De aquaria van MaestroCygni


Het is alweer een tijdje geleden :)
Ondertussen zwemmen er baby's van de Parosphromenus in de bak, ik had helemaal niet gezien dat ze hadden gekweekt maar ik werd ineens begroet door een 2-3 weken oude paro. Inmiddels al een stukje ouder.

Ook weer een van mijn droombettas erbij waar ik jaren naar op zoek ben. Betta mandor. De échte echte mandor. Zijn nog redelijk jonge vissen maar al flink groot, 23 juli uitgekomen maar inmiddels zo'n 6-7cm.
20221210_184109.jpg


En een leuke zeldzame tetra waar ik toch een kweekpoging mee hoop te doen. Zullen in het kweekseizoen helemaal zwart worden en spierwitte vinnen krijgen, wordt in het engels ook wel eens vlindertetra genoemd.
20230112_230946.jpg
 
En een leuke zeldzame tetra waar ik toch een kweekpoging mee hoop te doen. Zullen in het kweekseizoen helemaal zwart worden en spierwitte vinnen krijgen, wordt in het engels ook wel eens vlindertetra genoemd.
Bekijk bijlage 354647

Ja heel leuk die negodagua. Hoe zijn de reguliere kleuren van deze visjes buiten het kweekeizoen? Alleen de dominante man op kleur en de rest grijzig?
 
Poah da's een poosje geleden :p

Er is niet veel veranderd, behalve dat ik nu op mezelf woon, 3 meterbakken heb waarvan 1 zout, weer de kans heb gehad om een koppel Betta persephone aan te schaffen en er naast de wimpergekko ook een gifkikkerbak staat.
Mandor mannetje heb ik nog, inmiddels dubbel zo groot, mandor vrouwtje is er tijdens onderhoud helaas uitgesprongen. En het nieuwe mandor vrouwtje kwam helaas dood aan :/ Dus die vinden wordt nog even een ding.
Negodaguas vonden de verhuizing niet heel leuk en heb er nog maar 2 over. Blijven wel prachtige dieren dus zodra ik meer vind wordt de groep uitgebreid.
Verder heb ik alle vissen eigenlijk nog wel.
De Zuid-Amerika bak bestaat uit een grote school simulans en een paar Dicrossus. Misschien dat ik er een koppel ramirezi oid. aan toevoeg.

Foto's komen nog.
 
Leuk je weer te zien Christian en ik ben benieuwd naar foto s van vooral de zeewaterbak. Woon je nu ook in de stad?
 
Leuk je weer te zien Christian en ik ben benieuwd naar foto s van vooral de zeewaterbak. Woon je nu ook in de stad?
Ja gelukkig wel, is toch wat dichter bij alles.
Van de zeebak heb ik nog wel wat foto's.
Het is nog wel een jonge bak maar draait best goed.
IMG_20231117_185346.jpg


IMG_20231126_172640.jpg
IMG_20231117_185305.jpg

IMG_20231117_184817.jpg
 
Mooie bak inderdaad en beetje bij beetje kun je hem vullen al is alles nu wel erg duur. Als ik bij Frits kom dan schrik ik telkens weer dus partikulier kan veel geld schelen.
 
Klopt, vergeleken met een paar jaar geleden is het erg duur. Op vivarium heb ik best wat gescoord voor weinig geld, dus daar ben ik best blij mee. Voor nog geen 200 euro 7 koralen en een anemoon gescoord
 
Leuk dat je nu je eigen plek hebt met aquaria en terraria. Is het nog steeds dezelfde wimpergekko?
 
Jazeker. Maar hij is eigenlijk nog wel bij mijn moeder. Iets met complicaties bij het verhuizen van een glazen bak van 90x90 :p Zodra ik weer een busje kan lenen verhuist die ook mee.
Verhuizen met bakken is eigenlijk best wel heel irritant... Vandaar ook dat ik 3 nieuwe bakken heb ipv de 80 en 60x60 te verhuizen.
 
Jazeker. Maar hij is eigenlijk nog wel bij mijn moeder. Iets met complicaties bij het verhuizen van een glazen bak van 90x90 :p Zodra ik weer een busje kan lenen verhuist die ook mee.
Ach je kan hier in de stad wel een bakfiets huren Christian en het is dan niks verder dan met de auto hoor. Ik schat dat je na 2,5 uur er wel bent;)
 
Ik heb ze nooit gebruikt maar het lijken me ondingen toe inderdaad en dan kun je beter wat geduld hebben als dat mogelijk is. Geduld is een schone zaak zeggen ze;)
 
De 2e meterbak staat ;)
IMG_20231217_191516.jpg

Nog vullen en inrichten dan eind deze week de simulans bij mijn moeder halen.

Plan is dat de simulans de ster van het aquarium worden. Wordt een morichal biotoop, ergens tussen clear en blackwater in, goed beplant (met 1, hooguit 2 soorten planten) en dan hooguit een koppel ramirezis naast de dicrossus.
 
Is heel moeilijk te zien bij deze soort. Het "vrouwtje" heeft iets kortere vinnen en net iets slanker lichaam maar is ook kleiner dus ik kan niet zeggen tot hoeverre dat er mee te maken heeft. Ze haten elkaar niet en zijn zelfs redelijk vaak bij elkaar dus dat brengt wel wat hoop bij zo'n agressieve soort.

Alleen tijd zal t zeggen :p
 
Volgende week komen de materialen voor de stelling :)
De stelling wordt 120cm lang en 3 verdiepingen hoog. Op elke verdieping in principe ruimte voor 4x 50x30x30cm bakken, al komt er waarschijnlijk ook 1 terrarium van 60cm in en in de onderste waarschijnlijk een uitgroei bak van 100cm.

Ik heb er echt wel zin in! Eindelijk kan ik wat meer betta's en paros gaan houden!


En dan even een foto van het persephone mannetje. Gaat niet lang meer duren voor ze een nest hebben.
IMG_20240324_172331.jpg
 
Ik heb de eerste bewoners van de stelling: een tiental Parosphromenus juelinae!
Ik ga proberen 2 of 3 koppels te verspreiden over de bakken om zo gescheiden en kwalitatieve bloedlijnen te krijgen. Dit soortje is namelijk best wel bedreigd, en nog maar een jaar of 2 geleden beschreven.
Voor Parosphromenus die net bij de handelaar vandaan komen zijn ze niet echt schuw te noemen en gelukkig ook vrij gezond!
Ze moeten natuurlijk nog wel op kleur komen maar het kenmerkende oranje lichaam is op de eerste foto al te zien.
IMG_20240419_193206.jpg

IMG_20240419_193104.jpg


En verder hebben de Betta miniopinna (uiteindelijk dus geen persephone) een groot nestje!

IMG_20240417_203307.jpg
 

Terug
Bovenaan