Cory’s kweken


Ja, ben het ergens wel eens met killerfish.
Als je echt wilt kweken moet je eigenlijk 1 soort vis in die bak hiuden.
 
Oke, en wat nou als ik ze ik een kweekbak kweek waardoor ze in het ‘basisaquarium’ alleen kweken als ze er zelf zin in hebben?
 
Tja, dat kan ook gebeuren.
Ikzelf heb ook een gezelschapsbak van 280 liter met 13 gold stripe corydoras erin met nog meer andere soorten vis.
Deze leggen ook constant eitjes.
Masr als ik deze eitjes niet wegneem worden ze allemaal opgegeten door de vissen.
In mijn 60 literbak heb ik 10 jonge golds zitten waar ik mee wil kweken.
Hier zou ik de eitjes normaal wel kunnen laten zitten zonder echt bang te hoeven zijn dat die opgegeten worden.
Maar ik zet ze toch liever over in mijn Ziss kweekbakjes totdat ze 1,5 cm groot zijn.
Dan hoef je niet meer bang te zijn dat ze worden opgegeten.
 
De jonge corydoras worden al hebberig, ze gaan nu ook voor het grotere diepvries voer tubifex.
Het is wel even door eten maar ze groeien nu best snel.
6 weken alweer.
 

Bijlagen

  • 20200501_190343.jpg
    20200501_190343.jpg
    173.1 KB · Weergaven: 75
Jonge Gold Stripes beginnen al hun strepen te krijgen.
Bijna 8 weken oud nu.
 

Bijlagen

  • 15887874952742460094235572106574.jpg
    15887874952742460094235572106574.jpg
    189.9 KB · Weergaven: 59
  • 15887875395715268267934673523143.jpg
    15887875395715268267934673523143.jpg
    175.5 KB · Weergaven: 67
  • 15887875875888935031657116987871.jpg
    15887875875888935031657116987871.jpg
    195.9 KB · Weergaven: 77
Zien er mooi uit! Hoop dat ik ze in de toekomt ook zo kan krijgen. Hoe heeft u ze aan het kweken gekregen?
 
Ik vond deze net. Zijn dit eitjes van de Cory’s? Of zijn het slakkeneitjes?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    184.3 KB · Weergaven: 92
Ik heb ze voor de zekerheid in een bakje gedaan
 
Ze zijn zo te zien van een Corydoras.
 
Leuk om te horen! Ik heb er ergens anders nog 2 gevonden. Ik heb ze alle 5 in een bakje die je aan de rand van het aquarium hangt gedaan. Als ze uitkomen zet ik ze in een iets groter bakje. Morgen zet in een artemia kweek op. Hoeveel artemia moet ik ze dan voeren ik zat zelf aan 3x per dag voeren te denken. Of is dit teveel?
 
Ja, dat zijn inderdaad corydoras eitjes.
Zal een dag of 3 duren dat ze uitkomen.
Ik doe altijd 1 druppel esha2000 erbij om schimmelen van de eitjes te voorkomen.
Als de eitjes uitkomen hoef je nog niet direct te voeren.
Ze hebben dan nog een dooierzak waar ze 2-3 dagen mee vooruit kunnen.
Daarna kan je ze gaan voeren.
 
Heeft iemand van jullie weleens een corydoras gehad met een vin ziekte ?
Zijn staartvin en borstvinnen zitten samen geknepen.
Ik heb hem apart gezet en esha2000 toegevoegd.
Eentje is er al overleden.
 

Bijlagen

  • 20200509_084401.jpg
    20200509_084401.jpg
    63.4 KB · Weergaven: 80
  • 20200509_084648.jpg
    20200509_084648.jpg
    100 KB · Weergaven: 73
Wellicht is het handigere voor de reacties om hier zelf even een topic over te openen?! Wel zijn de kieuwen erg rood, weet niet hoe dit bij de rest van de vissen is
 
Dat de kieuwen rood zijn kan ook aan de soort liggen. Bij corydoras Peru gold zijn de kieuwen volgens mij altijd wel roodachtig
 
Helaas zijn alle 5 de eitjes volgens mij beschimmeld?. Volgende keer ga ik ze denk ik op een donkere plek neerzetten
 
Dit is het nieuwe aquarium. Heeft iemand nog tips? Zo niet zet ik vanavond 1/3 van de vissen erin en de rest morgen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    168 KB · Weergaven: 80
Vind de bodem vrij dik, of dat lijkt zo. Ook is de plant linksvoor een anubias als ik het goed zie, die zet je het beste niet in de bodem. In ieder geval de wortelstok, dat dikke gedeelte, moet boven de bodem anders rotten ze weg

edit; potjes haal je het beste ook van de planten af. Groeien de wortels ook beter en zitten de planten beter vast. Wellicht dat je grind daarom zo hoog ligt
 
De bodem is 20 kg zand van hornbach. Dan hebben de planten genoeg ruimte om te wortelen. De potjes zijn moeilijk van de planten af te halen. Ze komen uit een ander aquarium die een week geleden is opgehaald. De persoon had ze al zo lang dat de wortels uit de potjes zijn gegroeid waardoor ik heel veel wortel zou afbreken als ik de potjes eraf haal.
Op de foto is die dikke groene tak toch de wortelstok? Die ligt boven de bodem
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    166.7 KB · Weergaven: 64
Hoi,
Bak ziet er netjes uit.
De bodemdikte zou ikzelf op zo'n 2-3 cm dik houden.
Dit om bodem rot te voorkomen.
De anubais kan je beter op je achterwand of op hout vastzetten, en ze houden niet van veel licht.
Verder ziet het er netjes uit.
Eitjes mogen ook niet heel veel licht hebben.
 
De bodem is nu tussen de 2-4 cm dik. Dit lijkt op de foto dikker omdat de onderkant van het aquarium ook zwart is, nadat de foto genomen was viel mij het ook dat de bodem wat dik was. Ik heb geprobeerd het iets vlakker te maken. Zal morgen kijken of het me lukt de anubias op het hout de doen. Moet dat met een draadje ofzo?
Dat de eitjes niet van ligt houden ben ik ook achter gekomen. 3 zijn er duidelijk beschimmeld maar de andere 2 leek het in het begin wel op. Maar nu weer niet.
Toenstraks de eerste 4 corydoras erin gedaan. Ik heb ze er niet allemaal tegelijk in gedaan, want als er nou iets van giftige stoffen ofzo vrijkomen (ga ik niet van uit), ben ik in ieder geval niet alle vissen kwijt. Zal morgen over de dag verspreid er elke keer 2 of 3 bij doen
 
Dit is mijn 60 liter kweekbakje op dit moment.
Zitten 9 gold stripes in van 4 maanden oud en sinds vorige week donderdag 3 Green stripes van 4 maanden.
En een stuk of 50 jongen van 4 tot 9 weken oud.
 

Bijlagen

  • 15893009283385491069300292052108.jpg
    15893009283385491069300292052108.jpg
    190.5 KB · Weergaven: 71
Wortels kortwieken geeft niet. Gewoon zo lang mogelijk proberen te houden, staat ook een stuk mooier in de bak
 
Alle corydoras zijn ondertussen overgezet. Ik merk dat ze wat sneller ademhalen dan normaal, al verschilt dat wel per soort. De kleinere ademen een stuk sneller dan de volwassen. Nadat ze de eerste dag niet wilden eten doen ze dat nu gelukkig wel weer. Maar ik zag dat de ontlasting een beetje wit/rozig leek. Heeft iemand hier een verklaring voor?
 
Net gezien dat ze weer aan het paren zijn, alleen zitten de eitjes op zeer moeilijk bereikbare plekken en het zijn er niet zo veel. Daarom heb ik besloten om ze te laten zitten, de vissen zitten nog geen week ik dit aquarium dus om nu alles er weer uit te halen enzo maakt ze alleen maar nog meer gestrest. Misschien dat als ze ze straks nog op de voorruit plakken dat ik die er dan wel uit haal
 
Nog een klein vraagje, klopt het dat eitjes nog niet bevrucht zijn als ze gelegd worden? Is lees op sommige plekken dat dit niet zo is, maar op andere plekken zeggen mensen weer van wel. En als dit waar is, hoe moet ik ervoor zorgen dat ze dan we bevrucht worden maar niet opgegeten? Ik zag er net 3 op de voorruit zitten en die zijn binnen een kwartier opgegeten
 
En hoe zorg ik ervoor dat de temperatuur in zo’n klein bakje constant en bovenal niet te koud wordt?

Misschien had ik me toch iets beter moeten inlezen.
 
Ik heb kweekbakjes vsn Ziss,
Die hang je in je grotere bak met zuignapjes vast.
Hierdoor blijft de temperatuur gelijk als je aquarium water en je hebt doorstroming van vers water.
De eitjes die worden afgezet zijn meestal al bevrucht.
 

Bijlagen

  • 20200409_132825.jpg
    20200409_132825.jpg
    88.2 KB · Weergaven: 70
Oke, en hoe zorg je er dan voor dat de eitjes niet beschimmeld raken? Want ik had ze de vorige keer ook in een kweekbakje, maar toch beschimmelden de eitjes
 
Ik heb uiteindelijk er 8 makkelijk uit kunnen halen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    118.3 KB · Weergaven: 74
Ze zijn nu toch niet beschimmeld? Ik voer 2 keer per dag een waterwissel uit om de bodem schoner te houden. Sommige hebben een soort van zwart randje aan de binnenkant zitten
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    115.5 KB · Weergaven: 71
Water wissels zijn goed om te doen.
Doe dit wel met water uit je aquarium.
Ik doe er meestal een stukje catappa blad bij, of 1 druppel esha 2000.
Dit helpt wat om beschimmeling tegen te gaan, maar er zullen er ook wel schimmellen.
Haal wel de beschimmelde eitjes uit de bak zodat ze niet de andere ook beschimmellen.
Dat zwarte in de eitjes is een bevrucht eitje.
 
Ik doe het inderdaad met aquariumwater. De eitjes zitten normaal ook in zo’n kweekbakje die je aan het aquarium hangt met continu doorstroming. Maar op een of andere manier komt er iets van stof ofzo op de bodem. Bij een waterwissel kan ik de bodem weer schoonwrijven. Er zit ook een stukje catappa blad bij. Hoelang duurt het maximaal voordat dat zwarte in een eitje komt? Want dat is niet bij allemaal zo.
 
Meestal zie je dat wel na 1 dag.
Eitjes komen na ongeveer 3-4 dagen uit.
Hangt ook een beetje af van de temperatuur.
De eitjes mogen ook niet te veel licht hebben.
Van de eitjes die wel gaan uitkomen zal waarschijnlijk 1/3 overleven.
De jonge beestjes zijn best gevoelig met voer namelijk.
 
Zojuist tot mijn spijt 3 beschimmelde eitjes moeten verwijderen. De eitjes die over zijn hebben wel een soort van witte draadjes om zich heen, maar nog niet zo erg dat ze echt beschimmeld zijn. Kan ik hieruit opmaken dat ze allemaal niet meer uit zullen komen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    109.8 KB · Weergaven: 55

Terug
Bovenaan