De Aquascape van Cornelius: High Light Nano Plantenbakje - 2020


Waar heb je de plantjes gehaald? Ik vond de kwaliteit ook nogal tegenvallen ongeveer 1,5 week geleden.
 
Ik heb ze van Aquasabi.
Het is nu eigenlijk de 1e keer dat ik het tegen vond vallen. Normaal is het altijd goede kwaliteit.
Ok, andere winkel maar wel dezelfde producent. Want ik had ook Tropica en die XL-potjes die jij ook hebt maar dan via onlineaquariumspullen.nl.
Van één potje kreeg ik zelfs mijn geld terug want daar zat alleen maar bruine verrotte slurrie in.
 
Dag 3 en alles draait prima. Er zijn na het afvullen geen plantjes omhoog komen drijven.
Zal soms een aantal pics plaatsen om de groei te monitoren. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. (y)

007.jpg


008.jpg


Een Chinese Knock-off
 
Dag 3 en alles draait prima. Er zijn na het afvullen geen plantjes omhoog komen drijven.
Zal soms een aantal pics plaatsen om de groei te monitoren. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. (y)

Bekijk bijlage 295794

Bekijk bijlage 295795

Een Chinese Knock-off
in verhouding zeer weinig blauw. Rood aandeel is ook maar 12 op 60.....duidelijk geen spectrum zoals men zegt !! waar planten van houden.
 
in verhouding zeer weinig blauw. Rood aandeel is ook maar 12 op 60.....duidelijk geen spectrum zoals men zegt !! waar planten van houden.
Inderdaad, nu je het zegt. Het was me eigenlijk nog nooit opgevallen zo'n onvolledig spectrum. :eek:
Ik zal kijken of ik dat eventueel nog kan oplossen. Iedergeval bedankt voor de kennisgeving :thumbs:
 
Het draait prima en er zit al aardig groei in. Behalve de Staurogene. Nu is het bekend dat het relatief moeilijk aanslaat, maar de kwaliteit van de plantjes was al erg zwak bij
het beplanten en er zit tot nu toe weinig verbetering in. Wel groei, maar ik zie misvormd blad. Maar het lijken mij geen nieuwe misvormingen. Zo te zien is het oud misvormd blad wat gewoon doorgroeit.
Nou, even aankijken hoe het verder gaat ontwikkelen.

010.jpg
 
Het draait prima en er zit al aardig groei in. Behalve de Staurogene. Nu is het bekend dat het relatief moeilijk aanslaat, maar de kwaliteit van de plantjes was al erg zwak bij
het beplanten en er zit tot nu toe weinig verbetering in. Wel groei, maar ik zie misvormd blad. Maar het lijken mij geen nieuwe misvormingen. Zo te zien is het oud misvormd blad wat gewoon doorgroeit.
Nou, even aankijken hoe het verder gaat ontwikkelen.

Bekijk bijlage 296142

Van Staurogyne repens weten we dat het altijd wat langer duurt eer het aanslaat. Het wortelt ook traag. Heeft het eenmaal wortels en is de plant wat steviger gehecht aan de bodem dan zie je pas echt groei in de bladvorming. Het is bovendien een langzaam groeier.
 
zie je eerdere bericht.....
Was meer cynisch bedoeld. :thumbs:
Het gehele verhaal van spectrum wat hier rond circuleert en waarover iedereen zijn mening over heeft en zijn zegje over is in mijn optiek niet relevant.
Ik gebruik altijd dit soort LED en heb nooit problemen met kleur en ontwikkeling van planten.
 
Was meer cynisch bedoeld. :thumbs:
Het gehele verhaal van spectrum wat hier rond circuleert en waarover iedereen zijn mening over heeft en zijn zegje over is in mijn optiek niet relevant.
Ik gebruik altijd dit soort LED en heb nooit problemen met kleur en ontwikkeling van planten.
Precies, daarom dat ik al vroeg laat het eens zoals het is. Dat spectrum zie ik als een leidraad, nice to have maar geen ultiem zo moet het en niet anders.
Cynisch.....wordt ik hier ook al.
 
in verhouding zeer weinig blauw. Rood aandeel is ook maar 12 op 60.....duidelijk geen spectrum zoals men zegt !! waar planten van houden.

ehm, waarom niet?
Witte leds bevatten al vrij veel blauw over het algemeen, met wat extra rood zijn dat opzich prima lichtbronnen. de rest van rode, de groene en blauwe leds, zijn vooral voor de esthetiek lijkt me. hebben de planten geen last van...

Leuk bakje Corné, nu wachten tot de kleurtjes komen...
 
Dag 16.
Staurogene groeit nog steeds slecht, de eleocharis groeit langzaam en de Rotala green groeit te hard. Tis ook nooit goed. :LOL:
Wellicht ben ik te ongeduldig. Over een week verwacht ik alweer de allereerste snoei van de rotala's.

014.jpg
 
Ik vindt het al een mooi groen bakje Cor maar ja ik ben denk ik niet zo veeleisend als dat jij bent ;)
Ik ben idd veeleisend en ik kijk met geheel andere ogen naar planten zoals anderen dat wellicht doen. Sterker nog; als de planten niet mooi, gezond en algvrij zijn is voor mij persoonlijk de gehele bak mislukt. :rolleyes:
Het groeit nu goed maar het is maar een kleine fase in de ontwikkeling van het bakje.
Straks krijg de 1e grote snoei en dat is in mijn ervaring altijd een spannend moment. Het bakje is nog niet volledig 'gematured' om grote veranderingen
aan te kunnen en het is zo maar uit balans. Zeker omdat het maar 25 liter is heeft het geen tolerantiebuffer.

Maar we gaan nog steeds de goed kant op dus heb ik er alle vertrouwen in:thumbs:
 
ondanks de tegenvallende staurogyne, is het wel echt een reclame voor invitro-planten. dit soort bossen rotala krijg je nooit binnen 3 weken als je het van potjes emerse planten moet hebben.
 
ondanks de tegenvallende staurogyne, is het wel echt een reclame voor invitro-planten. dit soort bossen rotala krijg je nooit binnen 3 weken als je het van potjes emerse planten moet hebben.
Die ervaring heb ik ook.
Zeker nu Tropica (1-2 Grow) een groot gedeelte van het invitro assortiment opkweekt op vloeistof basis ipv gel. :thumbs:
 
Was meer cynisch bedoeld. :thumbs:
Het gehele verhaal van spectrum wat hier rond circuleert en waarover iedereen zijn mening over heeft en zijn zegje over is in mijn optiek niet relevant.
Ik gebruik altijd dit soort LED en heb nooit problemen met kleur en ontwikkeling van planten.

Wat wellicht van doen heeft met het feit dat je bakken altijd klein en laag zijn? Want een lichtspectrum is wel degelijk van belang bij plantengroei. Met name in Wageningen wordt daar veel onderzoek naar gedaan.
 
Ik ben idd veeleisend en ik kijk met geheel andere ogen naar planten zoals anderen dat wellicht doen. Sterker nog; als de planten niet mooi, gezond en algvrij zijn is voor mij persoonlijk de gehele bak mislukt. :rolleyes:
Het groeit nu goed maar het is maar een kleine fase in de ontwikkeling van het bakje.
Straks krijg de 1e grote snoei en dat is in mijn ervaring altijd een spannend moment. Het bakje is nog niet volledig 'gematured' om grote veranderingen
aan te kunnen en het is zo maar uit balans. Zeker omdat het maar 25 liter is heeft het geen tolerantiebuffer.

Maar we gaan nog steeds de goed kant op dus heb ik er alle vertrouwen in:thumbs:
Gezonde en mooie planten zijn inderdaad, ook voor mij, van groot belang. Mijn plantjes hou ik daarom
ook altijd heel precies in de gaten.
 
Wat wellicht van doen heeft met het feit dat je bakken altijd klein en laag zijn? Want een lichtspectrum is wel degelijk van belang bij plantengroei. Met name in Wageningen wordt daar veel onderzoek naar gedaan.
Bij het maximaliseren van biomassagroei en maximale en snelle vruchtvorming etc. kan het lichtspectrum zeker helpen. Ook kun je stengel-lengte en bladvorm aansturen met het aandeel rood en/of blauw licht.
Maar in de context van aquaria houden is het spectrum niet belangrijk. Zorg voor wat rood en blauw licht, en vul het aan met 'esthetisch' licht. Meer is niet nodig en gaat niet tot nauwelijks impact hebben op je groei.
Ik ben 1 van de Wageningse wetenschappers die het effect van LED spectrum op fotosynthese onderzocht heeft.
 
en ter aanvulling...
Planten zullen bij voldoende licht – ongeacht het spectrum- altijd groeien. Doordat planten in staat zijn om zich aan te passen aan het aangeboden spectrum, is spectrum-keuze ondergeschikt aan de belangrijkheid van lichtintensiteit.
Een lamp kan een nog zo'n ideaal spectrum bezitten, bij een te lage lichtintensiteit blijft de plant slecht groeien. Omgekeerd geldt dit ook: een lichtbron met een ‘verkeerd’ spectrum kan bij hoge lichtintensiteit toch prima resultaten geven.

Er bestaat geen ideaal vastgesteld spectrum voor onze onderwaterplanten. Dit komt omdat we te maken hebben met chromatische adaptatie van de plant.
Planten, en dan met name langzaamgroeiend/ lowlight planten, zijn goed in staat om zich aan te passen aan een wisselend spectrum, en daar ligt ook een onderscheidend vermogen tussen planten onderwater en planten bovenwater.
 

Terug
Bovenaan