Wat is er nieuw

De 110 liter gezelschapsbak van Eremetaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
Helaas lijkt de combinatie tussen mijn vissen en garnalen geen gelukkige, of ze hebben een wel heel goede verstopplek gevonden.

Gisteren toen ik ze erin liet hadden de vijfstreep barbelen wel erg veel interesse. Een aantal keer gezien dat een garnaal achterna werd gezeten. Maar hopelijk hebben ze idd een mooie verstopplek gevonden. 😉

Helaas moeten constateren dat de garnaaltjes wel degelijk als vissenvoer dienen. 🙁

Vandaag er al 2 zien sneuvelen.

Weer een weekje verder (inmiddels 3 weken bezig), kleine aanpassingen gedaan voor de garnaaltjes. Komend weekend wat snoeien enz.
0xzPhrcnZMwDp_XSHDmLPnVOb6kn1gjF.jpeg

De vissen vinden de garnalen wel heel erg lekker, jagen de hele dag de bak door opzoek naar garnaaltjes. 🙁

Jammer ook dat de plantjes (bijna) allemaal een terugval lijken te hebben. Nog eventjes uitzoeken waardoor het nu precies komt zodat ik eventueel nog kan ingrijpen.

Timmermans80 zei:
Ook je ijzerwaarde al eens gemeten? Onvoldoende groei bij bijvoorbeeld Lotus ligt nogal eens aan tekort aan ijzer.

Lotus gaat eigenlijk prima. Recent gesnoeid en verplaatst maar maakt onderin aklweer nieuwe blaadjes aan.

Heb helaas (nog) geen testset voor ijzer.

Ik denk dat in ieder geval het licht iets te weinig is. Dus eens nadenken over reflectoren aangezien die nogal een verschil maken.

Leuk begin!,
Ik heb zelf v.n.l. langzaam groeiende planten, in mijn bak heb ik boven de rotala en hygrophila pinnatifida een reflector (ingekort) boven die planten hangen zodat alleen die meer licht krijgen.
Bij jou zouden hele reflectoren je een dienst kunnen bewijzen.
Mischien 1 reflector per 2 weken omdat een plotselinge verandering in lichthoeveelheid nogal eens algproblemen kan uitlokken.

asgard zei:
Leuk begin!,
Ik heb zelf v.n.l. langzaam groeiende planten, in mijn bak heb ik boven de rotala en hygrophila pinnatifida een reflector (ingekort) boven die planten hangen zodat alleen die meer licht krijgen.
Bij jou zouden hele reflectoren je een dienst kunnen bewijzen.
Mischien 1 reflector per 2 weken omdat een plotselinge verandering in lichthoeveelheid nogal eens algproblemen kan uitlokken.

Dat is idd wel een goede tip om er niet meteen 2 in te zetten.

Zo zien de toppen van mijn cognacplant er momenteel uit, lijkt dit meer op een voeding of een licht probleem ?
AurMeX4sK6yjPa0kphM6lEr5R_7MF5Rm.jpeg

Eremetaal zei:
Dit is overigens een verkeerd geleverd plantje. Nu weet ik dus niet welke het is. Iemand een idee ?

Jz4RcG-gMhsl--yPPo5OHXyD7uluZx_n.jpeg

Inmiddels achterhaalt welke het is, en het zal vele verbazen maar het is de Pogostemon Helferi. Ziet er nu compleet anders uit maar inmiddels staat er extra uitleg op aquaplantsonline. :

Let op: In de wintertijd zal deze plant door minder zonuren in onze kassen gaan rekken waardoor de plant als hij geleverd wordt er iets anders uit zal zien dan in de zomermaanden. (zie foto 3) Onderwater in uw aquarium zal hij zich volledig gaan aanpassen en worden zoals op foto 1 en 2 te zien is.

Foto 3 :

pogostemon_helferi3-450x600.jpg

bartman zei:
wat is dan precies het probleem bij de toppen van je cognacplant??

Frisse rode kleur is langzaam weg aan het trekken en de bladeren hebben ook wat bruine/groene aanslag. Vanmiddag even uitgedund zat zelfs een stuk stengel bij die zwart aan het worden was.

Zojuist water getest :

Gh 12
Kh 6
PH 7,2
No3 2
Po4 0,05
Fe 0,05

Ik heb inmiddels vloeibare easylife fosfo en Nitro aangeschaft.

Bij dosering van nitro staat: 10ml per 500 verhoogt de no3-concentratie met 2,0 mg/l.

Bij dosering van fosfo staat: 10 ml per 500 liter verhoogt de po4 concentratie met 0,1 ppm.

Wat adviseren jullie als dosering om mee te starten ?

Zou beginnen met je no3 te verhogen naar 10 of 15 en je po4 naar 1
Mocht het je nou bevallen die no3 en po4, dan zou ik je adviseren om het in poedervorm te bestellen en zelf te mengen met water. Scheelt een heleboel centen. Gebruik je ook plantenvoeding?

bartman zei:
Zou beginnen met je no3 te verhogen naar 10 of 15 en je po4 naar 1
Mocht het je nou bevallen die no3 en po4, dan zou ik je adviseren om het in poedervorm te bestellen en zelf te mengen met water. Scheelt een heleboel centen. Gebruik je ook plantenvoeding?

Ik had er al even een aparttopic voor aangemaakt en daar raden ze precies hetzelfde aan. Ik voeg dagelijks 2,5 ml profito toe.

Ik heb mezelf als kerstcadeau een led strip met controller cadeau gedaan voor de nachtverlichting. 🙂

Ziet er mooi natuurlijk uit, helaas is het niet te doen om dat goed op de foto te krijgen. 🙁

Helaas blijf ik problemen hebben met een groot deel van mijn planten. Kans is groot dat ik die begin januari ga vervangen. Misschien ben ik wat te laat geweest met het toevoegen van Nitro en Fosfo.

Kan je nog eens opsommen welke planten problemen hebben?

Hou er rekening mee, dat het herstel proces soms wel een 2 tal weken kan duren voor je de echte effecten kan zien. Bij ons is de cognacplant als een verschrompeld pakketje toe gekomen. 2 maand verder begint die steeds meer zijn ware aard te laten zien. Wat ook kan helpen bij sommige plantjes (moerasplanten) zijn kleibolletjes.

Google maar een keer op 'kleibolletjes zelf maken'.

Kleibolletjes heb ik bij de wortels gestoken. Cognacplant heb ik ook nog wel vertrouwen in, in de top komen weer frisse rode blaadjes. Maar het Sterrekruid en Micranthemum Micranthemoides gaan wel erg ver achteruit. Beiden worden steeds bruiner en verliezen veel bladeren.

Heb ik ook gehad met het sterrekruid. Heb het op een andere positie gezet en toen ging het weer een tijdje goed. Nu staat hij in de kweekbak (minder sterke verlichting) en begint weer als vanouds te worden...ben benieuwd of hij het nu vol houd.
De andere ken ik niet...sorry.

Ik heb het een tijdje terug ook verplaatst zodat hij wat meer licht vangt maar ook dat schijnt niet te helpen. Misschien toch al te ver ziek/kapot om nog te herstellen ?

Ik heb hem juist verplaatst naar minder licht en het waren ook maar 2 zielige stekjes meer..., dus er is nog hoop...haha

Dat geeft idd hoop,haha 🙂
Maar als ik hem juist verplaats naar minder licht trekt hij helemaal schuin naar het sterkere licht toe.

Dat schiet niet op dan...haha, bij ons (in de kweekbak) is de verlichting overal hetzelfde en kan hij dus niet naar het sterkere licht toegroeien.

Morgen eens goed uitselecteren wat nog goed is en het nog maar eens een kans geven dan maar. Eruit gooien kan altijd nog.

Zo staat de bak er momenteel voor.
Heb aardig wat aanpassingen gedaan. Over de rechterkant ben ik wel redelijk tevreden al moet het een en ander nog goed aanslaan en is het de vraag of het plantje op de voorgrond nog gaat herstellen. Links moet er nog het een en ander gebeuren, en dan bedoel ik voornamelijk het groeien zelf. Binnen enkele weken ga ik ook nog een mos achterwand maken.
UtWIEPoQne7AN48WR-Fb3qtRf0nf_mJ-.jpeg

UtWIEPoQne7AN48WR-Fb3qtRf0nf_mJ-.jpeg

Laten we het hopen, ik zie bij enkele in ieder geval al kleine tekenen van herstel.

Kleine tekenen van herstel is alleen maar goed...haha, nu nog wat geduld hebben en het komt helemaal goed met die plantjes van jou.
Welk plantje is dat op de voorgrond, waar je aan het herstel twijfelt?

Dat is de micranthemum micranthemoides, maar ook daar zie ik weer licht groene mini blaadjes tevoorschijn komen, dus ook dat is nog w hoopvol. De enige waar ik nu nog echt over twijfel is het sterrekruid.

Dat is een mooi plantje, hoop dat die er door valt.
Tja het Sterrekruid is alleen maar hopen...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan