Co2 systemen


Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
Hier ben ik weer.
ik ben aan het rond neuzen voor een co2 systeem. Maar toch heb ik een aantal vragen.
ik heb een 80Liter aquarium met aardig beplanting. De waardes zijn:
Nitriet:0
Nitraat:15
Ph:7,5
Kh:7
Gh:4
Po4: licht verkleurt
Gemeten met druppeltest.
nu mijn vragen.
waar moet ik op letten qua systeem?
Wat heb ik nodig?
En als laatst, ik zag op Marktplaats een systeem staan. Is deze iets?
Co2 systeem zo goed als nieuw
Aluminium Fles is 0.5 liter en inclusief drukmeter met stelschroef
Bij de co2 fles zit ook een magneet ventiel van aquamedic en een co2 lader die in nieuwstaat verkeerd
Alvast bedankt! :petjeaf:
 

Bijlagen

  • 083AD55D-5375-44D9-B171-E51903E1451A.jpeg
    083AD55D-5375-44D9-B171-E51903E1451A.jpeg
    157.9 KB · Weergaven: 100
Geen idee Watvoor set het exact is.
Maar als het een hervulbare fles is klinkt het interessant.
Ladder zou je nog kunnen vervangen voor iets eleganters als je zou willen
 
De basiselementen die je nodig hebt, zijn een hervulbare fles, drukregelaar, fijnregelventiel, magneetventiel, bellenteller, terugslagklep, co2-slang (géén luchtslang) en iets dat je co2 vernevelt/oplost in water zoals bijvoorbeeld een diffusor of ladder.
Ik heb een 0,5 liter fles op een 30 liter bak, voor jouw formaat zou ik een wat grotere nemen.
Een ladder ben ik zelf niet zo fan van, al is het maar omwille van het esthetische aspect. Een diffusor valt veel minder op, je hebt ook versies die je op je filterslang kunt aansluiten en dan heb je nog minder techniek in je bak.

Hou er ook rekening mee dat als je co2 gaat toevoegen, de vraag naar bemesting gaat toenemen. :)
 
Dank je wel @LalaLaraSophie! Hier heb ik iets aan

ik gebruik nu een all in one voeding en fe tabs voor de wortels.
heb ik dan nog specifiekere voeding nodig?
 
Even voor de zekerheid; toch nie toevallig Profito?

En niet zozeer andere voeding, maar wel meer.
 
@LalaLaraSophie nee dennerle v30 complete
Zal niet 100% alles in zitten. En dan de Fe tabs van Colombo
 
@LalaLaraSophie nee dennerle v30 complete
Zal niet 100% alles in zitten. En dan de Fe tabs van Colombo
Zit, als ik het goed heb, geen fosfaat en nitraat in. Je gebruikt druppeltests gaf je aan, dus als je die twee in de gaten houdt, hoeft dat geen probleem te zijn.
 
Even voor de zekerheid; toch nie toevallig Profito?

En niet zozeer andere voeding, maar wel meer.

Bedoel je dat er iets mis is met Profito? Dan zou ik graag willen weten waarom, ik gebruik dit al jaren.

Groeten,

Leopard
 
Een paar adviezen wil ik je graag geven.

Als je CO2 toevoegd mag je ook wat meer plantenvoeding geven, iets meer. De planten groeien beter dus de vraag naar voeding neemt toe. Ik zou wel de voeding niet in 1 x voor een week geven maar bijvoorbeeld verdelen in 3 vaste dagen.

Behalve dat zou ik ook adviseren om een pH continu test te gebruiken.

Een voorbeeld van een CO2 diffuser kan zijn een inline diffuser van JBL en bijvoorbeeld deze....

 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat er iets mis is met Profito? Dan zou ik graag willen weten waarom, ik gebruik dit al jaren.

Groeten,

Leopard
Ik gebruik ook profito, is an zich goed maar bijvoorbeeld nitraat en fosfaat ontbreken. Het is geen all-in-one plantenvoeding.
 
Nitraat en fosfaat voeg ik apart toe.

Alleen door de manier waarop LalaLaraSophie het neerzette dat ik dat hij/zij een reden had om Profito af te raden.

Groeten,

Leopard
 
@Friesian dank je wel! Nu doe ik ook al alle voedingen apart in de week.
ook voor de tip met een continu ph test en diffuser.

nitraat licht hier altijd tussen de 10 en de 20 in.
fosfaat verkleurt wat minimalistisch dus tussen de 0 en de 0,5 volgens kaartje.
merci voor de tips!
Ik ga mijn man maar langzaam voor bereiden dat dit er toch aan gaat komen :))
 
Mocht je keuze vallen op een inline diffuser leg dan het membraan 24 uur (minimaal) in een bakje met water.
 
@Friesian dit is goed om te weten!
ik dacht eerst dat dit aquarium te klein was voor een Co2Systeem. Denk je dat ik met 500ml druk fles genoeg zou hebben voor het begin? Zit ook een beetje met wegwerken van de fles in huis
 
Ik kan natuurlijk niet zien hoe de situatie bij jou in huis is. Je kunt altijd met een 500 gram fles starten. Bijvoorbeeld een extra hervulbare fles kan van dezelfde inhoud op voorraad mocht dat gunstig/nodig blijken. Of je kiest bijvoorbeeld voor een grotere fles die goedkoper is qua vullen, bijvoorbeeld een 2 kg waar je langer mee uit komt.

*Edit*
Eerst even rustig de tijd nemen, kijken wat je nodig hebt. Aanpassen, verbeteren kan altijd. Doe ik ook zo.:)
 
Laatst bewerkt:
Even een ter beeldvorming, Eheim filter, JBL inline diffuser. Hoe de CO2 via de spraybar bij mij in het aquarium komt. Gaatjes 30° naar beneden, uitstroom langs de achterwand.
 
Even een ter beeldvorming, Eheim filter, JBL inline diffuser. Hoe de CO2 via de spraybar bij mij in het aquarium komt. Gaatjes 30° naar beneden, uitstroom langs de achterwand.

Vind jij zo’n spa rood bak mooi om naar te kijken??
Ik zou knettergek worden.
 
Ik heb (spray)bar le duc geel.;)

Wat gebruik jij bij voorkeur voor CO2 verdeling @biljoenblik ?
Een inline atomizer.
Maar ik ben eigenwijs. En heb deze op de aanzuig aangesloten.
Het filter is dan dus ook een reactor. En alle co2 lost volledig op.

De doorstroom in het filter is dermate groot, dat de co2 concentratie in het filter ook niet hoger is als in het aquarium.
 
Een inline atomizer.
Maar ik ben eigenwijs. En heb deze op de aanzuig aangesloten.
Het filter is dan dus ook een reactor. En alle co2 lost volledig op.

De doorstroom in het filter is dermate groot, dat de co2 concentratie in het filter ook niet hoger is als in het aquarium.
Waar ik dan een beetje bang voor ben is dat het membraan eerder kan verstoppen van JBL. Maar an zich zou het idd mooier zijn in de bak.
 
Even een ter beeldvorming, Eheim filter, JBL inline diffuser. Hoe de CO2 via de spraybar bij mij in het aquarium komt. Gaatjes 30° naar beneden, uitstroom langs de achterwand.


Dit lijkt me niet hoe CO2 in je bak zou moeten werken. Het hoort opgelost te worden in het water. Toevallig heb ook ik net een filmpje in mijn fotoboek gezet. Als je wil kan je daar zien dat er geen belletje is te zien waarmee duidelijk is dat de CO2 door het water is opgenomen hetgeen in jouw bak beslist niet het geval is. (Ik gebruik trouwens een Cerges Reaktor) Je gebruikt een JBL Inline diffuser. Zelf heb ik geen ervaring met zo'n ding maar @jessicapilon heeft er een die het dacht ik beter doet. Misschien kan je hem eens vragen hoe e.e.a. te optimaliseren?
 
Dit lijkt me niet hoe CO2 in je bak zou moeten werken. Het hoort opgelost te worden in het water. Toevallig heb ook ik net een filmpje in mijn fotoboek gezet. Als je wil kan je daar zien dat er geen belletje is te zien waarmee duidelijk is dat de CO2 door het water is opgenomen hetgeen in jouw bak beslist niet het geval is. (Ik gebruik trouwens een Cerges Reaktor) Je gebruikt een JBL Inline diffuser. Zelf heb ik geen ervaring met zo'n ding maar @jessicapilon heeft er een die het dacht ik beter doet. Misschien kan je hem eens vragen hoe e.e.a. te optimaliseren?

Hoor ik mijn naam??? Nou dat klopt dat ik die van JBL gebruik en ik zie uit de spraybar wel wat belletjes komen maar niet echt veel en je moet net voor de bak staan wil je het zien. Deze gaan grotendeels gelijk naar het oppervlak en ik zie er in elk geval geen mist door in mn bak. Ik zie dat Andre erg veel belletjes heeft en daar zou ik gek van worden:sorry:
 
@benvo waar kan ik het filmpje zien?
 
Nitraat en fosfaat voeg ik apart toe.

Alleen door de manier waarop LalaLaraSophie het neerzette dat ik dat hij/zij een reden had om Profito af te raden.

Groeten,

Leopard
Als je iets verder had gelezen; schreef ik ook "Zit, als ik het goed heb, geen fosfaat en nitraat in. Je gebruikt druppeltests gaf je aan, dus als je die twee in de gaten houdt, hoeft dat geen probleem te zijn. ".
 
ik heb afgelopen woensdag een JBL M503 set gekocht (dat is met de controller) en dat is echt perfect. wel heel duur :(

ik ben nieuw in de hobby en wilde het automatiseren zodat ik er geen omkijken naar heb.(en geen fouten kan maken).. dus letterlijk set and forget
het is een 500G fles en alles wat je nodig heb zit in het pakket op de ph sensor na (die is apart te verkrijgen)

de set houd mijn ph tussen de 6,7 en 6,9 en mijn plantjes worden nu al groener.
Heb er nog geen spijt van!
 
Even een ter beeldvorming, Eheim filter, JBL inline diffuser. Hoe de CO2 via de spraybar bij mij in het aquarium komt. Gaatjes 30° naar beneden, uitstroom langs de achterwand.


wow.... ehh ik heb een jbl inline diffuser ennehhh ik heb geen bubbel festijn hoor (ik voeg 120 bellen per minuut toe) en de diffuser zit op de uitstroom pijp (geen spraybar)
ik zie hooguit bij de uitstroom mond hele kleine belletjes voorbij schieten 5 of 6 stuks
 
Ik ga het verhaal van @biljoenblik en @benvo omzetten naar de praktijk en het op de aanzuig zetten. Proberen hoe dat werkt. De enige manier om er achter te komen is het doen.
Nou, @biljoenblik gaf de tip om de Inline diffuser op de aanzuig te zetten. Zelf heb ik geen ervaring met een Inline diffuser zoals ik ook eerder schreef maar werk ik met een (zelfbouw) Cerges reaktor. Dit om de reacties even te verduidelijken.
 
ik heb afgelopen woensdag een JBL M503 set gekocht (dat is met de controller) en dat is echt perfect. wel heel duur :(

ik ben nieuw in de hobby en wilde het automatiseren zodat ik er geen omkijken naar heb.(en geen fouten kan maken).. dus letterlijk set and forget
het is een 500G fles en alles wat je nodig heb zit in het pakket op de ph sensor na (die is apart te verkrijgen)

de set houd mijn ph tussen de 6,7 en 6,9 en mijn plantjes worden nu al groener.
Heb er nog geen spijt van!
Mijn CO2 toevoegingen worden ook gedaan met een volledig geautomatiseerd (zelfbouw-)systeem. Een aquariumcomputer die naast de CO2 toevoegingen ook de verlichting en de temperatuur regelt.
IMG_20200212_134425.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Fluo
Ik las ergens dat er dan ook extra zuurstof in het water toegevoegd moet worden. Klopt dit? En dit dan ook het beste in de avond?
 
Ik las ergens dat er dan ook extra zuurstof in het water toegevoegd moet worden. Klopt dit? En dit dan ook het beste in de avond?
Dat is meestal niet nodig maar word wel gedaan, je normale rimpeling in het oppervlakte water zorgt voor voldoende zuurstof in het water + wat de planten overdag afgeven, zelf heb ik wel in de nano bakjes een oxydator, waar ik geen plantvoeding in gebruik en heb in beiden een algvrije bak.
 

Terug
Bovenaan