Wat is er nieuw

De gevaren of voordelen van AI binnen onze hobby

Ik zie het nu vooral over informatie opzoeken via AI gaan, maar wat zou je nog meer allemaal met AI kunnen?

Ik moet dan denken aan aansturing van verlichting bijvoorbeeld of ph controllers. Zou het daar een meerwaarde bij kunnen hebben?

Dat lijkt me wel. De klassieke beng-beng regeling of PID regeling zijn wat beperkt.
Met AI zou je wat ervaringswaarden kunnen meenemen bij het regelen.

Beng-beng is :
- Zet de kraan van dicht naar vol open (beng!)
-Wacht tot de gewenste waarde plus een beetje bereikt is.
- Zet de kraan helemaal dicht (beng!)
- wacht totdat de gewenste waarde min een beetje bereikt is.
- en terug naar het begin.

PID is een soepelere regeling.
Als waarde ver onder gewenst ligt: draai kraan op hoog tempo open.
Als je dichterbij komt: draai kraan langzamer open.
Als je er een beetje overheen zit: draai kraan langzaam dicht.
Als je er ver overheen zit dan kraan sneller dichtdraaien.
Dat is het PI deel. Met het D deel reageer je sneller op veranderingen in de instelwaarde.

Nadeel van dit soort regelingen is dat ze moeilijk precies goed te krijgen zijn. O f ze schieten over de instelwaarde heen, of het duurt lang voordat ze er komen.

Bij bijvoorbeeld het brandstofsysteem van een benzinemotor wordt gebruik gemaakt van tabellen (ervaringswaarden) voor alle sensoren. Voor elke combinatie wordt uit de tabel een passende hoeveelheid brandstof berekend eningespoten. En dan regelt hij nog een klein beetje bij op metingen.

Een AI zou zoiets ook moeten kunnen. Dat zou je dan in theorie ook moeten kunnen toepassen op bijmenging van CO2, plantenvoeding, etc.

Beste leden,
Tegenwoordig hoor je heel veel over AI en de een is er blij mee en de ander weer niet. Zoals alles heeft hetnatuurlijk ook voordelen maar ook nadelen en wellicht gevaren binnen onze hobby.
Vaak lees ik al dat men via Chatgpt info heeft gezocht.
Nu willen we graag weten hoe jullie tegenover AI binnen onze hobby staan en dan kun je toelichten wat volgens jou de voor en nadelen zijn en wellicht zelfs de gevaren hiervan.
In de onderstaande link kun je al iets erover lezen op Aquainfo.
https://aquainfo.nl/de-kansen-en-gevaren-van-ai-voor-de-aquariumhobby/

Laat weten wat jullie van deze ontwikkeling binnen de hobby vinden en discussieer met respect. Veel plezier met deze Experts Uitgedaagd.

Ik ben 2 weken geleden begonnen met chat gpt en dat is zo een verademing!
De dierenwinkels zijn allemaal niet te vertrouwen als het om aquariums gaat. Je bent snel een geldboompje, dus ik luister wat ze zeggen maar vraag ook hier op het forum wat verstandig is.
En soms doe ik iets totaal anders dan voorgesteld maar wel met de adviezen in mijn achterhoofd.

Op fb vragen ben ik mee gestopt.
Mensen snappen er niks van maar willen wel hulpzaam zijn.
Maar na chat gpt heb ik niemand meer nodig.

Mijn beste voorbeeld is:

Ik heb 20 vissen in een 240 liter tank zitten.
Ze kunnen niet allemaal altijd bij elkaar soms, maar ik heb een vredig ecosysteem gebouwd met veel planten en rotsen en verstop plekken.
Maar ik wil het liefst een groepje algeneters hebben van 6 stuks.

Dus ik heb foto's gemaakt en alles uitgelegd aan chat gpt en kreeg meteen zoveel informatie waar ik zelf niet bij stil sta.

1. Na berekening van alle stenen en planten en achterwand zou er ongeveer 204 liter water in mijn tank zitten.
Niet over nagedacht en was dus elke keer verkeerd aan het rekenen.

2. AI herkent de planten en gaf meteen aan dat die anubias bruine alg had omdat hij te hoog op een rots stond en teveel licht krijg en hem beter lager kan plaatsen.

3. AI berekend vissen per cm per liter water (wat ik ook fout had) en niet per vis. Daarnaast had die 3 suggesties van algeneters die ik bij mijn opstelling kon plaatsen wat de vrede in mijn bak hoogstwaarschijnlijk niet verstoord.

Dit zijn een paar voorbeelden wat een heleboel helpen en het een stuk makkelijker maakt.

Belangerijke tips:

Schrijf aan de AI welke tank je hebt wat de afmetingen zijn welke lamp je gebruikt, filter pomp etc. maak er een heel lang verhaal van (net als deze post) 😜
Maar dan krijg je ineens allemaal informatie waar je niet om gevraagd had maar wat je niet wist.

En als laatste je kan verschillende ai apps downloaden.
Chat gpt is beperkt als je niet betaald.
Dus google cloud is gratis en dat is het zelfde.

Alles goed en wel Dirk maar ook die GPT haalt zn info van het web en ook daar kan niet juiste info bijzitten. Daarom is het altijd beter om naast dat ook andere sites of forums te raadplegen.

Alles goed en wel Dirk maar ook die GPT haalt zn info van het web en ook daar kan niet juiste info bijzitten. Daarom is het altijd beter om naast dat ook andere sites of forums te raadplegen.
Tuurlijk ik ben nu ook hier toch.
Ik las dat mensen er wat negatief tegenover staan.

Maar de info dat ik 204 liter heb ipv 240 liter water dat er daadwerkelijk in zit zou waarschijnlijk een goede schatting zijn.
Chat gpt kan berekeningen maken die voor het blote oog moeilijk zijn of ik had het moeten afmeten.

Het gaat er dus om je moet weten hoe je het moet gebruiken en wat je er uit kan halen.

De nieuwe lamp die ik bij mijn aquarium kreeg had geen Nederlandse of Engelse handleiding!
Maar ik maak een paar fotos van Russische teksten en vraag stap voor stap aan gpt hoe ik een bepaalde instelling kon bereiken die ik niet kon vinden.

Dus dan begeleid AI jou door het process om het te bedienen.
Want de opties waren veel.

Dus het heeft heel veel potentie en dit is de aller eerste keer dat ik het gebruik AI dus voor deze hobby.
Omdat ik wel merk dat iedereen wat anders zegt.
Maar bij chat gpt vraag ik de natuurkundige literatuur over een plant en dat is geen slechte of neppe informatie.
Dat is info wat we vroeger moesten opzoeken in boeken en encyclopedien.
Nu kan je er makkelijker bij door het gewoon te vragen en dan zoeken ze het op.

Dus weet waar je het voor gebruikt maar je kan er ook lol mee hebben.
AI is ook geprogrammeerd en dat is uitgekomen toen mensen politieke keuzes gingen vragen aan AI.

Maar de kracht van van natuurkundige kennis, rekenen , etc binnen handbereik met interactie zodat je kan doorvragen is meer krachtig dan ik het had verwacht.

Ik ga het testen op andere dingen maar het is beter dan ik eerst dacht.

Ik zie het nu vooral over informatie opzoeken via AI gaan, maar wat zou je nog meer allemaal met AI kunnen?

Ik moet dan denken aan aansturing van verlichting bijvoorbeeld of ph controllers. Zou het daar een meerwaarde bij kunnen hebben?
Daar bij je zeker geen AI bij nodig, wel automatisering.

Ik sta ook niet per se negatief tegenover AI. Ik sta wel negatief tegen ondoordacht een simpele vraag stellen en het antwoord uit de AI dan klakkeloos als waarheid aannemen. Dat kan bij veel anderen niet. Het veranderd ook enorm hoe mensen het internet zijn gaan gebruiken. Afhankelijk van de soort website is het bezoek aan websites die alleen informatie bieden, enorm gedaald.

Bij sommige informatieve websites is het aantal bezoekers afgenomen tot slechts 40% van het oorspronkelijke aantal.....dat aantal zal nog wel verder gaan afnemen. Hier gaat op den duur een probleem ontstaan. De AI haalt zijn informatie van websites. Maar als die websites geen bezoekers ontvangen....waarom zou je dan nog een website bouwen en proberen om zo volledig mogelijk en betrouwbare informatie bij elkaar te halen. Hmmm.....waar haalt die AI straks dan al zijn info vandaan....???? Google geeft in ieder geval nog de bronnen en links. Die zien ook wel dat als de oorsprong van de info geen bezoekers meer krijgt, je die ook gaat verliezen.

Nou hier kan ik ook wel wat over vertellen. Gebruik ChatGPT nu sinds een jaar, maar vooral om mee te experimenteren. Ik heb ChatGPT de vraag gesteld toentertijd om mij een lijst van 10 Zuid-Amerikaanse zoetwatervissen te geven uit het Amazone gebied die geschikt zijn voor het aquarium. Dit vond Chat maar moeilijk want hoewel ongeveer 2/3e goed was zaten er ook fouten tussen. Zo kreeg ik platy's betta's en andere vissen die überhaupt niet eens op het continent Zuid-Amerika voorkwamen. Hierop corrigeerde ik Chat waarop deze aangaf dat ik juist zat. Ik heb deze vraag later nog twee keer gevraagd en kreeg soortgelijke fouten. Dus hij had er nog niet van geleerd.

Afijn, ik denk dat de gevaren niet zo gek veel anders zijn dan het vergaren van info op de ouderwetse manier via internet. Het is maar net hoe en wat je zoekt. Een ander gevaar is misschien wel het energieverbruik van AI al wil ik het meer nadeel noemen. Een opdracht in AI verbruikt veel meer stroom dan een zelfde zoekopdracht in een zoekmachine. Dit zal wellicht wel efficiënter worden in de toekomst. Het enige voordeel in mijn optiek voor deze hobby is dat het sneller is en je het kan gebruiken voor berekeningen of interpretaties van waterwaardes die je zelf invoert. Aan de andere kant vind ik dat je dat jezelf ook gewoon een beetje eigen moet maken als je aan deze hobby begint. Waar het wel handig voor kan zijn is het vertalen van teksten of het laten oplezen van teksten of info over in dit geval aquaria. Dit kan handig zijn voor laaggeletterden e.d.

En als je het gebruikt, vraag altijd om de bronnen die de AI heeft gebruikt voor je zoekopdracht, kun je het zelf ook nalezen en beoordelen of dit een betrouwbare bron betreft.

Hier nog twee artikelen van Nieuwsuur over dit onderwerp, voor de liefhebbers:
- Kunstmatige intelligentie vreet stroom, één opdracht hetzelfde als een uur een lamp aan
-
Nieuw onderzoek: AI verbruikt 11 tot 20 procent van wereldwijde stroom datacenters

Gr
Stefan

Een AI zou zoiets ook moeten kunnen. Dat zou je dan in theorie ook moeten kunnen toepassen op bijmenging van CO2, plantenvoeding, etc.

Ofwel daar heb je absoluut geen AI bij nodig.
Simpele fatsoenlijk geprogrammeerde microcontroller kan dat al voor je doen.

Er zijn al diverse producten die geadverteerd worden als AI inside waarbij er niets anders als een dood normale arduino in zit.
Een stikkertje met AI powered maakt het product 150 euro duurder.

En ja, bij veel dingen heeft het ook geen meerwaarde.
Mijns inziens pas je AI toe op momenten dat er geen duidelijke eenduidige regel werkt en statistische ervaringswaarden wel uitkomst bieden.
Daarbij moet ook gezegd worden dat niet elk verband een causaal verband is. Met andere woorden: stel dat er op plekken met veel regenwormen veel reigers zitten, dan betekent dit niet automatisch dat regenwormen reigers aantrekken. Misschien is er wel een onbekende factor die beiden aantrekt.
Met nog andere woorden, een AI leert net zo goed als de informatie die het aangeboden krijgt.

En ja, bij veel dingen heeft het ook geen meerwaarde.
Mijns inziens pas je AI toe op momenten dat er geen duidelijke eenduidige regel werkt en statistische ervaringswaarden wel uitkomst bieden.
Daarbij moet ook gezegd worden dat niet elk verband een causaal verband is. Met andere woorden: stel dat er op plekken met veel regenwormen veel reigers zitten, dan betekent dit niet automatisch dat regenwormen reigers aantrekken. Misschien is er wel een onbekende factor die beiden aantrekt.
Met nog andere woorden, een AI leert net zo goed als de informatie die het aangeboden krijgt.
Daar zou AI zomaar de conclusie kunnen trekken dat er veel regenwormen zitten omdat er veel reigers zijn.....Soms leest de AI dingen die wij over het hoofd zien omdat hij verbanden ziet die wij niet direct doorhebben.....en soms fantaseert hij er gewoon op los.

Ik gebruik veelvuldig AI...maar dan wel alleen met de info die ik hem voedt als het gaat om de soortbeschrijvingen. Die AI is dan wel weer heel goed om bijvoorbeeld iets heel duidelijk en simpel uit te leggen en in een verwoording die echt top is.....

Dat klopt ja. Het door AI geschreven woord is echt verbluffend goed geworden.

AI moet je inderdaad voeden met zoveel mogelijke relevante informatie

Bij onderstaande achtereenvolgende vragen aan Copilot ........
  1. ik wil een water wissel in mijn aquarium uitvoeren
  2. ik wil in Nederland een water wissel in mijn aquarium uitvoeren
  3. ik wil een water wissel in mijn aquarium uitvoeren
Vraag 1 en 3 zijn dezelfde vragen maar krijgen een ander antwoord.
Het antwoordt op vraag 3 is echter nu aangevuld met aanvullende informatie uit vraag 2

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan