De gezzzmol zijn schildpaddenvijver.


Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

ILoveAnimals zei:
Trouwens; ALLE soorten lissen zijn giftig.
Wil je dus rietachtige, gebruik dan irissen.

Misschien is het dan wel handig te is om te weten dat Iris de latijnse naam voor de Lis is.
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Lissen zijn familie van de Iris volgens mij
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

ja, omdat de Lis de nederlandse naam van de Iris is zijn ze allemaal familie van elkaar
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Pol_de_gezzmol zei:
het wel leuk vinden, maar zou niet willen dat vogels de vijver nog eens extra belasten met uitwerpselen.

Och , niks van aantrekken , hier ook permanant 2 waterkiekens op de vijver , die sch**ten heel de dag door .
Was vorig weekend alles aan snoeien , kwam ik op de vaste plek uit :O :D
 
Re: De gezzzmol zijn schildpaddenvijver

Kwa vogels dacht ik eigenlijk aan een koppeltje ijsvogels, maar die zijn nogal lastig te houden, ze moeten veel vis hebben. Als er vogels bijkomen zullen eht er maar een paar zijn. Maar het idee om de hele vijver te overspannen met een net is zelfs iets waar ik momenteel over twijfel. Van mijn vrouw was dat een verplichting, maar zolang we nog geen kids hebben, denk ik het nog even uit te stellen.
Bedankt allemaal voor de links en de tips ivm die giftige planten. Met schildpadden is dat zeker iets waar ik aan zal moeten denken. Maar ik dacht eigenlijk om de lissen/irissen in manden te zetten, zodat de schildpadden er niet bij kunnen. Hoe ik dit allemaal praktisch ga waarmaken, is voor mezelf ook nog een raadsel. Foefelen en mooschen is toch nog altijd het leukste.
 
:p Dat is het zeker. je kan het virus zelfs oplopen op forums als dit. ;) Ik weet niet hoe ik dat in het Hollands moet zeggen. Maar het komt neer op knutselen voor linkshandigen, :D
Het laatste nummer van BBAT was een nummer met de prijsuitreikingen van de vijvers. Als ik zo iets in mijn handen krijg kriebelt het echt om aan mijnen vijver te beginnen. Ik hoop ook er iets moois van te maken, maar met die schildpadden is dat wel iets anders dan de koi- of siervijvers die we gewoonlijk zien. Zowieso komen de eerste foto's op AF. Ik heb vandaag eens een foto proberen nemen om te tonen hoeveel leven er al in de vijver is. Maar dat is niet echt gelukt. Het krioelt namelijk al van de watervlooien.
 
Oh dan ken ik het wel.
En ik HERken het ook.
Dan wordt ik zo'n saaie koivijverhouder. :p
 
Ik heb nooit gezegd dat dat saai is, he, integendeel, koi's zijn prachtige vissen. Alleen niks voor mij.
 
Ik heb het allemaal door gelezen...
Ik schaam me doooood!
Ik dacht dat ik wat van planten wist :sorry: :stom: :(
Fijn om dit te weten!
Ontopic; heb nog wat na gelezen ALLEEN de gele lis is giftig voor schildpadden.
Volgende keer mijn huiswerk beter doen :!
 
Zeker doen Rikkert,
Ja er zit plots terug leven in dit topic, dat is met het goeie weer zeker ?
Gele lis komt er wss wel in, maar ik zal dus zorgen dat de schildpadden er niet aan kunnen.
 
Hmmmm ik heb (ook voor mezelf) wat onderzoek gedaan.
Geelwangschildpadden en geelbuikschildpadden doen geen winterslaap echter wel een winterrust.
Roodwangschildpadden doen echter wel een winterslaap.
Dus als jij trachemys scripta scripta of trachemys scripta troostii hebt,dan moet je echt oppassen. :deal:
Waarschijnlijk zullen ze wel overleven, maar het is zeker niet goed voor ze.
Eigenlijk laat je ze 10 jaar lang wegkwijnen.
En ja, er zijn mensen die geluk hebben en in 30 jaar geen schildpad zijn verloren, maar ik zou het er niet op wagen. :engel:
Tenzei je eer een kas opheenbouwt natuurlijk ;) :p
 
Mag ik je vragen waar je deze informatie haalt ? Volgens NBSV houden ze wel degelijk een winterslaap. Op hetschildpaddenforum lees ik inderdaad dat dit niet altijd goed afloopt. Ik zal eerst eens afwachten wat ze doen als ze buiten zitten. Hoeveel ze groeien en wat hun eetgedrag is. Ik heb nog mijn oude bak, die ik eventueel kan gebruiken als overwinteringsplek.
 
Deze info heb ik van een schildpaddenkweker.
Nu zegt ie opeen dat landgeelwang? bedoelde? :stars:
Even ter info bestaan deze?
En sorry voor het feit dat ik ren foute reactie plaatste
Nog een update ? :engel:

Ps. Ik kon alleen de geelkoplandschildpad vinden
PPS deze man zei dat ie schildpadden kweekte, maar hij stond op een beurs dus ik vertrouw hem niet
 
Geen probleem, alle informatie is bruikbaar, ook onbetrouwbare info. Dat dwingt ons om wat meer opzoekwerk :c te doen. Ook niet alles wat op het internet staat is correct he, :) Maar NBSV is wel een betrouwbare bron.

Mensen op beurzen zijn niet altijd handelaren, en meestal wel betrouwbaarder dan winkeliers. Maar van een landgeelwang heb ik nog nooit gehoord. Wat ook niet wil zeggen dat ze niet bestaan...

Het feit is wel dat niet elk dier geschikt is om in winterslaap te brengen. Ik heb hier al veel info over gekregen bij iemand van SOS reptiel. Zij vangen oa waterschildpadden op en hij vertelde mij ook dat er altijd wel enkele exemplaren zijn die een winterslaap niet overleven. In eerste instantie moeten de dieren oud(groot) genoeg zijn en in tweede instantie moeten ze goed doorvoed zijn.


Ik merk aan mijn schildpadden, die nu in een onverwarmde bak zitten, ook dat ze winterrust nemen. Ze slapen niet volledig, maar eten een stuk minder. Hier merk ik per individu ander gedrag. Zo is er eentje die steevast zit te zonnen :daisy: , en daar zelfs nog lang na de lamp uit is, blijft liggen. Zo is er ook eentje die bijna nooit op het droge gaat :O . Zo is er een die altijd wil eten :koud: , bijna de enige die de hele winter door dagelijks kwam eten.
Elk individu is anders, en op basis hiervan zal ik beslissen of ik ze een winterrust of - slaap zal geven. En of ik ze binnen (garage/tuinhuis) neem of in de vijver laat. Ik weet dat ze in een seizoen enorm kunnen groeien, zeker als ze plaats krijgen en de energie van de echte zon, nog steeds het beste, ook al is mijn bak uitgerust met verschillende UV-B, UV-A en warmtelampen.

Nog steeds geen foto opdate omdat er nog niet echt iets veranderd is; Maar ik zal er dit weekend eens proberen werk van de maken. Zo kan je wel al zien dat de vijver al goed begroeid is met alg. Er zit ook al veel leven in kwa insecten, watervlooien, torren, muggelarven, ook een grote springstaartkolonie.


:juggle: Moest iemand nog vijvermanden, vijverplanten en vijversubstraat weten te vinden aan een mooi prijsje is dat steeds welkom :thumbs: . Momenteel staat een bezoek aan een van europa's grootste LFS-en :D vast zodra ze vijverplanten binnen krijgen. Hier hebben ze heel veel soorten, aan een mooie prijs.
 
Sooooo das een hele boterham :D
Oke heb het opgezocht, er bestaat geen geelwanglandschildpad.
Alleen een geelKOPlandschildpad.
Bedankt voor de geruststelling!
Die van mij willen geen winterrust :rolleyes:
Hele dag zonnen en heel veel eten.
Maakt ze zijn nog niet heel oud.
Misschien een jaartje wachten.
 
Hou je ze in een verwarmde bak, of hebben ze enkel een warmtelamp om op te warmen ? Hoe groot zijn ze ongeveer ? Je hoort en leest verschillende dingen over die winterslaap/winterrust, maar onder de 5jaar zou ik het niet doen.
 
Ok, ze zijn net 4
Bak staat om mijn slaapkamer en is kamertemperatuur.
Ze hebben UVB lamp en warmte lamp.
Allebei rond de 16 cm
Ik wacht nog wel een jaartje :engel: :D

Ps. De vrouwen staan in mijn avatar!
 
Volgens mij zijn ze voldoende groot. Als je ze onverwarmd houd merk je toch verschil in eetgedrag vermoed ik.
 
Hier dan een foto update. De vijver is dus al wat groener geworden, maar nog steeds geen planten er in.
p3060017.jpg

p3060018.jpg

Hier zie je de kolonie springstaartjes, watervlooien, slakken, muggenlarven, ...
p3060021.jpg
 
Ik heb nog wat veenhout kunnen scoren. Ze liggen momenteel te zinken, ik zal ze gebruiken om het wat makkelijker te maken voor de schildpadden om in en uit de tussenvakken te kruipen. Dus bij een volgende update zal er toch al iets meer te zien zijn. Mometeel is het water redelijk troebel en het kan wel nog een weekje duren tegen dat de grote blokken gezondekn zijn. Degene die er al in lagen sinds vorig jaar hebben al een mooie natuurlijke patine gekregen. Ook hier en daar al wat begroeid met alg, dit mag natuurlijk niet teveel worden. Dus dat blijft nog even afwachten.
 
Zodra ze gezonken zijn en op hun plek liggen, of tenminsten op een plek die ik goed vind komt er een volgende foto update, hopelijk dan ook al met wat plantjes.
 
Ziet er echt super uit.
Misschien dat ik het gemist heb.
Maar wanneer komen de bewoners er in en wat worden precies de bewoners?
 
De bewoners worden voorlopig enkel mijn zes schildpadden. Ik zit in twijfel om er nog wat meer in te houden, maar mijn voorkeur zou dan uigaan naar europese moerasschildpadden. De vijver is 13kuub, dus goed voor 13 schildpadden. Ik wacht nog even af tot ik de vijver beplant heb en deze plantjes al wat kunnen aangroeien hebben voor ik er de schildpadden in loslaat. Het is nu ook nog wat koud buiten. Dit weekend doe ik een eerste beurs en hoop dan al wat vijverspul op te kop te kunnen tikken. In den aldi staan er ook vijverplanten, mss dat ik er daar ook enkele meedoe.
 

Terug
Bovenaan