje met water om te kijken of er co2 loopt. Sommige magneetventielen kunnen vrij warm worden hoor.
 
Afdichtring heb ik binnen en alles is aangesloten zoals het hoort, er lekt niets meer.

Maar nu komt het geheel niet op gang. Magneetventiel wordt erg warm en druk loopt op van 2 naar 3 bar maar er gebeurd niets. Niets in de bellenteller, niets uit de diffusor. Wat zie ik nu over het hoofd?

Je hebt een diffusor begrijp ik. Daarbij is een druk van 2 á 3 bar wel erg hoog. 2 bar zou denk ik het maximale mogen zijn. Magneetventielen kunnen inderdaad erg heet worden. Tegenwoordig worden ze ook wel aangeboden waar dit wat minder het geval is. Er moeten drie kranen, indien aanwezig open staan. De kraan op de tank. De grote zwarte knop en het naaldventiel. Soms kan je een magneetventiel verkeerd omzetten! Kijk eens of er een pijl opstaat. Zo ja, dat is dan de stroomrichting van de CO2. Heb je ook gedacht aan een terugslagventiel? Je wilt geen water in je magneetventiel.
 
Het pijltje op het magneetventiel wijst naar boven.
ik heb vanaf de fles gezien eerst een terugslagklep en dan de bellenteller. Daarvan hieronder foto's zoals ik ze geplaatst heb.

20200312_140338.jpg
20200312_140316.jpg
 
De pijl op de terugslagklep moet de stroomrichting vd CO2 aangeven, anders heeft het geen nut.
 
De terugslagklep zou ik vlakbij de rand van het aquarium zetten. Zeg maar zo,n 20 cm er vanaf. Ale het overige komt, vanaf je bak gezien daarna want je wilt daar nergens extra water in.
 
De pijl op de terugslagklep moet de stroomrichting vd CO2 aangeven, anders heeft het geen nut.

Als ik naar de pijl kijk staat ie goed toch?
 
hoor je het ventiel wel klikken als de stroom erop en eraf gaat,mischien zit hij wel vast
 
hoor je het ventiel wel klikken als de stroom erop en eraf gaat,mischien zit hij wel vast


Ja die klik hoor ik wel.
 
Zit de bellenteller niet verkeerd om? Test anders eens zonder in een bakje met water om te kijken of er co2 loopt. Sommige magneetventielen kunnen vrij warm worden hoor.

Zonder bellenteller werkt het ook niet. Ik wil nu zonder terugslagklep testen (eerste stukje slang) maar krijg de slang er daar nog voor geen meter af..
 
als je geen co2 krijgt na het ventiel,dan heb je of het naaldventiel dichtstaan of er zit toch een fout in het ventiel of regelaar
 
20200312_164723.jpg


Waar dient het dopje voor aan de bovenkant. Daar waar ik het dopje bij hou die er overheen zit. Bovenop het ventiel.
 
ik ken die regelaar niet maar dat lijkt mij het naaldventiel waar jeje bellen mee afstelt
 
Toen wij problemen hadden met onze co2-installatie, hebben we alle apparatuur na het naaldventiel er af gehaald, en de slang in een emmer met water gelegd.
Als dat werkt, kan je 1 voor 1 de tussendingen als terugslagklep, bellenteller en diffuser terugplaatsen. Op die manier vind je snel waar het probleem zit.
 
Even een betere foto.
Wat is de functie van 1 en 2?

20200312_165527.jpg
 
met 2 stel je de werkdruk in,met 1 het aantal bellen
 

Terug
Bovenaan