Corydora Pygmaeus kweekverslag


Ik heb ook problemen met het kweken gehad. Een collega kweker raadde aan om gedroogde bladeren (bv catappa, beuk) in het aquarium te doen. Ik doe dit in een separaat klein aquarium. Deze bladeren zinken na een paar dagen. Er zullen zich infusoria gaan vormen welke als het eerste voer dienen. Na een week ben ik micro wormen gaan toevoegen. Tot nu toe zie ik jongen zwemmen, dus ik neem aan dat dit goed gaat. Ik heb ook een klein zandlaagje op de bodem.
 
Goeie tips! Neem ik mee voor eventuele volgende sessies. Ze zijn ook zoooo klein! De 7 die ik nu nog zie lijken wel iets groter te zijn dan eerst. Misschien houd ik er nog een klein groepje aan over, elke is er weer een.

Ik heb wat filtermedia van mijn grote bak uitgeknepen in de hoop het zelfde effect als het catappa blad te creëren. Ondertussen houd ik de waterdruppelaar aan en doe ik 1x per dag een reinigings sessie van de bodem waar ik het oude voer weghaal met een pipet.

Gr. Sam
 
Inmiddels zijn we zo’n 90 uur verder na het uitkomen van de laatste eitjes. Vanochtend voor het vertrekken naar stage de overgebleven babies gevoerd, ik zag er zo snel 5. Allemaal bewogen en een stukkie gezwommen dus dat is een goed teken.

Gisteravond viel me op dat ze in het donker onder het filter vandaan kwamen en dat ze dan ook door heel de bak te vinden zijn en meer bewegen. Het licht verhaal lijkt dan dus wel te kloppen.
Ik laat de handdoek vanaf nu dan grotendeels lekker over t bakkie heen!
Gr. Sam
 
En toen waren het er nog 3… :juggle::engel:

Mochten mn cory’s een volgende ei afzetting doen, dan zorg ik ervoor dat ik de eitjes in zo’n handig drijvend kweekbakje in de normale bak doe, voor de uitgang van mn filter voor goede doorstroom.

Zodra ze dan 48 uur uit het ei zijn laat ik ze los waarna ze hopelijk genoeg voedsel in de bak vinden. Scheelt ook een hoop gedoe😅

Gr. Sam
 
Of… bij een goed ingedraaid aquarium met voldoende schuilplaatsen,,, blijven er ook meestal wel een paar in leven. Is ook mogelijk. Als je echt wilt kweken zou ik meer kijken naar een continue voedselaanbod icm zeer schone waterwaardes. Het aan de natuur over laten, werkt over t algemeen ook best leuk.
 
Dan ga ik de boel maar gewoon de boel laten, wieweet is dat nu ook wel het geval en kom ik de visjes over een tijdje ineens tegen in mn grote bak. We will see what happens!
 
Dan ga ik de boel maar gewoon de boel laten, wieweet is dat nu ook wel het geval en kom ik de visjes over een tijdje ineens tegen in mn grote bak. We will see what happens!
Ik heb ook een aantal kweken gedaan met corydoras. wel de Aeneus. Ik heb hierbij ook een aantal problemen gehad waarbij het niet goed ging. Continu na een week of 2 ging het fout. Ik heb vanalles geprobeerd, maar bij de 3e keer hield ik een groep over van z'n 20?.
Het is dus ook verschillende dingen uitproberen. Liquifry was voor mij namelijk geen succes, maar bijvoorbeeld speciaal fry voer wel (Ik gebruikte Hikari first bites). Bij het waterwisselen zou ik altijd meteen het oude voer van de bodem meenemen. Artemia kweken is natuurlijk wel het beste voer.
 
Hai Kevin,

Precies die heb ik ook gebruikt, heb er nu nog maar 1 over. We zullen het zien, mijn schema lijkt op die van jou dus wellicht dat deze het haalt.
Tot nu toe elke dag een halvering van het aantal visjes
 
Jammer dat er zoveel doodgaan Sam maar als ik het allemaal zo lees dan is het ook niet eenvoudig om ze groot te brengen.
 
het zijn nog twee jonkies! We will see…

Inmiddels bedacht dat ik deze bak permanent ga laten draaien zodat er een basis fauna aan klein spul in ontwikkeld.
Ik ga de boel inrichten met een luchtgestuurd schuimfilter welke ik ga laten indraaien zodra deze laatste twee strijders de bak hebben verlaten (hopelijk levend xD).
Ik wil hem dan proberen te houden met wat anubias nana en javamos. Ik ga dit proberen op het daglicht te doen zonder extra verlichting.

Gr. Sam
 
Nou Anubia kan prima als de bak wat daglicht krijgt want ik heb hier een stuk in een emmer staan en dat gaat al maanden goed.
 
Super top, mijn kamer staat op het zuiden dus daglicht komt zeker binnen!
Vanochtend waren de twee nog in leven en redelijk actief, eentje schrok van mijn pipet en schoot met een enorme snelheid weg. Hij gaf kreeg een redelijk sterke indruk, ik ben benieuwd, to be continued….
 
De twee leven nog steeds en lijken echt wel een buikje te krijgen! De een is wel wat groter dan de ander, maar ze lijken beiden dus wel te eten.
Die grotere heeft wel duidelijk al borstvinnen, snorharen en zwemt echt als een visje, erg leuk om te zien!
 
Fotooo’s
IMG_5116.jpeg

IMG_5115.jpeg


Ze zijn nogsteeds zooo klein, maar wel weer iets meer “vis” xD

Gr. Sam
 
De twee babies bij elkaar, links is de kleinere en rechtst ligt de grotere.
IMG_5129.jpeg


Dit is de grotere, dat koppie krijgt echt al vorm en je ziet de staart ook!
IMG_5128.jpeg


Het schema van de afgelopen dagen is elke nacht en dag 0,5l vers water gedruppeld. S ochtends en savonds wat “first bites” van Hikari in combinatie met wat gedroogde mini artemia en rode voerkorrels, opgelost/gestampt in water. Vervolgens roer ik dit goedje en laat het even een aantal seconden staan, waarna ik de fijnste nog zwevende deeltjes opzuig met een pipet. Zo zorg ik dat ik het allerkleinste voer in de bak kan spuiten, vaak zachtjes over de visjes heen.

Op deze manier heb ik deze laatste twee dus aan het eten gekregen, misschien helpt dit anderen die ook moeite hiermee hebben/krijgen.

Het verversen gebeurd dus met de druppellaar maar savonds hevel ik ongeveer de helft af en vul dit weer aan met kraanwater. Hierbij zuig ik de bodem ook weer schoon voor ik weer een vers laagje voer toevoeg.

To be continued… Gr. Sam
 
ze groeien nu echt als kool zeg! De een is al zo 8-10mm lang, de ander 6-8. Waar het eerst nog zoeken naar het visje was, zie ik ze nu vrijwel altijd meteen. Ze beginnen nu ook steeds minder doorzichtig te worden:D
 
Mooi Sam en de tekening is inderdaad al goed te zien.
 
Leuk om te zien dat je er zo veel moeite voor doe om deze super leuke visjes over te houden maar volgens mij is bij deze soort niets doen juist de sleutel tot succes.

Jaren geleden toen ik nog een zoetwater aquarium had heb ik er een stuk of 4 gekocht, in het aquarium gedaan en een paar maanden later had ik er meer dan 30. Naar mijn ervaring overleven deze visjes het dus prima in een aquarium met andere dieren. Ik heb ook nooit speciaal voer gekocht.
 
Leuk om te zien dat je er zo veel moeite voor doe om deze super leuke visjes over te houden maar volgens mij is bij deze soort niets doen juist de sleutel tot succes.

Jaren geleden toen ik nog een zoetwater aquarium had heb ik er een stuk of 4 gekocht, in het aquarium gedaan en een paar maanden later had ik er meer dan 30. Naar mijn ervaring overleven deze visjes het dus prima in een aquarium met andere dieren. Ik heb ook nooit speciaal voer gekocht.
Bedankt voor je reactie,

Met welk bestand heb je ze toen samen gehouden? Ik heb gelezen dat slakken (mijn sulawesi’ slakken) enorm houden van de eiwit en kalkrijke eitjes bijvoorbeeld.

Gr. Sam
 
Ik heb gelezen dat slakken (mijn sulawesi’ slakken) enorm houden van de eiwit en kalkrijke eitjes bijvoorbeeld.
Volgens mij eten die meer plantaardig voer maar een dood visje pakken ze ook wel mee. Dus ja eitjes zouden ze mss ook wel pakken.
 
Volgens mij eten die meer plantaardig voer maar een dood visje pakken ze ook wel mee. Dus ja eitjes zouden ze mss ook wel pakken.
In mijn beleving zijn het echte omnivoren, net als de garnalen. Ze komen net zo hard op dierlijk voer af als groenvoer bij mij in de bak:br:
 
En eitjes rennen niet zo hard, dat zal ook wel belangrijk zijn voor slakken....
 
Bedankt voor je reactie,

Met welk bestand heb je ze toen samen gehouden? Ik heb gelezen dat slakken (mijn sulawesi’ slakken) enorm houden van de eiwit en kalkrijke eitjes bijvoorbeeld.

Gr. Sam

Het is al zo'n 8 jaar geleden, ik zou dus niet meer exact weten welke dieren er bij zaten. Ik denk vooral appelslakken en garnalen maar ben niet zeker.
 
Aah oke,

Ik ben wel van plan om de volgende kweek inderdaad eens uit te proberen gewoon in de grotere bak met alle aquariumgenoten. Het geen waar ik dus denk dat jet fout kan gaan zijn de slakken die de eitjes eten, en als ze eenmaal uit zijn gekomen en als mini visje gaan zwemmen dat de galaxy rasbora’s hier nog wel eens op kunnen gaan jagen. Die beestjes worden namelijk enorm getriggerd door bewegende dingen, om ze vervolgens hap slik op te eten…

Ik vind dit dus een interessant experiment, wat werkt nou beter? Ik zal alles in ieder geval hier up to date houden mochten de ouders weer besluiten te gaan afzetten!

Gr. Sam
 
Helaas net weer een begrafenis gehad, van het grootste visje…

Geen idee waarom, alle waardes zijn goed en buikje goed vol gegeten. Ik heb besloten om het laatste visje te vangen met een pipet en hem over te zetten in de grote bak, ik zie mijn galaxy’s inmiddels ook niet meer als bedreiging, hij is denk ik wel groot genoeg.

Na het overwennen laten zwemmen en hij ging meteen op onderzoek uit. Even rust gevonden op het filter, kon ik hem meteen ff goed bekijken.

IMG_5189.jpeg

buikje zo te zien goed vol gegeten.
Vervolgens zwom hij weer verder, leek mij een sterk beestje. We gaan het zien of ik hem nog terugzie, only time will tell!

Gr. Sam
 

Terug
Bovenaan