Daytime Matrix, JMB Aqua Light, T5 of toch iets anders?


Zoals jullie inmiddels wel al door zullen hebben ben ik niet zo goed in het maken van beslissingen. Voor mijn gevoel zijn er twee merken waar het tussen gaat (JMB en Daytime) waarbij er nog 6 opties zijn:

JMB 2x 180cm
  • Lumen: 16.000 lumen
  • Kosten: € 532,80

Waarschijnlijk is het slimmer om een adapter te pakken van 200 watt, zodat er altijd de mogelijkheid is om uit te breiden met een extra balk. Met deze opstelling kom ik amper aan de 20 lumen per liter en zal de balk niet over de hele breedte hangen. Vraag is of het echt een groot probleem is dat aan beide kant 25% niet gedekt is, aangezien de meeste verlichtingen niet van begin tot eind lopen.

ProductPrijs
JMB Adapter (150 watt)€ 99,95
1 x 180cm Community Rood€ 199,95
1 x 180cm Community Blauw€ 199,95
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 532,80

JMB 2x 90cm + 120cm
  • Lumen: 18.000
  • Kosten: € 652,70

ProductPrijs
JMB Adapter (200 watt)€ 119,95
2 x 90cm Community€ 219,90
2 x 120cm Community€ 279,90
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 652,70

JMB 3x 90cm + 120cm
  • Lumen: 27.000
  • Kosten: € 902,60

ProductPrijs
JMB Adapter (200 watt)€ 119,95
3 x 90cm Community€ 329,85
3 x 120cm Community€ 419,85
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 902,60

Daytime matrix 1 balk 18.000 lumen
  • Lumen: Lumen: 18.000
  • Kosten: € 926,75

Omdat ik bij JMB de opties heb uitgewerkt voor 16.000 en 18.000 lumen is het wel zo fair om voor Daytime matrix ook een vergelijking te maken met dat aantal lumen, hieronder een vergelijking voor 1 balk met 18.000 lumen.

ProductPrijs
matrix 220.0€ 210,90
DayTime 24V Converter (180 watt)€ 159,90
7 x DayTime Matrix Module Neutral White€ 349,30
3 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White€ 173.70
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 926,75

Daytime matrix 1 balk
  • Lumen: 25.000
  • Kosten: € 1142,35

In dit topic is het er ook al een aantal keer over gegaan om maar 1 balk te doen in plaats van 2. Dit zou echter 'maar' 210,90 euro besparen en het bedrag blijft dan nog steeds behoorlijk aan de prijs.

ProductPrijs
matrix 220.0€ 210,90
DayTime 24V Converter (180 watt)€ 159,90
9 x DayTime Matrix Module Neutral White€ 449,10
5 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White€ 289,50
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 1142,35

Source: https://daytime.de/service/preiskalkulator/

Daytime matrix 2 balken
  • Lumen: Lumen: 25.000
  • Kosten: € 1353,25

ProductPrijs
2 x matrix 220.0€ 421,80
DayTime 24V Converter (180 watt)€ 159,90
9 x DayTime Matrix Module Neutral White€ 449,10
5 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White€ 289,50
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 1353,25

Source: https://daytime.de/service/preiskalkulator/

Zoals je kunt zien in de vergelijkingen is Daytime by far de duurste optie, zelfs wanneer ik voor minder lumen ga bij Daytime blijft deze nog steeds duurder dan de duurdere optie bij JMB.

Ondanks dat Daytime het mooiste product is, vind ik het zonde om zoveel geld erin te investeren aangezien hetzelfde resultaat behaald kan worden met JMB voor minder geld. Het liefst zou ik gaan voor 2x 180cm, welke ik in de toekomst met een 3e 180cm balk uit zou kunnen breiden wanneer blijkt dat het niet voldoende licht afgeeft.

Vraag is alleen is 180cm voldoende voor een bak van 230cm of zou ik daardoor problemen kunnen krijgen in de hoeken van het aquarium?
 
DayTime 24V Converter (180 watt) van 160 euro heb je niet nodig.
Gewoon een mooie voeding kopen zoals bijvoorbeeld:
Scheelt een hoop geld
 
180cm op 230cm kan wel hoor. De hoeken zijn dan iets donkerder maar of dat erg is... Vind ik persoonlijk niet.
Als je 2 balken hebt kun je ze ook laten verspringen zodat je balken over 220cm hebt liggen.
 
Zoals jullie inmiddels wel al door zullen hebben ben ik niet zo goed in het maken van beslissingen. Voor mijn gevoel zijn er twee merken waar het tussen gaat (JMB en Daytime) waarbij er nog 6 opties zijn:

JMB 2x 180cm
  • Lumen: 16.000 lumen
  • Kosten: € 532,80

Waarschijnlijk is het slimmer om een adapter te pakken van 200 watt, zodat er altijd de mogelijkheid is om uit te breiden met een extra balk. Met deze opstelling kom ik amper aan de 20 lumen per liter en zal de balk niet over de hele breedte hangen. Vraag is of het echt een groot probleem is dat aan beide kant 25% niet gedekt is, aangezien de meeste verlichtingen niet van begin tot eind lopen.

ProductPrijs
JMB Adapter (150 watt)€ 99,95
1 x 180cm Community Rood€ 199,95
1 x 180cm Community Blauw€ 199,95
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 532,80

JMB 2x 90cm + 120cm
  • Lumen: 18.000
  • Kosten: € 652,70

ProductPrijs
JMB Adapter (200 watt)€ 119,95
2 x 90cm Community€ 219,90
2 x 120cm Community€ 279,90
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 652,70

JMB 3x 90cm + 120cm
  • Lumen: 27.000
  • Kosten: € 902,60

ProductPrijs
JMB Adapter (200 watt)€ 119,95
3 x 90cm Community€ 329,85
3 x 120cm Community€ 419,85
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 902,60

Daytime matrix 1 balk 18.000 lumen
  • Lumen: Lumen: 18.000
  • Kosten: € 926,75

Omdat ik bij JMB de opties heb uitgewerkt voor 16.000 en 18.000 lumen is het wel zo fair om voor Daytime matrix ook een vergelijking te maken met dat aantal lumen, hieronder een vergelijking voor 1 balk met 18.000 lumen.

ProductPrijs
matrix 220.0€ 210,90
DayTime 24V Converter (180 watt)€ 159,90
7 x DayTime Matrix Module Neutral White€ 349,30
3 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White€ 173.70
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 926,75

Daytime matrix 1 balk
  • Lumen: 25.000
  • Kosten: € 1142,35

In dit topic is het er ook al een aantal keer over gegaan om maar 1 balk te doen in plaats van 2. Dit zou echter 'maar' 210,90 euro besparen en het bedrag blijft dan nog steeds behoorlijk aan de prijs.

ProductPrijs
matrix 220.0€ 210,90
DayTime 24V Converter (180 watt)€ 159,90
9 x DayTime Matrix Module Neutral White€ 449,10
5 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White€ 289,50
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 1142,35

Source: https://daytime.de/service/preiskalkulator/

Daytime matrix 2 balken
  • Lumen: Lumen: 25.000
  • Kosten: € 1353,25

ProductPrijs
2 x matrix 220.0€ 421,80
DayTime 24V Converter (180 watt)€ 159,90
9 x DayTime Matrix Module Neutral White€ 449,10
5 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White€ 289,50
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 1353,25

Source: https://daytime.de/service/preiskalkulator/

Zoals je kunt zien in de vergelijkingen is Daytime by far de duurste optie, zelfs wanneer ik voor minder lumen ga bij Daytime blijft deze nog steeds duurder dan de duurdere optie bij JMB.

Ondanks dat Daytime het mooiste product is, vind ik het zonde om zoveel geld erin te investeren aangezien hetzelfde resultaat behaald kan worden met JMB voor minder geld. Het liefst zou ik gaan voor 2x 180cm, welke ik in de toekomst met een 3e 180cm balk uit zou kunnen breiden wanneer blijkt dat het niet voldoende licht afgeeft.

Vraag is alleen is 180cm voldoende voor een bak van 230cm of zou ik daardoor problemen kunnen krijgen in de hoeken van het aquarium?

Je bent er wel uitgebreid mee bezig zeg :)

Een paar puntjes die mij opvallen.
1. Ik zie dat je bij de lumen-berekening voor daytime matrix 180lumen per watt voor elke module rekent. Dit is alleen waar voor de volledig witte modules. De gekleurde modules hebben uit mijn hoofd slechts 1100 lumen totaal waarvan 900 gewoon wit licht is.
2. Met de TC420 kan je de verschillende kleuren inderdaad regelen. Bedenk wel dat het witte licht allemaal op 1 channel van je tc420 terecht komt. Omdat dit het gros van je vermogen zal zijn zal je al snel over de capaciteit van 4A per channel heen gaan. (4A x 24V = max 96watt) Ik ben geen elektricien maar het kan dus zijn dat je hier omheen moet werken. Deze beperking geld misschien ook voor de JMB balken, weet niet hoe die bedrading zit.

Ik heb vorig jaar ook deze zoektocht gehad en lang getwijfeld tussen beide merken. Uiteindelijk is het voor mij Daytime geworden vanwege de flexibiliteit en omdat er een speciaal inbouwprofiel is voor Juwel bakken. De JMB balken zijn niet fatsoenlijk in een Juwel bak weg te werken zonder zelf frames/montagebeugels te gaan klussen.
 
Als jij niet zo goed kan beslissen, dan zou ik het als volgt doen

2 x Daytmime profiel
1 x Meanwell voeding (zwaar genoeg)
2 x TC-420
x x Modules (tot 18000 lumen)

Of toch 1 profiel en 1 TC-420, kan altijd nog een tweede bij mocht dit nodig blijken
 
Je bent er wel uitgebreid mee bezig zeg :)

Een paar puntjes die mij opvallen.
1. Ik zie dat je bij de lumen-berekening voor daytime matrix 180lumen per watt voor elke module rekent. Dit is alleen waar voor de volledig witte modules. De gekleurde modules hebben uit mijn hoofd slechts 1100 lumen totaal waarvan 900 gewoon wit licht is.
2. Met de TC420 kan je de verschillende kleuren inderdaad regelen. Bedenk wel dat het witte licht allemaal op 1 channel van je tc420 terecht komt. Omdat dit het gros van je vermogen zal zijn zal je al snel over de capaciteit van 4A per channel heen gaan. (4A x 24V = max 96watt) Ik ben geen elektricien maar het kan dus zijn dat je hier omheen moet werken. Deze beperking geld misschien ook voor de JMB balken, weet niet hoe die bedrading zit.

Ik heb vorig jaar ook deze zoektocht gehad en lang getwijfeld tussen beide merken. Uiteindelijk is het voor mij Daytime geworden vanwege de flexibiliteit en omdat er een speciaal inbouwprofiel is voor Juwel bakken. De JMB balken zijn niet fatsoenlijk in een Juwel bak weg te werken zonder zelf frames/montagebeugels te gaan klussen.

Het klopt dat de SunLike 1100 lumen geeft per module.

Over die tc420 is natuurlijk niet helemaal waar.
Ik begrijp werkelijk niet waarom iedereen maar 1 channel gebruikt voor al het wit.
Ja wanneer je 1 balk gebruikt kan je niet anders natuurlijk, maar in het voorbeeld van 2 balken kan je gewoon 2 channels gebruiken.

Ik heb op channel 1 de voorste balk wit en op channel 2 de achterste balk wit gedaan.
Als je dit doet kan je natuurlijk geen gebruik maken van standaard programma's (zoals Amazone) die voor de tc420 worden aangeboden maar moet je zelf even een programma erin zetten waarbij je channel 1 bijvoorbeeld op 60% zet en channel 2 op 80% bijvoorbeeld.

Ik gebruik gewoon de 5 channels, 2 voor wit 2 voor blauw en 1 voor rood.
 
Houd er wel rekening mee dat de vervoers-kosten voor een 220 profiel zon 125 euro zijn
zou het zelf anders doen 2x 110 kosten zij dan wel iets hoger als 1 lengte van 220 zonder verzendkosten
2x 110 = 303.80 zonder verzend kosten
1x 220 1x 210.90+125 euro verzend =335.90
bij 2 x110 heb je het voordeel is dat je de stroom dan over twee voedingen en regelaars kan doen mocht je boven de max stroom uitkomen met het plaatsen van modules.
zou het eerst een met 1 maal profiel lengte proberen dus 2x 110 mocht je het te kort vinden kan je altijd nog een tweede profiel bij plaatsen
Zelf vind ik dat bij de 250 niet nodig kan in totaal al 24 modules kwijt op mijn profiel 1x150 1x 100 cm
 
Heems Heemstede rekende totaal 70 euro pallet kosten voor 2 profielen van 230cm.
 
Heems Heemstede rekende totaal 70 euro pallet kosten voor 2 profielen van 230cm.
heb het er laats nog over gehad met rob de kosten zijn behoorlijk om hoog gegaan nu voor mijn 250 was het 125 euro
Dat deed mij beslissen voor 2 profielen 150 en 100 cm en ik moet zeggen bevalt prima.
 
Toevallig ook naar Fluval Plant 3.0 gekeken?
 
Je kan de kleuren niet instellen.
Alleen de percentage helderheid
 
Dus je kan de rode en/of blauwe leds van de SunLike een bepaalde percentage geven bijvoorbeeld 60% of 80%
Je kan het koelwit/warmwit van de 4000/6000 modulen ook een bepaalde percentage geven net als hierboven.

Maar je kan niet bijvoorbeeld groen/blauw/rood/koelwit/warmwit dusdanig combineren dat je 65k kleuren kan maken zoals bijvoorbeeld een Philips Hue strip dat wel kan.
Dus groen is bijvoorbeeld niet in te stellen.
 
Of heatsinks op de mosfets in de TC420.

Ik vraag mij dan af, hoe?

2020-05-28_21h47_16.jpg
 
Precies, ik woon zelf 'maar' 70km van https://www.aquatom-krefeld.de/ waar ze ook Daytime verkopen, dus dat is het probleem niet zo...
ik weet niet of dat uit maakt het zit hem in de lengte van 220 cm is apart vervoer
Wat je wel zou kunnen doen is voor 210 cm gaan is wel 10 cm korter als je zou willen maar de verzendkosten zijn een stuk minder denk niet dat de 10 cm gemist wordt hoogstens je kap wat aanpassen.
wordt vervoerd door TransMission die gaat tot 210 cm en 50 kg.
zelf net wat aluminium x profiel besteld van uit DE verzend kosten 32 euro kan ik zelf niet voor rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet of dat uit maakt het zit hem in de lengte van 220 cm is apart vervoer
Wat je wel zou kunnen doen is voor 210 cm gaan is wel 10 cm korter als je zou willen maar de verzendkosten zijn een stuk minder denk niet dat de 10 cm gemist wordt hoogstens je kap wat aanpassen.
wordt vervoerd door TransMission die gaat tot 210 cm en 50 kg.
zelf net wat aluminium x profiel besteld van uit DE verzend kosten 32 euro kan ik zelf niet voor rijden ;)
Je vergeet de verpakking bij de 210 op te tellen ben ik bang
 
ik weet niet of dat uit maakt het zit hem in de lengte van 220 cm is apart vervoer
Wat je wel zou kunnen doen is voor 210 cm gaan is wel 10 cm korter als je zou willen maar de verzendkosten zijn een stuk minder denk niet dat de 10 cm gemist wordt hoogstens je kap wat aanpassen.
wordt vervoerd door TransMission die gaat tot 210 cm en 50 kg.
zelf net wat aluminium x profiel besteld van uit DE verzend kosten 32 euro kan ik zelf niet voor rijden ;)

32 euro is inderdaad een ander verhaal dan 150 euro, maar als je het gratis zou kunnen afhalen en de verzendkosten zijn anders rond de 100 euro dan is het zeker wel de moeite om even 140km te rijden.

Maar de algemene mening hier is toch voor de Daytime matrix te gaan dus.
 
Maar de algemene mening hier is toch voor de Daytime matrix te gaan dus.
Neuh
Je zal zelf een verstandige keuze moeten maken tussen prijs en kwaliteit en wat het je waard is.

Kies je JMB dan is het ook prima.
Misschien moet je eerst eens de twee keuzes in het echt bij mensen thuis gaan bekijken.
 
Net een fluval 3.0 en een beamsworks FSPEC op de 160cm gezet.

wat mij betreft zeer goede lampen die volgens de opgave(en metingen op andere Fora) meer dan voldoende PAR leveren!
 
Even niet meer gevolgd en veel gemist blijkbaar...

Je maakt er alvast een echte studie van! Ik heb indertijd ook vrij lang getwijfeld, gewikt en gewogen tot ik moe werd van mezelf en een beslissing heb genomen (tijdens het online bestellen heb ik die beslissing dan toch nog omgegooid op het laatste moment omdat ik de keuze had gemaakt om "verkeerde" redenen, omdat ik plots besefte dat ik tijdens het bestellen al spijt had van mijn compromissen maar dat terzijde).

(Pro-)Daytime
- @flipper34
- @willem666

Pro-daytime klinkt wat dubbel: ik ben (na drie jaar nog steeds) een zeer tevreden gebruiker, dat is zeker een feit. Maar ik zal nooit beweren dat dit dé beste verlichting is of iets dergelijks.
Want:
-Er zijn veel te veel types, merken en opties om zoiets te roepen.
-Er zijn genoeg duurdere/meer geavanceerde/"higher" tech merken op de markt waarvan sommige ongetwijfeld superieur zijn
-Ik heb met heel veel merken/modellen geen enkele ervaring

Je uiteindelijke keuze is dus zeer subjectief en afhankelijk van zaken zoals budget, verwachtingen, open bak of gesloten kap, ....
Laat alles even bezinken en maak dan je keuze op basis van je verwachtingen en je vergelijkingen!
Ongeacht wat iedereen zegt!
Uiteindelijk moet jij ze gebruiken (en betalen) dus volg je instinct. De balken die je nu overweegt zijn stuk voor stuk van bruikbare kwaliteit, elk met hun voor en nadelen. Aan jou om te kiezen welk aspect de doorslag geeft... :thumbs:

ter info:
Ik ging uiteindelijk voor de Matrix omwille van enkele redenen (die voor mij doorslaggevend waren):

- Het ontwerp!
Het feit dat alles steeds aanpasbaar, uitbreidbaar en vervangbaar blijft door het systeem met de rails icm de (super makkelijk verplaatsbare) modules. Je kan alles letterlijk op maat van je bak monteren. Ergens een donkere zone creëren of plaatselijk extra licht? No problem!
Wil je na verloop van tijd eens veranderen van inrichting of beplanting dan kan je je balk gewoon mee aanpassen zonder grote kosten.

- De "looks"!
Voor mijn open, lage bak wou ik een hangende lamp die liefst strak was van design. Essentieel voor mij was dat ze niet in de weg zou hangen bij onderhoud. Dus daardoor vielen al veel keuzes af (ik wou bvb geen drie losse balken ophangen of starten met één balk om dan toch nog extra aparte balken te moeten kopen in geval één niet zou volstaan.)
De matrix was op dat vlak ideaal: strak, stijlvol design en super makkelijk uit te breiden indien nodig. Smalle balk met toch een breed bereik/ brede lichtspreiding.
De aankoopprijs is inderdaad hoog maar de meerprijs is niet enkel voor het design of de naam. Je betaalt wat meer maar naderhand extra lumen bijkopen is relatief goedkoop en super simpel. Ik ken geen andere merken waarbij je zo makkelijk en goedkoop 1.800 lumen aan licht kan bijkopen waarmee je simpelweg je ledbalk kan upgraden!

- De prestaties!
De cijfers spreken voor zich.
Voor mijn lage bak had ik eigenlijk niet per se echt sterke verlichting nodig maar ik koos toch voor overcapaciteit. Na een maandje kocht ik zelfs een extra module, deels voor een betere lichtspreiding maar vooral omdat ik liever 20% extra licht had zodat ik 20% extra kon dimmen. Nooit slecht irt de levensduur en altijd leuk om desgewenst (enkele uurtjes) extra licht te kunnen geven.
Hoe het qua opwarmen zit in een gesloten kap durf ik niet zeggen want dat was niet aan de orde bij mij aangezien hij boven een open bak hangt en ook nooit op 100% brandt. Dus hier warmen de LEDs zelfs amper op...
Je weet natuurlijk nooit maar toch hoop/reken ik op een zeer lange levensduur op deze manier, iets dat ook meespeelde in mij keuze.

- Mijn bak is 50cm breed en ik wou liefst maar één balk hangen.
De verkoper heeft toen bij Daytime geïnformeerd en volgens hen was het in een bak van 50cm breed doenbaar om met 1 balk de ganse breedte te belichten om een tapijtje te kweken en compact te houden. Zeker aangezien ik met de hoogte van de lamp kon spelen.
50cm was volgens hen wel min of meer de maximale breedte voor 1 balk dus dat is voor jou wel belangrijk om weten. Misschien volstaat 1 unit maar zal onder andere wat afhangen van je plantenbestand en de montage van de balk in de kap.

- Het "merk", de "deutsche gründlichkeit".
Het was iets duurder dan andere "kwaliteitsopties" (en veel duurder dan minder bekende merken) maar ik zag na lang twijfelen de bomen door het bos niet meer. Alles had voor en nadelen, bij veel merken had je het raden naar juiste gegevens...
Bij de matrix vond ik uitgebreide info en specs, veel goede reviews en de afwerking zag er super uit!
Dus ja...

Is het daarom de beste keuze?
-Geen idee... Het was wel een goede keuze...
Maakt dit andere merken minderwaardig?
-Totaal niet.
Ben ik nog steeds tevreden van de aankoop?
-100%! (Ik vond de matrix zelfs mijn beste aankoop van dat jaar :DD;)))

Stel: ik koop morgen een nieuwe bak, ga ik dan nog een tweede Matrix kopen?

Hangt wat af van de afmetingen van de bak:
Is het voor een lage (of medium hoge) bak?
Dan waarschjnlijk niet...
Want er zijn nog een paar merken die ik graag eens zou uitproberen.
Bvb Twinstar, kessil
(Of ONF en natuurlijk ADA mocht ik de lotto winnen...) ;))

Mocht de nieuwe bak echter 60cm of meer waterhoogte hebben zou ik sneller opnieuw voor de Matrix kiezen denk ik.

'Vendor-lock'

Mja, ik snap je punt maar ik denk toch dat dit systeem niet zo snel zal verdwijnen.
Althans, dat hoop ik... ;))
(ik geef toe: na het lezen van je bedenking moest ik toch heel even de drang bedwingen om alvast wat vervangmodules te bestellen, for a rainy day :DD)
De komende jaren verwacht ik eerder dat ze nu en dan nieuwe modules zullen uitbrengen (zoals ze ook deden met de sunlike modules) en upgrades zoals de Pendix-rails om nieuwe én bestaande gebruikers te verleiden...
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet de verpakking bij de 210 op te tellen ben ik bang
Nope de 210 is is iets van 205 cm lang gaat dus precies ;) (Hoop ik :juggle:)

Maar de algemene mening hier is toch voor de Daytime matrix te gaan dus
niks hoor je moet je eigen keuze maken we geven alleen aan wat de mogelijkheden zijn
En wat ik zelf gekozen hebben was bij mij ook een behoorlijk proces hoor heeft de nodige hoofdbrekens gekost. (zeker gezien de prijs stelling)
Raakte pas overtuigt welke ik moest hebben voor de 250 toen ik het verschil tussen jbm led en daytime zag bij mijn lfs (nou ja lokale wel 150 km in totaal heen en weer);)
Moraal probeer beide of welke keuze je ook maakt live te gaan kijken voor je de knoop door hakt.(y)
 
@willem666
interessant verhaal! :)
Ik hoor je specifiek zeggen dat je bij een hoge bak juist wel voor Daylight zou gaan. Waarom is dat?
Mijn gedachtegang was namelijk juist dat ik (1 balk) Daylight daar iets minder geschikt voor vind (voor een high light plantenbak!) vanwege de grote stralingshoek.
Vandaar dat ik koos voor 4 balken achter elkaar die een kleinere stralingshoek hebben. Dan krijg je op meerdere plekken een geconcentreerde bundel naar de aquariumbodem toe.
 
DayTime 24V Converter (180 watt) van 160 euro heb je niet nodig.
Gewoon een mooie voeding kopen zoals bijvoorbeeld:
Scheelt een hoop geld

Een meanwell is inderdaad een mooie optie wat redelijk wat geld bespaard (ongeacht of ik voor JMB of Daytime ga). Wat ik mij afvraag, hebben jullie iets van een kap o.i.d. erover hangen, want wanneer je een van de schroeven zou aanraken zou je best wel een flinke opdonder kunnen krijgen en aangezien er over een half jaar een kleine hier gaat kruipen/lopen zou ik niet willen dat ze er per ongeluk aan komt te zitten (ook al zit het in een kast).

Zouden jullie eens een foto kunnen maken van hoe jullie het hebben zitten of hebben jullie evt. een topic hoe jullie dit hebben aangesloten?
 
Klopt ik wil er nog een kapje voor 3d printen.
slot op kastdeurtje kan natuurlijk ook.
 

Terug
Bovenaan