De brakbak van AquaJantje


Hoi allemaal, tijd voor een kleine update:DD

Een paar weken terug had ik een probleempje met de verlichting. De standaard Juwel verlichting (daylight + nature) veroorzaakte een algenexplosie. Om dat op te lossen had ik tijdelijk een zwakkere lamp boven de bak gehangen en 5 japonica's in de bak gezet. De algen verdwenen snel, maar de planten begonnen af te sterven. Inmiddels heb ik de daylight vervangen voor een color lamp en het gaat een stuk beter. De plantjes trekken bij en er is nog nauwelijks alg in de bak.

Met de bewoners gaat het ook goed. De bijtjes eten nog steeds goed en komen regelmatig bij elkaar op de koffie gezellig bij te kletsen.
20240523_185608.jpg
20240523_190243.jpg

Af en toe zie je een garnaal met een pluk tubifex voorbij wandelen of twee zebraslakken slakje over spelen.
20240523_185134.jpg
20240525_140447.jpg

Momenteel is er een kleine uitbraak van slakjes (weet niet zeker welke). Waarschijnlijk komt dat door de afstervende bladeren. Ze helpen iig mee met het omwoelen van de bodem

Tot zover de update:DD
 
De enigste planten die het redelijk deden in mijn brakwaterbak was anubias en javavaren.
Op welk zoutgehalte draai je nu ?
 
Laatst bewerkt:
Waardoor stierven de planten opeens af dan JW?
Ze gingen van veel licht (3200 lumen) ineens naar heel weinig licht (700 lumen). Denk dat dat op de een of andere manier zorgde dat dat de vallisneria's begonnen af te sterven. Inmiddels groeien ze weer goed.
 
De enigste planten die het redelijk deden in mijn brakawaterbak was anubias en javavaren.
Op welk zoutgehalte draai je nu ?
Ik draai de bak nu nu op 1.005.
De Anubias die ik erin heb staan is nu helaas bijna kapot, de javavarens en de vallisneria doen het tot nu toe goed.
Om uit te proberen heb ik er nu ook een handje salvinia en wat hoornblad in de bak drijven. Het hoornblad lijkt het redelijk te doen.:)
 
Vandaag stond er voor de brakbakbewoners verse artemianaupliën op het menu en ze hebben er heerlijk van gesmuld.
Ze waren zo druk met jagen dat ze vergaten te poseren:DD
20240528_205250.jpg
20240528_205124.jpg
20240528_205218.jpg
 

Bijlagen

  • 1716923486172.jpeg
    1716923486172.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 11
Zo’n hele school bijtjes is erg leuk.
Jaa, het zijn hele leuke beestjes. Ik had gelezen dat ze territoriaal kunnen zijn, maar daar merk ik weinig van. Met 10 in de 60 cm waren ze heel rustig. Een paar zag ik amper. Nu met 24 in de 80 cm zijn ze lekker levendig en hangen ze ook vaak ik groepjes rond:DD
 
Als je zin hebt, zou je dan een keer een filmpje willen maken?
 
Ik wacht nog op de nieuwe update want mn bak popcorn is zo goed als leeg inmiddels:DD;)
Haal nog maar wat extra popcorn. Door onverwachte omstandigheden (niks ernstigs) gaat dat iets langer duren. Wordt wss na het weekend, dus nog heel ff geduld:DD
 
Haal nog maar wat extra popcorn. Door onverwachte omstandigheden (niks ernstigs) gaat dat iets langer duren. Wordt wss na het weekend, dus nog heel ff geduld:DD
Zal dan kijken waar het in de bonus is want anders wordt het een duur geintje tot na het weekend;)
 
Hoi allemaal,

Het duurde onverwachts langer dan verwacht, maar uitstel is geen afstel. Ik heb drie filmpjes gemaakt van de brakbak.:DD
Tijdens het filmen kwam ik er achter dat ik de volgende keer ff het glas moet schoonmaken, zat toch meer alg dan gedacht.

 
Edit, er ging iets mis met uploaden van de filmpjes, nieuwe poging.




 
Hier doen de filmpjes het niet. Ik kan alleen het geluid horen. Anders misschien proberen te uploaden via youtube? :)
 
Hier doen de filmpjes het niet. Ik kan alleen het geluid horen. Anders misschien proberen te uploaden via youtube? :)
Daar was ik al bang voor. Hier doen ze het de ene keer wel, de volgende weer niet:juggle: Misschien dat YT wel een oplossing is. Zal er eens naar kijken(y)
 
Bij mij doen ze het prima, leuke filmpjes 😊👍.
 
Draait het interne filter ook mee? Want je hebt ook een externe erop zitten denk ik?
 
Draait het interne filter ook mee? Want je hebt ook een externe erop zitten denk ik?
Het kleine interne filtertje draait tijdelijk mee om het zweefvuil uit het water te halen met wat filterwatten. Onlangs heb ik het externe filter verschoond en daar kwam wat troep uit.:DD
 
Het kleine interne filtertje draait tijdelijk mee om het zweefvuil uit het water te halen met wat filterwatten. Onlangs heb ik het externe filter verschoond en daar kwam wat troep uit.:DD
Het interne Juwel filter gebruik je ook nog? Of is die voor de sier?😉
 

Terug
Bovenaan