Colombo quicktest 6 in 1

  • Onderwerp starter Ivoludwig
  • Startdatum

Goede keus:D die twee plantjes hebben een mooi contrast onderling.
De Limnophila zal niet zo drukken, groeit wel een stuk sneller dan de Ludwigia.
 
Oke mooi. :thumbs:
 
En bij de viswinkel zeggen ze dat ik meer planten erin moet zetten. Anders krijg ik het aquarium niet goed in balans?
 
Voor mijn gevoel staan er genoeg planten in, er zijn genoeg bakken met minder (en goed draaiend)
Planten helpen wel voor de balans, maar dat betekent niet dat de hele bak vol hoeft te staan.
De meeste balans zit in je bodem en het filter, plantjes zorgen ervoor dat nitraat en fosfaat verbruikt worden, maar als je regelmatig ververst komt dat goed.

Ze willen je gewoon meer plantjes verkopen :deal:
 
En bij de viswinkel zeggen ze dat ik meer planten erin moet zetten. Anders krijg ik het aquarium niet goed in balans?
Zou ik ook zeggen als winkel zijnde die plantjes verkoopt :D

Vind je aquarium er nu mooi uitziet en zou zelf even wachten met kopen van nieuwe plantjes tot dat deze wat meer gegroeid en dan kijken of er nog iets bij moet of vervangen moet worden. Of je moet er zelf graag nog meer in willen hebben natuurlijk. Naar mijn idee zijn plantjes goed voor een aquarium maar er zijn ook bakken met weinig of geen planten die het prima doen.
 
Ja dat dacht ik al daarom vroeg ik het ook ff. Ja en links boven komen nog een paar plantjes zodra het hout op de bodem blijft liggen en de steen er van af kan. Heb nou tog al ongeveer 18 planten erin zitten.

Bedankt weer voor de racties. En de complimenten:D
 
Zag een video van iemand op youtube en die doet een iets andere variant van de limnophila aan de onderkant snoeien. Zodat de toppen van de plant mooi blijven. Is dat ook mogenlijk bij die wat ik heb? Zou wel mooier zijn.
 
Je kan de top eraf knippen en terug plaatsen, als je het onderste deel laat staan (niet te kort) komen daar ook weer nieuwe uitlopers aan.
Daar is wel voldoende licht voor nodig, in mijn bak heb ik sinds een maand zwakkere verlichting en dan komen er minder snel uitlopers heb ik ondervonden
 
Ja klopt ik heb eerst ook altijd die nieuwe uitlopers gehad. Maar dan word die wel breder geloof ik. Denk dat ik het mooier vind zonder nieuwe uitlopers. En met terug plaatsen bedoel je gewoon terug planten in de grond neem ik aan? Maar dan zou het ook kunnen om ze eruit te halen en gewoon van onder te snoeien en weer terug te plaatsen?
 
Met terug plaatsen bedoel ik het deel wat je er eerst af heb geknipt, de top dus.
 
Ja bedoel ik ook en die top weer terug plaatsen in de bodem?
 
Die maken dan weer vanzelf wortels aan.
 
Ja bedoel ik ook en die top weer terug plaatsen in de bodem?
Ja precies.
Die maken dan weer vanzelf wortels aan.
Ja daar komen vanzelf weer wortels aan, maar deze dienen eigenlijk alleen maar om de plant vast te houden in de bodem.
En laat een stukje van de onderste blaadjes zitten als je het stengeltje weer in de bodem drukt, dan zit ie beter vast.
 
Ja inderdaad handig ja. Dus ik zou dan ook gewoon de heleplant aan de onderkant kunnen snoeien. Zodat ik alleen maar mooie bovenkanten behoud. En daar dan geen nieuwe uitlopers voor nodig heb?
 
 
Zodat ik alleen maar mooie bovenkanten behoud
Ja dat doe ik zelf ook altijd, alleen als je een wat grotere bos wilt maken kun je de onderkanten laten staan zodat je meer stekjes krijgt op de duur.

Mijn plantje had 6 stekjes toen ik m kocht, nu heb ik er 15 en dat is voldoende dus nu knip ik de top eraf en gooi de onderkant weg.
 
Ja klopt. Want denk dat mijn bos ook al breed genoeg is. Is denk ik wel veel werk he. Elke week eruit halen en weer terug plaatsen. Omdat ze zo snel groeien. Maarja wel het mooiste haha.:thumbs:
 
Is denk ik wel veel werk he
Valt mee hoor, daar wordt je steeds handiger in, je kunt ze ook per 2 in de bodem drukken scheelt alweer de helft, dit geld niet voor alle stengelplanten maar met deze kan dat goed, sterrenkruid is er daar ook één van.
En verkijk je niet op die mooie bossen die je voorbij ziet komen op youtube filmpjes, dat is meestal onder perfecte condities en veel Co2
 
Ja dat is ook zo heb ze nou ook per 2 in de bodem. Maar dat was omdat ik ook 2 bosjes gekocht had haha. Toen ik die plant had in mijn oude opstelling deed ik die gewoon altijd boven afknippen en was na vaak knippen niet meer mooi allemaal die stengels boven in. Maar wist toen niet dat het ook zo kon.

Bedankt weer patrix. En een fijne avond nog.:thumbs:
 
En bij de viswinkel zeggen ze dat ik meer planten erin moet zetten. Anders krijg ik het aquarium niet goed in balans?
Tuurlijk zeggen ze dat. Ze zeggen dat je in je bak ook een L190 past en je elke week nieuwe filtersponzen moet kopen..

Voor jou is dit een hobby voor hun is het hun brood :D
 
Haha ja had ik gezien. En ook van ondergeknipt dus. Die plant helemaal recht is ook mooi. Had ik ook nog gezien in de winkel vandaag. Mooie bak. Ja nou ik het een beetje begin te snappen allemaal. Begint een grotere bak me tog al te kriebelen. Alleen voorlopig nog geen geld voor.
 
Miss kunnen jullie die winkel wel. Is volgens mij wel een bekende. Robert knops. Ligt in geleen limburg.
 
Die plant helemaal rechts is Belgisch groen, simpel plantje maar je kun er snel grote bossen mee maken

een dag later ziet het er dan zo uit.
1.JPG
 
Begint een grotere bak me tog al te kriebelen. Alleen voorlopig nog geen geld voor.
Je hebt toch een mooie bak nu, die van mij is niet veel groter hoor.
 
Groeit snel ja. Gebruik jij ook co2?
 
Je hebt toch een mooie bak nu, die van mij is niet veel groter hoor.

Hoeveel liter? Was al aan het kijken naar bakken van 160cm haha maar met onderkast erbij is niet te betalen. Miss in de toekomt. Ja ik vind het zelf nou ook een mooie bak geworden.
 
190 liter is ie, maar is maar 100 cm breed, wel diep, 50 cm

Hiervoor had ik een 140 cm, maar die was niet zo mooi (slecht glas) en maar 40 cm diep.
 
Oke ja diepte is ook mooi. Je hebt volgens mij wel niet zoveel vissen er in he. Of zie ik dat niet goed?
 
Je hebt volgens mij wel niet zoveel vissen er in he
schooltje van 10 potloodvisjes, 6 Corydoras Panda (met wat jong) één algeneter en 100+ garnalen
 
Ja die garnalen zie je niet goed natuurlijk.
Bio Co2, groeit wel rap ja, sommige planten halen in een week de oppervlakte.


Dat gaat rap ja
 
De limnophila is de snelste, Belgish groen doet er iets langer over 10/12 dagen van bodem (5 cm) tot oppervlakte (35 cm)

Sterrenkruid had ik ook maar dat groeide me iets te snel, en teer bewerkelijk plantje
 
Hen zelf 5 garnalen maar die zijn niet zo mooi en een heel groot. Maar die zijn wel heel effectief. Heb ook mooie kleine blauwe en rooie gezien. Maar ik heb een dwerg kogelvisje erin. Dus kan ik helaas niet erbij zetten. Maar die dwergkogel vis heb ik eigenlijk voor slakken tegen te gaan. Want heb 10 jaar geleden ook een klein aquarium gehad en had ik een slakkenplaag gehad. Maar moet wel zeggen die kogelvisje is wel leuk. Is altijd aant kijken wat ik aant doen ben. En als ik kom voeren vanuit mijn visnetje vliegt die altijd mijn netje in. Kan nog niet ff normaal het voer er uitschudden.
 
De limnophila is de snelste, Belgish groen doet er iets langer over 10/12 dagen van bodem (5 cm) tot oppervlakte (35 cm)

Haha dus je knipt die dan ook altijd tot 5 cm af? Had ook gelezen met die limnophila em met co2 dat die zo snel groeit dat je dan van die lange stukken krijgt tussen de bladeren.
 

Terug
Bovenaan