Crystal reds of Taiwan bees


Ik heb shrimp soil van Aquatic nature die de ph verlaagt.
De winkel zei ook al dat het met vloeistof of tabletjes zou lukken, maar je bedenkt dan “verkooppraatjes”. :D
Ik zal dan eens eerst scapen en zien hoe het afloopt zonder co2 toevoeging.

Je zou toch eigenlijk net bedenken dat het beter zou gaan met extra veel licht he, maaja ik volg het advies hier :)
 
Je klaagt dat je nauwelijks geld hebt, maar gaat wel een co2-set kopen van tientallen euro's? en die stop je dan na verloop van tijd en staat dan te verstoffen tot in de eeuwigheid? dat noem ik nou geldverspilling en onverstandig met geld omgaan.
Je kan dan beter inderdaad het advies van TomG hierboven, opvolgen

@edit, ik zie nu pas je reactie, hele verstandige keuze
 
Kerstkadotjes ook nog he Nicolientje, en verstoffen doet niets want komen nog bakjes bij he. ;)
 
Als je nou toch op gewone plantenvoeding overschakeld, kun je @tuinkabouter van het forum eens benaderen, die verkoopt (als ik me goed herriner) tabletjes plantenvoeding, veel forumgebruikers zijn daar groot fan van en gebruiken dat.
 
Tja meer advies dan dit kan ik denk ik ook niet geven, heb niet echt het idee dat je er wat mee doet, mocht het fout gaan dan zal ik maar eens eens flink achter de oren krabben als ik jou was.
 
sorry sorry, maar wel bedankt voor het geduld, tis nog maar mijn 2e bakje he.
Ik ga nu gewoon eerst zien hoe dat verloopt via die tabletjes, maar het is voor mos he. Heel veel plantjes komen daar niet in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik ben al weer veranderd na wat rond te lezen op 't internet. :D

Het wordt dwergnaaldgras, geen co2 nodig.
Maar dat hecht zich wellicht niet op lavastenen en dan heb ik die voor niets gekocht... Maar kan daar wel meer door verhogen door lavastenen onder de grond te leggen.

Dwergnaaldgras spreidt zich niet uit? En moet dan in grote aantallen aangekocht worden zeker?
 
Dit wordt em, maar dan in het aquarium he :D

DSC_0195.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik krijg de indruk dat mijn sponsfilter enkel lucht afgeeft maar geen water stroming?

Het is geregeld, hij mag ni horizontaal hangen. Daar was de scape niet op berekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja nu bubbels en waterstromig, daarnet niet omdat ie horizontaal hing. Vreemd en enorm plaaltsverliezend nu. Maarja we draaien in en bacteriën zijn geënt Vanuit ander bakje :)
 
Hoe staat het ervoor met dit bakje? Ben wel erg benieuwd of er nu crystal reds of taiwan bees inzitten. Fotootje?
 
Hoe staat het ervoor met dit bakje? Ben wel erg benieuwd of er nu crystal reds of taiwan bees inzitten. Fotootje?

Hey hey Tom, sorry voor mijn late reactie. Ik heb er nog geen dieren in behalve wat slakjes die er automatisch in kwamen. Maar ik ga alles leeghalen, bodem gelijk trekken, achtergrond maken met lavastenen en me beperken tot gras en mos. De dieren zijn nog ver weg. Maar ik wil een minimalistische scape, nu te druk.
Ik ga wel datzelfde water gebruiken en in circulatie houden. Intussen aan een groter project begonnen van 120cm op aanvraag van dochter. Daar is al wel leven, schildpadden. De javaren gaan daar helaas wel dood en ook het javamos doet het niet zo goed. Bij de garnalen (mini japonica) groeit mijn javamos heel goed.
 
Ik ben benieuwd hoe het bakje er nu uit ziet.
 
Het stelt niet zoveel voor en is voor heel veel verbetering vatbaar. Maar al dit gaat er dus uit behalve de bodem. Het rivierzand haal ik er wel uit maar op de ph verlagende bodem komt dan een grastapijt. Achteraan hoge lavastenen en een paar composistisch opstellen in het midden, zeer sober en minimalistisch houden.

De spons is er even af om op de buitenfilter van de schildpadden te plaatsen. Ene had er de standaard afgekregen en was er in vastgezogen, nog gezien en gered gelukkig. Ik ga er een nieuwe opstellen als er ooit garnalen in komen.

84D1FB1A-A941-4E88-9EEE-9BD0A1CE5460.jpeg
 
O ja jij had ook het topic met de vraag over de roosters herinner ik me net;)
 
En dat topic van die mini japonica.

De kogel is door de kerk, het worden crystal reds :)
Ik heb mijn constructie voor de schidpadden af en nog 2 roosters over om deze 15L opnieuw te scapen. Ik ga voor de simpelhed met uitsluitend dwergnaaldgras en javamos gedryscapet op dragonstenen.

Vraag:
Ik wil een bodemfilter ontwerpen. De bodem zal vrij egaal worden wordt verhoogd met een rooster. Daarop een filterdoek en dan ph verlagende bodem met dwergnaaldgras. Een waterpompje zal dan het water onderaan telkens omhoog pompen en aldus zo filteren.
Maar zal dat niet dichtslibben door de beplanting?
 
Mooi dat je er uit bent!
Waar haal je de crystals weg?
Als je nog geen adresje hebt kan ik je zeker shrimpparadise.nl aanbevelen. Heb ik 2x crystals bij besteld en ze zijn erg mooi en gezond, je krijgt zelfs extra en heb nog geen dode meegemaakt na transport.
 
Het zal dichtslibben door dat doek, bodemfilters moet je zonder doek en de bodem er zo opdoen

Thanks dan zal ik het anders moeten oplossen. Ik heb nog restanten van een andere bodemfilter over, maar geen buis. Lukt wel.

Mooi dat je er uit bent!
Waar haal je de crystals weg?
Als je nog geen adresje hebt kan ik je zeker shrimpparadise.nl aanbevelen. Heb ik 2x crystals bij besteld en ze zijn erg mooi en gezond, je krijgt zelfs extra en heb nog geen dode meegemaakt na transport.

Wellicht ga ik die in Nada kopen. Maar ga ze wel meegeven dat ik alleen maar kraanwater ingedraaid heb en een ph verlagende bodem gebruikte. Welke graad raad je dan aan? Want op shrimpparadise zijn er verschillende.
 
Oei nu zie ik dat dit al van10 oktober aan het indraaien is, wat ga ik traag lol

Edit ah nee ik ben lid van 10 oktober :stars:
 
De 'High grade' hebben de mooiste kleurdekkingen.
Dan heb je nog grades betreft patroon /witaandeel. C heeft veel rood en SSS heeft veel wit. Het is net wat je mooi vind. Persoonlijk vind ik crystals met een groot witaandeel mooier, maar zijn ook duurder.

Dan heb je ook nog PRL(pure red line), dit zijn de zuivere crystal reds waar nooit een Taiwan bee mee heeft gekruist of andere caridina. PRL hebben dus 100% prl crystal reds al nakomeling.
Bij goede prl 'lijnen' zoals Vin (deze heb ik, zie fotoalbum) zijn de kleuren vaak ook nog eens sterker en mooier.


Edit: Ik heb zelf trouwens ook op kraanwater met ada amazonia en dat gaat prima. Ph stabiel op 6,2 en kh op 0
 
Laatst bewerkt:
Het zal dichtslibben door dat doek, bodemfilters moet je zonder doek en de bodem er zo opdoen

Dat was mijn gedachte ook maar heb op aanraden van een ervaren iemand toch dat doek gedaan en circuleert nog allemaal prima hier.
 
Zo zal het systeem worden. Wel zal ik het ongeveer 20° schuin omhoog hellen om er een waterpompje onder te plaatsen.
Nu ligt er afgeronde kiezel op om een idee te geven. Wat er echt op komt is ph verlagende bodem. Die kiezel is wel veel kleiner daarom wou ik er een filterdoek tussendoen.

2264E66A-F680-46BC-AAA6-EE10A07392B7.jpeg
 
Circulatiepompje hoort eigenlijk bovenop de buis die in de bodem vastzit maar misschien snap ik je verkeerd.
 
Ik zal mijn systeem uitleggen, misschien zijn er opmerkingen die me kunnen bijsturen.

Die buis waar een luchtpomp in blaast om het water omhoog te pompen is reeds gebruik. Dus ik ga een gat maken voor een 16mm slang en die langs onder naar boven laten blazen. Zo zuigt het water zich door de bodem wat filtratie zou moeten bereiken.
 
Ik zal mijn systeem uitleggen, misschien zijn er opmerkingen die me kunnen bijsturen.

Die buis waar een luchtpomp in blaast om het water omhoog te pompen is reeds gebruik. Dus ik ga een gat maken voor een 16mm slang en die langs onder naar boven laten blazen. Zo zuigt het water zich door de bodem wat filtratie zou moeten bereiken.

Ik snap er echt niks van :sorry:

De buis waar de luchtpomp in blaast is reeds gebruik? wat bedoel je daar precies mee?
 
Haha mijn schuld, die bodemfilter is eigenlijk al in gebruik. Ik ga met overschotten een 2e bodemfilter knutselen door de bodem te verhogen en onderaan een waterpomp water naar boven te laten pompen. Zo zuigt het water zich altijd langs de bodem aan en gaat het terug naar het wateroppervlakte.
 
Waarom is dat niet handig? Het rooster wordt geheld en ondersteund, daaronder de waterpomp die door een slang water naar boven pompt en op het rooster het grind? Misschien wel best een makkelijke toegang tot de pomp voorzien indien die gereinigd moet worden.
 
Dat wordt een bende met garnalen en die soil korrels maar waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan idd! ;)
 
Of je gebruikt een simpele sponsfilter, is ook nog eens een mooie voedingsbron voor de garnalen
 
Dat wordt een bende met garnalen en die soil korrels maar waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan idd! ;)

Ja die bende wou ik voorkomen door er een filterdoek over te leggen. Ik ga de bodem schuin omhoog hellen dus die buis wordt sowieso onmogelijk. Er komt dan bovendien zuurstof in het water en ik zoek een veilige manier van filteren zonder zuurstof toe te voegen. Met een laagje lavasteentjes eerst zou ik wel betere filtratie moeten bereiken en een goede bacto cultuur.

Of je gebruikt een simpele sponsfilter, is ook nog eens een mooie voedingsbron voor de garnalen

Ik ben begonnen met die sponsfilter in mijn 15L, is een goed ding. Maar neemt dan weer plaats in beslag. Ik ben trouwens aan het sparen voor een auto ph correcter. Die moet je instellen op je ventiel en ze past de co2 volledig aan op de ph van je water. Zuurstof is dus uit den bozen, maar wel oxideren met dat vloeistof zo he, die zuurstof zou naar luidt de co2 niet beinvloeden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ja die bende wou ik voorkomen door er een filterdoek over te leggen. Ik ga de bodem schuin omhoog hellen dus die buis wordt sowieso onmogelijk. Er komt dan bovendien zuurstof in het water en ik zoek een veilige manier van filteren zonder zuurstof toe te voegen. Met een laagje lavasteentjes eerst zou ik wel betere filtratie moeten bereiken en een goede bacto cultuur.



Ik ben begonnen met die sponsfilter in mijn 15L, is een goed ding. Maar neemt dan weer plaats in beslag. Ik ben trouwens aan het sparen voor een auto ph correcter. Die moet je instellen op je ventiel en ze past de co2 volledig aan op de ph van je water. Zuurstof is dus uit den bozen, maar wel oxideren met dat vloeistof zo he, die zuurstof zou naar luidt de co2 niet beinvloeden?


Mooi hoor,je stelt vragen hier omdat je zelf totaal geen idee hebt hoe het allemaal zit maar als je dan hulp krijgt kom je met de vreemdste constructies aan die echt nergens op slaan.
 

Terug
Bovenaan