Wat is er nieuw

Co2 stijgt niet.

@tom
Wat zeg dat verhaal ons dan?
Misschien kan je proberen om in meer dan 5 woorden uit te leggen aan de topic starter waarom osmose in dit geval belangrijk is.

Ik heb ook wat leuke linkjes opgezocht!
CO2 verschil onder hoge kH en lage kH is verwaarloosbaar, kH verhoging door CO2 is onmeetbaar.
Different CO2 forms under low vs. high pHCO2 solubility as a Function of KH
CO2 Levels and KH correlation

De enige reden om eventueel osmose te gebruiken zou voor betere groei kunnen zijn.
High GH/KH = bad for growing plants?
Maar daar gaat het in de links van arie niet over.

Nogmaals voor de TS; als je een hogere concentratie CO2 in de bak wilt moet je meer CO2 toevoegen.
Maar zo te zien ben je al op de goede weg :>
 
Ik ben geen chemicus, maar volgens mij als ik alles goed lees
staat er een blauw stukje in de 2e link

""Hoe hoger de KH des te moeilijker is het om door toedienen van zuren de pH omlaag te krijgen of door toedienen van basen de pH te verhogen. Dus hoe hoger de KH des te stabieler is de pH in een aquarium.""

De Kh breng je omlaag met osmose water waardoor je weer makkelijker een lagere ph waarde krijg als je co2 toevoegt.

En mijn ervaring in mijn bak met alleen kraanwater met een kh van rond de 6 is dat je heel veel co2 moet toevoegen om de co2 omlaag te krijgen naar 6.8 dan staat hij uren te geven terwijl als je de controller op 7,3 zet hij dan in een klein halfuurtje de waarde bereikt heeft. daarom hou ik hem nu rond de 7,2
Gebruik je osmose water of zuur je het water aan met eikenetract verlaag je de kh en bereik de 6.8 veel makkelijker.
je ziet het ook in de tabel kijk maar hoeveel co2 er in het water zit bij een kh 4 en kh 6 met een ph van 6,8
 
Arie, je hebt exact het juiste stukje eruit gepikt:
- Een X hoeveelheid CO2 doet bij een hoge KH > pH daalt minder
- Diezelfde X hoeveelheid CO2 doet bij een lage KH > pH daalt meer

Maar het behalen van een bepaalde pH waarde is (volgens mij) geen doel an sich. Anders gezegd: nutteloos als je niet de KH-waarde in de keuze voor de pH waarde betrekt.
Je zegt het zelf al met je voorbeeld: een pH van 6,8 geeft bij een KH van 4 en van 6 andere CO2 gehalten.

~ Ivo
 
Het duurt langer omdat je meer CO2 moet toevoegen.

kH 4 met een pH van 6.8 = 20 mg/l CO2
kH 6 met een pH van 6.8 = 30 mg/l CO2

kH 6 met een pH van 7.2 = 20 mg/l CO2

Mijn vraag is waarom is een kH 4 / pH 6.8 dan beter is kH 6 / pH 7.2? Waarom is osmose nodig?
Bij beiden voeg je toch gewoon 20 mg/l CO2 toe.



Stel je hebt jouw waarden (kH 6 met een pH van 7.2 = 20 mg/l CO2).
En je wilt 30 mg/l CO2 gaan toevoegen in plaats van 20 mg/l.
In dit geval wil de topicstarter meer CO2 gaan toevoegen namelijk.

Als je de kH gaat verlagen naar 4 (door bv osmose) met dezelfde CO2 toevoeging
van;
kH 6 met een pH van 7.2 = 20 mg/l CO2
naar;
kH 4 met een pH van 6.8 = 20 mg/l CO2
Hier verandert de pH en de kH alleen en niet het CO2 gehalte.

Als je het CO2 gehalte gaat verhogen.
kH 6 met een pH van 7.2 = 20 mg/l CO2
naar;
kH 6 met een pH van 6.8 = 30 mg/l CO2
Hier verandert dus het CO2 gehalte (dat is de bedoeling) en de pH.
 
Het is een totaal plaatje het is niet zo dat je met een ph van 6,8 een super groei krijgt.de rest moet ook goed zijn en een beeetje kloppen

De planten nemen met een lagere kh makkelijker voeding op.

maar dan moet er evengoed co2 in het water zitten maar ook niet te veel en met een hogere kh pomp je er heel veel co2 om maar de zgn ideale ph waarde te halen en kans dat je de vissen vergiftigt en kost je gewoon heel veel co2

Er staat ook bovengrens in de tabel en in het voorbeeld zit er met 6,8 boven met de co2 bij een kh van 6

een andere link

http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/metenisweteni.htm
 
Ik twijfel dus sterk aan die 'ideale pH waarde'. Volgens mij bestaat 'd�' ideale pH waarde niet, maar is die mede afhankelijk van KH. Je zegt het zelf al Arie: totaalplaatje.
En dan zijn we terug bij de vraag: waarom "moet" die KH (en GH) omlaag?

Het onderstaande had Tom ook zonder raadsels kunnen schrijven toch?
arie o zei:
De planten nemen met een lagere kh makkelijker voeding op.
Dit is tenminste een duidelijk argument! :petjeaf:

~ Ivo
 
Vind dat een beetje voorbarig verhaal eigenlijk. Heeft de auteur dat ook zelf getest?
Als hier documentatie over is ben ik daar erg ge�nteresseerd in in ieder geval.


@TS
Staan zat mooie (zelfs show) bakjes op inet die een kH hoger dan 6 hebben 😉

kH = 10 | link
kn-BmfeyGN30Ie5CNKsuVdeHwvqRSOoz.jpeg


kH = 8 | link
kn-BmfeyGN30Ie5CNKsuVdeHwvqRSOoz.jpeg


kH = 10 | link
kn-BmfeyGN30Ie5CNKsuVdeHwvqRSOoz.jpeg
 
Ja zo weet ik er ook nog wel een paar Frank..... Heb jij zelf de Kh gemeten????? bijv.
 
Ik stoor me ook niet aan de ph en gh en kh waardes.
Maar ik weet wel dat als je co2 niet op orde is, en het aantal bellen is voor iedere bak weer anders, krijg je last van alg.
En daar gaat dit topic toch over?
Ik hou me vast aan mijn indicator, die hou ik lichtgroen, daarmee is mijn ph en kh wel wat gezakt, maar niet drastisch.
Vissen gedragen zich prima, ook al heb ik het co2 gehalte wat verhoogt, samen met de plantenvoeding.
Draadalg is weer verdwenen, en dat vond ik belangrijk.
Als de indicator van de TS blauw blijft is dat een teken van een tekort, gevolg draadalg.
Maar ja, je kan het ingewikkeld maken, mijn kh is ook niet echt heel laag, ik zit op 6, maar alles vaart er wel bij.
 
Mascha&Ivo zei:
Ik twijfel dus sterk aan die 'ideale pH waarde'. Volgens mij bestaat 'd�' ideale pH waarde niet, maar is die mede afhankelijk van KH. Je zegt het zelf al Arie: totaalplaatje.
En dan zijn we terug bij de vraag: waarom "moet" die KH (en GH) omlaag?

Het onderstaande had Tom ook zonder raadsels kunnen schrijven toch?
arie o zei:
De planten nemen met een lagere kh makkelijker voeding op.
Dit is tenminste een duidelijk argument! :petjeaf:

~ Ivo

Om eerlijk te zijn had ik dit antwoord ook wel verwacht van Tom maar ja wie ben ik 😉 .
Vandaar ook nog mijn vraag vanaf welke waarde de planten voeding moeilijker gaan opnemen.
Is dat vanaf een kh van 6 of vanaf een kh van 10??

Verder ben ik ook geen scheikundige maar het verhaal van Frank kan ik prima volgen en lijkt me helemaal te koppen.
Natuurlijk hangt alles af van meer dan alleen de kh (maar dat weten we vast wel allemaal ;))
 
[quote

Als je de kH gaat verlagen naar 4 (door bv osmose) met dezelfde CO2 toevoeging
van;
kH 6 met een pH van 7.2 = 20 mg/l CO2
naar;
kH 4 met een pH van 6.8 = 20 mg/l CO2
Hier verandert de pH en de kH alleen en niet het CO2 gehalte.

Als je het CO2 gehalte gaat verhogen.
kH 6 met een pH van 7.2 = 20 mg/l CO2
naar;
kH 6 met een pH van 6.8 = 30 mg/l CO2
Hier verandert dus het CO2 gehalte (dat is de bedoeling) en de pH.

[/quote]

Frank en John,jullie hebben dit vast al zelf geprobeerd. zag je voordelen ?? Was er een merkbaar verschil in groei alleen door de grotere hoeveelheid co2?
 
@arie
Het feit dat planten met een kH hoger dan 6 goed kunnen groeien kan je overal vinden.
Zo staan er honderden fotoalbums op het internet met 'hoge' kH waarden.
Ook hier op het aquaforum. En zelfs in dit topic wordt dit meerdere malen bevestigd.
Dat is mij meer waard dan wat 1 persoon op zijn website zet, zonder enige verklaring, uitleg of onderzoek.

Maar ik geef je geen ongelijk, want dat een lagere kH beter is voor de groei is algemeen geaccepteerd.
Bij welk kH gehalte dat zou zijn zal per plant verschillen.

Ik had zelf als een voorzetje gegeven. (en john 5x)
franketrank zei:
De enige reden om eventueel osmose te gebruiken zou voor betere groei kunnen zijn.
High GH/KH = bad for growing plants?

Vaak kom je dit lijstje tegen voor planten die niet goed groeien boven de 4 kH;
Code:
Tonina sp.
Eriocaulon sp.
Rotala Vietnam
Rotala Macandra
Rotala Nanjashan

Als je deze ontwijkt, is osmose dan nog steeds noodzakelijk?

@arie
De topicstarter heeft in het water tussen de 8 en 13 mg/l CO2 en wil dit graag verhogen.
Het is geen discussie over CO2 gehaltes en plantengroei maar een simpele vraag hoe hij dit CO2 gehalte kan verhogen.

Het was een voorbeeld om aan te tonen dat met alleen kH verlagen (bv. osmose) het CO2 gehalte uiteindelijk gelijk blijft.
En de enige manier om meer CO2 toe te voegen meer CO2 toevoegen is.
 
Het blijft leuk en interessant om deze discussies rondom Co2 te volgen. Is die bol nu inmiddels groen?

De visie van Franketrank komt het meest overeen met wat ik zelf de agelopen weken ondervonden heb met mijn ervarings omtrent Co2 toevoegen.
 
Je moet het een beetje zien als gas geven met de handrem erop.

Als de handrem loslaat heeft het meer veel meer effect.
Je kan co2 toevoegen bij kraanwater doe ik zelf ook, maar zeg er dan wel bij dat je met een hogere kh veel langer bezig ben dan met een lagere kh om meer opneembare co2 in he water te krijgen( en dus veel meer co2 verbruikt) en om die lagere kh te krijgen vermoed ik dat Tom zei van dat Osmose water.
Met bijkomend voordeel dat met een lagere KH meer voeding word opgenomen.

En nu ga ik weer wat nuttigs doen.
 
arie o zei:
Je kan co2 toevoegen bij kraanwater doe ik zelf ook, maar zeg er dan wel bij dat je met een hogere kh veel langer bezig ben dan met een lagere kh om meer opneembare co2 in he water te krijgen( en dus veel meer co2 verbruikt)
Dit is simpelweg niet waar, en dat probeer ik al het hele topic uit te leggen.

Hier staat het ook bv in een van de links die je zelf hebt voorzien. link
Verhogen we het CO2 gehalte dan gaat de weegschaal links omlaag. De pH wijzer gaat richting de 5. Meer CO2 betekent dus een lagere pH. Verhogen we de KH (meer HCO3- of CO32-) dan daalt de weegschaal aan de rechterkant. De pH wijzer gaat richting de 9. Een hogere KH betekent dus een hogere pH.

Meer CO2 geeft geen verandering in het KH bakje. Andersom, een hogere KH veranderd de hoeveelheid CO2 in het linker bakje niet.
Kortom CO2 heeft geen invloed op de KH en andersom geldt dus hetzelfde, de KH heeft geen invloed op de CO2.
We zullen nog zien dat er toch wel iets invloed is. Maar wij aquarianen merken daar niks van.

De tijd die het duurt om evenveel CO2 verzien zou gewoon gelijk zijn ongeacht de KH waarde.
 
Inmiddels ruim 20 bellen per minuut en de bol is wel verkleurd, maar nog steeds niet groen. Wel fascinerend om te zien wat mijn draadalgjes allemaal losmaken. 😀 😀
 
Hoe simpel kan het zijn

De carbonaathardheid van het water
De opgeloste CO2 in het aquarium bepaald samen met de carbonaathardheid (KH) de PH waarde van het aquarium. Afhankelijk van de carbonaathardheid (KH) is een bepaalde hoeveelheid CO2 nodig om de in het water zijnde carbonaten in oplossing te houden. In de onderstaande tabel is te zien dat hoe hoger de carbonaathardheid (KH) van het water is, des te meer CO2 er nodig is voor een bepaalde PH waarde van het water. Een aquarium met een hoge carbonaathardheid (KH) heeft dan ook een grotere CO2 behoefte dan een aquarium met een lage carbonaathardheid (KH). Een carbonaathardheid (KH) van minder dan 4 � DH is echter af te raden, doordat bij een lagere waarde het bufferend vermogen van het water te laag wordt. Door de PH en de KH te meten kunt u in de grafiek zien hoeveel CO2 in uw aquarium aanwezig is.


pH KH CO2 tabel

Verder kan je alle stukken zelf lezen op de pagina van hobbykweekers
 
arie o zei:
voor een bepaalde PH waarde van het water.
Het gaat toch helemaal niet om de pH.
Het gaat alleen om meer CO2 toevoegen met een hoge kH.

Het vetgedrukte klopt dus alleen als je op een bepaalde pH waarde doelt;
Met een lagere kH zal je relatief minder CO2 nodig hebben om de pH te verlagen.
Met een hogere kH zal je relatief meer CO2 nodig hebben om de pH te verlagen.

Het doel van de TS was alleen om het CO2 gehalte te verhogen toch? Geen bepaalde pH range.

Stel de TS gaat osmose gebruiken en richt op een kH van 4 met een CO2 gehalte van 20 mg/l.
Met een kH van 8 en 20 mg/l CO2 zou de pH ongeveer 7 zijn.
Met een kH van 4 en 20 mg/l CO2 zou de pH ongeveer 6.8 zijn.
In beide gevallen wordt er 20 mg/l toegevoegd maar de pH verschilt wel.

Komen we weer bij deze vraag..
Wat is osmose zo belangrijk dan?
 
Bij een lagere Kh is de indicator eerder groen ...een teken dat er voldoende co2 in je aquarium zit (zegt men ) .....hoe krijg je een lagere KH............ met osmose water
 
Een CO2 indicator kleurt toch aan de hand van het CO2 gehalte?

Met een kH van 8 en 20 mg/l CO2 zou de pH ongeveer 7 zijn.
Met een kH van 4 en 20 mg/l CO2 zou de pH ongeveer 6.8 zijn.

In beide gevallen zit hier toch evenveel CO2 (20 mg/l) in het water ook al verschillen de kH en de pH.
Ook hoort de vloeistof in een CO2 indicator niet in contact te komen met aquariumwater. Alleen door gasuitwisseling verandert de kleur. link bv
Alleen het CO2 gehalte bepaalt dus de kleur van de indicator. Niet de kH en ook niet de pH.
 
klopt, ik heb nog nooit met een indicator gewerkt en haalde de werking door elkaar met een co2 elektrode zeg maar. Maar hij geeft dan alleen maar die hoeveelheid aan. Goed dan heb je met kh 8 20mg/l( ph 7) daar gebruik je meer co2 voor dan met kh 4 en 20mg/l (ph 6,8)
 
franketrank zei:
Dat is mij meer waard dan wat 1 persoon op zijn website zet, zonder enige verklaring, uitleg of onderzoek.
Die lage KH is ook belangrijk omdat de kans dan groter is dat je GH ook lager is.
De meeste aquariumplanten komen van oorsprong uit wat zachter water.
In dergelijk water verbruiken de water minder energie en groeien ze dus makkelijker.
Als je daarnaast zorgt dat de pH op een goede gemiddelde waarde licht,
heb je in ieder geval aan 1 voorwaarde voor gezonde plantengroei voldaan..

Op zich heeft iedere soort z'n eigen voorkeuren, maar je kunt wel bepaalde streefwaardes aanhouden.
 
franketrank zei:
Vaak kom je dit lijstje tegen voor planten die niet goed groeien boven de 4 kH;
Code:
Tonina sp.
Eriocaulon sp.
Rotala Vietnam
Rotala Macandra
Rotala Nanjashan

Als je deze ontwijkt, is osmose dan nog steeds noodzakelijk?

Ook andere planten werken met vergelijke enzymen en kunnen er een voordeel aan hebben.
 
arie o zei:
Je kan co2 toevoegen bij kraanwater doe ik zelf ook, maar zeg er dan wel bij dat je met een hogere kh veel langer bezig ben dan met een lagere kh om meer opneembare co2 in he water te krijgen( en dus veel meer co2 verbruikt)
franketrank zei:
Dit is simpelweg niet waar, en dat probeer ik al het hele topic uit te leggen.

Voor CO2 in algemene zin niet.
Maar als het gaat om de concentratie wel.
Bij een hogere KH heb je namelijk meer koolzuur nodig om op dezelfde pH uit te komen.
En die pH is ook van grote invloed op de groeisnelheid van planten.

Je kunt bij z'n hoge KH wel een hele mooi bak neerzetten.
Maar dan zijn er gewoon een aantal beperkingen.
De bak moet dan veel stabiel gehouden worden.
Verder ben je beperkt qua keuze in plantensooorten.
Het kan dus wel, maar is een stuk lastiger.

Vandaar mijn advies om eerst te zorgen voor een KH ( 4 - 6 ) die overeenkomt met de voorkeuren van de meeste planten.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit op de kh behoefte heb gelet bij het kopen van planten. Die kh is nu 4 en dus wel prima zo, maar in het verleden ooit 7.
Ook toen heb ik daar nooit op gelet en tja wellicht dat een enkele plant het daardoor wat minder heeft gedaan.
Het is me nooit echt opgevallen hoor. Maar als je "goed" wil zitten is de genoemde kh wel beter denk ik.
Ik snap nu waarom Tom dat advies heeft gegeven 😉.
 
franketrank zei:
Een CO2 indicator kleurt toch aan de hand van het CO2 gehalte?

Met een kH van 8 en 20 mg/l CO2 zou de pH ongeveer 7 zijn.
Met een kH van 4 en 20 mg/l CO2 zou de pH ongeveer 6.8 zijn.

In beide gevallen zit hier toch evenveel CO2 (20 mg/l) in het water ook al verschillen de kH en de pH.
Ook hoort de vloeistof in een CO2 indicator niet in contact te komen met aquariumwater. Alleen door gasuitwisseling verandert de kleur. link bv
Alleen het CO2 gehalte bepaalt dus de kleur van de indicator. Niet de kH en ook niet de pH.

Dit klopt ook ja. De indicator houdt geen rekening met de kh en de gh maar meet de co2 uit de waterdamp als ik het goed heb onthouden.
 
Jullie hebben er een interessant topic van gemaakt heren. Mooi om te lezen. 🙂
 
@Arie
arie zei:
Goed dan heb je met kh 8 20mg/l( ph 7) daar gebruik je meer co2 voor dan met kh 4 en 20mg/l (ph 6,8)
Nee. Het verschil is minimaal, met een hogere kH zou je iets meer CO2 moeten gebruiken maar dit is vrijwel onmeetbaar. Dus Nee.

@Tom
Bedankt voor je duidelijke antwoorden!
[size][niet lullig bedoeld maar][/size] Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet dat je de TS niet helpt met 'Eerst osmose-water gaan gebruiken..' zonder enige uitleg.

De bak moet dan veel stabiel gehouden worden.
Waarom? Het is toch precies hetzelfde?
Je voegt evenveel bellen per minuut toe en dus evenveel CO2.
De kH is alleen hoger en de pH iets hoger, maar verder blijft alles hetzelfde.

Verder ben je beperkt qua keuze in plantensooorten.
Kunnen we ergens terug vinden welke plantensoorten wel kunnen en welke absoluut niet?

Persoonlijk raad ik als het over plantengroei gaat als eerste de belangrijkste elementen aan;
Licht, CO2 gehalte, voeding, distributie & plantenbestand.
Als je dit goed voor elkaar heb verwacht ik weinig tot geen problemen voor een standaard bakje.
Of de kH 6 of 8 is, of de pH 6.8 of 7 is maakt imho net zo veel uit of de temperatuur van het water 24 of 28 graden is.
Sommige planten groeien misschien niet 100% optimaal, maar zullen ook niet afsterven of wegkwijnen.

Ik vind het vergezocht om voor enkel deze reden osmose aan te bevelen.
franketrank zei:
Maar ik geef je geen ongelijk, want dat een lagere kH beter is voor de groei is algemeen geaccepteerd.
 
franketrank zei:
Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet dat je de TS niet helpt met 'Eerst osmose-water gaan gebruiken..' zonder enige uitleg.

Klopt, maar ik was ff met wat andere dingen bezig.


De bak moet dan veel stabiel gehouden worden.
Waarom? Het is toch precies hetzelfde?

Was vergeten er langer tussen te zetten.
Als de ph wat hoger is en er gaat iets fout, dan is de kans groter dat je last krijgt van allerlei algen.

Kunnen we ergens terug vinden welke plantensoorten wel kunnen en welke absoluut niet?
De soorten die je eerder aangaf zijn soorten die extreem lage waardes verlangen.
In het midden zitten de meeste echte waterplanten. Daar zijn echter ook soorten bij die
ook bi-carbonaat kunnen gebruiken en die dus ook bij een hoge pH groeien.
Echt duidelijke groepen maken is dus erg lastig.

Persoonlijk raad ik als het over plantengroei gaat als eerste de belangrijkste elementen aan;
Licht, CO2 gehalte, voeding, distributie & plantenbestand.
Als je dit goed voor elkaar heb verwacht ik weinig tot geen problemen voor een standaard bakje.

Ben ik helemaal met je eens en vaak gaat het daar ook ergens fout.
Maar hier zie je ook dat leidingwater en leidingwater dus niet hetzelfde is.

Ik vind het vergezocht om voor enkel deze reden osmose aan te bevelen.

Ik zeg ook niet dat er meteen een osmose-apparaat moet worden aangeschaft.
Het zou kunnen dat de reactor van de TS niet genoeg co2 kan oplossen.
En dan is het beter om eerst wat met de KH te doen.
 
@Tom zei:
Ik zeg ook niet dat er meteen een osmose-apparaat moet worden aangeschaft.
Het zou kunnen dat de reactor van de TS niet genoeg co2 kan oplossen.
En dan is het beter om eerst wat met de KH te doen.
Onderstaande lijkt daar toch behoorlijk op / klinkt niet alsof je met andere dingen zou kunnen beginnen

@Tom zei:
Eerst osmose-water gaan gebruiken.
'eerst'
 
Als ik dergelijke waardes zou meten, dan zou ik daarmee beginnen.
Maar alleen als ik zeker weet dat het daaraan zou liggen.
 
De kH moet niet omlaag. Dat mag natuurlijk altijd maar is niet vereist. Ongeacht de kH zal een bepaald aantal bellen CO2 voor dezelfde CO2-stijging zorgen, alleen het effect op de pH zal anders zijn. Dus de uitleg van Frank klopt gewoon.

Het enige verschil krijg je met turf als die mede CO2 zou gaan produceren dan heb je minder CO2-toevoeging nodig maar met OO-water bereik je natuurlijk niets. De gH heeft daar natuurlijk al helemaal niets mee te maken. Want in aquariumwater zijn beiden gedissocieerd tenzij calciumcarbonaat verzadigd is en dan zal CO2 deze alleen doen oplossen door de pH-daling die het teweeg brengt.

Normaal ik namelijk wel lager met mn KH pas sinds ik zoveel co2 toevoeg zit me KH wat hoger.
Wat dan weer vreemd is..want die zou moeten dalen ?

@Mausalicious: Waarom zou de kH moeten dalen?

Mijn ervaring met co2 is dat de kh, gh en ph daalt, dus co2 zuurt het water iets aan.

Alleen de pH zal dalen door CO2-toevoeging en kH stijgt (onmeetbaar) en alleen als er een verzadiging van calciumcarbonaat aanwezig is zal CO2 de gH doen stijgen. Wanneer bij jou de gH en kH dalen heeft dat dus een andere oorzaak. Dat die kH daalt kan ook door het nitrificatieproces komen en als de gH daalt denk ik aan turf, zeoliet of 'iets' dat ervoor zorgt dat calcium neerslaat.

Ik heb over de tijd gemerkt dat als ik het CO2 gehalte verhoogd er meer waarneembare assimilatie (luchtbelletjes) plaatsvind.
Komt dit dan doordat het water sneller verzadigd is (mede door meer CO2)?

De planten moeten wel CO2 voor handen hebben om om te zetten in zuurstofgas. Wanneer ze dit snel genoeg doen kunnen ze van het evenwicht met de lucht 20,9% (dus ongeveer 8 ppm) dit bijna vervijfvoudigen en een verzadiging van 100% (dus ongeveer 40 ppm) bereiken. Op dat moment verschijnen de belletjes. Kortom: vanaf een bepaalde assimilatiesnelheid zal je belletjes zien verschijnen, niet meer niet minder.

""Hoe hoger de KH des te moeilijker is het om door toedienen van zuren de pH omlaag te krijgen of door toedienen van basen de pH te verhogen. Dus hoe hoger de KH des te stabieler is de pH in een aquarium.""

@arie o: je leest het goed. Het wordt moeilijker om de pH te wijzigen maar aan wat het met het CO2-gehalte doet verandert dus niets. Ook in het achterhoofd houden dat hier de bufferwerking van het kH/CO2 mengsel wordt beschreven en een buffer onmogelijk zichzelf kan bufferen. Wat deze zin vertelt gaat dus niet op voor CO2 en bicarbonaattoevoegingen. Gelukkig bepaalt de verhouding tussen beiden het verschil tussen pH en zuurconstante dus merk je wel een verschil in pH.

Je krijgt dus inderdaad makkelijker een lage pH met een lagere kH (want minder CO2 en andere zuren nodig) maar (nogmaals: hoewel dat de vraag van de TS niet was!) dat kan je net zo goed bereiken met turf (of bij vers water inderdaad met eikenextract) ipv OO-water.

De planten nemen met een lagere kh makkelijker voeding op.

Kan je ook uitleggen waarom dat zo is? Bij mijn weten nemen planten CO2, de enige boosdoener zouden dus neerslagen met carbonaat kunnen zijn, maar hoeveel daarvan komt voor bij een lage pH? Oftewel: zolang de pH maar laag is lijkt mij een hoge kH geen probleem en dan nog: de neerslag zal alleen met calcium zijn (want de rest van de sporenelementen uit plantenvoeding zijn gechelateerd) en daarvan is dan meestal wel genoeg in het aquariumwater aanwezig. Als de verdere uitleg van Tom klopt gaat het dus ook helemaal niet om de kH maar om de gH (dus het ding bij zijn naam noemen, nogmaals: gH en kH staan in ons aquariumwater en met onze meetsetjes los van elkaar!) of misschien zelfs de osmotische druk. Verder misschien interessant voer voor een topic in "Experts uitgedaagd"?

Er staat ook bovengrens in de tabel

Die bovengrens ligt meer dan 25x hoger dan wat in het aquarium wenselijk is, dus voor ons niet interessant.

klopt, ik heb nog nooit met een indicator gewerkt en haalde de werking door elkaar met een co2 elektrode zeg maar

Het enige verschil met een echte (en dure) CO2-elektrode is dat deze correcter is omdat de gasuitwisseling bij een CO2-test in werkelijkheid anders is dan in theorie. Maar om 20 ppm CO2 te bereiken zal bij een kH van 4 of van 8 evenveel bellen per minuut nodig zijn.
 
Nog een tip: als de kleuromslag van de kH-test niet duidelijk genoeg is en je twijfelt bijvoorbeeld tussen 7 en 8 dan is het resultaat waarschijnlijk eerder 7 �dkH. De invloed van die slechte kleurverandering zouden namelijk andere deeltjes maar waarschijnlijk ook het reagens zelf kunnen zijn.

Persoonlijk zou ik trouwens wel de hulp van turf inschakelen in deze situatie, kijkend naar het totaal plaatje aangezien ook de pH niet onbelangrijk is naar andere evenwichten toe. Maar zoals gezegd: kijk naar wat je zelf wilt, wil je gewoon meer CO2 en je van de rest niets aantrekken is er niets mis of onmogelijk met meer CO2-dosering.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan