Cornelius zijn Plantenbakje, 60x30x36cm 🌿🌿🌿


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,345
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Wegens omstandigheden was het laatste bakje mislukt. Dus is het tijd voor een nieuwe bak en een nieuw topic.
Ditmaal geen diorama aquascape maar gewoon proberen om wederom een kleurrijk plantenbakje te maken
met verschillende tinten rood, oranje en groen. Dus geen steen of hout; alleen planten.

Dit is de techniek die ik ga gebruiken:
- ILA opti-white 60x30x36 = 65 liter
- Eheim Proffesional 4+250 (2271) met glazen lilypipes
- externe heater
- CO2 met een Quanvee inline diffuser
- Twinstar 600SA II - 3500 lumen/44W
- Chihiros Doctor

- Tropica Nutrition caps
- Tropica Aquasoil - normaal en powder als toplaag

- plantenvoeding maak ik zelf met poeders (lean dose)
- wekelijks 24 liter waterwissel (waarvan 50% osmose)

De planten zijn allemaal In-Vitro en het is altijd een lastige klus om alle soortjes bij 1 winkel te verkrijgen. Vaak hebben shops geen voorraad of ze hebben sommige
soortjes gewoon niet in het assortiment. Toen kwam ik uiteindelijk terecht bij een shop in Polen met verrassend lage prijzen. Wel hoge verzendkosten.
Dus heb ik er ook maar een nieuwe gevulde 2l CO2 fles bijgekocht.

Dit is de plantenlijst:
Rotala Yao Yai, Rotala H'ra, Rotala Nanjenshan, Bacopa australis, Nesea Gold, Alternanthera rosanervig, Ammonia Bonsai en Eleocharis mini

De oude scape heb ik een paar weken geleden al afgebroken en alles schoonmaakt. Behalve het filter omdat ik de bacteriecultuur wil bewaren.
Daarom is ie al een tijdje aangesloten op mijn bak waarin ik inmiddels ook al de soil heb geplaatst.

Plantjes waren na 7 dagen binnen. Goed verpakt en de kwaliteit was prima, behalve 1 bakje met Bacopa. Die was helemaal versmeult.
Ik had me goed vergist in de maat van de potjes; die waren groter dan ik had ingeschat. Dus heb ik eigenlijk teveel planten besteld Dus heb ik het ditmaal dikker beplant als normaal.

plants.jpg

Alles draait en nu hopen dat ik probleemloos door de opstart heen kom.

start.jpg


Word vervolgd :thumbs:
 
Btw, op basis van wat werkt die Chihiros Doctor eigenlijk? Ik heb al via google wat gelezen maar meer lees je wat het doet dan hoe die het doet.
 
Btw, op basis van wat werkt die Chihiros Doctor eigenlijk? Ik heb al via google wat gelezen maar meer lees je wat het doet dan hoe die het doet.
Ik weet er niet het fijne van, maar ik lees regelmatig iets over Advanced Oxidation Processes.

Maar ik gebruik het altijd bij een opstartende bak. Het geeft veel extra zuurstof. Goed voor het filter en het substraat bij het opstarten van de bak.
Of het werkt het tegen algen? Geen idee
Wellicht tegen groene alg. Maar of ze tegen alle soorten alg werken twijfel ik sterk aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet er niet het fijne van, maar ik lees regelmatig iets over Advanced Oxidation Processes.

Maar ik gebruik het altijd bij een opstartende bak. Het geeft veel extra zuurstof. Goed voor het filter en het substraat bij het opstarten van de bak.
Of het werkt het tegen algen? Geen idee
Wellicht tegen groene alg. Maar of ze tegen alle soorten alg werken twijfel ik sterk aan.
Onder het motto van baad het niet dan schaad het niet;). Zuurstof is natuurlijk goed voor de werking van onze goede bacterien maar goed als je voldoende planten hebt en dus genoeg zuurstof dan zal alle extra zuurstof ook niet worden benut denk ik maar ja dat is maar mijn gedachte.
 
Wegens omstandigheden was het laatste bakje mislukt. Dus is het tijd voor een nieuwe bak en een nieuw topic.
Ditmaal geen diorama aquascape maar gewoon proberen om wederom een kleurrijk plantenbakje te maken
met verschillende tinten rood, oranje en groen. Dus geen steen of hout; alleen planten.

Dit is de techniek die ik ga gebruiken:
- ILA opti-white 60x30x36 = 65 liter
- Eheim Proffesional 4+250 (2271) met glazen lilypipes
- externe heater
- CO2 met een Quanvee inline diffuser
- Twinstar 600SA II - 3500 lumen/44W
- Chihiros Doctor

- Tropica Nutrition caps
- Tropica Aquasoil - normaal en powder als toplaag

- plantenvoeding maak ik zelf met poeders (lean dose)
- wekelijks 24 liter waterwissel (waarvan 50% osmose)

De planten zijn allemaal In-Vitro en het is altijd een lastige klus om alle soortjes bij 1 winkel te verkrijgen. Vaak hebben shops geen voorraad of ze hebben sommige
soortjes gewoon niet in het assortiment. Toen kwam ik uiteindelijk terecht bij een shop in Polen met verrassend lage prijzen. Wel hoge verzendkosten.
Dus heb ik er ook maar een nieuwe gevulde 2l CO2 fles bijgekocht.

Dit is de plantenlijst:
Rotala Yao Yai, Rotala H'ra, Rotala Nanjenshan, Bacopa australis, Nesea Gold, Alternanthera rosanervig, Ammonia Bonsai en Eleocharis mini

De oude scape heb ik een paar weken geleden al afgebroken en alles schoonmaakt. Behalve het filter omdat ik de bacteriecultuur wil bewaren.
Daarom is ie al een tijdje aangesloten op mijn bak waarin ik inmiddels ook al de soil heb geplaatst.

Plantjes waren na 7 dagen binnen. Goed verpakt en de kwaliteit was prima, behalve 1 bakje met Bacopa. Die was helemaal versmeult.
Ik had me goed vergist in de maat van de potjes; die waren groter dan ik had ingeschat. Dus heb ik eigenlijk teveel planten besteld Dus heb ik het ditmaal dikker beplant als normaal.

Bekijk bijlage 325170
Alles draait en nu hopen dat ik probleemloos door de opstart heen kom.

Bekijk bijlage 325171

Word vervolgd :thumbs:
Ziet er weer mooi uit Cornelius.
Zou jij de shop in Polen met ons willen delen?
 
Ik weet er niet het fijne van, maar ik lees regelmatig iets over Advanced Oxidation Processes.

Maar ik gebruik het altijd bij een opstartende bak. Het geeft veel extra zuurstof. Goed voor het filter en het substraat bij het opstarten van de bak.
Of het werkt het tegen algen? Geen idee
Wellicht tegen groene alg. Maar of ze tegen alle soorten alg werken twijfel ik sterk aan.

het verhoogt de redox waarde, dat schijnt wel algen te helpen voorkomen.
de werking is heel simpel, tis gewoon electrolyse. daarbij ontstaan zuurstof atomen en die hebben een enorm hoog oxidatie vermogen, veel hoger dan zuurstof moleculen.
 
het verhoogt de redox waarde, dat schijnt wel algen te helpen voorkomen.
de werking is heel simpel, tis gewoon electrolyse. daarbij ontstaan zuurstof atomen en die hebben een enorm hoog oxidatie vermogen, veel hoger dan zuurstof moleculen.
Ik denk eigenlijk dat het helemaal niets doet en dus gewoon weer pure marketing is.
Het is electrolyse ja, maar die zuurstofatomen die ontstaan worden direct omgezet in zuurstofmoleculen. Dus uiteindelijk is het enige wat het apparaat doet : zuurstofgehalte verhogen. Dat zou je dus eventueel voor de nachten kunnen gebruiken of wellicht tijdens de opstart als je planten nog weinig zuurstof produceren. Maar meer dan dat is het niet. Het is ook niet voor niets natuurlijk dat de producenten nul wetenschappelijk bewijs leveren bij dit apparaat. Ze zijn juist gebaat bij het 'mysterie' rond dit apparaat waardoor iedereen met algproblemen het gaat kopen en uitproberen. En het mooiste is dan nog dat sommigen zullen beweren dat het werkt, omdat er toevallig een verbetering in de bak zichtbaar is door een andere reden. Zo gaat dat nu eenmaal...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eigenlijk dat het helemaal niets doet en dus gewoon weer pure marketing is.
Het is electrolyse ja, maar die zuurstofatomen die ontstaan worden direct omgezet in zuurstofmoleculen. Dus uiteindelijk is het enige wat het apparaat doet : zuurstofgehalte verhogen. Dat zou je dus eventueel voor de nachten kunnen gebruiken of wellicht tijdens de opstart als je planten nog weinig zuurstof produceren. Maar meer dan dat is het niet. Het is ook niet voor niets natuurlijk dat de producenten nul wetenschappelijk bewijs leveren bij dit apparaat. Ze zijn juist gebaat bij het 'mysterie' rond dit apparaat waardoor iedereen met algproblemen het gaat kopen en uitproberen. En het mooiste is dan nog dat sommigen zullen beweren dat het werkt, omdat er toevallig een verbetering in de bak zichtbaar is door een andere reden. Zo gaat dat nu eenmaal...
njah

wetenschappelijk bewijs is 0. ben ik met je eens.
het hele Redox verhaal was een aantal jaar geleden hip maar is ook weer overgewaaid.
het ding moet het vooral hebben van gadget die er cool uitziet imo, ipv de wonderlijke antialg eigenschappen.....

maar los daarvan, als ik waterstofperoxide in mijn aquarium giet ontstaat er ook vooral zuurstof, maar ondertussen wordt het water ook altijd nog wel iets helderder.
dat je kristal helder water van zo'n ding krijgt kan ik me dus wel voorstellen.

en de plantjes staan er fris bij dus wat dat betreft niks meer aan doen.
 
Mooi verschil Corné, je ziet duidelijk het vollere in kleur en groei 👍.
 
Die Twinstar 600SA II is instelbaar toch?
Mag ik vragen hoe je hem hebt ingesteld?
 
Jemig, ik sta er echt van te kijken hoe snel dit gaat.
Wordt prachtig Corne.
 
Blijft een foto album natuurlijk.
Deze pic is gisteren gemaakt toen het licht uitging. Ik heb veel natuurlijk lichtval in de kamer dus kan ik gewoon een foto maken.
De plant is klaar met assimileren en dan gaan de blaadjes omhoog staan. En dit is een, nog steeds groene, Rotala H'ra.

line-up.jpg
 
ook in het groen is het een mooi plantje. Ik vind de zuurstof belletjes ook altijd zo mooi om te zien.
 

Terug
Bovenaan