Corydora Sterbai eerste eitjes


M

Michel85

Guest
Had deze eerst onder "meervallen"gezet.. maar bedenkt me nu dat het hier wellicht beter op z'n plaats is..

M'n Sterbai's hebben voor het eerst eitjes in m'n 80 cm gezelschap bak. De Sterbais zitten in de bak samen met kardinaaltetras, zwarte neon tetras en bijlzalmpjes.
Nu heb ik totaal geen ervaring met kweken van vissen, en dit zijn m'n eerste eitjes, dus heb geen flauw idee wat ik kan/moet doen om de eitjes een kans te geven om uit te komen.

Kan ik ze gewoon in m'n gezelschapbak laten zitten en "de natuur" z'n gang laten gaan? Maak ik dan kans dat de eitjes uit gaan komen en baby cory's dan gaan overleven en opgroeien als ik geen speciale voeding geef?
Of moet ik ze echt overzetten naar een kweekbakje met alleen de eitjes?

Waar kan ik snel de basics leren van Cory's kweken zonder hier van alles voor te moeten optuigen.
 
Eitjes verwijderen en in een apart bakje doen (voorzichtig met je vinger eraf rollen). Aquarium water erbij en voor 1 dag een elzenprop erin, volgende dag eruit en schoon aquarium water erbij (Voorkomt dat ze gaan schimmelen).
Meestal doe ik er zelf nog een paar jonge posthoorn slakken erbij (geen andere die eten de eieren op).

Na 2 tot 3 dagen komen ze uit (temperatuur afhankelijk, houd ze wel op +-21 / 23 graden)

Jonge visjes kun je voeren met artemia, microwormen en verkruimelde tabletten die de ouderdieren ook krijgen.
Houd het bakje goed vrij van schimmels, hier gaan ze meestal aan dood (ontstaan door overtollig voer wat blijft liggen).
 
Hier heb je denk ik ook wel iets aan:

 
Ik heb de eitjes (en bladeren waarop de eitjes gelegd waren) in een glazen vaas gedaan en een bruissteentje erin gehangen. Eerste eitjes zijn vanmorgen uitgekomen.. heb nu een stuk 10 baby sterbais.. wat een klein grut is dat zeg. Ik heb nu alles uit de smalle diepe vaas overgezet in een klein plastic emmerje met zo'n 5 cm water en bruissteentje erin. De rest van de eitjes er ook bij gedaan. Ik heb er een half catappablad bij gedaan en een bruissteentje. Ik heb begrepen dat het beter is te zorgen voor weinig diepte zodat de kleine visjes makkelijk naar het oppervlakte kunnen zwemmen om lucht te happen (?).
Temperatuur is zo rond de 21 graden (kamer temperatuur). Ik heb geen kleine verwarming helaas.. dus hoop dat dat allemaal goed gaat.
Ik heb 2 soorten voor gekocht bij de aquarumspeciaalzaak.. babyvis stofvoer en vloeibaar Liquifry no1. Ik hoop dat dat gaat lukken. Ik begrijp dat velen levend voer geven, maar dat lijkt mevoor een nieuweling nogal gedoe. Misschien als de visjes een week of 2 zijn kan ik dat alnog gaan doen, en dan wat afwisselen met voer.
 
Succes met de eitjes!
 
Ik heb nu nog 12 baby Sterbai's er zijn er helaas 2 dood gegaan - ze zijn inmiddels een weekje oud en leven gelukkig nog. Ik heb ze nu nog in een klein emmertje met luchtsteentje zitten, ca. 5-10 cm water. Elke dag wordt water ververst vanuit m'n grote aquarium.
Ik heb een nieuw 60 aquarium klaar staan om als de visjes groter zijn ze in te doen. Draait nu een week met aquariumwater en spons filter. Geen bodem wel een stukje hout en wat planten.
Mijn vraag is hoe lang moet ik de baby visjes in het kleine emmertje houden (klein oppervlak, weinig diepte) voordat ze over kunnen naar het 60 cm aquarium?
 
Ik zie dat er geen reactie meer op is geweest. Hoe is het nu met je corydoras? Ik laat ze normaal gewoon in mijm bak en dat gaat prima. Volgens mij moet je ze zo'n maand in een aparte bak houden.
 
Als je elke week het waterniveau iets omhoog doet gaat dat goed hou het goed schoon en voer om de 3 uur zelf doe ik dit ook met de baby oranda.s kijk even hoe ze groeien ze moeten het voer snel kunnen vinden ik voer met een spuitje gericht liqifry is prima maar geeft wel vuil water
Heb je ook foto.s
 
Hoe gaat het met de jonge visjes ben erg benieuwd en heb je ook foto.s
 
OK.. even een update.. Het eerste broedsel heeft het helaas niet overleefd. Ik denk dat belangrijkste de reden is dat de visjes in een emmertje zaten wat ik simpelweg niet kon verwarmen en dus de temperatuur wat aan de lage kant was (19-20C). Ook de dagelijkse waterverversingen (met aquariumwater) gaf denk ik teveel schommelingen/stress.

Inmiddels hebben de Cory's een paar weken terug weer eieren gelegd en ben ik dus met een 2e poging bezig. Nu heb ik een kweekbakje gekocht (Ziss Aqua Breeding box BL-2) wat in m'n aquarium hangt. dus continue doorstroming met aquariumwater en verwarming (ca. 24-25C). Van de 10 eieren zijn er 8 uitgekomen en 2 visjes zijn vrij vroeg dood gegaan. Nu heb ik er nog 6 en deze zijn inmiddels een maand oud en lijken het goed te doen. Ze groeien al best en zijn heel actief aan het scharrelen in het kweekbakje. En zijn al echte Cory's met baarddraadjes.. leuk gezicht dat kleine spul. Ik heb goede hoop dat deze het misschien nu we gaan redden. Ik voer 2x per dag en zuig dan het overgebleven voor van de bodem af.
Ik zal straks een foto maken en plaatsen.

Ik vraag me nu af hoe lang ze in het kweekbakje moeten blijven - en wanneer ze dus naar het grote aquarium mogen.. Iemand hier een mening over?
 
Ik zou het wel durven bij 1.5 cm
 
20201119-Cory 1.jpg
20201119-Cory 2.jpg

Hier foto's van het kweekbakje voor de Cory's. Visjes zijn nu een maand oud. Ik heb er een Catappa blad en stukje mos/planten in gelegd om schuilplek te geven en zodat ze niet de hele dag in het felle licht zitten.
 
Vind je 2 x eten niet te weinig voor de visjes persoonlijk zou ik 4 tot 5 x doen in je bak mee laten zwemmen hangt ook af van wat je voor de rest aan vissen heb wat betreft de grote
 
Vannacht hebben de Sterbais weer nieuwe eieren gelegd.. ik denk een stuk of 20... dit is de 3e keer. Ik heb ze in een separaat kweekbakje in m'n aquarium gehangen. Afwachten of ze gaan uitkomen.
En de 6 jaar oude moedervis heeft nog een erg dikke buik en er kleven nog enkele eitjes onder aan haar buik die afgezet moeten worden.. dus nog meer op komst denk ik..
Het is alleen lastig de eitjes uit m'n gezelschap bak te halen omdat ze zijn afgezet midden in de planten - Hydrocotyle tripartita Japan - dus ik knip gewoon hele stukken planten met eitjes erop weg. en doe die in het kweekbakje. :) Onderkant van annubias bladeren is ook een favoriet afzetplekje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een update.. van de laatste eitjes zijn er 16 uitgekomen en heb ik nu dus 6 jonge sterbais van ca. 2 maanden oud en 16 kleine babies van nu een paar dagen oud. Ze titten allemaal samen in het kweekbakje. Tot nu toe geen uitval gehad, dus krijg het iedee dat het kweekbakje beter werkt dan het kleine grut in een separaat bakje/emmertje. Is dat ook jullie ervaring?
 
Ja dat heb ik ook
 
ik heb zelf ook regelmatig jonge corydoras, erg leuk om te kweken. De ene soort is wat lastiger dan de andere soort.
 
en een kweekbakje in de bestaande aquarium werk voor mij ook het beste, ik heb er zelfs de beluchter en sponsfilter op een handige manier op aangesloten al zeg ik het zelf :)
 
Hebben jullie ook een foto van een kweekbakje ?
 
Ik heb het pas ontwikkeld en heb er al wat in bestelling...
 
Ik merkte dat ik geen uitval meer had bij een kweekbak dat in het aquarium dreef. dus toen ik hier een sponsfilter en beluchter op aangesloten en dat werkte top, nu maak ik er meerdere maar dan netjes.
 
zo begon het....
 

Bijlagen

  • 20201207_120244.jpg
    20201207_120244.jpg
    477.1 KB · Weergaven: 174
oude wasbak met gaten erin voor mijn sponsfilter en een beluchter
 

Bijlagen

  • 20201207_120227.jpg
    20201207_120227.jpg
    415 KB · Weergaven: 157
Dit drijvende gevaarte ben ik er nu 20 van aan het maken, ook voor een paar vrienden die l nummers kweken. waarbij de jonge visjes vanaf eitje totdat zij groot genoeg zijn om overgeplaatst te worden in kunnen verblijven zonder hiervoor een extra aquarium vrij te maken en zonder teveel gepruts met waterwissels, overplaatsingen etc. Alle extra handelingen is er èèn teveel met het risico op uitval. De waterwissels vinden plaats in het aquarium zelf alwaar deze kweekbak in drijft. Dus door de kraan langzaam op filteren te draaien wennen de jonge visjes heel langzaam aan het schone water. Op internet verkoopsites zie ik wel het e.e.a. maar niet zoals ik graag zou willen dus heb ik zelf wat ontwikkeld. enkele voordelen. - een ruime bak van circa 30 x 30 x 10cm - drijvend -3 weg lucht of filterkeuze (instelbaar met kraantje). -donker acrylaat aan zijkant, achterkant en bodem - degelijke 3 mm dik perspex 3 sponsfilters ingebouwd en uitstroom welke afzondelijk zijn in te stellen qua luchtdruk. Ik heb een foto gemaakt van het proto type, deze is nog niet op kleur zoals je ziet zit er maar 1 sponsfilter in de hoek, dit worden er dus 4. Als u de hele bak uit het water haald dan blijft er 1,5
cm water in de kweekbak staan.
 

Bijlagen

  • 1607358425727668458447718139849.jpg
    1607358425727668458447718139849.jpg
    114.8 KB · Weergaven: 129
  • 16073584468655251300817909819486.jpg
    16073584468655251300817909819486.jpg
    123.4 KB · Weergaven: 128

ik wil er ook een paairoostertje in kunnen leggen, dan heeft het meerdere functies.
 
Dit drijvende gevaarte ben ik er nu 20 van aan het maken, ook voor een paar vrienden die l nummers kweken. waarbij de jonge visjes vanaf eitje totdat zij groot genoeg zijn om overgeplaatst te worden in kunnen verblijven zonder hiervoor een extra aquarium vrij te maken en zonder teveel gepruts met waterwissels, overplaatsingen etc. Alle extra handelingen is er èèn teveel met het risico op uitval. De waterwissels vinden plaats in het aquarium zelf alwaar deze kweekbak in drijft. Dus door de kraan langzaam op filteren te draaien wennen de jonge visjes heel langzaam aan het schone water. Op internet verkoopsites zie ik wel het e.e.a. maar niet zoals ik graag zou willen dus heb ik zelf wat ontwikkeld. enkele voordelen. - een ruime bak van circa 30 x 30 x 10cm - drijvend -3 weg lucht of filterkeuze (instelbaar met kraantje). -donker acrylaat aan zijkant, achterkant en bodem - degelijke 3 mm dik perspex 3 sponsfilters ingebouwd en uitstroom welke afzondelijk zijn in te stellen qua luchtdruk. Ik heb een foto gemaakt van het proto type, deze is nog niet op kleur zoals je ziet zit er maar 1 sponsfilter in de hoek, dit worden er dus 4. Als u de hele bak uit het water haald dan blijft er 1,5
cm water in de kweekbak staan.
Maar zo te zien zijn de hoeken open? dan kan het jongbroed er zo uit zwemmen?
 
op de vier hoeken komt dus een sponsfilter.
 
Leuk! Ik volg alvast.

Zelf heb ik nu een kweekje lopen van gouden ancistrus.
ik heb er een 30-tal in een ziss BL3, en die groeien echt goed.

Gisteren nog wat eitjes van Corydora Sterbai kunnen oogsten, en die heb ik aan de zijkant van het kweekbakje geplakt. Eens kijken of we die kunnen laten uit komen.

Ik gebruik geen bruissteentje, maar het bakje hangt wel voor de spraybar zodat er continu wat doorstroming is.
 
@Bram1967
Kan je nog eens een update posten?
Als je met die sponsfilters werkt, waar sluit je de lucht aan om waterstroming te maken?

Ik gebruik een Ziss BL3, maar het aantal eitjes dat uit komt is teleurstellend.

Nu heb ik dat bakje nog eens grondig gepoetst, en zondag geoogst, nu hopelijk wat larfjes morgen of overmorgen.

Mijn bakje hangt direct voor de spraybar, en dus zonder bruissteentje.

Als dit niet lukt, en ik weer beschimmelde eitjes heb, dan ga ik het eens proberen met een glazen bokaal met bruissteentje, en dan een paar druppels methyleenblauw tegen het schimmelen.
Ik ben dan van plan om die bokaal in het aquarium te hangen om de temperatuur op peil te houden.
En zodra de eitjes uit komen, dan gaan ze het kweekbakje in tot ze ca 1.5-2cm zijn.

Iemand andere tips?
 
Je zou bij een bakje van 1 liter aqua water 2 druppels esha anti schimmel toe kunnen voegen en dat werkt prima. het grootbrengen van de jongen is weer een ander hoofdstuk😉
 
Je zou bij een bakje van 1 liter aqua water 2 druppels esha anti schimmel toe kunnen voegen en dat werkt prima. het grootbrengen van de jongen is weer een ander hoofdstuk😉

Dat schijnt bij mij beter te lukken.

Ik denk dat ik tot hiertoe een 4-tal eitjes heb kunnen laten uitkomen, en daar zijn nu 3 visjes nog in leven.
Ik denk dat de grootste nu 5weken oud zijn, het kleinste een 2-tal weken.

Blijkbaar lukt het wel in dat drijfbakje, en nemen ze het voer (eigenlijk gewoon het voer voor mijn grotere vissen) blijkbaar wel aan.

Wel leuk dat experimenteren.

Nu lees ik wel wat negatiefs over esha ivm resistentie. Heb je ook ervaring met methyleenblauw of waterstofperoxide?
 
Ik lees ook veel maar als je niet gek wil worden van alle informatie dan pak je het stap voor stap aan en ben je goed voorbereidt. voor mij werkt de esha prima, 90 % van de eitjes komen uit op 24 graden. stap 2 is heel langzaam het water verversen, 10 % per keer via een 5 mm (lucht) slangetje 2 maal daags zodat je binnen enkele dagen al het water zeer langzaam en zorgvuldig met op kamer temperatuur leidingwater van een dag oud. stap 3 is artemia opkweken tijdens het uitkomen van de eitjes en dus geen ander voer. Zo pak ik het aan en het werkt voor mij. uiteindelijk zal een klein deel het niet overleven maar dit is vrij normaal. 2 maal daags artemia voeren en 2 uur na het voeren de bodem voorzichtig afhevelen (10%). na 2 weken wat grotere wissels en afwisselend voer. 😉 probeer het eens en laat je niet gek maken door alle info. 80% van wat ik lees op internet is onzin en klopt niet. en ik heb gemerkt dat niet iedereen goede bruikbare info wil delen, flauw maar waar.
en altijd goed maar subtiel beluchten is ook belangrijk,


veel kleine regelmatige belletjes d.m.v. een grote bruissteen
 
eitjes trouwens in schemer licht, geen fel licht. en het luchtsteentje pas gebruiken als de eitjes uitgekomen zijn. en water van de eitjes uit hetzelfde aquarium halen als waar de eitjes afgezet zijn.
 
@Bram1967 Dus jij legt bij de eitjes geen bruissteentje?
En het water bij de eitjes ververs je elke dag 10% van?
 

Terug
Bovenaan