Wat is er nieuw

De 110 liter gezelschapsbak van Eremetaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
1 tip: geduld hebben.
Valt nog weinig anders te zeggen, nu de planten nog niet allen hun onderwatervorm hebben. Sommige planten herken ik niet eens....hahaha

Ja het `scapen` komt over een tijdje wel, Nu kan ik er alleen maar voor zorgen dat de omstandigheden goed zijn.

Dit staat erin :

Ceratopteris thalictroides
Ludwigia mullertii
Elodea densa
Gymnocoronis spilanthoides
Hygrophila polysperma
Heteranthera zosterifolia
Lobelia cardinalis
Alternanthera reineckii
Cardamina lyrata
Shinnersia rivularis
Cryptocoryne wendtii groen
Saururus cernuus
Anubias nana mini

Nieuwe planten staan nu 2 weken, gaat prima zo.
RXRJYcO1J-hs8V5qQL7GHF4pcGXuk2R8.jpeg

Ik werk met ei-index, 20ml no3(20) 40ml po4 (2). En 20ml profito.

Jazeker gebruik ik co2, en idd plantjes zijn nog aan het veranderen. Straks als ze allemaal zijn aangepast ook alles wat anders zetten. Tot die tijd laat ik het lekker doorgroeien.

Helaas wil het maar niet lukken om een leuke gezonde bak te krijgen. Iedere keer gaat er wel iets mis. Nu zijn het dus vooral de japonicas geweest die het niet konden laten om de plantjes te vernielen. Ondanks spruitjes, komkommer en spirulina bleven ze de planten toetakelen.

Nu maar eens nadenken over wat ik wil, opnieuw tientallen euros uitgeven aan nieuwe planten zie ik niet zitten.

Helemaal mee eens, is ook nog altijd wat ik het liefste wil. Maar blijkbaar willen de bewoners wat anders.

Na heel lang nadenken en alles nog eens te hebben bestudeerd, heb ik ervoor gekozen om een volledig nieuwe start te maken.

Alles gaat eruit, bodem en plantjes gaan weg en de vissen en garnalen gaan naar een nieuw onderkomen. Ook verwijder ik de interne filter. Gekozen voor een krachtigere externe filter.

Verder heb ik gekozen voor een mooie achterwand van back to nature, die ik als het meezit met mijn bestelling dit weekend kan gaan plaatsen.

Als bodem heb ik gekozen voor de Ebi Gold Waterplant Soil Black.

Over de beplanting en bewoners nog niet nagedacht.

v75ah2.jpg

f1cs2o.jpg

Eremetaal zei:
Nu helemaal klaar (voor zolang als het duurt), waardes gemeten en alles was ok dus vissen zitten er alweer in.
Helaas is de verlichting in mijn ogen te wit om mooie foto's te maken dus die gaan de aankomende week ook vervangen worden voor waarschijnlijk philips 840 en 865. Zal daarna een goede foto update doen. 😉

T3Zg0Axv5pnhNXc4rgr5AH4F2lmZwiHg.jpeg

Waar heb jij je vissen in tussen tijd gehouden?

- Kena 🙂

In een grote bak met een verwarmingselement en kleine filter die ik nog had.

Ik vind het juist wel mooi, wat strakker. Dat kijkt rustiger. 🙂
Maar dat vind ik dan weer.

- Kena

Zo ik ben eindelijk bij! Wat een hoop verhalen en reacties hahaha.

Het zag er allemaal super mooi uit! Jammer dat je weer opnieuw moet beginnen 🙁.

Het klinkt zo makkelijk; bakje, bodum, plantjes. Maar blijkbaar komt er nog een hoop bij kijken..

- Kena

Eremetaal zei:
Na heel lang nadenken en alles nog eens te hebben bestudeerd, heb ik ervoor gekozen om een volledig nieuwe start te maken.

Verder heb ik gekozen voor een mooie achterwand van back to nature, die ik als het meezit met mijn bestelling dit weekend kan gaan plaatsen.
Back to Nature ! Toe maar ! Die zijn prachtig, maar stervens duur ... Welke neem je ?

Ik ben benieuwd naar de nieuwe scape !

Kena zei:
Zo ik ben eindelijk bij! Wat een hoop verhalen en reacties hahaha.

Het zag er allemaal super mooi uit! Jammer dat je weer opnieuw moet beginnen 🙁.

Het klinkt zo makkelijk; bakje, bodum, plantjes. Maar blijkbaar komt er nog een hoop bij kijken..

- Kena

Ja klinkt idd makkelijk. Komt idd best wat bij kijken. Mijn sterke vermoeden is dat het bij mij mis is gegaan door een te zwakke filter/stroming.

Crash Cowboy zei:
Eremetaal zei:

Back to Nature ! Toe maar ! Die zijn prachtig, maar stervens duur ... Welke neem je ?

Ik ben benieuwd naar de nieuwe scape !

Basalt Gneis.
YFrXCaCAnsG3iBJkO3cLcVqESzNUh1cJ.jpeg

Zo de achterwand zit erin. Kost wat maar ik vind hem echt super mooi. Kleuren komen er niet helemaal uit op de foto maar nu hebben jullie een idee.
vXw4WNq8ebGqpEuxSdQZnc5dhEisQqF0.jpeg

Zo de eerst plantjes staan. Bewoners zijn voorlopig alleen wat anatome helena's. Wil wss een schooltje roodkopzalmen en dan nog een mooi koppel/harem. Idee�n zijn welkom.

ulX_k-agpHiUkGZaZBgVdpqm0Za591aJ.jpeg

Dapper om zo'n beslissing te nemen en helemaal opnieuw te beginnen. Maar het resultaat mag er zijn!

Dank allen.

Ik heb er ook wel echt een tijd over nagedacht. Plezier was totaal weg, steeds investeren en keer op keer een teleurstellend resultaat. Dus het was of de stekker(s) eruit of een volledig nieuwe start met de daarbij horende kosten.

Dat geloof ik graag. Weet er alles van. Kost wat maar dan heb je ook wat mooi's. Nu kan je gelukkig weer vol op genieten van deze prachtige hobby!

De bewoners zijn gearriveerd!
zlHnsY8UDQsI40EbaWfQI_pD9_9gDfE_.jpeg

En nog een school van 15 roodkopzalmen, maar die zijn nog wat te verlegen voor een foto. 😉

Mooie ramireza's! Hopelijk houden ze zich goed bij je. Ze te boek als een zwakkere en doorgefokte soort.

Ja heb er veel over gelezen. Ik zal ze zo goed mogelijk verzorgen. 😉

Leuk hoor, nieuwe aanwinsten.
weet je zeker dat het een mannetje en een vrouwtje zijn? ik kan het niet goed zien namenlijk, doet me beetje denken aan twee mannen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan