B
Bartvl
Guest
Ik heb een probleem met mijn cryptocoryne planten. Deze zijn allemaal aan het afsterven. Zelfs de bladeren van de jonge wortelscheuten sterven af (verslijmen). Ook zie ik witte plekken op de bladeren.
De andere planten, Echinodorus en Ludwigia Repens staan er nog goed bij.
Mijn aquarium is een Juwel 240l, nog in opstart. Wijzigingen die gebeurden de laatste week:
Zou de GH schok van het warme water de oorzaak kunnen geweest zijn? De witte plekken die sinds vandaag op de uiteinden van de bladeren komen vind ik wel bizar.
Wat doe ik het beste nu? Ik dacht om alle dode bladeren al te verwijderen en hopelijk schieten ze terug door....
Groeten,
Bart
De andere planten, Echinodorus en Ludwigia Repens staan er nog goed bij.
Mijn aquarium is een Juwel 240l, nog in opstart. Wijzigingen die gebeurden de laatste week:
- Opstart bio CO2, 2 weken geleden eerste fles, 1 week geleden 2de fles
- Dit weekend stopte de afbraak van NH4 plots (ik voegde ammoniak toe om de bacteriën te kweken), alsof mijn bacteriën plots weg waren. Van de ene dag op de andere zonder enige wijzigingen/ingrepen. Metingen toonden toen NH4 = 1.5, NO2 = 0 (viel terug van 0.1), NO3 = 30-60, KH = 2, GH = 6, PH = 6.8-7.
- Ik heb dan afgelopen zondag 100l water ververst (is iets meer dan 50% netto inhoud) met een verhouding 70/30 osmose/stadswater. De NO3 lag redelijk hoog en ik dacht dat dit er misschien iets mee te maken kon hebben.
- Ik startte ook met het toevoegen van macro voeding volgens de recepten van aquariumbemesting.nl. Wel voeg ik maar 1/4de toe omdat de CO2 nog niet op punt staat en ik een te plotse overdosis wou vermijden. Micro voeding (profito voegde ik van ervoor al toe)
- Belangrijk om vermelden is dat ik bij deze waterverversing een fout maakte - besef ik nu - door warm kraanwater toe te voegen (Dus 30l van de 100l). Ik wou de temperatuurschok vermijden. Wel voegde ik de 'aquamaker' toe hiervoor om chloor te binden - welke dus ook de zware metalen zou moeten gebonden hebben moesten deze erin zitten.
Het besef van deze fout kwam er omdat ik enkele uren na verversen een GH had van 9. Normaal geeft de 70/30 verhouding die ik gebruik een GH van 5. In het begin dacht ik een meetfout of dat het water nog niet helemaal vermengd was. Maar de dag erna, maandag, was deze nog steeds 9 en zag ik een geleidbaarheid van 260uS. Ik vermoed dus dat het warme water uit de boiler een enorme hoeveelheid Ca zal bevatten die dit veroorzaakte (het koude stadswater heeft hier al een GH van 14). Beginnersfout... - Ik heb dus vervolgens op maandag een 2de verversing gedaan om de GH waarde terug omlaag te brengen. Ik heb toen 90l (+/-50%) ververst door zuiver osmosewater. Nu heb ik GH = 4, KH = 2, PH = 6.8, NH4 = 0.3 (voegde intussen ook terug ammoniak toe), NO3 = +/-15, ik meet ook een geleidbaarheid van 170uS.
Zou de GH schok van het warme water de oorzaak kunnen geweest zijn? De witte plekken die sinds vandaag op de uiteinden van de bladeren komen vind ik wel bizar.
Wat doe ik het beste nu? Ik dacht om alle dode bladeren al te verwijderen en hopelijk schieten ze terug door....
Groeten,
Bart