Co2 toevoegen aan opstartend aquarium


habloman1

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
55
Leeftijd
31
Goedemiddag iedereen,

Ik ben bezig met mijn eerste aquarium, ik heb sinds 3 weken een juwel rio 180 vision aquarium met een jbl greenline e902 pomp. Nu heb ik al diverse platen erin gezet om het aquarium op te starten en proberen de waardes te stabiliseren (ik heb nog geen vissen). Mijn plan is om meer planten toe te voegen aan mijn aquarium in de achtergrond (voor een volle bos op de achtergrond) en misschien eventueel aan de voorkant proberen gras te krijgen. Ik heb de afgelopen tijd ook al flink wat informatie opgezocht over co2 systemen in aquariums omdat je dan meer keuze hebt uit aquariumplanten en meer kunt gaan aquascapen.

Mijn oog is op het volgende co2 systeem gevallen voor mijn aquarium:


Ik heb hierover enkele vragen:
  1. Is het verstandig om nu al een co2 systeem aan te schaffen, ook omdat er nog geen vissen inzitten en de waardes een beetje onstabiel zijn (zie foto's)? Omdat ik toch graag meer planten wil hebben en misschien gras aan de voorkant. Zo ja, is het bovenstaand lijstje wat ik bij elkaar heb gezocht dan voldoende?
  2. Ik heb gisteren voor het eerst 1/3 van het water ververst maar het water blijft wel nog erg wazig is dit normaal?.


Alvast bedankt en ik kijk er erg naar uit om deze mooie hobby goed op te starten!

Sander

PS: Ik ben vorige week vrijdag pas begonnen met vloeibare plantenvoeding + bacteriën, vandaar dat de waardes misschien schommelen na 3 weken?


WhatsApp Image 2020-06-12 at 17.15.00.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-12 at 16.20.37.jpeg

WhatsApp Image 2020-06-12 at 16.20.52.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-12 at 16.20.43.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Het kan geen kwaad om vanaf de opstart al co2 toe te voegen net als alle andere plantenvoeding want je planten willen ook eten. De waas vindt ik zo op de foto niet echt opvallend en ik zou alles lekker rustig 4 wk laten indraaien.
 
Je kunt het best gewoon meteen beginnen met co2, bemesting etc. elke verandering later vraagt een kleine of grotere aanpassing van je planten. Dat zijn ook vaak de momenten dat algen de kop op steken.
 
Top! Dan koop ik de onderdelen en laat ik het aquarium lekker even rustig verder indraaien.

Nu heb ik wel nog 2 kleine vragen,,

1: Waar moet ik het het terugslagventiel precies plaatsen met het JBL Proflora direct co2 diffusor 12/16mm atomizer en magneetventiel? Ik kon er namelijk op internet niet echt iets duidelijks over vinden.

2: Hoe kan ik het beste de co2 afstellen zonder dat ik er nog vissen in heb zitten? Want zodra ik er vissen in doe wil ik natuurlijk niet dat ze vergast worden. Met een PH glass drop checker?

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
terugslagklep vlak voor de atomizer, daarmee voorkom je dat water door de atomizer heen je systeem in loopt als het uit staat.

kijken naar de dropchecker kan, maar neem daar ruim de tijd voor. er zit vertraging op die dingen. ( co2 moet eerst uit je water in het luchtbelletje en dan vanuit het luchtbelletje in de vloeistof, het duurt een tijdje voor die alledrie in evenwicht zijn met elkaar)

wat je ook kunt doen is de pH meten van je water, die verandert een stuk sneller. op basis van een KH-pH-CO2 tabel of CO2 calculator heb je een redelijke indicatie hoe hoog je CO2 is.
 
Ah zo ja! ik las wel dat bij de jbl proflora direct co2 diffuser atomizer een terugslagklep al ingebouwd zit. Zou het dan als nog verstandig zijn nog een extra er tussen te zetten?

Deze heb ik besteld:
BL ProFlora Direct CO2 Diffusor 12/16 mm, atomizer systeem
 
Heerlijk lekker kunnen overdoseren met Co2. Heb dit stuk een keer gelezen en dacht dat ga ik de volgende keer bij een opstart ook doen.
 
Heerlijk lekker kunnen overdoseren met Co2. Heb dit stuk een keer gelezen en dacht dat ga ik de volgende keer bij een opstart ook doen.

Ja en toch vraag ik me af of dat een garantie is want als je opstart en nh3/4 hebt met veel licht dan krijg je denk ik alsnog wel draadalg omdat de nh3/4 een trigger is voor de algen. het zou kunnen werken als je niet teveel licht hebt. Genoeg co2 voorkomt normaliter wel draadalg maar goed dan moet je geen andere trigger hebben zoals de nh3/4.
 
Ja en toch vraag ik me af of dat een garantie is want als je opstart en nh3/4 hebt met veel licht dan krijg je denk ik alsnog wel draadalg omdat de nh3/4 een trigger is voor de algen. het zou kunnen werken als je niet teveel licht hebt. Genoeg co2 voorkomt normaliter wel draadalg maar goed dan moet je geen andere trigger hebben zoals de nh3/4.
Heb er inderdaad nog geen ervaring mee. Zit zelf nog steeds te stoeien met CO2 en de algen en de plant groei. Mijn focus was visjes in het aquarium, dacht bij mezelf dat de planten wel vanzelf gingen maar dat blijkt toch niet het geval te zijn. Volgende keer ga ik het dus andersom en via deze manier proberen. Het zou inderdaad kunnen dat ik dan hetzelfde probleem heb maar vindt het interessant genoeg om een keer te proberen. Hopelijk hoef ik het niet te proberen omdat hablo het kan verifieren :ROFLMAO:
 
Ja het is altijd belangrijk om voldoende voeding voor de planten aan te bieden en dat is dus co2, macro s en de micro s. Maar goed dat is nog geen garantie dat je geen algen krijgt.
Ik heb een tijdje geleden in mn bak opeens wat Staghorn gehad omdat door veranderingen het water meer werd belast en de bacteriecultuur zich moest aanpassen. Dat was maar voor korte tijd maar goed het laat wel zien dat voldoende voeding niet altijd zaligmakend is.
 
Durfde zelf omdat ik vissen had de Co2 niet echt snel te verhogen. Ging van 40 bpm, naar 60, 90, 120 en nu ken ik het niet eens meer tellen maar kijk ik puur naar de PH en de visjes. Dat en dan elke keer ongeveer een week tussen de wijzigingen. Licht intensiteit verhoogd, inline co2 diffuser naar reactor weer paar weken erbij. Maar het is helaas geen exacte wetenschap anders zou iedereen een algen vrije bak hebben :)
 
CO2 voorkomt primair geen alg.
CO2 geeft een belangrijke bijdrage aan de gezondheid van je planten, en als je een gezonde plantenbestand hebt dan is er in de regel ook weinig tot geen alg aanwezig. Dus deze uitspraak uit het artikel is een halve waarheid.

Ik vind het trouwens toch al een onvolledig slecht artikel
 
Heb er inderdaad nog geen ervaring mee. Zit zelf nog steeds te stoeien met CO2 en de algen en de plant groei. Mijn focus was visjes in het aquarium, dacht bij mezelf dat de planten wel vanzelf gingen maar dat blijkt toch niet het geval te zijn. Volgende keer ga ik het dus andersom en via deze manier proberen. Het zou inderdaad kunnen dat ik dan hetzelfde probleem heb maar vindt het interessant genoeg om een keer te proberen. Hopelijk hoef ik het niet te proberen omdat hablo het kan verifieren :ROFLMAO:

De oorzaak licht er volgens mij veel eerder in dat mensen een aquarium aanschaffen en die vol zetten met planten die ze leuk vinden. Maar daar is de belangrijkste fout al gemaakt. Men moet zicht allereerst gaan oriënteren wat die plantenkeuze vereist! Én of ze wel bij elkaar passen. Dan, kan datgene wat die planten vragen ook door mij geboden worden qua hardware? Wanneer, als voorbeeld, je planten veel licht en CO2 willen maar je hebt helemaal geen CO2 toevoeging mogelijkheid of een te eenvoudige verlichting laat die planten dan liggen! Wat voor mij altijd de beste methode was en nog steeds is, ik heb een sterk bezette plantenbak en géén alg probleem, ik ga altijd van de licht vraag van een plant. Want door licht gaat een plant groeien en ontstaat er een bemestingsvraag. Dat zal eerst CO2 zijn en daarna de overige bemestingsvormen. Dat is voor mij de juiste volgorde en heeft in mijn bak altijd bewezen ook een juiste vorm te zijn. Ik voldoe dus altijd aan de vraag, niet meer en niet minder.
 
CO2 voorkomt primair geen alg.
CO2 geeft een belangrijke bijdrage aan de gezondheid van je planten, en als je een gezonde plantenbestand hebt dan is er in de regel ook weinig tot geen alg aanwezig. Dus deze uitspraak uit het artikel is een halve waarheid.

Ik vind het trouwens toch al een onvolledig slecht artikel

CO2 is voor een plant een bemestingsvorm, een voedselbron dus om groei mogelijk te maken. Voldoen aan deze vraag is voldoende. Net als dit ook geldt voor belichting en overige bemestingsvormen. Daar voeg ik dan aan toe dat het goed is om juiste verhoudingen in de gaten te houden. Daarom vind ik ook overdosering helemaal niet nodig.
 
Jullie spreken natuurlijk met jaren ervaring. Heb zelf maanden tegen een Alternanthera reineckii “mini” aangekeken met die ziet er prachtig uit. De plant zag er goed uit maar groeide eigenlijk helemaal niet, zag uberhaubt geen co2 tekort aan het begin alleen groeide alles niet echt snel. Toen ik het licht en de co2 omhoog deed kreeg die ineens een groeispurt en toen zag je eigenlijk pas dat er wat mis was met de voeding.

Denk dat een onervaren aquariaan die met "moeilijke" planten werkt toch een hoop ervaring uit het overdoseren kan halen. Je weet in ieder geval wat de ideale groei moet zijn en je kan naar mijn mening makkelijker afbouwen dan opbouwen maar een oplossing tegen algen zal het inderdaad niet zijn Corne.
 
Jullie spreken natuurlijk met jaren ervaring. Heb zelf maanden tegen een Alternanthera reineckii “mini” aangekeken met die ziet er prachtig uit. De plant zag er goed uit maar groeide eigenlijk helemaal niet, zag uberhaubt geen co2 tekort aan het begin alleen groeide alles niet echt snel. Toen ik het licht en de co2 omhoog deed kreeg die ineens een groeispurt en toen zag je eigenlijk pas dat er wat mis was met de voeding.

Denk dat een onervaren aquariaan die met "moeilijke" planten werkt toch een hoop ervaring uit het overdoseren kan halen. Je weet in ieder geval wat de ideale groei moet zijn en je kan naar mijn mening makkelijker afbouwen dan opbouwen maar een oplossing tegen algen zal het inderdaad niet zijn Corne.

Hahaha, je geeft hier al min of meer aan wat mijn punt is. Een Alternanthera reineckii is bij uitstek een plant die én om licht maar vooral ook om CO2 vraagt! Dat nu juist is iets waar men vooraf om zou moeten denken wanneer er een plantenkeuze gemaakt wordt. Eigenlijk speelt hier je Lfs ook belangrijke rol qua advisering. Bezint eer ge begint dus....
 
Hahaha, je geeft hier al min of meer aan wat mijn punt is. Een Alternanthera reineckii is bij uitstek een plant die én om licht maar vooral ook om CO2 vraagt! Dat nu juist is iets waar men vooraf om zou moeten denken wanneer er een plantenkeuze gemaakt wordt. Eigenlijk speelt hier je Lfs ook belangrijke rol qua advisering. Bezint eer ge begint dus....
Nee joh gaan met die banaan :) Dacht dat het eerst aan de lichtintensiteit lag want deze stond destijds nog maar op 60%, helaas groeit de aletnan nog steeds niet echt met 95% licht, denk dus dat de Eheim powerleds niet helemaal toereikend zijn voor mijn aquarium.
 
Nou op zich is overdoseren geen probleem zolang je maar alles in verhouding overdoseert. Tja, ik wil het toch even voor de EI opnemen ;)

Ik schreef ook niet dat overdosering een probleem was... Wel dat ik het helemaal niet nodig vind. 't Ja, soms moet ik het even voor mezelf opnemen. ;)
 
Nee joh gaan met die banaan :) Dacht dat het eerst aan de lichtintensiteit lag want deze stond destijds nog maar op 60%, helaas groeit de aletnan nog steeds niet echt met 95% licht, denk dus dat de Eheim powerleds niet helemaal toereikend zijn voor mijn aquarium.
Nou, dat kon best nog eens meevallen. Een Alternanthera is een moerasplant. Je moet dus naast de voeding uit de waterkolom denken aan bodemvoeding! En, inderdaad als eerder aangegeven, CO2. Wanneer je zorgt dat de plant krijg wat ze vraagt zal je zien dat deze, door sommigen beschouwd als moeilijke plant, het prima gaat doen. En helemaal niet zo moeilijk is. Wanneer je kijkt in mijn fotoboek zie er een aantal.
 
Nou, dat kon best nog eens meevallen. Een Alternanthera is een moerasplant. Je moet dus naast de voeding uit de waterkolom denken aan bodemvoeding! En, inderdaad als eerder aangegeven, CO2. Wanneer je zorgt dat de plant krijg wat ze vraagt zal je zien dat deze, door sommigen beschouwd als moeilijke plant, het prima gaat doen. En helemaal niet zo moeilijk is. Wanneer je kijkt in mijn fotoboek zie er een aantal.
Lol destijd meerdere capsules van aquarium bemesting in de grond gestopt. Weet alleen niet meer waar.
Zit ik net bij beschrijving van de plant te kijken https://www.aquarium-planten.com/shop/5/voor-midden-beplanting/14/alternanthera-reineckii-mini/1627 maximaal 15cm, daarom groeide die niet meer :ROFLMAO: :ROFLMAO: . Heb ze vrijdag afgeknipt en opnieuw geplant, ben benieuwd. Mijn co2 zit nu ook tusen de 25 en de 30 pmm. Ph 6.6 en KH 3,5 de ultieme test.
 
Ik schreef ook niet dat overdosering een probleem was... Wel dat ik het helemaal niet nodig vind. 't Ja, soms moet ik het even voor mezelf opnemen. ;)

Ja dat begreep ik wel hoor Ben en ik wilde alleen voor lezers duidelijk maken dat overdoseren geen probleem hoeft te zijn zolang je maar weet wat je doet ;).
Nodig is het misschien niet maar goed wel gemakkelijk:deal:
 
Heerlijk lekker kunnen overdoseren met Co2. Heb dit stuk een keer gelezen en dacht dat ga ik de volgende keer bij een opstart ook doen.

Ik start gewoonlijk met de co2 ruim voordat er dieren komen en dan is het inderdaad heel makkelijk om van bovenuit af te regelen.
Dus aanvankelijk co2 overdoseren en dan geleidelijk minder geven tot de ideale waardes.
Voor mij is het grootste verschil/voordeel tov van onderuit afstellen dat je planten inderdaad vanaf het begin (en dus tijdens het omschakelen naar submers) meer dan genoeg co2 hebben aangezien je te hoog start.
Wanneer je met een compleet visbestand in de bak rekening moet houden is afstellen van co2 veel risicovoller en duurt het gewoonlijk enkele dagen eer je op het benodigde niveau zit.
Met andere woorden: dan zijn de omstandigheden tijdens deze cruciale fase vrij variabel/niet ideaal voor de planten...
Dus vooral dit risico omzeil je imo met deze methode.

Ja en toch vraag ik me af of dat een garantie is want als je opstart en nh3/4 hebt met veel licht dan krijg je denk ik alsnog wel draadalg omdat de nh3/4 een trigger is voor de algen. het zou kunnen werken als je niet teveel licht hebt. Genoeg co2 voorkomt normaliter wel draadalg maar goed dan moet je geen andere trigger hebben zoals de nh3/4.

Co2 overdoseren, hé!
Je spreekt ineens ook over veel licht?
Maar dat is nu net niet de bedoeling (in mijn geval toch niet). Ik begin zelfs altijd met minder intensiteit en kortere belichting tot de planten aanslaan.
Dus hoge Co2 afbouwend en lage/korte belichting opbouwend...
(En ik combineer dat dan liefst met een donkere start wanneer ik soil gebruik: dan is de nh3/4 piek al onder controle nog voor er planten in de bak zitten.)
Vraagt wel wat geduld deze aanpak...
 
Co2 overdoseren, hé!
Je spreekt ineens ook over veel licht?
Maar dat is nu net niet de bedoeling (in mijn geval toch niet). Ik begin zelfs altijd met minder intensiteit en kortere belichting tot de planten aanslaan.
Dus hoge Co2 afbouwend en lage/korte belichting opbouwend...
(En ik combineer dat dan liefst met een donkere start wanneer ik soil gebruik: dan is de nh3/4 piek al onder controle na de eerste weken met extra verversen.)

Ja dat klopt dan ook Willem maar toch zie ik veel leden die bij de opstart en in het begin teveel of te lang het licht aan hebben en dan is met een nh3/4 piek het leed snel geschiedt.
 
@habloman1 Sorry voor het volstouwen van je topic met off topic informatie.

Zie dat je in de setup nog een bellenteller mist. Heb zelf de co2art setup en verder niet bekent met andere merken. Ben zelf ook op een reactor overgegaan ipv diffuser, stoorde me een beetje teveel aan de belletjes.
Co2 kan je zo vroeg mogelijk mee beginnen zeker met een gras matje, je krijgt waarschijnlijk planten die boven water gekweekt zijn en dus even moeten overgaan naar onderwater fase.
 
Ja dat klopt dan ook Willem maar toch zie ik veel leden die bij de opstart en in het begin teveel of te lang het licht aan hebben en dan is met een nh3/4 piek het leed snel geschiedt.

Ik had nog een edit geplaatst:

Vraagt wel wat geduld deze aanpak...

En dat is helaas iets wat doorgaans niet zo voorradig is... :DD
 
Ik had natuurlijk weer geen geduld om op je dit te wachten :DD
:br:

Anders gezegd, hoe ik het zie:

Zonder bewoners in een bak is de gezondheid van de planten prioritair en kan je ongestraft al je aandacht richten op de ideale omstandigheden voor groei en bloei.

Maar: zodra er bewoners in een bak zitten verschuift de prioriteit (of dat zou toch moeten) richting hun veiligheid en gezondheid. Wat logisch is.
Dan komen de planten op de tweede plaats wanneer het gaat om co2 levels (of ideale omstandigheden qua licht of voeding).
Dus dan heb je een extra factor om rekening mee te houden.

Daar zit het grote verschil in mijn ogen.
 
@habloman1 Sorry voor het volstouwen van je topic met off topic informatie.

Zie dat je in de setup nog een bellenteller mist. Heb zelf de co2art setup en verder niet bekent met andere merken. Ben zelf ook op een reactor overgegaan ipv diffuser, stoorde me een beetje teveel aan de belletjes.
Co2 kan je zo vroeg mogelijk mee beginnen zeker met een gras matje, je krijgt waarschijnlijk planten die boven water gekweekt zijn en dus even moeten overgaan naar onderwater fase.

Ik vind het helemaal niet erg! Vind het een interessant onderwerp en ga hier zeker iets mee doen! Kan hier alleen maar van leren haha.

Bedankt voor alle info mensen!
 
Update:

Ik heb vandaag mijn co2 systeem aangesloten en aangezet maar nu vroeg ik me toch aantal dingen af en hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen.

1. Ik heb de jbl pro flora direct atomizer geplaatst en een beetje water in het onderdeel gedaan voor de bellen te kunnen tellen (alleen ik heb maar een beetje erin gedaan en nu zie ik dat het water toch bij is gekomen in de diffuser?). Ik heb een foto toegevoegd en vroeg me af of ik het zo juist had aangesloten? En of alles klopt natuurlijk.

Er komt nou 1 bel per sec ongeveer.

Maar ik heb nu een dropchecker in de bak gedaan ( want mijn ph meter is nog niet binnen). Is het wel al slim om de co2 aan te zetten? Want er komen nog planten bij (toch nog een aantal weet niet welke nog precies had wat gras in gedachte en andere planten die co2 goed nodig hebben) en ik ben ondertussen een spraybar aan het maken die over de hele achterwand komt.

Mijn derde en laatste vraag is; klopt het dat je soms belletjes uit de spraybar ziet komen? De spraybar zit nu nog aan de zijkant maar dit gaat komende week veranderen.

Alvast heel erg bedankt en volgende week doe ik weer een update met foto's van de nieuwe spraybar!
 

Bijlagen

  • 1592667698940328771195916525559.jpg
    1592667698940328771195916525559.jpg
    68.5 KB · Weergaven: 63
  • 15926678603563159415037547220458.jpg
    15926678603563159415037547220458.jpg
    112.4 KB · Weergaven: 63
  • 20200620_174434.mp4
    16.6 MB
  • 20200620_174506.mp4
    18.6 MB
Laatst bewerkt:
wacht maar tot je aan 3 bps zit dan krijg je heel veel belletjes in het water. 1bps zal niet snel teveel zijn. Je moet met jouw kh op ph 7,0-6.9 zitten.
 
wacht maar tot je aan 3 bps zit dan krijg je heel veel belletjes in het water. 1bps zal niet snel teveel zijn. Je moet met jouw kh op ph 7,0-6.9 zitten.


Ah top! Maar voor de rest ziet het er wel goed uit neem ik aan? En de belletjes zien is normaal bij atomizer?

Ik krijg mijn ph meter volgende week binnen als het goed is, maar ik hou zwz even de dropchecker in de gaten. Want waarschijnlijk als straks de spraybar over de hele achterwand zit kom ik toch de co2 bij aan het stellen aan neem ik aan. En als er meer planten in komen natuurlijk.

Bedankt voor je info!
 
Update:

Ik heb vandaag mijn co2 systeem aangesloten en aangezet maar nu vroeg ik me toch aantal dingen af en hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen.

1. Ik heb de jbl pro flora direct atomizer geplaatst en een beetje water in het onderdeel gedaan voor de bellen te kunnen tellen (alleen ik heb maar een beetje erin gedaan en nu zie ik dat het water toch bij is gekomen in de diffuser?). Ik heb een foto toegevoegd en vroeg me af of ik het zo juist had aangesloten? En of alles klopt natuurlijk.

Er komt nou 1 bel per sec ongeveer.

Maar ik heb nu een dropchecker in de bak gedaan ( want mijn ph meter is nog niet binnen). Is het wel al slim om de co2 aan te zetten? Want er komen nog planten bij (toch nog een aantal weet niet welke nog precies had wat gras in gedachte en andere planten die co2 goed nodig hebben) en ik ben ondertussen een spraybar aan het maken die over de hele achterwand komt.

Mijn derde en laatste vraag is; klopt het dat je soms belletjes uit de spraybar ziet komen? De spraybar zit nu nog aan de zijkant maar dit gaat komende week veranderen.

Alvast heel erg bedankt en volgende week doe ik weer een update met foto's van de nieuwe spraybar!

Het is al eerder gezegd in dit topic, ik dacht door benvo, maar kijk bij aanschaf van andere/nieuwe planten, goed naar of ze passen bij dat wat je biedt en bij de rest die je hebt.

Wanneer je planten die veel licht, voeding en co2 zet naast planten die het graag wat minder hebben, zoals bijvoorbeeld anubias, dan krijg je snel algen.

Zorg dat je voeding, je co2 en je verlichting passen bij wat je hebt en koopt aan planten.
 

Terug
Bovenaan