Coenb zijn 1400 l. Z.A.


Kleine update: De Biotodoma zwemmen boven in een 120 cm bak. (zou iedereen moeten doen, direct handelen :D)

@meksjoef, bedankt voor de info! Hopelijk heb je ook wat input op de rest van mijn vragen.

Hoe kom je eigenlijk van die jongen of? Uitvangen en (helaas ......:engel:) of zijn er rovers die daarbij helpen.

Heb idd ervaring met ze. Prachtige vissen!

Heb jij ze nog?
 
Ik heb net al gereageerd op je andere topic ;) Heb ze niet meer want de ZAbak was eigenlijk te klein voor ze althans in combinatie met mijn andere vissen. Aangezien het goede ouders zijn denk ik niet dat rovers kans maken behalve als het grote cichliden zijn. Goed selecteren en op voorhand kijken of iemand geïnteresseerd is en anders.....helaas pindakaas ;)
 
Hoe gaat het ermee @coenb ?

De bak draait goed, vissen doen het goed. Ik heb nog steeds de 10 Geophagus... en de rest. De school is zoals ik het nu zie 3/7, regelmatig jongen die ik uitvang. Soms wat mot tussen de mannen, maar dat houdt zich binnen de perken (hieronder man nr 2 en 3).
20191110_153456.jpg


De mannen beschadigen elkaar niet bij het vechten. Vrouwtjes doen het goed.... rest gaat ook goed.

Geniet nog steeds van mijn bak! Is een stuk rustiger geworden nadat de maanvissen zijn vertrokken. Ik schat dat de grootste man nu 20-25 cm is, met een mooie "bol" op zijn kop. Zijn echt hele mooie beesten, soms mis ik de manen nog wel.
Maar ik merk dat ik de corydoras nu veel vaker zie, de rest zwemt ook mooi in groepjes. Wat mij wel opvalt is dat de vissen elk hun territorium hebben, dus de kardinalen allemaal links, roodkopzalmen midden-rechts etc.
Ik heb mijn kweekstelling boven af moeten breken omdat de energie ontbrak en heb de L201, L134 en L52 (denk ik, zijn verkocht als L168, maar kleuren niet zo mooi) in de bak beneden gedaan. Ik zie ze gelukkig vaak (behalve de L201), was bang dat ze zouden verdwalen in de grote bak.

Lang niet online geweest omdat ik weinig energie heb ... helaas ...

We leuk om weer wat "te horen"...
 
Nou mooi om te horen dat de grote bak iig nog draait!

Ja je moet er wel de energie voor hebben om meerdere bakken te onderhouden, en soms ontbreekt dat (door wat voor factoren dan ook) gewoon even :)
 
Mooie flinke bak Coen! De Geophagus Brasiliensis schijnt een verzamelnaam te zijn met diverse ondersoorten die onderling nogal verschillen qua kleur, gedrag en afmeting. Herken je daar iets van?
 
Erg fraaie vissen Coen en ik hoop dat je snel weer wat meer energie hebt.
Ach je kent de situatie, ik vrees niet dat de energie terug gaat komen. Daarom heb ik ook drastische beslissingen genomen mbt mijn hobby. Slecht 1 bak!! Niet meer kweken... meer rustig genieten! Ik mis die grote maanvissen wel (ze waren ongeveer 30 cm), misschien komen er in de toekomst weer maanvissen maar dat zal ik goed kijken wat ik verder in mijn bak wil. Ik heb namelijk de grote scholen vis ontdekt... ik geniet nu van de 60 roodkopzalmen en de grote groep kardinalen in mijn bak. Vooral nu ze niet meer worden opgegeten ;-)
 
Mooi aquarium hoor! Grote scholen vissen in een groot aquarium is ook een mooi spektakel om te zien. Vooral als ze de ruimte hebben om te zwemmen.
 
Mooie flinke bak Coen! De Geophagus Brasiliensis schijnt een verzamelnaam te zijn met diverse ondersoorten die onderling nogal verschillen qua kleur, gedrag en afmeting. Herken je daar iets van?
Ik herken het niet in mijn bestand... maar dat zal niet verrassend zijn omdat ze bij 1 kweker vandaan komen. Ik hou ze eigenlijk iets te warm (24,5 omdat ik ook wat L-nummer erin heb die eigenlijk minimaal 26 graden moeten hebben). Dus eigenlijk een concessie aan 2 kanten, ik moet even kijken hoe dat gaat, maar voor nu gaat het goed met zowel de L-nummers als ook de Geophagus. Het kan dus zijn dat de temperatuur bijdraagt aan verschillen in de kleur onderliggend aan de parelmoer stippen.

Als ik naar de literatuur/websites kijk zie ik die diversiteit volgens mij niet veel meer dan bij andere soorten met een groot spreidingsgebied.
Als ik kijk op https://www.aquainfo.nl/artikel/geophagus-brasiliensis/ , https://cichlidae.com/species.php?id=301&content=pictures of andere sites zie ik wel enige variatie. Ik kan mij voorstellen dat de soort zich anders gedraagt door de temperatuur. Maar ook qua kleurstelling erg afhankelijk zijn van de verlichting en manier van fotografie.
 
Mooi aquarium hoor! Grote scholen vissen in een groot aquarium is ook een mooi spektakel om te zien. Vooral als ze de ruimte hebben om te zwemmen.
Merk wel dat ze niet echt door de bak heentrekken... dat verbaast mij wel en vind ik ook een beetje jammer. Dit deden ze meer toe de maanvissen erin zaten, toen zag je echt de verdediging tov grotere rovers. Maar ik denk dat ze naar hun zin hebben qua stroming, beplanting etc. Ik heb geprobeerd om ze maar op 1 plek te voeren maar ook dat maakt geen verschil (en de enorme vraatzucht van de brasiliensis helpt dan ook niet om alles te voeren :chef: )
 
Die geophagusen gaan misschien nog wel de 30 passeren hoor.
M’n winermelerie alpha man was bijna 30 lang terwijl ze “maar” 20-25 worden.
Goed voeren en goed onderhoud doet de vissen en hun groei goed ;)
 
Deze bak is toch wel de droom van menig aquariumhouder, wat een formaat en wat een mooie inrichting!
 
Ik heb wederom wat aangepast aan mijn bestand. Ik kreeg via, via de kans om iets te "proberen" wat ik altijd al wilde, maar nooit "durfde". Ik heb nu een school discus zwemmen :love:. Ik heb de Geophagussen afgegeven aan iemand die deze vissen kan huisvesten en heb mijn bak voorbereid op de komst van de nieuwe school discussen.
Ze zwemmen er nu een aantal weken in en ik moet zeggen, ik ben er erg blij mee...



Dit was direct nadat ik ze vanuit Belgie naar NL had "gehaald". Je ziet nog wat kleine beschadigingen door het vervoer.
Verder heb ik die ene Geophagus ook nog uitgevangen. deze kreeg ik niet eerder te pakken. Ik heb wel geleerd dat zelfs 1 Geo in mijn bak ervoor zorgde dat de discus niet echt zichzelf kon zijn.
 
Blijft nog steeds een zeer mooie bak en setup in je kamer Coen, mag je met een gerust hart wat meer laten zien :thumbs:
 
Leuk, hoe oud zijn ze en ken je de oorsprong?

Ik ken de oorspronkelijke kweker niet, maar het schijnt 1e nakweek van wildvang te zijn. Ik ken wel de eigenaar die ze klein heeft gekocht en de 2e eigenaar.
 
O, ja en ze zijn nu ongeveer 2,5 jaar oud. Je ziet natuurlijk verschil in de afmetingen. Maar de meest dominante zijn als aardig op maat 15+ cm schat ik.
Waar had jij ze vandaan? De mijne komen uit Nederland (ergens..)

Als jouw "ID foto" van jouw vis is hebben mijn vissen iets minder blauw rondom de ogen
 
Erg gaaf! Die hebben genoeg ruimte bij je!
Ligt eraan hoe je rekent, meestal lees je 50 liter per discus, maar als je uitgaat van 100l (want dit hoor je ook vaak) zit ik op de rand ;-)
Maar ze kunnen in ieder geval lekker zwemmen. Ik hoop dat ze nog wat groeien, zou wel gaaf zijn.
 
Nee dat is een f1 Purus. Ik heb zelf een Alenquer kweek gehad en hier circa 80 jongen van verkocht.

De Alenquers die nu in de Akva zwemmen, zijn ook mijn eigen kweek, zie mijn handtekening

Wanneer heb jij die verkocht (april 2019??), en was daar ook iemand uit het "Noorden" van het lang bij? :unsure: Ik moet zeggen dat ik de Alenquer een van de mooiste discus varianten vind.
 
Ligt eraan hoe je rekent, meestal lees je 50 liter per discus, maar als je uitgaat van 100l (want dit hoor je ook vaak) zit ik op de rand ;-)
Maar ze kunnen in ieder geval lekker zwemmen. Ik hoop dat ze nog wat groeien, zou wel gaaf zijn.
Doelde ook meer op de breedte van het aquarium :DD
 
Erg lang niets meer gepost hier... Covid vreet energie... de bak draait nog steeds met in de basis dezelfde bezetting. De discus zwemt nog steeds rond. De allerkleinste is helaas omgevallen.
Heb omdat ik weer ruimte had weer een groep Biotodoma toegevoegd. Blijven toch heel erg mooie vissen. Ik zie de laatste tijd dat mijn koppel L75 wel erg druk bezig is... dus ben benieuwd. Heb dan wel geen kweekgroepen meer, maar wel regelmatig jongen van de L201 en L134 (blijft alleen niet zoveel van over..). Ik zal straks eens kijken met een stetoscoop of ik iets zie in het leghol...
 
Mooie fotos en filmpjes Coen. Sterkte met het wennen aan een nieuw leven........Ook dan kun je nog genieten, al is dat soms op een ander niveau dan vroeger....!
Zo'n bak is en blijft elke keer weer een heerlijke opkikker, experirementje zus of zo, observeren, proberen.....en genieten!
Maakt toch ook niks uit, of je het onderhoud ineens doet of het uitsmeert over 3 dagen....! Je bak staat er splendid op!!
 
Weer een kleine (of is het een grote?) update. Ik heb eindelijk een wens van mij in vervulling laten gaan..... Pt. altums gekocht.
Ik heb daarom een paar dingen gedaan:
1) De inrichting van de bak iets meer geopend
2) De kleinste discus van de groep heb ik weggeven aan een vriend en heb er nu nog 11 zwemmen.

Wat heb ik gekocht: 8 Pt. altums (Orinoco red's; gekocht bij skalarezucht.de). Uitvoering gesproken met Simon Forkel. Ik heb zitten twijfelen tussen deze en de pasimoni. Maar omdat ik nu liever geen F1, maar F2 wilde ben ik voor de orinoco's gegaan.

Ze waren ong. 10 cm toen ik ze 25/9 in mijn bak gingen. Ze eten diepvries, korrels en vlokken en ik voer 4 keer per dag, 2 keer per week een 40% waterwissel. Dus ik verbruik nu best wat water ;-)

Een impressie:
WhatsApp Image 2021-11-11 at 17.31.41.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-04 at 16.31.29 (1).jpeg

Let op: Hier zwemmen alle discussen nog in mijn bak!

 

Terug
Bovenaan