Corydora Sterbai eerste eitjes (1 Viewer)

Michel85

Active member
Lid geworden
25 september 2013
Had deze eerst onder "meervallen"gezet.. maar bedenkt me nu dat het hier wellicht beter op z'n plaats is..

M'n Sterbai's hebben voor het eerst eitjes in m'n 80 cm gezelschap bak. De Sterbais zitten in de bak samen met kardinaaltetras, zwarte neon tetras en bijlzalmpjes.
Nu heb ik totaal geen ervaring met kweken van vissen, en dit zijn m'n eerste eitjes, dus heb geen flauw idee wat ik kan/moet doen om de eitjes een kans te geven om uit te komen.

Kan ik ze gewoon in m'n gezelschapbak laten zitten en "de natuur" z'n gang laten gaan? Maak ik dan kans dat de eitjes uit gaan komen en baby cory's dan gaan overleven en opgroeien als ik geen speciale voeding geef?
Of moet ik ze echt overzetten naar een kweekbakje met alleen de eitjes?

Waar kan ik snel de basics leren van Cory's kweken zonder hier van alles voor te moeten optuigen.

BlupGup

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2014
Leeftijd
41
Eitjes verwijderen en in een apart bakje doen (voorzichtig met je vinger eraf rollen). Aquarium water erbij en voor 1 dag een elzenprop erin, volgende dag eruit en schoon aquarium water erbij (Voorkomt dat ze gaan schimmelen).
Meestal doe ik er zelf nog een paar jonge posthoorn slakken erbij (geen andere die eten de eieren op).

Na 2 tot 3 dagen komen ze uit (temperatuur afhankelijk, houd ze wel op +-21 / 23 graden)

Jonge visjes kun je voeren met artemia, microwormen en verkruimelde tabletten die de ouderdieren ook krijgen.
Houd het bakje goed vrij van schimmels, hier gaan ze meestal aan dood (ontstaan door overtollig voer wat blijft liggen).

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Hier heb je denk ik ook wel iets aan:

Topicstarter
M

Michel85

Active member
Lid geworden
25 september 2013
Ik heb de eitjes (en bladeren waarop de eitjes gelegd waren) in een glazen vaas gedaan en een bruissteentje erin gehangen. Eerste eitjes zijn vanmorgen uitgekomen.. heb nu een stuk 10 baby sterbais.. wat een klein grut is dat zeg. Ik heb nu alles uit de smalle diepe vaas overgezet in een klein plastic emmerje met zo'n 5 cm water en bruissteentje erin. De rest van de eitjes er ook bij gedaan. Ik heb er een half catappablad bij gedaan en een bruissteentje. Ik heb begrepen dat het beter is te zorgen voor weinig diepte zodat de kleine visjes makkelijk naar het oppervlakte kunnen zwemmen om lucht te happen (?).
Temperatuur is zo rond de 21 graden (kamer temperatuur). Ik heb geen kleine verwarming helaas.. dus hoop dat dat allemaal goed gaat.
Ik heb 2 soorten voor gekocht bij de aquarumspeciaalzaak.. babyvis stofvoer en vloeibaar Liquifry no1. Ik hoop dat dat gaat lukken. Ik begrijp dat velen levend voer geven, maar dat lijkt mevoor een nieuweling nogal gedoe. Misschien als de visjes een week of 2 zijn kan ik dat alnog gaan doen, en dan wat afwisselen met voer.

Topicstarter
M

Michel85

Active member
Lid geworden
25 september 2013
Ik heb nu nog 12 baby Sterbai's er zijn er helaas 2 dood gegaan - ze zijn inmiddels een weekje oud en leven gelukkig nog. Ik heb ze nu nog in een klein emmertje met luchtsteentje zitten, ca. 5-10 cm water. Elke dag wordt water ververst vanuit m'n grote aquarium.
Ik heb een nieuw 60 aquarium klaar staan om als de visjes groter zijn ze in te doen. Draait nu een week met aquariumwater en spons filter. Geen bodem wel een stukje hout en wat planten.
Mijn vraag is hoe lang moet ik de baby visjes in het kleine emmertje houden (klein oppervlak, weinig diepte) voordat ze over kunnen naar het 60 cm aquarium?

LarsN

Well-known member
Lid geworden
13 september 2016
Leeftijd
29
Ik zie dat er geen reactie meer op is geweest. Hoe is het nu met je corydoras? Ik laat ze normaal gewoon in mijm bak en dat gaat prima. Volgens mij moet je ze zo'n maand in een aparte bak houden.

Willemina

Active member
Lid geworden
22 januari 2020
Als je elke week het waterniveau iets omhoog doet gaat dat goed hou het goed schoon en voer om de 3 uur zelf doe ik dit ook met de baby oranda.s kijk even hoe ze groeien ze moeten het voer snel kunnen vinden ik voer met een spuitje gericht liqifry is prima maar geeft wel vuil water
Heb je ook foto.s

Willemina

Active member
Lid geworden
22 januari 2020
Hoe gaat het met de jonge visjes ben erg benieuwd en heb je ook foto.s

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users
    Bovenaan