De kH moet niet omlaag. Dat mag natuurlijk altijd maar is niet vereist. Ongeacht de kH zal een bepaald aantal bellen CO2 voor dezelfde CO2-stijging zorgen, alleen het effect op de pH zal anders zijn. Dus de uitleg van Frank klopt gewoon.
Het enige verschil krijg je met turf als die mede CO2 zou gaan produceren dan heb je minder CO2-toevoeging nodig maar met OO-water bereik je natuurlijk niets. De gH heeft daar natuurlijk al helemaal niets mee te maken. Want in aquariumwater zijn beiden gedissocieerd tenzij calciumcarbonaat verzadigd is en dan zal CO2 deze alleen doen oplossen door de pH-daling die het teweeg brengt.
Normaal ik namelijk wel lager met mn KH pas sinds ik zoveel co2 toevoeg zit me KH wat hoger.
Wat dan weer vreemd is..want die zou moeten dalen ?
@Mausalicious: Waarom zou de kH moeten dalen?
Mijn ervaring met co2 is dat de kh, gh en ph daalt, dus co2 zuurt het water iets aan.
Alleen de pH zal dalen door CO2-toevoeging en kH stijgt (onmeetbaar) en alleen als er een verzadiging van calciumcarbonaat aanwezig is zal CO2 de gH doen stijgen. Wanneer bij jou de gH en kH dalen heeft dat dus een andere oorzaak. Dat die kH daalt kan ook door het nitrificatieproces komen en als de gH daalt denk ik aan turf, zeoliet of 'iets' dat ervoor zorgt dat calcium neerslaat.
Ik heb over de tijd gemerkt dat als ik het CO2 gehalte verhoogd er meer waarneembare assimilatie (luchtbelletjes) plaatsvind.
Komt dit dan doordat het water sneller verzadigd is (mede door meer CO2)?
De planten moeten wel CO2 voor handen hebben om om te zetten in zuurstofgas. Wanneer ze dit snel genoeg doen kunnen ze van het evenwicht met de lucht 20,9% (dus ongeveer 8 ppm) dit bijna vervijfvoudigen en een verzadiging van 100% (dus ongeveer 40 ppm) bereiken. Op dat moment verschijnen de belletjes. Kortom: vanaf een bepaalde assimilatiesnelheid zal je belletjes zien verschijnen, niet meer niet minder.
""Hoe hoger de KH des te moeilijker is het om door toedienen van zuren de pH omlaag te krijgen of door toedienen van basen de pH te verhogen. Dus hoe hoger de KH des te stabieler is de pH in een aquarium.""
@arie o: je leest het goed. Het wordt moeilijker om de pH te wijzigen maar aan wat het met het CO2-gehalte doet verandert dus niets. Ook in het achterhoofd houden dat hier de bufferwerking van het kH/CO2 mengsel wordt beschreven en een buffer onmogelijk zichzelf kan bufferen. Wat deze zin vertelt gaat dus niet op voor CO2 en bicarbonaattoevoegingen. Gelukkig bepaalt de verhouding tussen beiden het verschil tussen pH en zuurconstante dus merk je wel een verschil in pH.
Je krijgt dus inderdaad makkelijker een lage pH met een lagere kH (want minder CO2 en andere zuren nodig) maar (nogmaals: hoewel dat de vraag van de TS niet was!) dat kan je net zo goed bereiken met turf (of bij vers water inderdaad met eikenextract) ipv OO-water.
De planten nemen met een lagere kh makkelijker voeding op.
Kan je ook uitleggen waarom dat zo is? Bij mijn weten nemen planten CO2, de enige boosdoener zouden dus neerslagen met carbonaat kunnen zijn, maar hoeveel daarvan komt voor bij een lage pH? Oftewel: zolang de pH maar laag is lijkt mij een hoge kH geen probleem en dan nog: de neerslag zal alleen met calcium zijn (want de rest van de sporenelementen uit plantenvoeding zijn gechelateerd) en daarvan is dan meestal wel genoeg in het aquariumwater aanwezig. Als de verdere uitleg van Tom klopt gaat het dus ook helemaal niet om de kH maar om de gH (dus het ding bij zijn naam noemen, nogmaals: gH en kH staan in ons aquariumwater en met onze meetsetjes los van elkaar!) of misschien zelfs de osmotische druk. Verder misschien interessant voer voor een topic in "Experts uitgedaagd"?
Er staat ook bovengrens in de tabel
Die bovengrens ligt meer dan 25x hoger dan wat in het aquarium wenselijk is, dus voor ons niet interessant.
klopt, ik heb nog nooit met een indicator gewerkt en haalde de werking door elkaar met een co2 elektrode zeg maar
Het enige verschil met een echte (en dure) CO2-elektrode is dat deze correcter is omdat de gasuitwisseling bij een CO2-test in werkelijkheid anders is dan in theorie. Maar om 20 ppm CO2 te bereiken zal bij een kH van 4 of van 8 evenveel bellen per minuut nodig zijn.