Coenb zijn 1400 l. Z.A.


Hoe gaat het met je manen
Gaat goed met ze, ze groeien gestaag... zijn niet dominant naar de discus. Ze hebben allemaal mooie lange vinnen en de karakteristieke knip boven de bek.. Ik zie ze niet groeien, maar als er iemand een tijdje niet is geweest kunnen ze het wel zien ;). Ik voer ze nog steeds 4 keer per dag en 2 keer per week een 40-50% waterwissel.
WhatsApp Image 2021-12-05 at 14.34.20 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-12-05 at 14.34.20.jpeg
 
Heb je nu altums of Santa Isabel zoals onder de foto staat.
ik zou ze iets meer te eten geven, lijken me aan de magere kant of zie ik het verkeerd.
mvg, Marcel
 
Ik heb in 2016 St Isabel (Eimekei's via Jos Hut) gehad. Nu dus de altums (van skalarezucht). Als ik naar de vissen kijk zijn ze zeker niet mager, de buikpartij is lichter en op de foto lijken ze dus misschien iets dunner. Ze groeien goed, maar ben wel bang voor vervetting.
 
Ik heb ze in het begin 7 x per dag gevoerd, ik was juist bang voor te weinig voeren en dat hierdoor een groeiachterstand zou ontstaan wat dan niet meer te herstellen is.
 
Schitterende bak en dieren! Zeker niet te mager!! Vraagje Coen, geef je ze ook wel eens een paar schijven komkommer? Heb zelf P. dummerlii (leopoldii) gehad en die waren daar echt gek op!
 
Schitterende bak en dieren! Zeker niet te mager!! Vraagje Coen, geef je ze ook wel eens een paar schijven komkommer? Heb zelf P. dummerlii (leopoldii) gehad en die waren daar echt gek op!
Ik heb dat nog nooit gehoord, zal het eens proberen...
 
Schitterende bak en dieren! Zeker niet te mager!! Vraagje Coen, geef je ze ook wel eens een paar schijven komkommer? Heb zelf P. dummerlii (leopoldii) gehad en die waren daar echt gek op!
Met of zonder schil en hing je ze dan op of lagen ze gewoon op de bodem.
 
Coen zit er ook blauw bij de bovenzijde bij jouw manen.
Ik hoorde van Simon dat de ouders wel blauw op de kop hadden. Ik zie dat op dit moment nog niet. Ik zie wel meer "licht" bovenop komen, dus dat kan nog blauw worden denk ik.
 
Met de bak gaat het heel erg goed. Maar omdat ik er net achter kwam dat ik eind mei mijn langlopend energiecontract moet gaat "verlengen". Ga ik toch even nadenken over een nieuw bestand.
1400 liter op 28,5 en 2 keer per week 500 liter waterwissel loopt nu al in de kosten en is straks misschien niet meer betaalbaar. Heel erg balen, maar misschien dat het nadenken over een nieuw bestand mij wat afleid.
 
Ja met de huidige prijzen betaal je je blauw Coen en ik hoop dat dit snel verandert al heb ik weinig goede hoop.
 
Heb je de vissen jarrond op 28.5 graden zitten dan?
Ja, ik wilde nog wat experimenteren met een schommeling, 2-3 maanden naar 26/26,5 en dan meer stroming in de bak. Zoals in de natuur ook gebeurd tijdens de grote overstromingen.
Ja met de huidige prijzen betaal je je blauw Coen en ik hoop dat dit snel verandert al heb ik weinig goede hoop.
Ik heb gisteravond een "meter" op de bak gezet om te kijken hoeveel stroom ik nu precies verbruik. Omdat ik maar 1 meter heb kan ik niet alle stroom testen (ik mis een eheim 1200 xl en 3 stromingspompjes). Maar dat kan ik ongeveer berekenen.
Want ik zie de prijzen ook niet snel naar beneden gaan. Ik heb al zonnecollectoren die normaal gesproken genoeg zijn voor een huishouden van 4-5 personen ;-)

Maar zoals ik al zei, ik hoop dat ik het nog even kan volhouden. De discussen doen het goed en de altums zijn nog geen jaar oud dus moeten nog minimaal 1 jaar om echt mooi uit te groeien. Ik heb voordat ik de discus in mijn bak deed al eens gekeken naar een "kouder" Z.A. biotoop en daar ben ik nu mee bezig om als alternatief achter de hand te hebben.
 

Terug
Bovenaan