Wat is er nieuw

cryptocoryne sterft volledig af

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bartvl
  • Startdatum Startdatum
B

Bartvl

Guest
Ik heb een probleem met mijn cryptocoryne planten. Deze zijn allemaal aan het afsterven. Zelfs de bladeren van de jonge wortelscheuten sterven af (verslijmen). Ook zie ik witte plekken op de bladeren.
De andere planten, Echinodorus en Ludwigia Repens staan er nog goed bij.

Mijn aquarium is een Juwel 240l, nog in opstart. Wijzigingen die gebeurden de laatste week:
  1. Opstart bio CO2, 2 weken geleden eerste fles, 1 week geleden 2de fles
  2. Dit weekend stopte de afbraak van NH4 plots (ik voegde ammoniak toe om de bacteriën te kweken), alsof mijn bacteriën plots weg waren. Van de ene dag op de andere zonder enige wijzigingen/ingrepen. Metingen toonden toen NH4 = 1.5, NO2 = 0 (viel terug van 0.1), NO3 = 30-60, KH = 2, GH = 6, PH = 6.8-7.
    1. Ik heb dan afgelopen zondag 100l water ververst (is iets meer dan 50% netto inhoud) met een verhouding 70/30 osmose/stadswater. De NO3 lag redelijk hoog en ik dacht dat dit er misschien iets mee te maken kon hebben.
    2. Ik startte ook met het toevoegen van macro voeding volgens de recepten van aquariumbemesting.nl. Wel voeg ik maar 1/4de toe omdat de CO2 nog niet op punt staat en ik een te plotse overdosis wou vermijden. Micro voeding (profito voegde ik van ervoor al toe)
    3. Belangrijk om vermelden is dat ik bij deze waterverversing een fout maakte - besef ik nu - door warm kraanwater toe te voegen (Dus 30l van de 100l). Ik wou de temperatuurschok vermijden. Wel voegde ik de 'aquamaker' toe hiervoor om chloor te binden - welke dus ook de zware metalen zou moeten gebonden hebben moesten deze erin zitten.
      Het besef van deze fout kwam er omdat ik enkele uren na verversen een GH had van 9. Normaal geeft de 70/30 verhouding die ik gebruik een GH van 5. In het begin dacht ik een meetfout of dat het water nog niet helemaal vermengd was. Maar de dag erna, maandag, was deze nog steeds 9 en zag ik een geleidbaarheid van 260uS. Ik vermoed dus dat het warme water uit de boiler een enorme hoeveelheid Ca zal bevatten die dit veroorzaakte (het koude stadswater heeft hier al een GH van 14). Beginnersfout...
    4. Ik heb dus vervolgens op maandag een 2de verversing gedaan om de GH waarde terug omlaag te brengen. Ik heb toen 90l (+/-50%) ververst door zuiver osmosewater. Nu heb ik GH = 4, KH = 2, PH = 6.8, NH4 = 0.3 (voegde intussen ook terug ammoniak toe), NO3 = +/-15, ik meet ook een geleidbaarheid van 170uS.
De cryptocoryne hadden ervoor al wat gaatjes wat ik vermoed door een te kort van macro elementen. Sinds maandag (zou vroeger kunnen begonnen zijn maar toen viel het me sterk op) sterven ze volledig af. Alle bladeren gaan stuk van alle soorten.

Zou de GH schok van het warme water de oorzaak kunnen geweest zijn? De witte plekken die sinds vandaag op de uiteinden van de bladeren komen vind ik wel bizar.
Wat doe ik het beste nu? Ik dacht om alle dode bladeren al te verwijderen en hopelijk schieten ze terug door....
IMG_20201209_124415.jpg
IMG_20201209_124422.jpg

Groeten,

Bart

Je bak is nog in de opstart lees ik en dan zie je vaak dat Crypto s dit doen en die komen later weer terug. Soms kunnen deze slecht tegen veranderingen.

Ja maar dat hebben ze al gedaan. Mijn bak is in opstart sinds augustus - heb wat problemen om mijn bacteriën in orde te krijgen. Dit afsterven deden ze inderdaad de eerste weken maar veel beperkter. Maar nu stonden ze al meer dan 2 maanden stabiel om plots volledig af te sterven.... elk blad gaat eraan nu, zelfs jonge wortelscheuten die vorige week nog vrolijk boven kwamen.

Ik weet niet zeker of ze fijn wortelen in dat grove grind, maar los daarvan kun je ze bij een nieuwe bak vaak het beste gewoon helemaal kortwieken zodat de oude bladeren niet eerst verslijmen en bioload veroorzaken, maar ie gelijk nieuw blad kan aanmaken. De wisselende omstandigheden zoals John ook al aangaf, zorgen daar soms voor. Ze lusten ook graag bodemvoeding.

Waarom voeg je in een ingedraaide bak met planten ammoniak toe?

Waarom voeg je in een ingedraaide bak met planten ammoniak toe?
TS heeft volgens zijn zeggen problemen met de bacterien en wellicht voegt ie daarom ammonium toe wat weer dient als eten voor de bacterien.

De planten staan in een voedingsbodem dus niet enkel in grind.

Ammoniak voeg ik inderdaad door om de bacteriën te krijgen. Na meer dan 2 maand had ik nog steeds geen bacteriën en begon daarom met ammoniak toe te voegen.

Maar als ik het goed begrijp is de plotse wijziging van een GH van 5 naar 9 en terug naar 4 waarschijnlijk de oorzaak... Ben nu alles aan het opkuisen, zal zien of het zich herstelt dan.

Nou ik denk dat je ammoniak de boel heeft versmelt.
Maar ik begrijp het hele plaatje niet met niet bestaande bacteriën als een bak al vanaf augustus draait. Als je nitraat meet is het goed toch?
Wat bedoel je precies met niet meetbare bacteriën?

Na anderhalve maand mat ik nog steeds geen NH4, NO2 of NO3. Toen begon ik bacteriën en ammoniak toe te voegen, ammoniak om de bacteriën te eten te geven. Zie ook mijn andere topic: https://aquaforum.nl/threads/aquarium-raakt-niet-ingedraaid.171045/

Sinds 24/10 begon ik dan (eindelijk) NO2 te meten en had ik dus werkende bacteriën maar tot vorige vrijdag daalde de nitriet nog steeds niet tot 0, 24 uur na het toevoegen van ammoniak en dit weekend stopte zelfs plots de afbraak van ammoniak. Dus hier zit ook iets fout.... Ik vermeldde het voor de volledigheid omdat ik dacht dat het een misschien met het ander kon gerelateerd zijn.

Kort gezegd: Ik ben aan het sukkelen 😔

Voeg je middelen toe om chloor uit het water te halen?

Ja, aan het deel stadswater dat erin gaat voeg ik eerst aquamaker toe die de chloor eruit haalt. Dat was indertijd mijn eerste fout.

"AquaMaker werkt zeer veelzijdig:

• Verwijdert chloor
  • Verwijdert chlooramine
  • Verwijdert zware metalen zoals koper, zink en lood
  • Bindt en ontgift toxisch ammoniak
  • Bindt en neutraliseert nitriet
  • Bindt en neutraliseert nitraat
  • Ontstresst vissen
  • Beschermt de slijmhuid en kieuwen van vissen"

Ik denk dat we de oorzaak gevonden hebben.

Ik heb zo het idee dat je waterwaarden meet met strips? Er zitten zulke grote waardeverschillen in. Zulke waterwaarden zijn niet te vertrouwen. Maar meten in een bak die zich nog moet vormen heeft ook niet veel zin. Daarnaast heb je veranderingen doorgevoerd. Warm water toevoegen en daarna een groter temperatuur verschil creëren is voor bepaalde planten grond om af te takelen. Cryptocorynes zeker. Veranderingen in welke vorm ook, daar houden Cryptocorynes beslist niet van. Zij willen stabiliteit en die heb je niet. Dan, middeltjes, ik ben er geen voorstander van. Als het mogelijk is moet je een bak met veel geduld zonder middeltjes zelf een stabiel punt laten bereiken.

"AquaMaker werkt zeer veelzijdig:

• Verwijdert chloor
  • Verwijdert chlooramine
  • Verwijdert zware metalen zoals koper, zink en lood
  • Bindt en ontgift toxisch ammoniak
  • Bindt en neutraliseert nitriet
  • Bindt en neutraliseert nitraat
  • Ontstresst vissen
  • Beschermt de slijmhuid en kieuwen van vissen"

Ik denk dat we de oorzaak gevonden hebben.
Op 90l gaat er 3,6ml aan aquamaker in omdat ik met 70% osmosewater werk. Doet dit afbreuk aan de bacteriën dan? NH4, NO2 en NO3 brak deze 4ml niet af, anders zou ik geen meten.

Ik heb zo het idee dat je waterwaarden meet met strips? Er zitten zulke grote waardeverschillen in. Zulke waterwaarden zijn niet te vertrouwen. Maar meten in een bak die zich nog moet vormen heeft ook niet veel zin. Daarnaast heb je veranderingen doorgevoerd. Warm water toevoegen en daarna een groter temperatuur verschil creëren is voor bepaalde planten grond om af te takelen. Cryptocorynes zeker. Veranderingen in welke vorm ook, daar houden Cryptocorynes beslist niet van. Zij willen stabiliteit en die heb je niet. Dan, middeltjes, ik ben er geen voorstander van. Als het mogelijk is moet je een bak met veel geduld zonder middeltjes zelf een stabiel punt laten bereiken.
Alles is gemeten met druppels van JBL.

Dan dus even wachten met metingen op een gestabiliseerde bak. Pas dan kan je ze enigermate vertrouwen.

Geen malle middeltjes meer toevoegen, nieuwe crypto’s planten, wachten tot je geen ammoniak en nitriet meer meet en dan gaan toevoegen want je moet die bacteriën wel weer voeden. That’s what I would do🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan