Wat is er nieuw

De 110 liter gezelschapsbak van Eremetaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
Dank voor jullie reacties, ben erg tevreden over de nieuwe verlichting. Het vorige was echt te wit nu is het veel natuurlijker. Als het goed is dit week nieuwe bewoners, het worden vuurgarnalen of crystal red garnalen. Ligt eraan hoe ze er in de winkel uitzien (kleur/grootte) en natuurlijk de prijs.

Gezien het feit dat je er vissen bij houdt zo ik vuurtjes aanraden, Crystals zijn tocg een slag kleiner en daarmee makkelijkere prooitjes en omdat ze minder snel kweken zijn ze eerder uitgeroeid.

Voor vuurtjes kun je trouwens ook op marktplaats kijken: aanbod te over.

~ Ivo

ls je in de buurt woont wil ik wel een stekje van je Hygrophila pinnatifida ruilen tegen 20 vuurgarnalen 🙂

Mascha&Ivo zei:
Gezien het feit dat je er vissen bij houdt zo ik vuurtjes aanraden, Crystals zijn tocg een slag kleiner en daarmee makkelijkere prooitjes en omdat ze minder snel kweken zijn ze eerder uitgeroeid.

Voor vuurtjes kun je trouwens ook op marktplaats kijken: aanbod te over.

~ Ivo

Ok, dan is het dus idd slimmer om voor vuurgarnalen te gaan.Ik heb nog een tegoedbon van de lfs dus die kan ik nu goed gebruiken voor de garnaaltjes.

darter zei:
ls je in de buurt woont wil ik wel een stekje van je Hygrophila pinnatifida ruilen tegen 20 vuurgarnalen 🙂

Van hier naar Lisse is 195km. 😉
Maar als hij zo blijft groeien als nu zal ik over een tijdje best wel wat stekjes over hebben. Dan stuur ik je wel wat. 😉

Net bij de lfs geweest. Absurde prijs voor vuurgarnalen, 2,95 pst. Toch maar eens kijken of er op marktplaats wat te vinden is.

Mooi zo met dat nieuwe licht!

Ja bij een lfs zijn die garnaaltjes erg duur. Vuurtjes gewoon op marktplaats kopen.

Eremetaal zei:
Maar als hij zo blijft groeien als nu ....
Het ziet er ook uit dat hij snel groeit. Het plantje heeft erg lange internodi�n. Ook bij je ambulia die er naast staat zie ik dat. Dat kan betekenen dat je te weinig licht hebt, maar het kan ook betekenen dat je te weinig co2 hebt. Is op zich niet zo'n probleem, maar de meeste planten zijn mooier met korte internodi�n. Misschien ns je co2 waarde controleren.

De co2 waarde was de afgelopen week te hoog. Ik denk dat het door het licht kwam. Maar die is afgelopen donderdag omgewisseld. Was eerst de standaard Juwel verlichting en nu 1x Philips 830 en 1x Philips 865. Zou nu dus beter moeten gaan.

Dit is overigens een verkeerd geleverd plantje. Nu weet ik dus niet welke het is. Iemand een idee ?

5xndZ0LtPkrY3dFbN1M7FYrXUN1yj49j.jpeg

Lastig te zien, maar ik gok hygrophila polysperma (Belgisch groe) in de emerse vorm.

Leuke bak al zo 🙂 De plantjes vooraan hebben wel nog heel erg het "bosjes effect"

Eremetaal zei:
Net bij de lfs geweest. Absurde prijs voor vuurgarnalen, 2,95 pst. Toch maar eens kijken of er op marktplaats wat te vinden is.

het kan nog erger, ik zag ze voor �3,50 zitten hier! Ik zou op marktplaats kijken voor vuurgarnaaltjes 🙂

Siemie zei:
Leuke bak al zo 🙂 De plantjes vooraan hebben wel nog heel erg het "bosjes effect"

Eremetaal zei:

het kan nog erger, ik zag ze voor �3,50 zitten hier! Ik zou op marktplaats kijken voor vuurgarnaaltjes 🙂

Dankje voor het compliment. Op die foto's zijn het idd nog echt los staande bosjes maar wordt nu al veel minder. Post morgen weer een nieuwe overzichtsfoto er is al weer behoorlijk wat verschil te zien.

En die prijs van die garnalen is idd nog erger, toch vreemd aangezien ze vrij makkelijk te kweken zijn. Ik heb inmiddels al een leuke advertentie gezien voor 0,50 pst. Hopelijk begin volgende week ophalen.

Ik heb ze zelf ook voor �0,50 per stuk gehaald, dan is het veel leuker om er met een groep te beginnen 😛

Weer een weekje verder, groeit bijna allemaal goed en snel, cognacplant is ook al mooi aan het kleuren.

0iAa-wr2f4eGeyQm_QWCD16qzu3oxXCo.jpeg

Ik weet niet waar je woont, maar je mag hier zo een groep vuurgarnaaltjes voor niks komen halen hoor! Hele bak vol 😀

SaschaR zei:
Ik weet niet waar je woont, maar je mag hier zo een groep vuurgarnaaltjes voor niks komen halen hoor! Hele bak vol 😀

Op ruim 100 km. van Ede dus dat is vrij ver. 😉

Idd maar bedankt voor het aanbod. 😉
Zoals het er nu naar uitziet komen maandag de vuurgarnaaltjes erbij. Al vrees ik wel een beetje de reactie van de vissen op de nieuwe bewoners.

Ziet er goed uit en ik ga met Arie mee, dat het Belgisch groen in emerse vorm is.

Ronald V zei:
Ziet er goed uit en ik ga met Arie mee, dat het Belgisch groen in emerse vorm is.

OK, vandaar dus dat die ook achterblijft met groeien. Zal wel moeten wennen aan het onder water staan.De Bolbitis heudeloti doet het ook nog niet geweldig maar volgens mij is die ook emers gekweekt.

In mijn beleving is de Bolbitis heudeloti een zeer langzame groeier, dus dat zou de "achterstand" verklaren.
Kan het ook mis hebben natuurlijk...

Langzaam maar zeker lijken bijna alle planten een terugval te krijgen. Sterrekruid verliest veel bladeren, Rode Lotus idem, Cognacplant verliest de mooie rode kleur en bladeren zien wat grauw en wat bruine plekjes. De Micranthemum Micranthemoides lijkt de fris groene kleur ook te verliezen, begint wat geler te worden.

Zijn dit normale start problemen van deze planten of zou de oorzaak ergens anders kunnen liggen ?

Ik voeg bio co2 toe.
PH 6,8
No3 tussen 1 en 5
Po4 0,05
Temp. 24

Wat me opvalt is dat je Hygrophila pinnatifida erg lange internodi�n (de stengelafstanden van blad tot blad) heeft. Sowieso krijgt deze plant bij voldoende (of wat meer dan voldoende) licht rode tinten: http://www.tropica.com/en/plants/plantd ... x?pid=051A. Dat zie ik bij jou niet. Beiden samen doet mij aan weinig licht denken. Dat geldt ook voor een Cognacplant die het rood verliest.

De bruine plekjes op bladeren is eerder voedingsgerelateerd lijkt me.

~ Ivo

Beide planten staan op de achtergrond en daarboven hangt een Philips 865 van 18 watt.

Dat is wat de planten mij zeggen, meer kan ik er niet van maken. Wij hebben ook de Hygrophila pinnatifida gehad en die deed hetzelfde nog onder een sterkere lamp. Als je die link die ik geef opent zie je dat tropica aanraadt 0,5 Watt per liter en dat haal je niet.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Dat is wat de planten mij zeggen, meer kan ik er niet van maken. Wij hebben ook de Hygrophila pinnatifida gehad en die deed hetzelfde nog onder een sterkere lamp. Als je die link die ik geef opent zie je dat tropica aanraadt 0,5 Watt per liter en dat haal je niet.

~ Ivo

OK, die doet het overigens naar mijn idee prima. Zie ook langzaam verkleuring naar donker rood/paars. Alle bladeren zijn gezond. Toen ik hem binnen kreeg was de plant al redelijk groot en zat er al veel ruimte tussen de bladeren.

Ik ga het iig goed in de gaten houden. Bij de no3 en po4 waarde hoef ik het niet te zoeken ?

Ik heb er 20 voor 10 euro. En volgens mij zag ik er een zwangere bij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan