De aquaria van MaestroCygni


En als dat niet genoeg was heeft de splendens ook nog vinrot...
Ik heb gelijk baktopur direct besteld, hopelijk komt het morgen aan.
Het is gelukkig nog niet te erg en de vinnen zijn niet veel korter dan normaal, maar ik merkte dat de vorm van de staartvin een beetje anders was.
Groet dat eigenlijk wel terug na de behandeling?
 
Dat is balen weer zeg en zover ik weet groeien ze wel weer aan maar wel langzaam. Volgens mij was het Biljoenblik die een keer problemen had met de vinnen en dat heeft zich langzaam hersteld.
 
Dat is balen weer zeg en zover ik weet groeien ze wel weer aan maar wel langzaam. Volgens mij was het Biljoenblik die een keer problemen had met de vinnen en dat heeft zich langzaam hersteld.
Gelukkig. Er is nu nog niet veel vanaf dus als het niet erger wordt zou hij redelijk snel moeten herstellen.
 
Wat een pech Christian. Hopelijk heb je de bactopur direct gauw binnen.
 
De baktopur is binnen en het zit inmiddels al in de bak. Ik heb besloten in de home 15 te behandelen om zo de bacteriën in de grote bak niet te doden. Zo kan de betta straks ook gelijk de 60l in en hoef ik niet met actieve kool te filteren.
 
Morgen ga ik als het goed een zestal Corydoras pygmaeus en turfblokken halen. De cory's voor de betta bak en de turfblokken voor de biotoop.
Ik weet alleen nog niet of ik de 60cm opnieuw wil inrichten of ik misschien een nieuw bakje neem... Op vivarium zag ik namelijk een leuk bakje. Hij was 80 of 90cm lang, ongeveer 30cm breed en 20cm hoog. Door de hoogte en inhoud hoeft het glas niet heel dik te zijn (4mm geloof ik) dus die zou ik goedkoop op maat kunnen laten maken... het is gewoon een hele leuke maat en perfect voor de Paros...
 
Morgen ga ik als het goed een zestal Corydoras pygmaeus en turfblokken halen. De cory's voor de betta bak en de turfblokken voor de biotoop.
Ik weet alleen nog niet of ik de 60cm opnieuw wil inrichten of ik misschien een nieuw bakje neem... Op vivarium zag ik namelijk een leuk bakje. Hij was 80 of 90cm lang, ongeveer 30cm breed en 20cm hoog. Door de hoogte en inhoud hoeft het glas niet heel dik te zijn (4mm geloof ik) dus die zou ik goedkoop op maat kunnen laten maken... het is gewoon een hele leuke maat en perfect voor de Paros...
Mooie plannen weer Christian.
 
Nice, ben benieuwd naar je paro bakje... ik start zelf binnenkort ook met een paro bak.

Weet jij al welk soort je wilt gaan houden?




Morgen ga ik als het goed een zestal Corydoras pygmaeus en turfblokken halen. De cory's voor de betta bak en de turfblokken voor de biotoop.
Ik weet alleen nog niet of ik de 60cm opnieuw wil inrichten of ik misschien een nieuw bakje neem... Op vivarium zag ik namelijk een leuk bakje. Hij was 80 of 90cm lang, ongeveer 30cm breed en 20cm hoog. Door de hoogte en inhoud hoeft het glas niet heel dik te zijn (4mm geloof ik) dus die zou ik goedkoop op maat kunnen laten maken... het is gewoon een hele leuke maat en perfect voor de Paros...
 
Nice, ben benieuwd naar je paro bakje... ik start zelf binnenkort ook met een paro bak.

Weet jij al welk soort je wilt gaan houden?
Ik heb al paro's. Of tenminste, dat denk ik. Ze hebben zich al weken niet als groep laten zien, af en toe komt er eentje kijken maar ik weet niet of het steeds dezelfde is.
Het zijn Parosphromenus sp. Sentang, op de vorige pagina kun je een totaaltje van de bak zien.
 
Yes, dat zijn paro’s lastig te zien welk soort... sentang, bintan, deissneri lijken heel erg op elkaar en wordt vaak onder dezelfde naam verkocht.

Waar ze precies vandaan komen is zelf een raadsel haha.

Wel heel leuk, en vooral goed dat je ze hebt. Want de treath op deze visjes is enorm hoog, vandaar wil ik zo ook gaan houden.


Ik heb al paro's. Of tenminste, dat denk ik. Ze hebben zich al weken niet als groep laten zien, af en toe komt er eentje kijken maar ik weet niet of het steeds dezelfde is.
Het zijn Parosphromenus sp. Sentang, op de vorige pagina kun je een totaaltje van de bak zien.
 
Morgen ga ik als het goed een zestal Corydoras pygmaeus en turfblokken halen. De cory's voor de betta bak en de turfblokken voor de biotoop.
Hier totaal geen goede ervaringen met pygmaeus en een betta. In beide bakken waren de betta's dusdanig aan het pikken dat de kleine cory's het niet hebben overleefd. De resterend evissen van de groep zwemmen nu veilig en wel in de lido, want ook deze betta moest er niks van hebben. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar hier heeft het niet gewerkt. Ook niet toen ze met mijn vorige betta in een 80cm zaten
 
Hier totaal geen goede ervaringen met pygmaeus en een betta. In beide bakken waren de betta's dusdanig aan het pikken dat de kleine cory's het niet hebben overleefd. De resterend evissen van de groep zwemmen nu veilig en wel in de lido, want ook deze betta moest er niks van hebben. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar hier heeft het niet gewerkt. Ook niet toen ze met mijn vorige betta in een 80cm zaten
Wat raar. Ik lees overal dat het een prima combinatie is. Nu twijfel ik wel een beetje... Ik ga even verder research doen.
 
Wat raar. Ik lees overal dat het een prima combinatie is. Nu twijfel ik wel een beetje... Ik ga even verder research doen.
Ik denk dat het komt omdat pygmeausjes in de middenzone zwemmen voornamelijk en dat ze dus die betta in de weg zitten, weet even zogauw niet hoe klein dat bettabakje is maar meerdere vissen in 1 laag in een kleine bak is vaak geen succes
 
Ik denk dat het komt omdat pygmeausjes in de middenzone zwemmen voornamelijk en dat ze dus die betta in de weg zitten, weet even zogauw niet hoe klein dat bettabakje is maar meerdere vissen in 1 laag in een kleine bak is vaak geen succes
Maar dat doet elke andere scholenvis ook en die kunnen meestal prima bij Betta's. De bak is 55l, iets van 50x38x30 geloof ik. Is er een andere leuke cory die daar wel bij zou kunnen? Panda's vind ik niet zo leuk en de andere dwergjes zwemmen ook in het midden.
 
Leucomelas of atropersonatus misschien? Worden beiden niet groter dan de panda.
 
Maar dat doet elke andere scholenvis ook en die kunnen meestal prima bij Betta's. De bak is 55l, iets van 50x38x30 geloof ik. Is er een andere leuke cory die daar wel bij zou kunnen? Panda's vind ik niet zo leuk en de andere dwergjes zwemmen ook in het midden.
De hasbrosus is ook een dwergje en die blijft wel op de bodem
 
Die schijnen toch redelijk moeilijk te zijn? Ik had geloof ik iets gehoord over massale sterfte en dat ze vrij veel stroming nodig hebben.



Edit: Is de trilineatus geen optie?
Ik vind ze net zo moeilijk als iedere andere corydoras en van die stroming is iets wat mij onbekend is, hier zitten ze in de kweekstelling die op een bioloog draait dus geen noemenswaardige stroming en doen het uitermate goed
 
De trilineatus wordt echt een heel stuk groter en zou ik persoonlijk niet doen. Ik heb ooit een screenshot van een bericht gemaakt met kleine Corydorassen hier (misschien heb je daar wat aan, credits naar de maker van de lijst overigens):
Screenshot_20190930-150504_Chrome.jpg
 
Wat raar. Ik lees overal dat het een prima combinatie is. Nu twijfel ik wel een beetje... Ik ga even verder research doen.
Dat was voor mij ook de keuze om ze te combineren. Maar in de huidige bettabak van 25L gaat het niet, vermoedelijk omdat de ruimte idd vrij klein is, maar ook in de dubai ging het dus niet. Ik denk omdat de gemiddelde scholenvis vrij snel zichzelf uit de voeten kan maken en de cory's niet snel genoeg zijn in de middenlaag, omdat het dus niet een echte zwemmer is. Of het echt zo is weet ik niet, maar dat is de aanname die ik heb gemaakt; ze zijn gewoon te traag om weg te komen van een betta
 
Ik ben vandaag naar de LFS gegaan, habrosus hebben ze normaal wel maar vandaag uiteraard niet... Ook heb ik de panda's gezien, ze waren een stuk leuker dan ik mij kon herinneren maar helaas behoorlijk prijzig, €15 per 3 vind ik toch wel nét iets teveel.
Ze hadden ook Hyalobagrus ornatus maar na een beetje onderzoek lijk dat eerder een blackwatervis te zijn.

Ik zag ook ramirezi's, blijven prachtige vissen. Als de 90x30x20cm doorgaat en de 60cm mag blijven (wat ik betwijfel helaas), lijken ramirezi's of Apisto's goede opties.
 
20191109_212057.jpg


Een van de laatste totaaltjes voor de bodem wordt vervangen...

De javavarens zitten trouwens los omdat ze niet zo goed vastzaten als ik dacht en nu nog vastmaken geen zin heeft.
 
Evengoed op punten nog een plaatje om te zien, ga zo door.
 
Waarschijnlijk gemist maar waarom ga je de bodem verwisselen?
Ik wil over op een meer biotoopcorrecte turfbodem overstappen. Deze habitats heten niet voor niets "Peat swamps" (Turf moerassen). Als de bak oud genoeg is krijg je vanzelf wel een soortgelijk laagje op het zand van alle bladeren en dergelijken die afbreken maar dat is veel losser en stoffiger. Turf uit turfblokken blijft compacter waardoor het niet zoveel zou moeten stoffen. Bovendien hoef ik met een turfbodem geen apart turfzakje te hebben :p
 
En verkruimel je de turf dan of leg je er plakken in?
 
Turf stuift ook enorm erg, na verloop van tijd weet het zich aardig een compact zooitje te vormen. Ik gebruikte ook turfblokken... in een emmer zetten en kokend water overheen gieten.

Daarna langzaam aan los peuteren, heel fijn maken anders zinkt het niet.

Succes!

Leuk dat je ook zo biotoop gericht bezig bent!
 
Turf stuift ook enorm erg, na verloop van tijd weet het zich aardig een compact zooitje te vormen.
Klopt, ben ik van bewust. Maar dat is lang niet zo erg als wat er overblijft van afgebroken bladeren. Als ik dat afhevel krijg ik een kale zandbodem met wat bladeren erop, wat niet op mijn biotoop lijkt. Met een turfbodem kan ik niet alleen dat afval afhevelen maar hoef ik ook veel minder bladeren te gebruiken, wat voor minder troep zorgt.
 
True, turf geeft wel een hele natuurlijke uitstraling... ik heb het nu gemixt met zand en bladeren voor mijn rio negro biotoop.

Ben benieuwd hoe het gaat worden, tevens ook heel goed voor je ph waarde
 

Terug
Bovenaan