De jungle avonturen van Christine86


De plantjes staan er nu ongeveer een weekje in en een aantal laten al wat groei zien!

Deze bromelia heeft onderaan een klein stengeltje zitten wat de afgelopen week gegroeid is. Overigens denk ik dat de naam die op het potje stond niet klopt. Het had een neoregelia caviar moeten zijn, maar als ik die op internet opzoek krijg ik toch echt een heel ander plantje te zien. Maakt op zich ook niet zo uit.

IMG_20201225_103719[1].jpg


Van deze plantjes had ik eigenlijk geen hoge verwachtingen. Ik had twee tillandsia's gekocht die aan een rek in commercieel voorverpakte zakjes hingen. Ik heb wel de beste exemplaren uitgezocht, die al kleine extra scheutjes hadden. Van onderstaand plantje zie je die links en die is de afgelopen week lekker gegroeid.

IMG_20201225_103730[1].jpg


De syngonium lijkt het niet zo goed te doen helaas, even afwachten of deze nog gaat herstellen. Daarnaast zit de bak momenteel in de schimmelfase, wat te zien is links op de foto. Dit is gelukkig niet iets om mij zorgen over te maken en hoort bij de opstart van de bak. Het is een beetje te vergelijken met nieuw hout wat je in een aquarium doet en waar dan die witte waas overheen komt. Het zou vanzelf weg moeten trekken, echter is het denk ik wel tijd om springstaartjes en pissebedden ( de "opruimploeg") te gaan toevoegen. Ik hoop hier zondag voor naar de dierenwinkel te gaan ( en gelijk kijken of ze nog wat leuke plantjes hebben :))

IMG_20201225_103810[1].jpg
 
Welke kit heb je gebruikt voor het lijmen van de kurk.?
 
Welke kit heb je gebruikt voor het lijmen van de kurk.?
Ik hoopte stiekum dat er niemand naar zou vragen :oops:..... waarschijnlijk een compleet verkeerde kit gebruikt :oopss:

Het was net voor ik de bak kocht dat ik bij een goedkope winkelketen wat nodig had en daar diverse soorten kit zag. Ik dacht als ik er dan toch ben neem ik die maar gelijk mee. Ik vond dus een sanitairkit, ik denk dat is handig want het wordt toch vochtig in die bak, het was reukloos en transparant. Tot een paar mensen mij later (toen alles al gekit was) zeiden dat dat niet echt bedoeld is om iets vast te kitten maar meer om af te werken. :stom:

Vooralsnog zit alles nog steeds wel vast gelukkig.
 
Dank voor de tip
ultra soon luchtbevochtiger....koop je op alie en haal je daarna uit elkaar. Het ding wat je nodig hebt is klein en compact, leg je in een waterbakje die je dan bij moet vullen.
nou dat zou ik niet aanraden, gaat je geheid kikkers kosten hoor met dat apparaatje rechtstreeks in het water zodat ze erbij kunnen. Zou ik gaan voor een fogmaster of iets dergelijks.
 
nou dat zou ik niet aanraden, gaat je geheid kikkers kosten hoor met dat apparaatje rechtstreeks in het water zodat ze erbij kunnen. Zou ik gaan voor een fogmaster of iets dergelijks.
Ik denk dat het de Super fog II gaat worden. Het was mij eerst een raadsel waar of dat ik die slang waar de mist uitkomt moest bevestigingen. Ik heb daar nu een paar filmpjes van gezien dus nu het mij duidelijk is, weet ik vrij zeker dat het die wordt.
 
Vandaag een plantje toegevoegd. Het leek me leuk om er ook een orchidee in te hebben, zodat ik af en toe ook wat bloemen in de bak heb. Alleen schijnen orchideeën lastig te houden te zijn in zulk soort terraria. De hoge luchtvochtigheid is niet zo'n probleem maar de wortels moeten tussendoor ook goed kunnen drogen. Ik heb er maar één van de vensterbank ( die me maar een paar euro's heeft gekost) uit z'n pot gehaald en tussen het kurk en de achterwand geklemd. Benieuwd hoe deze het gaat doen.


IMG_20201226_141010[1].jpg


De kurken buizen lijken wel een beetje uit elkaar te gaan vallen helaas. Op de plekken waar deze tegen de ruit zit gekit ( met de verkeerde kit :p) zitten ze nog best stevig vast, maar waar de buizen al gescheurd waren lijken ze steeds losser te gaan zitten. Dit houd ik de komende tijd goed in de gaten, en misschien moet ik de scheuren dan op de één of andere manier gaan lijmen ofzo.

Vandaag ook de ergste schimmel op de lianen maar weg gehaald want dat werd toch een beetje een vieze boel. Morgen toch echt maar eens de opruimploeg aan gaan schaffen.
 
zou dat niet met vocht te maken kunnen hebben Dat het kurk scheurt?
 
zou dat niet met vocht te maken kunnen hebben Dat het kurk scheurt?
Ik denk dat dat de reden is inderdaad, ik probeer al om alleen de achterwand te besproeien en de rest niet te vochtig te maken.
 
Vandaag door weer en wind op mijn fietsje naar de dierenwinkel om springstaartjes en pissebedden te kopen....Uitverkocht :(( Die moet ik maar online gaan bestellen.

Gelukkig was de plantjes afdeling wel weer lekker aangevuld. Aangezien de aquariumafdeling naast de terrarium afdeling ligt maar gelijk een poster meegenomen om de zijkant af te plakken. Ook een flesje aquariumkit meegenomen om de kurken buizen te verstevigingen en een paar plantjes mee vast te zetten.

En dan de foto's:

De nieuwe aanwinsten, een grotere bromelia die ik wat lager in het terrarium wilde hebben, een varen om de boel wat op te gaan vullen, een ficus klimplantje die hopelijk lekker gaat klimmen, een extra philodendron ( de andere die ik al had is een stuk kleiner) en een begonia waar hopelijk wat bloempjes uit gaan komen.
IMG_20201227_151123[1].jpg


De nieuwe bromelia. Ik ben blij met het formaat, geeft een beetje body aan het geheel aangezien de meeste plantjes nog vrij klein zijn.

IMG_20201227_155641[1].jpg


Links de begonia, rechts de extra philodendron. Links onderin de ficus.

IMG_20201227_155646[1].jpg


Twee plantjes heb ik mijn twijfels over, de syngonium heeft zijn grootste blad verloren. De juweel orchidee is bij de wortels verslijmd dus die doet het ook niet zo lang meer ben ik bang. Voorlopig mag ik van mijzelf nu even geen plantjes meer kopen maar moet ik geduldig gaan wachten tot alles lekker door groeit.
 
Ik moet dus nog wel de plantjes vast gaan zetten en de zijkanten van het terrarium afwerken
Heb je al iets in je hoofd zitten in verband met de planten die op de grond staan? Ga je ze plaatsen in grond op de turfplaten of ...
 
Heb je al iets in je hoofd zitten in verband met de planten die op de grond staan? Ga je ze plaatsen in grond op de turfplaten of ...
Ik heb een compromis gesloten. Voorin enkel turfplaten, achterin (waar eigenlijk alle plantjes staan) turfplaten met daar bovenop cocohusk, sphagnummos en bladeren. Vooralsnog blijven alle plantjes overeind staan.
 
deze week start ik ook op. Morgen komt het meeste al binnen. Planten heb ik vandaag besteld, die zullen woensdag wel komen denk ik
 
deze week start ik ook op. Morgen komt het meeste al binnen. Planten heb ik vandaag besteld, die zullen woensdag wel komen denk ik
Succes met de inrichting, heel benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
Ik ook..:)

 
Die juweel orchidee is 1 van de weinige orchideën die geen epifyt zijn en dus in de grond moeten.
 
Even een vraagje, heb je die kurk bewust op het glas geplakt en niet op de wand? Voor betere hechting misschien?
 
Die juweel orchidee is 1 van de weinige orchideën die geen epifyt zijn en dus in de grond moeten.
Ik had die inderdaad in de grond staan, maar ik denk dat het toch te vochtig was. Ik ben nog een beetje zoekende naar de juiste vochtigheid/ temperatuur.
 
Even een vraagje, heb je die kurk bewust op het glas geplakt en niet op de wand? Voor betere hechting misschien?

Ja daarom had ik die inderdaad op het glas zelf geplakt. Ik had mn twijfels of dat goed zou blijven zitten op die varen platen.
 
Gisteren zijn mijn springstaartjes en tropische pissebedden aangekomen. De twee bakjes heb ik in zijn geheel omgekieperd en bedekt met sphagnum mos en bladeren. Ik zag de springstaartjes net al druk bezig op de liaan waar aardig wat schimmel op zit, dus die doen hun werk :)

Links de pissebedden, rechts de springstaartjes
IMG_20201230_204352[1].jpg


Pissebedden zijn gelukkig wat kleiner dan ik had verwacht:

IMG_20201230_204359[1].jpg


Ook had ik nog een flinke doos met gedroogd mos staan die ik voor mn hamsterverblijf had gekocht. Ik heb her en der wat plukjes mos in het terrarium gedaan en nu hopen dat dit gaat aanslaan. Ik heb namelijk geen idee of het geschikt is voor warme en vochtige omgevingen.

IMG_20201231_194238[1].jpg


Voorlopig zal dit effies de laatste foto zijn, de bak is nu min of meer opgestart en moet nu gaan ingroeien. Eind januari krijg ik waarschijnlijk een leuk speeltje voor het terrarium, maar tegen die tijd volgt meer info en foto's
 
Hoe gaat het met de luchtvochtigheid in je terrarium? Ik kreeg van de man waar ik wat plantjes en varenwortelplaten heb gehaald de tip om er een glasplaat bovenop te leggen omdat de ventilatie ervoor zorgt dat de luchtvochtigheid nogal schommelt. En ik moet zeggen dat dit wel klopt. erg stabiel is de luchtvochtigheid niet na sproeien. Heb er nu en paar uur een plaat opgelegd die iets meer als de helft afdekt aan de voorzijde en de luchtvochtigheid blijft behoorlijk gelijk.
Heb een mail gestuurd naar de plaatselijke schilder en een glasplaat besteld van 58x15,5cm, zodat er wel een strookje vrij blijft voor ventilatie.
 
Hoe gaat het met de luchtvochtigheid in je terrarium? Ik kreeg van de man waar ik wat plantjes en varenwortelplaten heb gehaald de tip om er een glasplaat bovenop te leggen omdat de ventilatie ervoor zorgt dat de luchtvochtigheid nogal schommelt. En ik moet zeggen dat dit wel klopt. erg stabiel is de luchtvochtigheid niet na sproeien. Heb er nu en paar uur een plaat opgelegd die iets meer als de helft afdekt aan de voorzijde en de luchtvochtigheid blijft behoorlijk gelijk.
Heb een mail gestuurd naar de plaatselijke schilder en een glasplaat besteld van 58x15,5cm, zodat er wel een strookje vrij blijft voor ventilatie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat op het moment eigenlijk niet meet. Had wel een goedkoop analoog thermo/hygrometertje gekocht, maar die is niet echt nauwkeurig ( laatste metingen die ik daar mee heb gedaan zat overdag rond de 60-70% en s nachts tussen de 70-80%)Had voor de temperatuur een oude aquariumthermometer er bij gelegd en daar zat toch al gauw een graad of 2 a 3 verschil tussen. Eind Januari krijg ik waarschijnlijk een mistapparaat en een hygrostaat (die het mistapparaat in werking zet als het onder een bepaald percentage komt). Voor nu heb ik de bovenkant grotendeels met plastic afgedekt, alleen een klein strookje voor de ventilatie. Wellicht dat ik het plastic nog ga vervangen voor glas of plexiglas, nu kan ik nog een beetje finetunen met het plastic.
 
Toch weer een kleine update. Vandaag kwam er onverwacht een pakketje met plantjes binnen. Ik had deze al eind december besteld maar ze konden hem niet versturen omdat de heatpacks uit het VK moesten komen. Deze kregen ze door de Brexit niet binnen, uiteindelijk hebben ze het pakket maar zonder verstuurd en goed ingepakt met bubbelplastic ( en als compensatie een gratis plantje)

IMG_20210123_125149[1].jpg


Orchidee Stelis species b Costa Rica:
IMG_20210123_153221[1].jpg


Middelste plantje ( met bloemenstengel) gratis gekregen, blijkt een soort bromelia te zijn. Ik moet em nog gaan verplaatsen denk ik, hij staat nu in de grond maar kan em beter ergens op het hout vast zetten.

IMG_20210123_153226[1].jpg


Links onder de Chirita tamania, krijgt paars-witten bloempjes

IMG_20210123_153230[1].jpg
 
Afgelopen zondag heb ik een lucky reptile super fog II met een hygrostaat gekregen. Hiermee kan ik de luchtvochtigheid gaan regelen. De hygrostaat is zo in te stellen dat hij het mistapparaat inschakelt zodra de luchtvochtigheid te laag wordt. Ik kan de luchtvochtigheid graad op 4 tijdstippen instellen dus nu is het een kwestie van uitproberen en meten

Hier een filmpje van het mistapparaat, let even niet op de sensor die moest ik nog op de goeie plek bevestigen.

 
Vorige week een bestelling binnen gekregen met een potje fruitvliegen en spullen om zelf te kweken. Vandaag m'n eerste potje zelf gemaakt, links het oude potje en rechts het vers gemaakte potje. Dit was wel hetgene waar ik het meeste tegenop zag, maar het valt me tot nu toe wel mee. Was redelijk makkelijk om te maken, hopelijk valt het voeren uiteindelijk ook wel mee.

IMG_20210325_133449[1].jpg


Vandaag naar de dierenwinkel geweest voor wat spulletjes en de verleiding niet kunnen weerstaan om deze bromelia (vriesea era, non flowering) mee te nemen:DD

IMG_20210325_153044[1].jpg



Binnenkort ga ik op bezoek bij een kweker voor de laatste info enz. en dan denk ik dat de bak klaar is voor nieuwe bewoners:
IMG_20210325_154112[1].jpg
 

Terug
Bovenaan