Co2 stijgt niet.


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik heb nu mijn Dennerle set een week draaien met 8-9 bellen per minuut op een bak van +/- 85 liter. Nu net de KH en PH waarden gemeten en die zitten op 7-8 (verkleuring begint bij 7 en is compleet bij 8) en 7,4-7,6. Beide waarden zijn gemeten met een JBL set, de variatie komt doordat ik kleuren niet helemaal 100% zit waardoor ik wat twijfel.

In ieder geval zit ik met mijn Co2 volgens de tabel nu ergens tussen de 8 en de 13 en dat is uiteraard nog steeds veel te laag, waardoor de draadalg nog vrolijk wappert in de stroming. ;(

Tot hoeveel bellen per minuut/seconde zou ik kunnen/moeten gaan verhogen om dat gehalte omhoog te krijgen? ik weet dat er nooit harde getallen te geven zijn, maar ik zou het wel prettig vinden om een beetje een richtlijn te hebben.
 
ik zou zeggen.. elke dag beetje opschroeven tot het gewenste niveau.
dus vandaag zetten op 15 bpm
morgen 20
overmorgen 25

tot je het niveau heb wat je wilt..

rond de 25mg/l co2 dus
 
Ok, dus ik kan het rustig met die hoeveelheden opschroeven? Ik heb namelijk geen idee hoe snel een bak wat dit betreft reageert...
 
Eerst osmose-water gaan gebruiken..
 
Omdat mijn Co2 in deze bak te laag is? Is dat niet wat drastisch? Mijn andere bakken draaien prima, zelfs zonder c02...
 
Ik denk dat Tom er op doelt dat met je kh en ph de planten moeilijk de voeding kunnen opnemen en dan nu verhogen weinig zin heeft.
ik kan het mis hebben maar dan corrigeert Tom vast wel.
Dat is de eerste ingeving bij mij als ik hoge kh en ph lees.

Ik heb hier op de netto 100 liter bak 60 bellen co2 en dat verlaagt de ph van 7.8 naar 6.6 bij een kh van 4 a 5.
Maar dat alleen even ter indicatie hoor. Elke situatie is anders.
 
Door deze 'geschatte' pH metingen (0,2 verschil) kan je vrij gauw de fout in gaan.
Je kan er zo 20 ppm CO2 naast zitten door incorrecte meetresultaten.

Een betere manier lijkt mij met een CO2 indicator/bel/ei met 4DKH vloeistof.
86O7Du5GJGbUuR1MeZaYhN63MKG9937l.jpeg

Dan kan je (zoals Bertus zegt) elke dag/2uur de CO2 opschroeven tot het gewenste niveau.
 
Ja het is altijd lastig en zelfs het aflezen van het eitje is vaak niet eenvoudig.
Maar het geeft wel een aardige indicatie. Als je ergens tussen de 20 en 40 zit dan heb je ook wat speling.
 
Die blijft bij mij braaf blauw, vandaar dat ik verder ben gaan zoeken. Volgens mijn tabel zou �f de Kh �f de Ph omlaag moeten om balans te krijgen. Kan natuurlijk met osmose water, maar misschien is turf een optie? Dat is voor mij wat makkelijker te organiseren dan osmose...
 
frank noem je me nu bertus? =]
 
Als de CO2 waarde in het aquarium niet stijgt zou je simpelweg meer moeten toevoegen om dit te laten stijgen.
Dit heeft verder vrij weinig met de kH te maken.

@Mausalicious
Haha oh sorry.
Je hebt dezelfde avatar :D
 
Wat een vreemde uitspraak .. Natuurlijk moet je KH ( als deel van de GH ) eerst omlaag.
 
Als je een Kh van 8 hebt en je gaat met de Ph naar 7 met behulp van Co2 dan zit je in de ideale waarde. Vind 8 tot 10 bellen wel weinig. Had ik eerst ook, zit nou op 25 bellen. Heb hetzelfde aantal liters.
Het aantal bellen wat in de gebruiksaanwijzing staat moet je je niks van aantrekken.

Als je de Kh wel naar beneden wil hebben kan dat ook met turf.
 
Tom, Wat is volgens jou de ideale kh en ph voor de plantengroei, of beter gezegd vanaf welke waarde krijgen ze met groeien wellicht problemen?
In het verleden was mij kh 7 en ik heb geen zichtbare problemen ondervonden. Vandaar ook mn vraag over de invloed van de kh op het groeien ;).
En de TS weet welke richting hij uit moet.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de redenatie over de kh ook niet helemaal volg.

Afgaande op de JBL tabel is ook bij een kh van 8 een goed co2 gehalte mogelijk. Als je in aanmerking neemt dat de ph gaat dalen bij toevoeging van co2, dan hoeft mijn ph maar weinig te dalen om een goed co2 gehalte te bereiken.

Inmiddels heb ik het aantal bellen opgevoerd naar 15 per minuut. Maar eens kijken wat dat doet. Overigens heb ik de co2 en de verlichting op dezelfde tijdklok staan en heb je uiteraard ook nog daglicht wat de bak bereikt. Moet ik met dat laatste nog rekening houden en eventueel de co2 op een aparte tijdklok zetten?
 
Volgens mij kan dat geen kwaad als ze op dezelfde tijdklok staan. Bij mij is het zelfs zo dat de Ph ietwat stijgt s'nachts als ik de Co2 uitschakel. Vanuit mijn ooghoek is het in mijn geval nog beter om de Co2 eerder aan te schakelen als de verlichting.

Dus tegelijk met de verlichting aan moet zeker kunnen en uit natuurlijk. Bij daglicht zullen de planten weinig assimileren (hoop dat ik het goed geschreven heb). Dus weinig Co2 verbruiken. En bovendien heb je je marge nog tussen 20 en 40 mg/liter Co2.
 
Zolang Tom in raadsels blijft reageren weet ik ook niet waarom de kH perse omlaag moet.

Als je 10 mg/l CO2 toevoegt dan voeg je 10 mg/l CO2 toe.
Of de kH nou 1 of 8 is moet dat niet uitmaken.
Je blijft 10 mg/l CO2 toevoegen.
Als je meer dan 10 mg/l CO2 wilt toevoegen zou je dus meer CO2 moeten gaan toevoegen.
g-VOBLlkqjdYgV7DaIAx2mAErP6rNgck.png


@fishtankrookie
Vaak wordt een uurtje voor het licht aangaat aangegeven.
Zodat als de verlichtingsperiode start het CO2 gehalte altijd op het gewenste niveau is.
 
Ja ik ben ook wel benieuwd hiernaar. Zie ook mijn eerdere reactie/vraag ;)
 
ik heb toevallig gister bij mij gemeten.
en ik heb een ph van 7.. maar een KH van 10...
dan zit ik op 27mg/l co2.

mijn planten (de meeste) doen het super..
maar wat is er nou mis met die hoge KH dan.. wat kan dit kwaad en hoe breng ik het omlaaG?
 
Dat is op zich voldoende co2, maar ik vraag me af gelet op de opmerking van Tom of de planten het goed kunnen opnemen bij die kh.

Of dit zo is en of Tom dat ermee bedoeld weet ik niet en wellicht kan hij dat even posten.
Meerdere leden begrijpen de opmerking van de kh niet.
 
ja ik snap het ook niet helemaal.
Aan het eind van de dag assimileren de meeste planten als een idioot.
Lijkt mij een teken van goede groei?

Zal vanmiddag nog is meten.
Normaal ik namelijk wel lager met mn KH pas sinds ik zoveel co2 toevoeg zit me KH wat hoger.
Wat dan weer vreemd is..want die zou moeten dalen ?
 
Ik heb her en der even wat over de kh en planten gelezen.
Ook op Aquaplantsexange zei men dat zelfs een kh van 8 prima is voor de meeste planten en dat die zich vrij snel kunnen aanpassen.
Uitzonderingen hou je natuurlijk altijd wel.
Dus gelet op deze tekst moet het geen probleem zijn, maar ja wie ben ik :rolleyes:.
 
Mausalicious zei:
Aan het eind van de dag assimileren de meeste planten als een idioot.
Ik denk dat jouw planten de hele dag assimileren ;)

Mascha&Ivo zei:
Het volgende hopelijk ten overvloede:

Die zuurstofbelletjes die van planten afkomen richting het wateroppervlak, dat is niet de assimilatie zelf, maar een (mogelijk!) gevolg ervan.
Assimilatie is een biologische/biochemische term voor het opbouwen van een bepaalde verbinding uit andere (eenvoudigere) verbindingen en daar is energie voor nodig. Alle levende organismen doen aan assimilatie, mensen ook.
Hier gaat het om een specifieke vorm van assimilatie en wel bij planten een proces dat we ook kennen als fotosynthese: het omzetten van koolzuur en water, onder de invloed van licht, naar glucose en zuurstof. D�t is dus het assimilatieproces, die omzetting naar/opbouw van glucose. De zuurstof is een product van dit proces, niet dit (assimilatie)proces zelf. Dat belletjes ontstaan zegt alleen dat op de plek waar de plant de zuurstof uitstoot het water verzadigd is dus het zuurstof daar niet meer kan oplossen in het water (iets wat voor ons niet zichtbaar is), maar als gasbelletje ontsnapt richting wateroppervlak in de vorm van een belletje (iets dat we wel kunnen waarnemen).
Ook planten die groeien, maar waarbij er geen zuurstofbelletjes vrijkomen assimileren.

~ Ivo
 
dat geloof ik dan ook ;)
Dan doen ze aan het einde van de dag belletjes maken als een idioot =)
 
Sorry we gaan wel beetje offtopic, maar ik ben wel benieuwd naar dit zichtbare 'assimilatie' proces.

@Ivo
Ik heb over de tijd gemerkt dat als ik het CO2 gehalte verhoogd er meer waarneembare assimilatie (luchtbelletjes) plaatsvind.
Komt dit dan doordat het water sneller verzadigd is (mede door meer CO2)?
Of omdat door een hoger CO2 gehalte de planten sneller groeien (dus meer O2 aanmaken)?

Vaak wordt CO2 vergeleken met het 'gaspedaal' voor plantengroei. Ik deel deze ervaring niet, maar ben erg benieuwd naar meningen/ervaringen.
 
Ik denk dat als een bepaalde plant voldoende co2 ter beschikking heeft dat het verhogen weinig invloed zal hebben.
Maar als je met en zonder co2 vergelijkt dan is het natuurlijk wel een gaspedaal te noemen.
Genoeg=genoeg zeg maar met voeding.

Ik merk geen verschil of ik nu 25mg of 35mg co2 in de bak heb. Althans niet merkbaar dat verschil voor mij.
In zoverre ben ik het met Frank zijn bevindingen wel eens.
 
franketrank zei:
@Ivo
Ik heb over de tijd gemerkt dat als ik het CO2 gehalte verhoogd er meer waarneembare assimilatie (luchtbelletjes) plaatsvind.
Komt dit dan doordat het water sneller verzadigd is (mede door meer CO2)?
Of omdat door een hoger CO2 gehalte de planten sneller groeien (dus meer O2 aanmaken)?
Het eerste is zeker een logische verklaring.
Het tweede - als de planten er inderdaad sneller van gaan groeien - evengoed.
Misschien wel een combinatie van beiden.


Erik, ben je er nog bij? :)

~ Ivo
 
Mijn ervaring met co2 is dat de kh, gh en ph daalt, dus co2 zuurt het water iets aan.
Maar de topichouder moet gewoon iedere dag de co2 opvoeren tot het eitje licht groen kleurt, het is echt te weinig , zeker als het ei blauw blijft.
 
@Ivo, zeker ben ik er nog, ik lees gefascineerd mee wat mijn vraag allemaal losmaakt. :) En dan te bedenken dat ik vooral graag meer co2 in het water wil om van die ellendige draadalg af te komen.. :D

Overigens denk ik ook dat die belletjes door een hogere, waarneembare,assimilatie komen, maar dat terzijde.

Ik zit inmiddels op 20 bellen en heb het idee dat de kleur aan het veranderen is. Volgens mij wordt het groenig, zal morgen mijn vrouw eens laten kijken...
 
astrid j zei:
Mijn ervaring met co2 is dat de kh, gh en ph daalt, dus co2 zuurt het water iets aan.
Maar de topichouder moet gewoon iedere dag de co2 opvoeren tot het eitje licht groen kleurt, het is echt te weinig , zeker als het ei blauw blijft.

Ja gewoon zoals je zegt dagelijks iets opvoeren. Als we vissen in de winkel kopen dan wennen we die ook in een paar uren over dus als je het in een dag of 2 a 3 opvoert zullen ze dat prima kunnen hebben denk ik.

Volgens mij daalt de kh door co2 gebruik niet echt meetbaar in de regel.
Die daling zal dus minimaal zijn.
 
Btw, net als Erik al heeft aangegeven hoop ik dat Tom nog wil uitleggen waarom de kh eerst moet dalen ;).
 
jessicapilon zei:
astrid j zei:
Mijn ervaring met co2 is dat de kh, gh en ph daalt, dus co2 zuurt het water iets aan.
Maar de topichouder moet gewoon iedere dag de co2 opvoeren tot het eitje licht groen kleurt, het is echt te weinig , zeker als het ei blauw blijft.

Ja gewoon zoals je zegt dagelijks iets opvoeren. Als we vissen in de winkel kopen dan wennen we die ook in een paar uren over dus als je het in een dag of 2 a 3 opvoert zullen ze dat prima kunnen hebben denk ik.

Volgens mij daalt de kh door co2 gebruik niet echt meetbaar in de regel.
Die daling zal dus minimaal zijn.
Ja, ik wil echt niet drammen hoor, dat weet je John, maar mijn kh ph en gh zijn meetbaar gezakt, echt waar, het is nog best een aardige daling die ik met een gewoon meetsetje van sera kan meten.
Of er spelen andere factoren mee, ik heb ook keramische staafjes in mijn filters, maar verder gebruik ik geen kh , ph, verlagende middelen.
 
Thanks Arie. Het verhaal van de Turbanter tovenaar zegt alles..
 
Kortom CO2 heeft geen invloed op de KH en andersom geldt dus hetzelfde, de KH heeft geen invloed op de CO2. We zullen nog zien dat er toch wel iets invloed is. Maar wij aquarianen merken daar niks van.

@Astrid,
Dit lees ik in de genoemde link hierboven en dat is mij ook altijd zo verteld. Heb het zelf nog nooit verder echt gecontroleerd of er verder bij stilgestaan ;) .
 

Terug
Bovenaan