Corydoras Panda , zwakkeling??


BigSmoke †

Well-known member
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Berichten
7,647
Locatie
Reuver Limburg
Ik heb voor het eerst Corydoras panda aangeschaft, 5 stuks om te beginnen, ze zijn best wel prijzig. Binnen 2 dagen zie ik er nog maar 3... Zijn niet erg groot, ik denk 2,5 tot 3 cm, maar wel gezond en geen rare dingen te zien. Ook eten de zichtbare visjes goed. Ik heb al meer dan 30 jaar Corydoras gehouden en gekweekt, meestal gewoon in de bak tussen de andere vissen, maar zijn er wellich tervaringsdeskunidgen die hetzelfde meemaken bij de aanschaf van C.Panda?

Ik bedoel dit, als ik Otocinclus aanschaf dan weet ik dat er van elke 10 er binnen een paar weken maar 6-7 overblijven en die worden dan wel oud. Is dat bij C. Panda ook ?
 
Corydoras zijn groepsdieren: minimaal 8 stuks
 
Ik heb er 5 jaar geleden 7 gekocht, daarvan is de één overleden zo'n drie jaar terug,, het visje ging op zijn kop zwemmen en rondtollen, daarna was het snel afgelopen.
Het zijn verder wel sterke visjes wat ik zo hier en daar lees.
Inmiddels zijn er ook een stuk of 8 kleintjes geboren.
 
Ik heb hetzelfde gehad met de corydoras panda, 50 stuks gekocht, nu nog 20 stuks over en inmiddels al 3 weken geen dode meer, ik heb ze bij een hobbykweker gekocht. Ik denk dat het bij mij het probleem is geweest ze aan het voer te wennen wat ik ze geef.
 
Hee dat is vreemd. Dat hebben wij ook gehad.

We hadden er dacht ik 11 voor onze meterbak, en iets van 7 voor de 120ltr bak. Na een poos hebben we ze samengevoegd in de meterbak en kwamen we samen weer op 11. Nu nog steeds 11, maanden verder.

Wij dachten dat we iets verkeerd hadden gedaan met voeding of dat ze misschien eerder kwetsbaarder waren omdat ze nog jong em klein waren.
 
Dit begint wel op een tendens te lijken, en dat terwijl in alle literatuur deze Cory's als robuust en sterk worden omschreven! Hoop nog meer reacties te vernemen!
 
Heb ze ook gehad, hoewel ik niet zoveel uitval had op een rap tempo hebben de jonge dieren het bij mij niet heel lang gehaald.
7 jonge dieren gekocht, 2 jaar later nog 3 over.

Heb zelden uitval bij vissen.. maar bij de corydora panda wilde het gewoon niet echt.

wellicht waren ze ooit echt sterk & robuust... maar is dit "verziekt" door een te verre fok / te veel inteelt :S
 
wellicht waren ze ooit echt sterk & robuust... maar is dit "verziekt" door een te verre fok / te veel inteelt
Zonder zelf ooit in een grootschalige kwekerij te zijn geweest, gok ik haast ook dat het zoiets moet zijn. Waar in grote volumes wordt gefokt heb je een bepaald overzicht nodig over de aanwezige bloedlijnen, wil je ze fris kunnen houden. Als iedereen maar wat doet, of (realistischer gezegd) als de méésten niet ver genoeg gaan in hun nabootsing van de genetische "natuurlijke selectie" gaat een soort vanzelf degenereren...
 
Nog een recent voorbeeld van een slechte ervaring met panda's.

IMG_20190913_172259_451.jpg
 
Ik heb ze ook in een 60cm gehad en vaak kocht ik er 2 of 3 bij en binnen een maand of 2 waren ze dood en stierven ze met tussenpozen. Negen jar geleden kocht ik de eerste groep en daar is niet een van dood gegaan tot ze een jaar of 5-6 waren en de eersten alsnog doodgingen. Maar ook mij viel al op dat ze heden ten dage zwakker zijn.
 
Ben ik dan de enige die geluk heeft en slechts één van de 7 Panda's heeft verloren, en de 6 overige nu al 5 jaar heb? (inmiddels met redelijk wat jonkies)
 
Ben ik dan de enige die geluk heeft en slechts één van de 7 Panda's heeft verloren, en de 6 overige nu al 5 jaar heb? (inmiddels met redelijk wat jonkies)

Waar heb je ze vandaan? Van een dierenwinkel die ze bij de groothandel vandaan haalt, of van een (deskundige) hobbykweker?
Misschien zit daar verschil tussen. Ik koop tegenwoordig bijna alleen nog vissen bij kwekers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier ook helemaal geen problemen met het huidige groepje panda's . Zitten nou denk ik twee jaar in het bakje.
In het verleden ook panda's gehad en ik kan me geen uitval herinneren.

Komen bij de LFS vandaan. Waar deze bestelt durf ik niet te zeggen.
 
Bij mij gaan ze ook vreselijk slecht. Had een groep gehaald van 10 stuks en na een paar dagen de helft uitgevallen. Ik verklaarde t doordat ze nog te jong waren. Bij een andere winkel weer 5 stuks aangeschaft die en stuk groter waren en na een week waren ze allemaal dood. Ik durf er niet meer aan te beginnen...
 
Het is jammer dat dit komt door de doorkweek en eigenlijk maken ze zo de handel in dit visje zelf kapot. Mij is destijds verteld dat er slechte partijen waren uit Roemenie e.o. maar of dat zo is kan ik niet bevestigen.
 
Ik heb er ook een stuk of 5 inzitten, geen uitval gehad, wel 2 jonkies pas geleden, dus het kan wel goed gaan dus.
 
Ow....Dit lijkt welhaast een item te worden voor een nieuwe Experts Uitgedaagd!! Is duidelijk dat mijn vermoeden wel eens bewaarheid kan zijn...! Is jammer want zijn leuke en mooie Cory's om te zien.
 
Hier tot nu toe ook geen probleem met de corydoras panda. Heb er 6 in de 70 ltr aquarium zitten. Zitten er nu ongeveer 7 maanden in en geen uitval tot nu toe
 
Inmiddels op 12-09-2019 er nog eens 5 bijgekocht, in totaal bijna € 50....En vandaag 24-09-2019 heb ik er nog, na lang zoeken en tellen, 5 kunnen vinden....! Ben er niet zo blij mee eigenlijk.
 
Jup, ik herken t. Ik ga vrijdag de corydoras Paleatus halen, die zouden een stuk sterker zijn volgens vele bronnen. De panda's heb ik helaas opgegeven. Het idee dat ik er weer 15 koop en dat de kans reuze groot is dat ze weer allemaal één voor één afzien, vind ik deprimerend. Zonde eigenlijk, want ze zijn hartstikke leuk. (en dan t ''weggegooide'' geld niet te vergeten...)

Heb je trouwens ook helena slakken in je aqua zitten? Ik lees net op dit forum een berichtje dat helena's ook bodembewoners kunnen grijpen... :stom:
 
Laatst bewerkt:
De uitval was bij ons alleen in het begin. Onze groep van 11 is nu volwassen en naar het schijnt stabiel. Geen problemen.
 
C. Paleatus is niet kapot te krijgen, heb er zelf een school van 13 stuks van, zijn minstens 5-6 jaar oud, ooit eens in Friesland bij een hobbyist gekocht. Een leuk en sterk alternatief is ook de C. elegans, deze zwemmen net zo graag overal in je bak en zzijn ook heel sterk. Heb er in het verleden meer dan 20 gehad en die werden meer dan 10 jaar oud.
 
Om even een aanvulling te geven, ben ik erachter waarom ik zoveel corydoras panda's verloren ben: diezelfde algentabletten waar ik mijn garnalen aan verloren ben, de panda's zaten samen met baby-algeneters die ik dus allerlei groenvoer gaf waaronder die algentabletten en daar aten de corydoras ook van mee. Nu voerde ik maar max 1x p/w die tabletten en daardoor ging er niet meteen een lichtje branden want de corydoras voerde ik ook bij met dierlijk droogvoer. Maar sind sik erachter ben waar mijn garnalen aan dood gingen ben ik verder gaan nadenken en toen gestopt in die balk met de algentabletten en sindsdien geen dode cory's meer, idemdito overigens bij mijn dwergkreeftjes (ook afentoe een dode en ook geen algentabletten meer en geen dode meer).
Dus ondertussen druk met allerlei interne veranderingen en hebben de panda's een eigen bak zodat ik zeker weet dat ik geen algentabletten in die bak gooi
 
Waar heb je ze vandaan? Van een dierenwinkel die ze bij de groothandel vandaan haalt, of van een (deskundige) hobbykweker?
Sorry voor de late reactie, maar ik heb ze bij de Intratuin vandaan hier in Arnhem
ben ik erachter waarom ik zoveel corydoras panda's verloren ben:
Hier krijgen ze ook groenvoer tussendoor en dat gaat al 5 jaar goed.
 
Hier krijgen ze ook groenvoer tussendoor en dat gaat al 5 jaar goed.
Ja bij mijn andere corydorasgroepen heb ik ook nergens last van en blijft alles leven, behalve dus de panda's, denk ook wel dat er verschil in zit in samenstelling van die tabletten, bij welke fabriek het vandaan komt
 
Het is wat met die panda's,na het bericht van bigsmoke het internet is afgezocht en net wat jessicailon vertelde je leest op internet inderdaad heel wat negatieve verhalen over de sterfte van de panda's en de import die slecht is verloopt met alle bizarre gevolgen.

Nogmaals,na het googlen op panda's kom je werkelijk niet een positieve reactie tegen,het gaat alleen maar over sterfte,hoe bizar.
Ik wil nog wel een reactie geven die uiteraard niet wetenschappelijk getoetst is en dat is dat coreadorussen een dubbele ademhaling hebben,ze ademen voor zover als bij een ieder bekend onder water en ze kunnen ook zuurstof opnemen via de darm boven water,zou het niet zo kunnen zijn dat door de intensieve nakweek genetisch daar iets is misgegaan.

De panda is of staat niet op mijn verlanglijst,maar misschien dat gevorderde aquarianen die deze vissen waarderen is kunnen proberen om de wildvang te pakken te krijgen,deze zullen indien de verkrijgbaarheid er is,best wel duur zijn ( ga ik vanuit) maar ik denk dat daar een nieuwe uitdaging ligt die misschien weer een nieuw licht laat schijnen,en misschien weer een start is of kan zijn van een nieuwe of betere generatie.
 
Nouja 1 positief bericht dan: ik heb een tijd geleden een volwassen nakweek groep gekocht en daar geen enkele uitvaller gehad. Wat mij opvalt is dat panda's steeds op veel jongere leeftijd worden aangeboden. Soms visjes van net 1-2cm.
 
Nouja 1 positief bericht dan: ik heb een tijd geleden een volwassen nakweek groep gekocht en daar geen enkele uitvaller gehad. Wat mij opvalt is dat panda's steeds op veel jongere leeftijd worden aangeboden. Soms visjes van net 1-2cm.
Ik heb het hier toch geloof ik ook al vermeld, ook geen problemen gehad met een groepje panda's.

zover als bij een ieder bekend onder water en ze kunnen ook zuurstof opnemen via de darm boven water,zou het niet zo kunnen zijn dat door de intensieve nakweek genetisch daar iets is misgegaan.
Je zegt het zelf al, zou het niet zo kunnen zijn; Dit is wel een grote aanname die nergens op gebaseerd is. Klinkt voor mij als een slag in de rondte.
 
Sorry nicole,ik zal mij niet meer bemoeien met dergelijke vraagstukken.
 

Terug
Bovenaan