Coenb zijn 1400 l. Z.A.


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Na veel goede raad op dit forum hier even mijn bak voorstellen... 300*75*65 (waterhoogte):

Bestand:
16 Pt. sp.Santa Isabel (voorheen Pt. eimekei)
26 Hemigrammus erythrostigma
5 Biotodoma cupido
25 Corydoras ambiacus
3 Sturisoma aureum
1 L201 Hypancistrus inspector
1 Panaqolus maccus

Planten:
Sagittaria subulata
pistia stratiotes
Vesicularia dubyana 'Christmas'
Echinodorus Bleheri
Echinodorus ozelot
Vallisneria gigantea
Ceratopteris cornuta (drijvend eikenblad)
Nymphea glandulafera
Hydrocotyle leucocephala

Mijn techniek:
Profilux 3.1T met sensoren die de pH, Temp en EC meten.
Verlichting: GHL Mitras Daylight lightbars (2* 60 cm en 2* 70 cm), samen met 2* Mitras simu-sticks (95cm)
Filters: 2* Eheim Pro3 2080 1200XL en 1* Fluval Fx6

De bak draait sinds december 2016. De Maanvissen komen van Jos Hut en de rest is bij Verduijn Cichlids gekocht. Het hout is gekocht bij ZooZajac en Hans Osendarp.

Geen goede, maar wel een overzicht van de hele bak...

20170128_201016.jpg


Wat details van mijn vissen:



maanvis.jpg
Sturi.jpg
 
Een van de mooiste bakken hier.
 
Heel mooie bak!! kun je echt trots op zijn!
 
O wauw, drie meter aquarium! Echt een juweeltje!
 
Wat een prachtig aquarium! Heel natuurlijk ingericht!
 
Vandaag een schoonmaak gehouden, 1 filter schoongemaakt en de actieve kool vervangen door Eheim substraat bolletjes. Turf vervangen na 4 weken. Maar vooral een grote hoeveelheid drijfplanten verwijderd.
Waterwaardes getest, 2 uitdagingen:
-NO3 was 0, maar had halverwege de week geen Profito toegevoegd, dus even in de gaten houden.
-Maar ook was het zuurstofniveau 4, dus erg laag. Heb daarom veel oppervlakte planten weggehaald. De uitlaten van de filters nu op het wateroppervlakte gericht.. hopelijk werkt dit.

Heb ook even 2 filmpje gemaakt:


Iets betere opnames van de cupido's
 
Wat een vette bak!
Maar dat wist je natuurlijk al.

Ziet er erg natuurlijk uit. Niks teveel van alles. Erg goed overna gedacht.

Succes verder!
 
Zorg zeker voor wat extra zuurstof. Ik dacht het op het eerste filmpje al te zien. Maar de 2 latere filmpjes laten het beter zien.
Je maanvissen ademen zwaar. Heftige kieuwbeweging en happen met mond.

Nitraat zit nie in profito. Maar moet zeker geen 0 zijn. Een wwarde vn 10 met weinig planten is wel goed.
Dan groeien de planten en produceren ze zuurstof.
 
Zorg zeker voor wat extra zuurstof. Ik dacht het op het eerste filmpje al te zien. Maar de 2 latere filmpjes laten het beter zien.
Je maanvissen ademen zwaar. Heftige kieuwbeweging en happen met mond.

Nitraat zit nie in profito. Maar moet zeker geen 0 zijn. Een wwarde vn 10 met weinig planten is wel goed.
Dan groeien de planten en produceren ze zuurstof.

Klopt allemaal, bedankt mbt de Profito. Maar eigenlijk zou er meer dan voldoende NO3 gevormd moeten worden met een klein 75 vissen (en ik voer best vaak voor de maanvissen...) Kijken of de verwijdering van de drijfplanten invloed hebben op zowel NO3 als ook O2.... Morgen weer even meten....

Het "happen" kan ook te maken hebben met het feit dat ze net hadden gegegeten. Maar ik wil het dar zeker niet op afschuiven, want ik zie het eigenlijk altijd meer of minder heftig....

Maar als iemand weet hoe ik de O2 nog meer kan bevorderen. Ik heb nu alle uitlaten richting oppervlakte gericht om extra O2 in het water te krijgen.... Heb net wel 2 zuurstofpompjes verwijderd omdat ik niet het gevoel had dat deze werken. Ik ga nu in fases te werk. Morgenmiddag O2 meten, kijken wat de waarde is. Dan overmorgen nog een keer (kijken of er toename is). Dan zet ik de 2 zuurstofpompjes weer aan en dan weer een aantal dagen meten.... ben benieuwd.
 
Klopt allemaal, bedankt mbt de Profito. Maar eigenlijk zou er meer dan voldoende NO3 gevormd moeten worden met een klein 75 vissen (en ik voer best vaak voor de maanvissen...) Kijken of de verwijdering van de drijfplanten invloed hebben op zowel NO3 als ook O2.... Morgen weer even meten....

Het "happen" kan ook te maken hebben met het feit dat ze net hadden gegegeten. Maar ik wil het dar zeker niet op afschuiven, want ik zie het eigenlijk altijd meer of minder heftig....

Maar als iemand weet hoe ik de O2 nog meer kan bevorderen. Ik heb nu alle uitlaten richting oppervlakte gericht om extra O2 in het water te krijgen.... Heb net wel 2 zuurstofpompjes verwijderd omdat ik niet het gevoel had dat deze werken. Ik ga nu in fases te werk. Morgenmiddag O2 meten, kijken wat de waarde is. Dan overmorgen nog een keer (kijken of er toename is). Dan zet ik de 2 zuurstofpompjes weer aan en dan weer een aantal dagen meten.... ben benieuwd.

Mijn huidige waardes (heb ook nog een druppeltest uitgevoerd voor alle waardes. Ben een beetje neurotisch na mijn debacle met de Malawi (en meten is weten!!!)
jblproscan.png
 
En omdat het een fotoalbum is:

20170129_204201.jpg
20170129_204542.jpg
20170129_204628.jpg
 
....

Maar als iemand weet hoe ik de O2 nog meer kan bevorderen. Ik heb nu alle uitlaten richting oppervlakte gericht om extra O2 in het water te krijgen.... Heb net wel 2 zuurstofpompjes verwijderd omdat ik niet het gevoel had dat deze werken. Ik ga nu in fases te werk. Morgenmiddag O2 meten, kijken wat de waarde is. Dan overmorgen nog een keer (kijken of er toename is). Dan zet ik de 2 zuurstofpompjes weer aan en dan weer een aantal dagen meten.... ben benieuwd.


Oppervlakte beweging zou voldoende moeten zijn. Mits de kap niet hermetisch afgesloten is. Zitten er openingen en roosters in?

Zuurstof pompje doet precies hetzelfde. Oppervlak laten bewegen. De bellen zelf lossen haast niet op.

Mocht dit alles echt onvoldoende zijn, kan een grote oxidator nog werken. Maar eigenlijk hoeven die niet nodig te zijn, in zo'n groot aquarium.

Als het zuurstof weer normaal is, dan kun je gaan spelen met de hoeveelheid oppervlakte stroming. Je wilt namelijk ook niet teveel. Maar zeker niet te weinig.

Wel hele mooie foto's hoor!
 
Oppervlakte beweging zou voldoende moeten zijn. Mits de kap niet hermetisch afgesloten is. Zitten er openingen en roosters in?

Dat is een hele goede...:thumbs:.. nooit bij stil gestaan. Ik heb dekplaten de eigenlijk alles afschermen en daaroverheen een kap die geheel gesloten is. In mijn experiment zal ik vanmiddag de zuurstof meten en vergelijken met gisteren. Dan zal ik ook de kap eens een paar dagen open laten (de drie losse platen verwijderen) en de dekplaten (ik heb per dekplaat 2 gaten) "luchten". Zouden 12 gaten (6 met een diameter van 6,4 en 6 met een diameter van 4cm) voldoende zijn?
De ruimte tussen het wateroppervlak en de dekplaten is ook erg minimaal (3-4 cm)...

Voor de volledigheid (naast de JBL test van gisteren in mijn vorige post), hier de druppelwaardes en de waardes van mijn Profilux (nu EC= 215 en pH = 6,64)

Schermafbeelding 2017-01-30 om 11.03.00.png
 
Laatst bewerkt:
Net de eerste fase van mijn zuurstof experiment:

Zuurstof nog steeds 3-4, dus net zoals gisteren. Dus de filteruitstroom richten op Opp.vl. en flink verwijderen drijfplanten heeft niets geholpen.
Nu fase 2: ik heb de 3 deksels verwijderd en de glasplaten verschoven en gaten geopend om veel contact met de lucht in de kamer te krijgen.
 
Wat een geweldige bak zeg!
Leuk dat je serieus bezig bent met het zuurstofgehalte,ben benieuwd hoe het verloopt!
 
Net de eerste fase van mijn zuurstof experiment:

Zuurstof nog steeds 3-4, dus net zoals gisteren. Dus de filter uitstroom richten op Opp.vl. en flink verwijderen drijfplanten heeft niets geholpen.
Nu fase 2: ik heb de 3 deksels verwijderd en de glasplaten verschoven en gaten geopend om veel contact met de lucht in de kamer te krijgen.

Ik ben heel erg benieuwd. Zelf heb ik geen dek ruiten. Enkel een kap in drie delen. Dit zijn kunststof kleppen tussen de lichtbalken. Hierin zitten een aantal sleuven voor ventilatie. 6 groepen met elk 5 sleuven van 100x4 mm.
Dit komt overeen met een gat van 10x12 cm. Dit is 120 cm2.
Achter heb ik nog 2 doorvoeren. De ruimte boven het water tussen de kap is 6 cm.
Het water oppervlak is 120x50 cm. Dus een ruime 2% is open.

Het is een fabrieks bak, dus ze zullen het wel uitgerekend hebben.

Misschien kun je hier iets mee.
 
Bedankt, ik heb een foto van de bovenkant van mijn bak... zoals ik het nu even heb "staan".

20170130_220733.jpg
 
Bedankt, ik heb een foto van de bovenkant van mijn bak... zoals ik het nu even heb "staan".

Bekijk bijlage 7377

Dus als ik het goed zie, dan zitten in de uitsparingen deksels die precies passen. Dus echt helemaal sluiten?
Dan zou ik er toch zeker 2 roosters in maken.

De dekruiten zijn natuurlijk bedoeld om het vocht tegen te houden, in de gesloten kap?

Als je geen roosters wilt, kun je misschien aan de achterkant een (computer) fan monteren. Een zogenaamde big fan maakt weinig geluid.

Maar goed even morgen afwachten, wat het zuurstof doet.
 
Dus als ik het goed zie, dan zitten in de uitsparingen deksels die precies passen. Dus echt helemaal sluiten?
Dan zou ik er toch zeker 2 roosters in maken.

De dekruiten zijn natuurlijk bedoeld om het vocht tegen te houden, in de gesloten kap?

Als je geen roosters wilt, kun je misschien aan de achterkant een (computer) fan monteren. Een zogenaamde big fan maakt weinig geluid.

Maar goed even morgen afwachten, wat het zuurstof doet.

Vandaag zuurstof gemeten, geen wijzigingen. Nog steeds een O2 waarde van 4... Vissen lijken er geen last van te hebben. Groeien goed en doen hun ding. Zitten niet echt hoog in het water, wat je zou verwachten bij een bedreigend (laag) zuurstof niveau...

Ik heb nu de uitstromen van de filters boven het wateroppervlak geplaatst en laat ze nu het water in spuiten (klep laat ik helemaal open zoals foto eerder) .... dus nieuwe stap in mijn "experiment"/"frustratie-plan ;-)" Over 2 dagen weer O2 meten. Volgende stap is eventueel zuurstofpompjes (ik heb er 4 liggen ;))

Positieve afsluiten (want het is en blijft een foto-album):

20170201_183927.jpg
 
wat is je streven qua getal? Ik lees dat je 4 hebt. Ik heb dit eigenlijk nog nooit gemeten.
Uiterwaard wel is moeten handelen omdat ze anders ademden.

Wat is de temperatuur van de bak? Hoe warmer, hoe zuurstof armer.
 
wat is je streven qua getal? Ik lees dat je 4 hebt. Ik heb dit eigenlijk nog nooit gemeten.
Uiterwaard wel is moeten handelen omdat ze anders ademden.

Wat is de temperatuur van de bak? Hoe warmer, hoe zuurstof armer.

Mijn streven is toch naar de 6-7 toe. Maar hangt eigenlijk af van hoe de vissen zich gedragen. Mijn temp is 25,5 dus niet echt aan de hoge kant, dat kan het probleem niet zijn.
 
Tijdens het schoonmaken vonden mijn Sturisomatichthys aureus het leuk om met z'n drieën "gemoedelijk" bij elkaar te gaan zitten (nu weet ik zeker dat ze alle drie nog leven :thumbs:)


 
Wat is het vermogen van je filtersysteem? Ik heb op mijn tweemeterbak ook een Fluval Fx6 en een Cristalprofi 1500 erbij, maar vind het zelf niet erg veel.

En waar zitten de uitstromen van je filters? Zitten die allen aan één kant of zijn die verdeeld over de lengte van je bak?
 
Wat is het vermogen van je filtersysteem? Ik heb op mijn tweemeterbak ook een Fluval Fx6 en een Cristalprofi 1500 erbij, maar vind het zelf niet erg veel.

En waar zitten de uitstromen van je filters? Zitten die allen aan één kant of zijn die verdeeld over de lengte van je bak?

Zoals ik in mijn eerste post schreef: "Filters: 2* Eheim Pro3 2080 1200XL en 1* Fluval Fx6"

Ik heb 1 Eheim aan de rechterkant en de andere 2 aan de linkerkant.

Instroom heb ik aan beide kanten en de uitstroom laat ik van bovenaf in de bak vallen: zie hieronder...


Ik heb wel redelijk wat afval op de bodem omdat de vele taken een goede doorstroming belemmeren. Maar ik heb weinig (of geen) zweefvuil. Dus ben best tevreden.
 
Tijdens het schoonmaken vonden mijn Sturisomatichthys aureus het leuk om met z'n drieën "gemoedelijk" bij elkaar te gaan zitten (nu weet ik zeker dat ze alle drie nog leven :thumbs:)



Mooi filmpje hoor:thumbs:
 
Vandaag de laatste vissen uit Duitsland gekregen...... Mijn bestand

Heb mijn bestand nu compleet (komen nog 3 vissen):
15 Pterophyllum scalare sp. Santa Isabel (voorheen Pt eimekei)
26 Hyphessobrycon erythrostigma
5 Biotodoma cupido
40 Corydoras ambiacus
3 Sturisoma aureum
1 L201 Hypancistrus inspector
1 (komt nog 1) Panaqolus maccus
21 Otocinclus affinis
1 (komen nog 2) Farlowella acus

Beetje vaag, maar nog erg schuw..

20170225_161121.jpg


om wat overtollig alg weg te werken...

20170225_171632.jpg


moet toch een keer met een echt fototoestel foto's maken ..... :-(

20170225_172015.jpg
 
Heb wat hout verplaatst zodat ik in de hoeken een natuurlijker ogend geheel heb.

Zaterdag 2 dode Corydoras gevonden, waren erg vermagerd, oorzaak onbekend. Voor filmpje van de Cory's : (link)

Heb afgelopen week ook een diffuser gekregen en heb die op de uitlaat van een van de filters bevestigd. Heb het idee dat dit helpt met mijn zuurstof probleem.

Hier onder wat snelle foto's. Let niet op de vuile ramen, omdat de Sturisoma's en Farlowella een voorliefde hebben om deze zelf schoon te laat ik dit zo, kan ik ze ook beter controleren.

DSC_3974.JPG
DSC_4024.JPG

DSC_4018.JPG

DSC_3989.JPG

DSC_3982.JPG
 
Omdat ik mij zat te vervelen en jullie mee wou laten genieten..... zit nu met een drankje in de hand naar de "zonsondergang" te kijken.

 
Blijft een heel mooie bak, erg sereen en goed geplaatst....Is alleen jammer dat er geen echte eyecatcher is, mag een plant of decoratiestuk of een aparte vissoort zijn.
Zo iets dat meteen je blik vastpakt als je naar je bak kijkt. Voor de rest....Zeer mooi en rustgevend!
 
Zeer mooie bak met prachtige vissen, TOP.
 
Prachtig zeg!
 

Terug
Bovenaan