Co2 toevoegen aan opstartend aquarium


De oorzaak licht er volgens mij veel eerder in dat mensen een aquarium aanschaffen en die vol zetten met planten die ze leuk vinden. Maar daar is de belangrijkste fout al gemaakt. Men moet zicht allereerst gaan oriënteren wat die plantenkeuze vereist! Én of ze wel bij elkaar passen. Dan, kan datgene wat die planten vragen ook door mij geboden worden qua hardware? Wanneer, als voorbeeld, je planten veel licht en CO2 willen maar je hebt helemaal geen CO2 toevoeging mogelijkheid of een te eenvoudige verlichting laat die planten dan liggen! Wat voor mij altijd de beste methode was en nog steeds is, ik heb een sterk bezette plantenbak en géén alg probleem, ik ga altijd van de licht vraag van een plant. Want door licht gaat een plant groeien en ontstaat er een bemestingsvraag. Dat zal eerst CO2 zijn en daarna de overige bemestingsvormen. Dat is voor mij de juiste volgorde en heeft in mijn bak altijd bewezen ook een juiste vorm te zijn. Ik voldoe dus altijd aan de vraag, niet meer en niet minder.


Welke planten moet ik mee beginnen dan die makkelijk zijn en zonder co2 toevoeging?
 
Welke planten moet ik mee beginnen dan die makkelijk zijn en zonder co2 toevoeging?

Hahaha, daarom schreef ik hierboven dat je eerst moet oriënteren wat je plantenkeuze vereist. De eerste vereiste geef je nu zelf al aan, namelijk zonder extra CO2 toevoeging. Het eerste deel van je zin zou niet , "planten die makkelijk zijn", moeten zijn. Die planten bestaan niet. Er zijn wel planten die een ruimere tolerantie bieden op bijvoorbeeld de licht intensiteit vraag. En omdat die vaak met minder licht toekunnen groeien ze minder snel en vragen daardoor ook om minder bemesting waaronder CO2 ook eigenlijk valt. Dat zou Javavaren kunnen zijn en Anubias. Echinodorus grisebachii Bleherae kan ook als je die plant wat voeding bij de wortels geeft. Maar het beste is om zelf te googelen op de manier waarmee je begon: Aan welke eisen moeten mijn planten voldoen? In jouw voorbeeld zoeken op ; Aquariumplanten die zonder extra CO2 toevoeging in mijn bak passen? Als je zo zelf je planten uitzoekt weet je precies hoe je ze moet behandelen om een goede resultaat te krijgen. Ik wens je daar alvast veel plezier én succes bij!
 
Top bedankt voor de info! Maar ik zit volgens mij met een probleem, gister werd de co2 goed toegevoegd. Maar net toen de co2 weer aansloeg (door middel van magneetventiel op tijdsklok) zie ik opeens water of iets in de co2 slang van tussen het terugslagventiel en atomizer in? Dit kan niet goed zijn neem ik aan? Want er komen ook geen bellen meer in de bellenteller.

Ook gisteravond checkte ik of de co2 idd om half 10 zou stoppen, toen kwam ik erachter dat de co2 slang vacuum had gezogen na dat ie is afgeslagen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 15927400135017441851882225575157.jpg
    15927400135017441851882225575157.jpg
    151.3 KB · Weergaven: 60
  • 15927400418896678537073160336131.jpg
    15927400418896678537073160336131.jpg
    187.8 KB · Weergaven: 58
  • 15927400657979078226552467598317.jpg
    15927400657979078226552467598317.jpg
    155.5 KB · Weergaven: 57
Welke planten moet ik mee beginnen dan die makkelijk zijn en zonder co2 toevoeging?
Zoek op 'Easy aquarium plants' of kijk bijvoorbeeld op de website van Tropica.com
Daar hebben ze planten bij elkaar verzameld die je goed in 1 bak kunt houden. Die indeling is gemaakt gebaseerd op groeisnelheid, lichtsterkte en op CO2 behoefte.

Easy plants hebben gemiddeld nodig:
- Lage belichting. Van 10 tot 20 lumen per liter (max 0,5 W/L)
- CO2 behoefte. Die is bij langzaam groeiende planten tussen de 6 en 14ppm, wat je prima kan realiseren met een vloeibare koolstofbron.
- een voedselrijke bodem met een aanvulling van voeding vanuit de waterkolom

Natuurlijk zijn er meer(!) factoren die bijdragen bij een mooie bak met planten zoals filtering, stroming en onderhoud. Maar dit is een antwoord op je vraag over 'makkelijke planten'.
 
Enig idee over mijn probleem Cornelius?

Edit: Ik zie net dat de bellen het gewoon weer doen. Moet dit gewoon even op gang komen?
 
Enig idee over mijn probleem Cornelius?

Edit: Ik zie net dat de bellen het gewoon weer doen. Moet dit gewoon even op gang komen?
Als een CO2 opstart dmv een magneetventiel wil nog niet zeggen dat je a-la-minuut bellen ziet.
De druk moet zich eerst gaan opbouwen en wanner dat hoog genoeg is zie je de bellen tevoorschijn komen. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van de ingetelde werkdruk en de lengte van je CO2 slang
 

Terug
Bovenaan