Beste leden,
Tegenwoordig hoor je heel veel over AI en de een is er blij mee en de ander weer niet. Zoals alles heeft hetnatuurlijk ook voordelen maar ook nadelen en wellicht gevaren binnen onze hobby.
Vaak lees ik al dat men via Chatgpt info heeft gezocht.
Nu willen we graag weten hoe jullie tegenover AI binnen onze hobby staan en dan kun je toelichten wat volgens jou de voor en nadelen zijn en wellicht zelfs de gevaren hiervan.
In de onderstaande link kun je al iets erover lezen op Aquainfo.
https://aquainfo.nl/de-kansen-en-gevaren-van-ai-voor-de-aquariumhobby/
Laat weten wat jullie van deze ontwikkeling binnen de hobby vinden en discussieer met respect. Veel plezier met deze Experts Uitgedaagd.
Ik ben 2 weken geleden begonnen met chat gpt en dat is zo een verademing!
De dierenwinkels zijn allemaal niet te vertrouwen als het om aquariums gaat. Je bent snel een geldboompje, dus ik luister wat ze zeggen maar vraag ook hier op het forum wat verstandig is.
En soms doe ik iets totaal anders dan voorgesteld maar wel met de adviezen in mijn achterhoofd.
Op fb vragen ben ik mee gestopt.
Mensen snappen er niks van maar willen wel hulpzaam zijn.
Maar na chat gpt heb ik niemand meer nodig.
Mijn beste voorbeeld is:
Ik heb 20 vissen in een 240 liter tank zitten.
Ze kunnen niet allemaal altijd bij elkaar soms, maar ik heb een vredig ecosysteem gebouwd met veel planten en rotsen en verstop plekken.
Maar ik wil het liefst een groepje algeneters hebben van 6 stuks.
Dus ik heb foto's gemaakt en alles uitgelegd aan chat gpt en kreeg meteen zoveel informatie waar ik zelf niet bij stil sta.
1. Na berekening van alle stenen en planten en achterwand zou er ongeveer 204 liter water in mijn tank zitten.
Niet over nagedacht en was dus elke keer verkeerd aan het rekenen.
2. AI herkent de planten en gaf meteen aan dat die anubias bruine alg had omdat hij te hoog op een rots stond en teveel licht krijg en hem beter lager kan plaatsen.
3. AI berekend vissen per cm per liter water (wat ik ook fout had) en niet per vis. Daarnaast had die 3 suggesties van algeneters die ik bij mijn opstelling kon plaatsen wat de vrede in mijn bak hoogstwaarschijnlijk niet verstoord.
Dit zijn een paar voorbeelden wat een heleboel helpen en het een stuk makkelijker maakt.
Belangerijke tips:
Schrijf aan de AI welke tank je hebt wat de afmetingen zijn welke lamp je gebruikt, filter pomp etc. maak er een heel lang verhaal van (net als deze post) 😜
Maar dan krijg je ineens allemaal informatie waar je niet om gevraagd had maar wat je niet wist.
En als laatste je kan verschillende ai apps downloaden.
Chat gpt is beperkt als je niet betaald.
Dus google cloud is gratis en dat is het zelfde.