Cory’s kweken (1 Viewer)

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
Goedenavond allemaal,

Ik zou na dit hele coronagebeuren graag ergens een paar corydorassen kopen en hiermee gaan kweken. Weet iemand nog een goede soort om te kweken? Ik zat zelf aan green/gold stripe te denken. En moet ik nog ergens rekening mee houden? Ik zal gaan kweken in een bak van 55 centimeter. Hierna zullen ze in een bak van 150 centimeter komen samen met wat soortgenoten en muskusschildpadden (planeteneters). Moet ik zand in het kweekaquarium doen? En in hoeverre moet de bodem bedekt zijn met planten en dergelijke?
Ik hoor het graag van jullie!

TS
TheLuckeyMan

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
En wat zou een goed aantal zijn om mee te kweken?

Vis&versa

Well-known member
Lid geworden
24 jul 2019
Leeftijd
40
in een bak steken met een schildpad erbij lijkt me geen goede keuze. Je zal nooit de waterkwaliteit kunnen behouden zoals dat moet om gezonde vissen op te kweken.
Naar aantal toe... hoe meer hoe liever.
Reken op 1 vrouw op 2-4 mannen.

Homerno1

Well-known member
Lid geworden
29 mrt 2014
Zeker een zandbodem. Verder aankleden "alsof ze thuis zijn"... Bladeren op de bodem, stukje hout. Zorg voor een afzetmop en vaak is mos ook wel een plek waar Corydoras afzetten. Daarna goed voeren, schoon water en deze soorten leggen redelijk van zelf. Het zijn wel ei eters en de eieren van in ieder geval de Corydoras cw009 greenstripe (officiële naam gebruiken) zijn gevoelig en schimmelen wat sneller dan sommige andere soorten. Als het even kan de ouders uit de bak halen en de eieren in de bak waar ze afgezet zijn uit laten komen.

Jables

Active member
Lid geworden
21 mrt 2020
Leeftijd
35
Corydoras gaan in het wild normaal paren als het regen seizoen begint. Dus als je water gaat verversen kun je dit een beetje nabootsen door dit te doen met wat kouder water.

TS
TheLuckeyMan

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
in een bak steken met een schildpad erbij lijkt me geen goede keuze. Je zal nooit de waterkwaliteit kunnen behouden zoals dat moet om gezonde vissen op te kweken.
Naar aantal toe... hoe meer hoe liever.
Reken op 1 vrouw op 2-4 mannen.
Ik kweek ook niet in de bak met schildpadden, hier komen de vissen in na de kweek

TS
TheLuckeyMan

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
Zeker een zandbodem. Verder aankleden "alsof ze thuis zijn"... Bladeren op de bodem, stukje hout. Zorg voor een afzetmop en vaak is mos ook wel een plek waar Corydoras afzetten. Daarna goed voeren, schoon water en deze soorten leggen redelijk van zelf. Het zijn wel ei eters en de eieren van in ieder geval de Corydoras cw009 greenstripe (officiële naam gebruiken) zijn gevoelig en schimmelen wat sneller dan sommige andere soorten. Als het even kan de ouders uit de bak halen en de eieren in de bak waar ze afgezet zijn uit laten komen.
Oke, maar is het niet handiger om de eitjes uit de bak te halen? Een aquarium van 55 centimeter is best moeilijk schoon te houden voor alle jongen voor de eerste weken.

TS
TheLuckeyMan

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
De jongen of de ouders?
Maakt eigenlijk niet veel uit. Voor beide zou ik de vervuiling van een schildpad zeker afraden
Als de ouders eitjes hebben gelegd doe ik de jongen in een wat kleiner bakje. De ouders laat ik dan nog even in de bak van 55 centimeter. Later doe ik de ouders in de bak met schildpadden en de jongen laat ik opgroeien in een steeds wat groter wordend bakje.
En kan het met waterwaardes echt niet tussen corydoras en muskusschildpad? Ook niet als je een heel goed filter hebt?

Vis&versa

Well-known member
Lid geworden
24 jul 2019
Leeftijd
40
Als de ouders eitjes hebben gelegd doe ik de jongen in een wat kleiner bakje. De ouders laat ik dan nog even in de bak van 55 centimeter. Later doe ik de ouders in de bak met schildpadden en de jongen laat ik opgroeien in een steeds wat groter wordend bakje.
En kan het met waterwaardes echt niet tussen corydoras en muskusschildpad? Ook niet als je een heel goed filter hebt?
een filter haalt (standaard) geen nitraat en fosfaat uit het water.
Mits genoeg verversen kan het mss wel maar ik vind het een no go.

TS
TheLuckeyMan

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
Oke, ik zal je tip zeker meenemen. Gelukkig heb ik nog even bedenktijd, want ik moet de vissen nog kopen. Ik heb gekozen voor de gold stripe. Moet ik voor die soort nog iets extra’s doen ofzo?

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 jan 2018
Gold stripe kweekt uitermate slecht in gevangenschap, ik ken niemand die dat gelukt is en ik ken aardig wat kwekers

TS
TheLuckeyMan

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
Gold stripe kweekt uitermate slecht in gevangenschap, ik ken niemand die dat gelukt is en ik ken aardig wat kwekers
Oke, dan heb ik geluk dat ik het ook gewoon hele mooie vissen vind en dan ga ik denk ik maar gewoon proberen de omstandigheden zo ideaal mogelijk te maken en meer dan dat kan ik niet doen

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 jan 2018
Niet geschoten is altijd mis inderdaad

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 mrt 2011
Leeftijd
25
Tis me hier destijds gelukt met de goldstripes, maar bijna alles is uitgevallen. Als ik zie hoeveel eitjes ik had en daar zijn er slechts een 10tal wat langer van blijven leven. Slechts 1 heeft het gehaald als volwassene. Weet wel, mocht je dat nog niet hebben gevonden, dat het niet de meest goedkope vissen zijn. Zag dat je nog maar 14 was in een ander topic? Al zegt je profiel 22? Zijn en blijven overigens prachtige vissen!

TS
TheLuckeyMan

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 aug 2018
Leeftijd
22
ik had gezegd dat ik 22 ben omdat ik dacht dat je een minimum leeftijd moet hebben, was niet zo. Het inderdaad niet de goedkoopste Corydorassen, maar ik betaal liever iets meer voor een mooie vis dan weinig voor een vis die ik minder mooi vind

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 mrt 2011
Leeftijd
25
Je zou ook eens kunnen kijken naar de corydoras melanotaenia. Heeft niet de opvallende streep zoals de goldstripe, maar wel redelijk dezelde kleuren. Minder schuw merk ik hier (zwemmen bij mij in de Dubai) en qua kleuring redelijk hetzelfde

Homerno1

Well-known member
Lid geworden
29 mrt 2014
Oke, maar is het niet handiger om de eitjes uit de bak te halen? Een aquarium van 55 centimeter is best moeilijk schoon te houden voor alle jongen voor de eerste weken.
Op zich is het uithalen van de eitjes makkelijk, maar het probleem is dat je er dan aankomt met je vingers en de eitjes daardoor gemakkelijk beschimmelen met als gevolg dat er geen kleintjes uitkomen. Normaal zou je ze dan een dag of 2 kunnen laten zitten, maar de Corydoras cw009 greenstripe (ik heb geen ervaring met de Corydoras cw010 goldstripe) eten hun eieren op, en dus een risico... Als je een afzetmop in het aquarium hangt kan het zijn dat ze daarin af gaan zetten. Dan kun je de afzetmop in zijn geheel uit de bak halen en in een andere bak doen in de hoop dat dat lukt. Vaak is het in het begin wat zoeken naar wat werkt voor jou.

Mocht je alsnog zoeken naar soorten die gemakkelijker kweken en waarvan de eitjes minder kwetsbaar zijn, kun je ook denken aan de algemeen bekende Corydoras panda. Een minder vaak geziene gast, maar wel erg mooi (vind ik) is de Corydoras knaacki (zie eigen foto). Kweekt ook redelijk eenvoudig en de eitjes en kleintjes zijn niet zo moeilijk. Mocht je daar interesse in hebben, dan moet je het maar even laten weten. Ik heb af en toe nakweek van de Corydoras knaacki.

Bijlagen

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan