De gezzzmol zijn schildpaddenvijver.


thx,
Het is inderdaad de bedoeling dat de schildpadden binnen de gemetste buitenmuur blijven. Ze hebben veel plekken om te zonnen en een redelijk groot strand gedeelte en een schors gedeelte. Deze foto is genomen van op het dak, waardoor dit strand en schors gedeelte er wat kleiner uitzien. Waterschildpadden lopen toch niet zoveel op het droge. Ik had in feite graag nog een partijtje gras gemaakt binnen de 'kooi', maar heb dit niet gedaan omdat ik denk dat het lastig te onderhouden zou zijn. De drie lange compartimenten moeten nog volgeplant worden, bij wijze van natuurlijke filtering. Ik hoop het groen water zo onder controle te houden, ben ook wel realistisch en besef dat ik het water nooit kristalhelder zal krijgen. Daarom heb ik ook niet voor zwart gekozen, ik vind het grijs best aansluiten bij het metselwerk om zo toch nog een redelijk natuurlijk geheel te krijgen.
Het gras rond de vijver is pas een paar weken geleden ingezaaid, maar ik zal eens een foto nemen van de andere kant, zodat je het strand en turf gedeelte beter kan zien.
 
Apart!
Om heel eerlijk te zijn vind ik het niet mooi, maar wellicht verandert mijn mening zodra het geheel wat begint te verouderen. Dus aanslag op de stenen en het plantenfilter.
 
mijn binnenvijver was in het begin wit maar merkte dat er zelfs hier binnen zweef alg in kwam. de witte binnnenkant maakte het te licht in de bak... nu is mijn binnenkant blauw. gedaan met rubber chloor verf. scheeld heel veel. met een uv lamp tussen je filter kan je groen water voorkomen want denk dat je door de zon echt groen water gaat krijgen zo. wel een mooie buiten vijver :)
 
wat mooi.
zou het ook op zijn natuur laten gaan, persoonlijk vind ik dat erg mooi,
wel gezond natuurlijk, ben benieuwt hoe het gaat worden.
 
Thx,

Ergens wil ik wel groen water, omdat dit het eten is van watervlooien enzo. Zo kan de vijver ook dienst doen als buitenkweek voor infusori�n. Ik heb wel een uvlamp bij de filter, maar weet niet of ik deze zal gebruiken. Eerst eens afwachten hoe proper hij blijft met biofilter en plantenfilter alleen.

Dit weekend was het terug mooi weer, dus heb ik nog wat foto's genomen uit de andere hoek van de vijver. Hier kan je het strand en de watervallen beter zien. Pomp is nog niet aangesloten, dus de watervallen draaien nog wel niet.
zonnestrand.jpg

zandstrandmet.jpg
 
Super mooi! Ik denk dat die van mij trouwens geelbuiken zijn, als dat de 2de foto was. Er zit nu trouwens een net op de vijver hoor, denk alleen dat een reiger deze schildpad nooit mee gaat krijgen.
Laat je je schildpadden 's winters buiten?
 
Ik zou ze graag willen laten overwinteren in deze vijver. Hij is diep genoeg denk ik. Maar ik zal me hiervoor nog eens goed laten informeren door de kenners. Zowieso blijft d vijver nog leeg tot voorjaar 2015
 
Ben ik niet van plan, van deze soorten is er al een overaanbod. Ik zou liever met europese of belli's kweken. in de binnenbak dan weliswaar
 
Ik hoor inderdaad verschillende berichten van beesten die buiten overwinteren. Ik denk dat de mijne zich daar ook wel zullen aan aanpassen, het zijn al lang geen kleintjes meer.
 
Ziet er goed uit!
Ik kijk al uit naar volgend jaar wanneer de vijver 'gerijpt' is.
 
volgens mij was ik vergeten hier te reageren, maar heb dit topic een tijdje geleden al eens doorgelezen. ben benieuwd hoe het eruit ziet als je het helemaal in gebruik hebt :)
 
De afgelopen weken heeft er nu en dan al een ijslaagje op gestaan. Waterniveau blijft goed, dus nog steeds geen lekken. Ik kan niet wachten op het voorjaar. Ben mij momenteel aan het inlezen over verschillende planten. Veel zal natuurlijk afhangen van wat er in de winkel te verkrijgen is. Bij voorkeur winterharde planten. Zo moet ik niet ze niet uithalen over winter. Als iemand tips heeft ivm vijverplanten, of nuttige sites kent, alle info is altijd welkom.
Zodra er wat in staat komen er terug foto's.
 
Ohja.
Krabbenscheer en leilies zijn schildpad en winterbestendigr planten!
Gebruik GEEN gele lis dit is giftig.
Gebruik liever witte Iris.
Ik zou ook veel hoornblad en waterpest doen!!!
Zuurstof mooi en voedsel :D
 
Een mooie Lelie zou zeker niet misstaan en kan je makkelijk in manden plaatsen.
En Hoornblad, Waterpest ed zuiveren het water goed en om ze bijelkaar te houden doe ik er een loodje om heen(weet alleen niet of dat schadelijk is voor je schildpadden).
Erg mooi die vijver van je :petjeaf:
 
Thx, heb dit topic even niet bekeken. Met het zonnige weer heb ik het gevoel dat de lente er snel zal zijn, mss binnenkort eens naar de winkel om wat planten aan te schaffen. In de 'trappen' wil ik inderdaad werken met (grote) manden.
Bedankt beiden voor de tips. Ik wist niet dat gele lis giftig was. Jammer, want dat is nu net een plant die ik al staan had.
Zodra er wat veranderd aan de vijver komen er foto's.
Tot nu toe kan ik wel al melden dat er toch al wat leven in zit. Watervlooien, springstaartjes, torren, muggelarven... Dus dat gaat de goeie kant op. Ik heb hier ook veel neocaridinia wild type. Ik hoor dat deze het ook zouden overleven in de vijver, zelfs bij strenge winters, dus die zullen ook toegevoegd worden.
 
Mooi mooi ;)
Oh ja trouwens gebruik nooit maar dan ook NOOIT lood!
Dit is giftig voor alle levende wezens in water.
Gebruik anders een kiezel en een elastiekje :engel:
Ik zou de planten wat later kopen hoor!
Nu zijn ze meestal in warme kassen opgekweekt en kunnen ze slecht tegen de buitenlucht.
Ik weet niet of je vissen wil maar dit is wat ik had gedacht voor jouw vijver;

Planten;
- 4x krabbenscheer
- 10-15 bosjes hoornblad
- 10-15 bosjes waterpest
- 2-3 witte irissen
- 1-2x witte lelie

Vissen;
- 10-15x goudelritsen
- 2-3 rietvoorns (voldoende planten
- 1x Zonnebaars (optioneel)

Overig;
- 5-10 zoetwatermosselen (hele goede filtering!)

Groeten, trotse eigenaar van 2 geelwangschildpadden

Ps. Doe NOOOOOOOOIT sluierstaarten in een schildpaddenvijver!
Ivm dat ze sloom zijn en de staarten er erg verleidelijk uit zien
 
Trouwens; ALLE soorten lissen zijn giftig.
Wil je dus rietachtige, gebruik dan irissen.
 
Ja ik weet het ik zou best nog even wachten, als ik dan de beurzen afschuim, zal ik wel goedkope en mooie planten vinden, de handelaren moeten we niet nog rijker maken, dan koop ik liever bij de liefhebber, die wat over heeft.
Ik denk dat wat ik heb gele iris is. Als ik even google op gele lis en gele iris kom ik op hetzelfde ? http://wilde-planten.nl/gele%20lis.htm is dit giftig ?

dat van dat lood niet goed is, dacht ik ook ja. Was ik ook niet van plan, zeker niet met schildpadden, deze zijn een stuk destructiever dan de visjes van Panchax.
Ik ben er nog niet echt uit of ik eigenlijk wel vis wil in mijn schildpaddenvijver. Ik zou het namelijk wel leuk vinden moest deze kunnen dienst doen als bron van infusoriën. Met vis erbij zal de kweek van dergelijke beestjes naturlijk een stuk ingeperkt worden.

Zouden zoetwatermossels te combineren zijn met schildpadden ?
 
ILoveAnimals zei:
Trouwens; ALLE soorten lissen zijn giftig.

Wat wil je daar precies mee zeggen , omdat die gitig is niet mag gebruiken ?
Dan kan je de meeste planten wel schrappen .
Een dier weet zelf wel goed genoeg wat ie mag en niet mag .
En de topicstarter zie ik er nu niet direct een slaatje mee maken .
Of eet een schildpad hier wel van omdat hij uit een andere wereld komt ? Graag even een verduidelijking .
 
Van veel planten die giftig zijn, zullen schildpadden niet eten hoor :)
Maar omdat schildpadden graag harde stengels (mijne zijn verzot op bv. prei) eten, zullen ze in rietachtige bijten.
Echt riet kan je ook gebruiken maar dat groeit erg uit de klauwen.
Zoetwatermosselen zijn prima te combineren hoor!
Vaak zien schildpadden het als steen en als ze het toch als voedsel zien dan zal het te veel moeite zijn :p
(Gebruik dan wel grote mosselen)

Groeten, trotse eigenaar van 2 geelwangschildpadden
 
Vissen zijn goed voor het jaaggedrag van de schildpadden en brengen wat meer leven in het water!
 
Sorry pol, ik ben erg verward door dit artikel.
Ik kan niet echt goed beoordelen if het nou een gele lis of een gele Iris is. ;(
 
Schildpadden happen inderdaad in alles. Maar zullen daarom niet alles opeten, gewoon ne keer proeven bij wijze van spreken.

Nederlandse naam gele lis, wetenschappelijke naam Iris pseudacorus. Is dat dan een lis of een irirs ?
 
Ik heb even wat onderzoek gedaan! :c
Dat daar is een gele lis.
Alhoewel het familie van de Iris is ,maakt het andere stoffen aan dan irissen.
Deze zijn giftig.
Conclusie;dit is een gele lis.

Natuurlijk gaan ze niet dood van een hapje,ik zou het niet proberen maar ieder zijn keus :D

Groeten,trotse eigenaar van 2 geelwangschildpadden !

Ps. Het effect van de gele lis is huiduitslag en als ze maar genoeg hebben gegeten,KUNNEN ze doodgaan binnen 48-72 uur
 
Als er nu wel of geen vissen inkomen, komen er zowieso planten in. Ik heb eigenlijk al een halve studie gedaan van planten. Zie mijn verlanglijstje hieronder. Er komen verschillende soorten, verschillende groepen per zone. De ene in een plantenpot, de ander losstaand. Veel zal natuurlijk afhangen van wat er te vinden is.
pol_vijverplanten.jpg


Hoornblad of waterpest moeten ook nog toegevoed worden aan het diep deel, kwestie van een beetje waterzuivering te doen.
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Hmmmm,mooi lijstje hoor!
Ik zou alleen wat krabbenscheer toevoegen, maakt het helder en is schildpadbestendig.
Veel van deze planten worden denk ik snel kapotgemaakt.
Komt de gele lis in de plantenfilter?

Mooi plan,al mort je wel rekening houden met het feit dat schildpadden houden van mooie planten verpesten. :p
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Ja deze mag ook aan het lijstje toegevoegd worden. Ik hoop door veel planten te zetten de schildpadden wat te ontmoedigen om ze allemaal stuk te maken. De planten in de hogere compartimenten zullen door de schildpadden waarschijnlijk wel meer met rust gelaten worden. Aangezien ze hier moeilijker bij kunnen.
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Ziet er erg leuk uit, ga dit topic zeker volgen! Denk dat het wanneer het er ouder en gebruikt uit ziet mooier is, hou niet zo van die witte stenen. Ondanks dat vind ik het er wel al leuk uit zien!

Ik las dat je dacht om er misschien een kooi om heen te bouwen en er vogels in ze gaan houden. Zou ik zeker niet doen met parkietachtige. Over vinken en watervogels kan ik niet veel zeggen, heb daar geen ervaringen mee. Of heb ik er overheen gelezen en was je al van dit idee afgestapt?
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Ik twijfel nog over dat idee. Ergens zou ik het wel leuk vinden, maar zou niet willen dat vogels de vijver nog eens extra belasten met uitwerpselen. Ik weet ook nog steeds niet echte welke vogels hier in zouden passen. Als er vogels in komen zal het zeker nog niet voor direct zijn.
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Oke. Parkietachtige vreten je alle planten op en de meeste planten zijn giftig. Ook zullen ze zeker weten de schildpadden gaan vervelen, ze zijn erg nieuwsgierig. Dat een schildpad het dan beu is en ze bijt kun je denk ik niet voorkomen. Als de parkieten van het water drinken is dat ook niet altijd even goed. En parkietachtige leren zichzelf aan om boven het water te poepen als ze hier de mogelijkheid voor hebben.

Hoe dat verder zit met vinken en watervogels weet ik dus niet. Misschien bestaat er wel een leuk soort die prima samen gaan! Met dat water belasten moet je inderdaad wel opletten.

Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!
 

Terug
Bovenaan