Wat is er nieuw

De Aquatlantis Fusion (120 x 60 x 70) van Bram (Hatoka)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hatoka
  • Startdatum Startdatum
H

Hatoka

Guest
Hallo!

Na het verbouwen en verhuizen is het tijd om wat te ontspannen en te genieten van de hobby's. Voorzienig als we zijn hebben we daarom een nieuw aquarium aangekocht. De vorige was een Juwel Vision 260. Echter was ik het gebogen ruitconcept (en daarbij ook het slecht zicht van aan de zijkanten) wat beu... Tijd voor iets nieuws dus. Een aquarium van 120cm vond ik wel interessant, echter wou ik toch heel wat meer volume dan bij de Vision 260. Visjes willen meer zwemruimte, ik wil meer diepte om mijn plantjes kwijt te kunnen, en een hoogte van 70cm brengt ook wel wat charmes met zich mee. Hopelijk verloopt het onderhoud van een dergelijk hoog en diep aquarium vlotjes... Sowieso zal een trapladdertje wel aangewezen zijn, maar da's maar een klein offer.
Zo gezegd zo gedaan: een Aquatlantis Fusion 120 x 60 x 70 met bijhorend meubel.

Aangezien ik zelf al zo veel heb bijgeleerd op dit forum vond ik het dan ook maar normaal dat ik mijn eigen verslag ook eens aanmaakte. Ik zal dus de komende weken/maanden proberen om foto's en wat toelichting te plaatsen in dit draadje.Vragen, bemerkingen of suggesties zijn altijd welkom. We kunnen er maar uit bijleren! 🙂

Starten met de opbouw van de kast. Ik moet zeggen dat deze echt wel heel degelijk zijn. Dikke planken met een mooie afwerking in melamine.
IMG_4997.JPG
IMG_5003.JPG

Vervolgens het aquarium plaatsen op de kast. (zo konden we al eens inschatten hoe het aquarium oogt in de ruimte)
IMG_5024.JPG

Vervolgens ben ik begonnen aan het leidingwerk. Ik heb gekozen om voor PVC te gaan. Aangezien ik een externe filter heb zal ik nog een overgang voorzien naar flexibele slangen.
Het topic van Biljoenblik was zeker een mooi voorbeeld om aan de slag te gaan.

IMG_5025.JPG

De puzzel begint langzaam maar zeker af te zijn. Enkel nog wachten op enkele extra getrokken bochten. Daarna kan ik het leidingwerk afronden.
IMG_5028.JPG

De filterkast wordt nog geïsoleerd met geluidsisolerend materiaal. Volgende zaken worden daarna aangesloten:
- Eheim 1200 XLT
- Aqua Medic 1000 CO2-reactor
- Dennerle Evolution Deluxe pH-controller
- Led controller voor de bijgeleverde leds (TC420)

De achterwand zal een BTN Slimline zijn (Basalt-Gneis). Voor de bodem neem ik fijn filterzand (0,4-0,8mm).

Het vissen- en plantenbestand heb ik op heden nog niet echt uitgewerkt. Ik had graag wat discussen gehouden, maar vrees dat het aquarium toch nog iets te klein is daarvoor... Wellicht zullen er dwergcichliden in komen.

Ik kijk met belangstelling uit naar het vervolg, een mooie start in ieder geval!

Ik volg je hier in sschot en ben super benieuwd naar het eind resultaat.

Erg mooie start inderdaad:thumbs:

Ik ga het ook volgen, ben zelf gisteren net begonnen met het leeghalen van mijn Rio 180, om die ook weer opnieuw op te bouwen. Ook ik heb van het verhaal van Biljoenblik veel gezien over pvc en ga dat dan ook maken.

Een mooie start! En een hele gave bak! Benieuwd wat dit gaat worden

Succes. Ik heb hetzelfde aquarium maar dan in wit en en dezelfde CO2-set en beide bevallen uitstekend!

Dit ga ik zeker volgen!

Wat een prachtig aquarium! Ben heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Hou hem ook in de gaten. Vandaag info gevraagd bij mn lfs over de levertijd vd Fusion 150 Greywash. Ca. 3 weken. Over een maandje gaan we verhuizen. Dus de plannen worden langzaam duidelijker

Leuk om te zien dat er zo veel belangstelling is.
Wij hebben ook een 4-tal weken moeten wachten op het aquarium. Echter hadden we dan wel een aquarium dat op vraag vervaardigd was (fabricatiedatum staat er binnen in).

Vandaag opnieuw wat PVC gezaagd en verlijmd. Als alles goed loopt zou de achterwand morgen moeten geleverd worden. Hopelijk kan ik hem dan dit weekend monteren in het aquarium. Ik moet enkel nog eens zoeken naar gepaste lijm, want het aanbod is zo groot...

Momenteel twijfel ik ook nog om via een T-stuk een bypass te maken op 1 van de aanzuigkanten. Dit om eventueel een slang aan te sluiten en deze te gebruiken om de bodem af te zuigen. Het T-stuk zou ik plaatsen na de kraan. Zo kan ik de watertoevoer uit het aquarium stopzetten, zodat de filter het water uit de andere kant van het T-stuk haalt...

Heey Hatoka , mooi aquarium deze staat ook bij mijn hoog in het lijstje alleen vind ik hem vrij duur. mag ik vragen waar jij deze hebt gekocht ( antwoord mag ook in een pbtje )

Ik vond het aquarium inderdaad ook aan de dure kant... Zeker wanneer je naar deze afmetingen gaat. Echter is de glasdikte van de 120 die ik heb dezelfde van die van 2 meter. Dit wellicht door de hoogte van het aquarium. Mocht het van mij afhangen dan had ik gerust die LED verlichting er uit gelaten... Ik had reeds 2 Aquatlantis LED-balken voor mijn Juwel 260. Die heb ik echter na 1 jaar al mogen retourneren wegens water in de lampen & bijgevolg defect.

De kast is heel degelijk en netjes afgewerkt, dus die prijs kan ik nog begrijpen.

Ik vermoed dat het forum niet toelaat dat ik de verkoper vermeldt. Dus ik pb jou eventjes.

Mocht het van mij afhangen dan had ik gerust die LED verlichting er uit gelaten... Ik had reeds 2 Aquatlantis LED-balken voor mijn Juwel 260. Die heb ik echter na 1 jaar al mogen retourneren wegens water in de lampen & bijgevolg defect.

Ik weet niet of dat dezelfde lampen waren en hoe deze gemonteerd waren. Maar ik weet van mijn juwel, dat iedere keer als de klep open ging, er een behoorlijke hoeveelheid condenswater over de lampen liep.

Ik heb hier de leds van aquatlantis. Deze zitten in een aluminium houder (tevens koeling) en daar komt geen water.
Dus de leds werken perfect.

Volgens mij had jij destijds de universeel leds.

Ik vond het aquarium inderdaad ook aan de dure kant... Zeker wanneer je naar deze afmetingen gaat. Echter is de glasdikte van de 120 die ik heb dezelfde van die van 2 meter.

Je hebt de bak met dikker glas laten leveren?

Ik heb de 150versie met 40mm kast in bestelling en daarvoor betaal ik incl bezorgen 1555.

Inderdaad Biljoen, die Juwel aquaria zijn wellicht de boosdoeners voor de condens in de lampen. Niettegenstaande zei Aquatlantis dat vocht in de lampen echt niet mag gebeuren. Ze hebben ze dan ook vervangen voor me. Wellicht zullen de lampen nu niet sneuvelen. Er zijn namelijk meerdere sleuven in de afdekkappen die het vocht doorlaten.

Fozzy, ik heb ook het kastje van 40mm. Dit was ook de enige beschikbare voor dit aquarium. Het glas is standaard zo dik vanwege de hoogte van de bak. Ik vermoed een dikke cm.

Vandaag deel 1 van de achterwand ingelijmd. Ik moet toegeven dat ik de BTN Slimline toch duur vind voor wat het maar is. De achterwand is op zich wel in orde, maar om 90 euro per paneel te betalen, dat is het me niet waard.

Daarnaast is het PVC-lijmen nu ook afgerond. Morgen post ik foto's!

Hallo iedereen

Ben dit weekend eindelijk opnieuw aan de slag kunnen gaan met het aquarium. Na heel wat uurtjes werk vormen onderstaande foto's het resultaat tot op heden.

Het inlijmen van de achterwand. Deze wordt tegengehouden met behulp van PVC-buizen. De PVC buizen werden aan de uiteinden voorzien wat overschotjes geluidsisolatie. Dit om krassen e.d. te vermijden.
De achterwand bestaat uit 3 panelen. (BTN Slimline Basalt-Gneis)

IMG_5033.JPG
IMG_5037.JPG
IMG_5042.JPG
IMG_5044.JPG
IMG_5066.JPG

Na de achterwand waren de PVC leidingen aan de beurt. Het PVC had ik al gelijmd. Het monteren moest ik nog doen.

Ik probeer wat info te geven bij de opstelling:
- Helemaal links is de Aqua Medic 1000 CO2 reactor te zien.
- De meest linkse PVC-aansluiting is een aanzuig voor de filter. Na de kraan werd een T-stuk geplaatst, met daaraan een slang en dubbele Eheim kraan. Eens het aquarium draait probeer ik hier een stofzuigertje op aan te sluiten. Vervolgens draai ik de PVC-kraan dicht, en hoop ik dat de stofzuiger z'n werk doet.
- De middelste PVC-aansluiting is de terugvoer van het water naar het aquarium. Er werden 2 T-stukken gemonteerd waar de CO2-reactor tussen zit. Met behulp van het kraantje kan ik de hoeveelheid water naar de CO2 reactor regelen.
- De rechtse PVC-aansluiting is de tweede terugvoer voor het water.

Wat betreft waterverversingen probeer ik morgen nog een dubbele Eheim-kraan te plaatsen na het T-stuk dat naar de reactor loopt.

IMG_5067.JPG

De LED-lampen werken zo te zien.

IMG_5068.JPG

Kastje is goed gevuld intussen...
IMG_5070.JPG
IMG_5071.JPG

Hier staan de LED-regelaar, voeding (in kartonnen doosje) en de CO2 computer.

IMG_5072.JPG

Gisteravond voor de eerste keer water gedaan in het aquarium. Jammer genoeg meteen water over de vloer. Bleek dat 1 van de dichtingsringen van de PVC kraantjes niet goed zat. Gelukkig was dit vlug opgelost.
Na enkele uurtjes draaien merkte ik toch enkele druppels water onder de CO² reactor op. Na wat zoekwerk gevonden dat de reactor lekt. Wellicht wat transportschade, hoewel dat vreemd is.
Vanavond de reactor herstellen, het 'testwater' (leidingwater met veel kalk) verwijderen en vervolgens zand in het aquarium doen. Daarna eens kijken om regenwater in het aquarium te brengen.

Intussen hoop ik dat de Eheim 1200XLT wat stiller zal worden, want deze maakt nogal wat lawaai. Daarnaast geeft de stromingsindicator (of hoe heet dat ding ook) aan dat er slechts 50% van de maximale capaciteit doorstroomt. Vreemd dus...

Ik er al aan uit dat er dwergcichliden in het aquarium zullen komen.
Daarnaast ben ik nog aan het overwegen om sleutelgatcichliden te introduceren. Mochten jullie enig idee hebben omtrent welke vissen er nog bij dwergcichliden passen, geef dan gerust suggesties.

Tot hoors!

Netjes gedaan zo met de slangen/buizen. Hopelijk is het lekprobleem snel opgelost

Aquatlantis zijn toch de Rolls Royce onder de aquariums dacht ik.
Ik heb me ook zo ene gekocht compleet en ben benieuwd naar het verdere verloop hiervan.🙂

Netjes gedaan meteen pvc en isolatie erin 😉

Sleutelgat zou wel kunnen, zou ik wel een harem nemen.
Zijn mooie vissen om te zien 😉
Je kan er makkelijk kardinalen bij zetten, mijne keken er niet naar om.

Filter zal wss nog wel wat stiller worden, heb je het al goed ontlucht?
En heb je nergens belemmeringen in de stroming? Of kan je het vermogen instellen?

Hallo Tuinkabouter!

Ik vernam inderdaad al dat deze het best tot hun recht kwamen in harem. Momenteel ben ik nog volop aan het zoeken naar andere mogelijkheden die eventueel iets kleurrijker zijn. Ik las al van de Laetacara Dorsigera, wat misschien ook mogelijk is in combinatie met Apistogramma Cacatouides... Morgen eens een onderzoekje gaan doen in de befaamde viswinkel in Estaimpuis.

Kardinalen ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. 🙂

Ik heb inmiddels nog wat zoekwerk gedaan naar de filter en hoop dat het lawaai voort kwam van de lucht in de filter. De uitstroom zat wat dicht bij de 'intake', waardoor lucht makkelijk in de intake kon geraken. Dit omdat ik de 'lilly pipe' nog niet had geïnstalleerd.
Wat betreft de stroming hoop ik dat deze morgen beter is. Ik heb inmiddels de rotor nog eens bekeken, maar alles zag er goed uit. Belemmeringen zouden er niet mogen zijn...

Morgen volgen foto's van het zand en eventueel al een deeltje inrichting!

Een mooie bak gaat dat worden, ik ga deze volgen. Het ziet er ook netjes uit in je kast.

Dit weekend volop begonnen met de inrichting.
Als bodem heb ik filterzand met een korrelgrootte van 0,4-0,8mm gebruikt.

Vervolgens kwam het plaatsen van de plantjes aan bod. De plantjes komen nagenoeg allemaal van bij Rik V. 🙂

Hieronder enkele foto's. Het water is nog wat troebel, maar dit klaart wel op de komende dagen.

IMG_5505.JPG
IMG_5506.JPG
IMG_5507.JPG

Mooi geheel zo hoor en nu de planten lekker laten groeien.

Hallo

Bij deze nog eens een update.
Na een weekje was de 'waas' volledig verdwenen uit het aquarium. De plantjes vermaken zich uitstekend. De eerste week kregen ze dagelijks Profito toegediend. De groei was ok, maar niet echt denderend... De tweede week ben ik overgeschakeld op de All-In-One van PlantedBox, en ik moet zeggen de planten doen het véél beter nu. Ik heb zelfs nog een lamp toegevoegd om nog betere groei te krijgen. Enkel voorzichtig zijn en alles in verhouding houden is de boodschap nu.

Inmiddels zijn er al tal van vissen aanwezig in het aquarium. Volgende vissen werden gefaseerd toegevoegd in het aquarium:
- 25 x Nannostomus Unifasciatus
- 1 koppeltje Laetacara Dorsigera
- 15 x Otocinclus Affinis
- 5 x Corydoras Sterbai
- 1 x Ancistrus Snowball

Hieronder wat foto's ter verduidelijking. 🙂

Groetjes
Bram

IMG_5775.JPG
IMG_5776.JPG
IMG_5777.JPG
IMG_5778.JPG
IMG_5779.JPG
IMG_5780.JPG

Dat is logisch. Profito bevat GEEN nitraat en fosfaat. En uw bak heeft geen vissen. Dus nitraat en fosfaat was nul.
Dus dan zal all in one wel beter zijn. Daar zit nitraat en fosfaat in.

Bak staat er netjes bij.

Wel Biljoenlik, dat had ik nooit gehoord of opgemerkt... Domme fout van me!
Bedankt voor de tip. Wellicht begin ik dagelijks af te wisselen tussen de All-In-One & de Profito binnen enkele weken.
Dit om het aquarium niet te veel te belasten.

Ik moet toegeven dat ik op heden nog wat mis in de middenlaag van het aquarium. De Unifasciatussen verkiezen echt wel de bovenste waterlaag, en gaan zéér zelden naar de middelste waterlaag. De Laetacara's zwemmen wel wat in de midden- en bovenlaag, maar toch is het wat 'leeg'...

Zijn er mensen die suggesties hebben voor enkele rustige & toch misschien iets kleurrijkere visjes voor de middenlaag? Liefst Zuid-Amerikaans, maar andere soorten komen in overweging. 😀

Sow dat mos in de hoek is goed gegroeid he! Heel mooi!

Een kleine update van deze ochtend. Alles groeit super. Begin enkel wat last te krijgen van algen op de voorruit. Ik denk dat het GSA is, want zijn zeer moeilijk van de ruit te krijgen... Vanavond eens bekijken wat ik best aanpas hiervoor. 🙂
IMG_5785.JPG
IMG_5786.JPG
IMG_5787.JPG
IMG_5788.JPG
IMG_5789.JPG
IMG_5790.JPG
IMG_5791.JPG

Ziet er lekker fris en groen uit al hoor:thumbs:

Waarom zit er een losse easyled op je aquarium?

De standaard verlichting is eigenlijk al best veel.

Groene algen op de ruit. Kan CO2 zijn. Maar als het ei groen is niet.
Dan is het fosfaat iets te laag. Tov de nitraat. Probeer iets te verhogen. Niet te grote stappen 0,2 kan al voldoende zijn.

Hallo Biljoen

Klopt! Ik stelde inderdaad een fosfaattekort vast. Oorzaak zat hem in een zakje Phosguard van Seachem... Had ik destijds geïntroduceerd in mn oud aquarium, omdat daar het fosfaat te hoog opliep. Echter niet slim geweest en dit meegenomen in het nieuwe filter. Uiteraard het zakje meteen uitgehaald.
Heb nu lichtjes bijgedoseerd met fosfaatoplossing van APO. Het nitraat en fosfaat zullen wel vlug in evenwicht komen.

Wat betreft de verlichting vond ik de 2 lampen toch aan de weinige kant voor 60 cm. Mn oude Juwel Vision 260 had er ook 2, en daar was dit ruimschoots voldoende. Nu ondervind ik echter een veel betere plantengroei sedert ik de extra lamp heb geïntroduceerd. Echter enkel opletten dat ik niet te vlug 'loop' met al die verlichting. 🙂

Bedankt voor de tip omtrent het fosfaat!

Groetjes
Bram

Hallo

Onlangs heb ik nog een schooltje Hemigrammus Bleheri geïntroduceerd in het aquarium. Mooie schoolvormende visjes, die goed samen passen met de Nannostomus Unifasciatus. De plantjes stellen het behoorlijk goed in de tussentijd.
Echter vormt er zich wel wat alg in het aquarium. Dit zal ik dus in de gaten houden.

Hieronder enkele fotootjes:

IMG_5806.JPG

IMG_5807.JPG

IMG_5808.JPG

IMG_5809.JPG

IMG_5810.JPG

IMG_5811.JPG

IMG_5812.JPG

IMG_5813.JPG

IMG_5814.JPG

IMG_5815.JPG

IMG_5816.JPG