Corydoras Sterbai jonkies - voeding en huisvesting


Wat prima werkt wanneer je de eitjes in een apart bakje doet is een elzenprop bij de eitjes stoppen in het bakje, deze laat je 1 dag zitten en zorgt ervoor dat de eitjes een soort van beschermlaagje hebben. Daarnaast elke dag schoon water.
Jonge posthoornslakjes toevoegen werkt ook goed, die ruimen de schimmel grotendeels op en blijven van de goede eitjes af (geen volwassen slakken toevoegen).
interessant, had nog nooit van elzenproppen gehoord. Heb het net even opgezocht, zie wel dat ze 1 prop per 10 liter adviseren. Geeft dat geen nadelige risico's wanneer je dit in een bakje doet met bijv. maar 1 liter water? of is de dagelijkse 100% verversing voldoende om dat tegen te gaan?
 
Enige wat ik wil toevoegen aan die hele discussie: esha2000 is geen antischimmelmiddle maar een antibioticum, en daaarom ben ik er zo fel mee, want door antibioticagebruik kweek je resistentie, en DAT is het punt wat ik probeer te maken, ik weet ook wel dat schimmel niks met resistentie te maken heeft, het gaat om d emiddeltjes die men ervoor gebruikt die resistentie kweken
 
Duidelijk, dan laten we het daar bij vwb de discussie over preventieve middeltjes (waar ik het in de basis sowieso met je eens was) :)

Even heel wat anders, gezien je ervaring met cory kweek:

Is er iets zinnigs te zeggen over de te verwachten grootte per week? ze lijken hier prima te groeien, alleen gezien dit mijn eerste kweek is heb ik geen referentie. ze zijn nu ong 2,5 week en ong 1 cm schat ik
 
kleine update, moeders is weer druk in de weer geweest, ik heb dit keer zon 24 eitjes veilig kunnen stellen. t meeste heb ik zoals eerder in een apart bakje gedaan, maar als test heb ik er nu ook 4 in de in-tank breeder box gedaan, eens kijken hoe dat gaat.
 
Ik volg je ervaring met belangstelling. Ik heb ook jonge cory's en ben ook "nieuw" met kweken. Dus leuk om te volgen. Succes met grootbrengen van de visjes, mijne zijn nu een maand.
 
Heb de breeder box met gaas aan de onderkant mijn 3 gevonden cories lijken er geen last van te hebben al hebben ze de eerste paar dagen in de filter overleeft 🙃. Ik geef ze azijn aaltjes en stofvoer. Als er teveel blijft liggen eten de baby garnaaltjes het op of ik haal de kweekbak een paar keer omhoog en dan verdwijnt het meeste door de bodem en is het water gelijk een soort van ververst. De kweekbak zit vol met fissidens mos dus misschien dat daar ook nog genoeg eten tussen zit.
 
Ik volg je ervaring met belangstelling. Ik heb ook jonge cory's en ben ook "nieuw" met kweken. Dus leuk om te volgen. Succes met grootbrengen van de visjes, mijne zijn nu een maand.
Leuk dat je mijn topic volgt, daar issie voor :) Heb je ook foto's?

De laatste lichting eitjes hebben ondertussen redelijk wat uitval. Gek genoeg lijken er een aantal uit elkaar te zijn gevallen, geen idee hoe dat komt. Ik heb een enkele beschimmelde/ onvruchtbare gespot en die gelijk verwijderd. Hopelijk gaat er wel iets van uitkomen, vanavond is het 5 dagen geleden sinds ze gelegd zijn, dus de tijd begint te dringen
 
Hoe krijgen jullie die Cory's in the mood om eitjes te leggen?
Bij mij is het een paar keer gebeurd, en toen vond ik eitjes tegen de ruit in de bak op verschillende plaatsen.

Maar toen had ik nog geen kweekbakje, en die eitjes zijn dus opgegeten door andere vissen.
Nu heb ik zo'n bakje, en wil het graag nog eens proberen.
 
Hoe krijgen jullie die Cory's in the mood om eitjes te leggen?
Bij mij is het een paar keer gebeurd, en toen vond ik eitjes tegen de ruit in de bak op verschillende plaatsen.

Maar toen had ik nog geen kweekbakje, en die eitjes zijn dus opgegeten door andere vissen.
Nu heb ik zo'n bakje, en wil het graag nog eens proberen.
Ik kijk altijd naar het weer bericht, komt er regen aan (lagedrukgebied) dan wissel ik 30% water met koud leidingwater, dat triggert ze om eitjes af te zetten. Zo'n regengebied is namelijk in hun habitat het startsein van het regenseizoen en het regenseizoen is het startsein dat alles en iedereen zich massaal gaat voortplanten. Vissen in een aquarium voelen die luchtdrukverschillen ook, vandaar de combinatie om juist dan met koud water te verversen
 
Ik kijk altijd naar het weer bericht, komt er regen aan (lagedrukgebied) dan wissel ik 30% water met koud leidingwater, dat triggert ze om eitjes af te zetten. Zo'n regengebied is namelijk in hun habitat het startsein van het regenseizoen en het regenseizoen is het startsein dat alles en iedereen zich massaal gaat voortplanten. Vissen in een aquarium voelen die luchtdrukverschillen ook, vandaar de combinatie om juist dan met koud water te verversen
En welke voeding geef jij?

De kweker waar ik ze vandaan heb (hobbykweker met 15 jaar ervaring) gaf ze meestal Tabimin.
 
Ik kijk altijd naar het weer bericht, komt er regen aan (lagedrukgebied) dan wissel ik 30% water met koud leidingwater, dat triggert ze om eitjes af te zetten. Zo'n regengebied is namelijk in hun habitat het startsein van het regenseizoen en het regenseizoen is het startsein dat alles en iedereen zich massaal gaat voortplanten. Vissen in een aquarium voelen die luchtdrukverschillen ook, vandaar de combinatie om juist dan met koud water te verversen
Dit inderdaad. Wat ook schijnt te helpen is een dag voor die verversing zwarte muggenlarven te voeren, dat schijnt iets van een hormonen boost te geven. heb t zelf nog niet geprobeerd, maar de LFS gaf het als tip en ook online is daar wel het nodige over te lezen.

vwb voer geef ik de jonkies gemalen artemiapellets, dr bassleer baby/nano voer en diepvries cyclops.

De volwassenen krijgen vlokvoer, artemiapellets en ze eten ook van de algtabletten voor de garnalen
 
Ik lees dit onderwerp graag mee: hoewel ik niets aan bijzondere kweek-dingen doen en ik niet eens wist of ik vrouwtjes én mannetjes had, blijk ik in ieder geval één jonkie van mijn C. paleatus te hebben. Trof hem eergisteren ineens in de bak aan. Heb toch gelijk maar snel een artemia kweekschaal gekocht :)
 
Even een wat minder leuke update: Vandaag dag 7 van de 3e lichting eitjes, en helaas is helemaal niets uitgekomen. gedurende deze periode een aantal beschimmelde eitjes verwijderd, een aantal andere zijn spontaan uit elkaar gevallen, maar de overgebleven (10 stuks) zijn ook allemaal niet uitgekomen.

Ik weet niet of ik iets verkeerd toe of dat het gewoon pech is. Ik vermoed dat ze toch gewoon niet bevrucht waren, al had ik wel het idee dat een aantal beige van kleur waren.
Vindt het alleen wel vreemd, batch 1 had ik slecchts 3 eitjes kunnen veiligstellen, daarvan zijn er 2 uitgekomen en die doen het nog steeds uitstekend. Batch 2 slechts 6 eitjes, niets uitgekomen en nu 24 waarvan niets uitkomt.

Ook de 4 eitjes die ik vanaf het begin in de in-tank breeder box heb gedaan zijn dus niet uitgekomen. 1 was overduidelijk wit en heb ik na 3 dagen verwijderd, de rest is niet beschimmeld maar dus ook niet uitgekomen.

Wellicht de volgende keer zon elzenprop proberen om daarmee iig wat minder schimmel te krijgen (althans dat is de theorie), maar als ze niet bevrucht zijn maakt dat natuurlijk ook niets uit.

Kan het wellicht ook zijn dat ik maar 2 mannetjes en 1 vrouwtje heb en de kans op goede bevrucchting daardoor ook kleiner is? Qua verhouding is het volgens mij gewoon goed, maar mogelijk puur een kwestie van kwantiteit?
 
Bij mij is het het recht van de sterkste. Heb er voor gezorgd dat de bak corydoras-vriendelijk is ingericht. Ze leven niet op zand maar op soil, vinden ze ook heerlijk om te grondelen. Verder heb ik veel planten en schuilplaatsen. De cory's krijgen afwisselend te eten, ook veel diepvries. Het water is 23/24⁰C en als er eitjes zijn 25⁰C. Ook gaat het licht op 50% als er eitjes zijn. De neons, cory's en slakken laten gezonde eitjes met rust, de witte worden opgegeten.
Het water wordt elke week 50% gewisseld behalve met eitjes, dan wacht ik tot die weg zijn.
Eitjes worden onder grote bladeren afgezet, liefst in de stroming.
De bak heeft flink wat CO² maar dat lijkt ze niet te deren.
Op de bodem ligt naast de soil vergaande bladeren, pukjes microgras en monte carlo.
Dit ecosysteem levert sinds kort jonkies op. Vanwege de schuilplekken zijn ze vrijwel niet te volgen totdat ze ineens oppoppen. Heb er nu drie van een zekere grootte. Ik denk uit 2 of 3 nestjes want ze verschillen best veel van formaat.

20201120_180644.jpg
 
Even een wat minder leuke update: Vandaag dag 7 van de 3e lichting eitjes, en helaas is helemaal niets uitgekomen. gedurende deze periode een aantal beschimmelde eitjes verwijderd, een aantal andere zijn spontaan uit elkaar gevallen, maar de overgebleven (10 stuks) zijn ook allemaal niet uitgekomen.
Blijkbaar iets te vroeg getreurd. Bij het afhevelen van de voer resten uit de intank breeder box, zwommen er 2 eitjes weg :) dus 2 vd 3 eitjes uit deze box zijn uitgekomen, ik heb de 3e dus nog maar even laten zitten ook al is het dag 7.

Wie weet komt de laatste ook nog uit.
Eitjes in het losse bakje heb ik een hard hoofd in, die zien er allemaal niet heel goed uit, maar ook die geef ik nog maar even 24 uur de tijd.
 
Blijkbaar iets te vroeg getreurd. Bij het afhevelen van de voer resten uit de intank breeder box, zwommen er 2 eitjes weg :) dus 2 vd 3 eitjes uit deze box zijn uitgekomen, ik heb de 3e dus nog maar even laten zitten ook al is het dag 7.
Zoiets heb ik een ooit gehad met een buitenbak met notropis chrosomus, de eerste lichting zwom na 10 dagen rond en bij de tweede lichting zag ik na een dag of 20 nog geen beweging dus ik dacht dat de eitjes niet uitgekomen waren. Toen ik het schaaltje steentjes met eieren uit de kweekbak wilde halen kwamen er ineens een hele zwerm jonkies tevoorschijn. 😄
 
Onze 'Nemo' ziet er zo uit, dus ik denk dat die ook een week of 3 is. Ik gooi nu levende artemia in de bak, waarvan de groene neons helemaal wild worden en ik hoop dat de baby-cory er ook nog wat aan heeft.
 
kleine update, 1 van de 2 jonkies lijkt een probleem te hebben met zn eierzak, die lijkt niet kleiner te worden en soort van op zn buik te hangen als een soort ballon. Als ik een beetje waterbeweging creeer zie je em ook een beetje gek dwarrelen. daarna begint ie wel weer te zwemmen enzo, maar het ziet er vreemd uit. zn broer/zus heeft al geen eierzak meer. Vraag me af wat het is en of ie t overleeft en de zak er op een gegeven moment misschien gewoon af valt ofzo.
 
kleine update, 1 van de 2 jonkies lijkt een probleem te hebben met zn eierzak, die lijkt niet kleiner te worden en soort van op zn buik te hangen als een soort ballon. Als ik een beetje waterbeweging creeer zie je em ook een beetje gek dwarrelen. daarna begint ie wel weer te zwemmen enzo, maar het ziet er vreemd uit. zn broer/zus heeft al geen eierzak meer. Vraag me af wat het is en of ie t overleeft en de zak er op een gegeven moment misschien gewoon af valt ofzo.
Deze heeft het helaas niet gered
 
Ah, zonde!

Mijn Nemo heb ik eindelijk vandaag weer eens gespot. Het is echt een 'af' visje, al is ie erg klein nog. Ik spot hem zelden omdat hij zich graag ophoudt in en om de drakensteen. Die biedt heel veel schuilplekken waar hij nog makkelijk in schiet. Hopelijk verkijkt hij zich daar niet al groeiende op.
 
Wat voeren jullie de Sterbai jonkies?
krijg je die groot zonder microwormpjes of artemia?
 
Hier eten ze met de pot mee (droogvoer in tabletvorm en groenvoer van de algeneters)en voer niks specifieks van hierboven genoemde soorten
 
Tijd voor een update met foto.

Het gaat best aardig. Het direct overbrengen van de eitjes naar de in-tank breeder box zorgt voor een hoge succes-rate qua uitkomen. Het is me nog niet echt gelukt om (op tijd) veel eitjes veilig te stellen, van de paar die ik heb gezien/gevonden zijn er slechts 2 niet uitgekomen.
Ik heb met deze methode ook geen beschimmelde eitjes kunnen waarnemen, alleen een enkele onbevruchte.

Mijn cory zet nog steeds niet heel veel eitjes af (of ik zie ze gewoon niet), ik schat in dat dit nog steeds tussen de 1o en 20 ligt.

Bijzonderheidje, op een klein blad waren wat eitjes afgezet. toen ze allemaal op 1 na waren uitkomen checkte ik t blad om t weg te gooien. Wat bleek, er was wel een eitje uitgekomen, maar het eitje zat toch nog vastgeplakt aan het blad.
Mogelijk was dit vanzelf goedgekomen naarmate de eizak verteert zou worden, echter heb ik voorzichtig met een klein penseeltje, em los weten te krijgen, dus de uk zwemt nu blij rond.

De oudste doet het ook lekker, en begin me voorzichtig af te vragen wanneer die los in de main tank kan, ook omdat ik niet echt rovers heb (kardinalen, platies en cory's). Hij/zij is nu 6 weken oud, zie pic (die helaas niet helemaal scherp is)
 

Bijlagen

  • oudste-6wkn.jpg
    oudste-6wkn.jpg
    215.5 KB · Weergaven: 144
Tijd voor een update met foto.

Het gaat best aardig. Het direct overbrengen van de eitjes naar de in-tank breeder box zorgt voor een hoge succes-rate qua uitkomen. Het is me nog niet echt gelukt om (op tijd) veel eitjes veilig te stellen, van de paar die ik heb gezien/gevonden zijn er slechts 2 niet uitgekomen.
Ik heb met deze methode ook geen beschimmelde eitjes kunnen waarnemen, alleen een enkele onbevruchte.

Mijn cory zet nog steeds niet heel veel eitjes af (of ik zie ze gewoon niet), ik schat in dat dit nog steeds tussen de 1o en 20 ligt.

Bijzonderheidje, op een klein blad waren wat eitjes afgezet. toen ze allemaal op 1 na waren uitkomen checkte ik t blad om t weg te gooien. Wat bleek, er was wel een eitje uitgekomen, maar het eitje zat toch nog vastgeplakt aan het blad.
Mogelijk was dit vanzelf goedgekomen naarmate de eizak verteert zou worden, echter heb ik voorzichtig met een klein penseeltje, em los weten te krijgen, dus de uk zwemt nu blij rond.

De oudste doet het ook lekker, en begin me voorzichtig af te vragen wanneer die los in de main tank kan, ook omdat ik niet echt rovers heb (kardinalen, platies en cory's). Hij/zij is nu 6 weken oud, zie pic (die helaas niet helemaal scherp is)

Hoe groot schat je deze?

Ik heb nu ook één jonkie, en een oogst aan eitjes van gisteren. Ik hoop er nog wat over te houden.
 
Hoe groot schat je deze?
Sorry, beetje late reactie, deze cory is ong 2 cm. Ik verwacht dat het een vrouwtje is, de andere uit dezelfde legging doet het ook goed, maar is toch wel een slagje kleiner. Kan natuurlijk ook toeval zijn.

Al met al 7 jongen, 2 uit de eersrte legging, 2 uit de derde en nog 3 uit de 4e legging.

Bij het afhevelen van voerresten uit het kweekbakje gisteren per ongeluk 1 van de jongste meegeheveld (hevel af naar een plastic maatbeker) Niks aan t handje en weer teruggeheveld, volgens mij vond ie t zelfs leuk ;)
 
Sorry, beetje late reactie, deze cory is ong 2 cm. Ik verwacht dat het een vrouwtje is, de andere uit dezelfde legging doet het ook goed, maar is toch wel een slagje kleiner. Kan natuurlijk ook toeval zijn.

Al met al 7 jongen, 2 uit de eersrte legging, 2 uit de derde en nog 3 uit de 4e legging.

Bij het afhevelen van voerresten uit het kweekbakje gisteren per ongeluk 1 van de jongste meegeheveld (hevel af naar een plastic maatbeker) Niks aan t handje en weer teruggeheveld, volgens mij vond ie t zelfs leuk ;)
Ik had uit een paar eitjes eerst 1 jonkie, maar die is met het overzetten van Ancistrusjes mee de bak in gegaan. Natuurlijk vind ik die niet terug.

Het tweede (en veel grotere legsel) heeft voorlopig maar 2 jonkies opgeleverd. Ik denk dat die jonge ancistrusjes (zitten nog in de breeder bak) net te actief zijn om ze rustig te laten opgroeien.

Gisteren nog 1 eitje over kunnen zetten, we zien wel of dat uit komt.
Ik had het tegen de zijwand gekleefd, maar het is blijkbaar naar onder gevallen.
 
Sorry, beetje late reactie, deze cory is ong 2 cm. Ik verwacht dat het een vrouwtje is, de andere uit dezelfde legging doet het ook goed, maar is toch wel een slagje kleiner. Kan natuurlijk ook toeval zijn.
Grappig! Die van mij zijn nu ook zo groot, en 1 is kleiner dan de andere. Wij denken ook mannetje en vrouwtje.
Ze zijn al helemaal gewend, komen inmiddels ook bovenaan lucht happen, en eten gewoon mee met de groten van de tabimin. Laten zich ook niet aan de kant zetten. Ik voer er dagelijks nu drie in plaats van twee vanwege de groepsuitbreiding :)
 
Gister het eerste en grootste jonkie overgezet naar de main tank.
Deze is 8 weken oud en ong 2,5 cm.

Het begon me op te vallen dat deze af en toe snel heen en weer schoot in de kweekbak en het leek me beter om em meer ruimte te geven.
bij het vrijlaten kwam de grootste platy even snuffelen maar liet em verder met rust.

Heb em sindsdien een paar keer gespot, maar hij/zij lijkt zich nog veel te verstoppen (begrijpelijk in een grote enge nieuwe omgeving).

van de 7 jongen is er onlangs 1 van de laatste lichting dood gegaan, die zweefde ineens door t kweekbakje, denk dat die een week of 2 oud was? Geen idee waarom, mogelijk gewoon een zwak exemplaar, de rest doet het nog steeds prima.
De andere uit de eerste legging is nog iets kleiner, ong 2 cm. Deze laat ik nog even in het kweekbakje om te kijken of zn broer/zus goed gedijt in de main tank.
 

Terug
Bovenaan