De jungle avonturen van Christine86


Erg fraai hoor en hoe maak je zo n potje dan klaar? En wat zit daar dan in?
 
Ik ben vorige week ook begonnen met de kweek. Het valt inderdaad wel mee. Het geeft wel een geurtje af. Ik had ze eerst in de kast van het terrarium staan, maar heb ze in de bijkeuken gezet.
 
Erg fraai hoor en hoe maak je zo n potje dan klaar? En wat zit daar dan in?
Er zijn 2 opties. Of je maakt zelf je dat prutje wat onderin zit ( hoop gedoe met havermout, appelmoes, gist en azijn) of je koopt een kant en klare mix. Ik heb voor dat laatste gekozen, omdat het veel makkelijker is. Beetje water erbij tot het een prutje is, wat van dat houtwol erbij zodat de vliegen '' woonruimte'' hebben en dan een x aantal vliegen van je oude potje overkiepen in de nieuwe. Na een dag of 10 zou dat weer moeten uitgroeien tot een nieuwe kolonie.
 
Ik ben vorige week ook begonnen met de kweek. Het valt inderdaad wel mee. Het geeft wel een geurtje af. Ik had ze eerst in de kast van het terrarium staan, maar heb ze in de bijkeuken gezet.

Ik vond het de eerste dag ook stinken maar die stank verdween daarna. Gebruik je ook zo'n kant en klare mix? Ik ben benieuwd of dit nieuwe potje ook gaat ruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het de eerste dag ook stinken maar die stank verdween daarna. Gebruik je ook zo'n kant en klare mix? Ik ben benieuwd dit nieuwe potje ook gaat ruiken.
Ja. Ik heb dat ook aangeschaft. Beetje water erbij en roeren. Klaar. Paar fruitvliegen erin en houtwol, of stukken karton.
Ik heb er Sisaltouw in gedaan, dat gebruikt mn vrouw in de voliere als nestmateriaal voor de vogeltjes.

Wat voor bewoners komen er in?
 
Ja. Ik heb dat ook aangeschaft. Beetje water erbij en roeren. Klaar. Paar fruitvliegen erin en houtwol, of stukken karton.
Ik heb er Sisaltouw in gedaan, dat gebruikt mn vrouw in de voliere als nestmateriaal voor de vogeltjes.

Wat voor bewoners komen er in?
Dat is ook wel een idee inderdaad, karton en koffiefilters had ik al voorbij zien komen. Ik voor nu een grote zak houtwol gekocht maar in de toekomst misschien wat anders (goedkopers/ met minder rotzooi) gebruiken.
 
hoop gedoe met havermout, appelmoes, gist en azijn
Deels vergelijkbaar met het kweken van azijn en micowormpjes dus en dat is ook zo n geklieder met havermout en azijn. Maar goed je moet wat wil je levendvoer kweken natuurlijk want kopen zal ook niet echt goedkoop zijn.
 
Deels vergelijkbaar met het kweken van azijn en micowormpjes dus en dat is ook zo n geklieder met havermout en azijn. Maar goed je moet wat wil je levendvoer kweken natuurlijk want kopen zal ook niet echt goedkoop zijn.
Ik heb er wel aan gedacht om potjes te gaan kopen, kost je tussen de 2-3 euro. Maar bij nader inzien wilde ik ook niet afhankelijk zijn van de dierenwinkel of internet. Je moet ook hopen dat er dan ook genoeg vliegen in zo'n potje zitten, soms moeten ze zich nog voortplanten en zit je zo 10-14 dagen te wachten op genoeg vliegen.
 
Ik heb er wel aan gedacht om potjes te gaan kopen, kost je tussen de 2-3 euro. Maar bij nader inzien wilde ik ook niet afhankelijk zijn van de dierenwinkel of internet. Je moet ook hopen dat er dan ook genoeg vliegen in zo'n potje zitten, soms moeten ze zich nog voortplanten en zit je zo 10-14 dagen te wachten op genoeg vliegen.
Ik heb het advies gekregen om elke week een nieuwe kweek op te zetten.
 
Ik heb het advies gekregen om elke week een nieuwe kweek op te zetten.
Ja dat was mijn plan ook inderdaad. Ik ga volgende week naar een kweker en daar mag ik nog een paar potjes van meenemen, dan zou ik een stabiele voorraad moeten hebben.
 
Nou gisteren was het dan zover. Ben naar een kweker geweest die vlakbij blijkt te wonen. Heb een inkijkje gekregen in zijn kikkerkamer; alle kikkers, kikkervisjes, visjes die al pootjes en staartjes hadden en fruitvliegen collectie gezien. Uiteindelijk dus ook met kikkers naar huis gegaan :DD Het zijn 0.0.4 Dendrobates Auratus Birkhahn geworden ( die cijfers staan voor: man.vrouw.jongen geslacht onbekend).

Dit is de dapperste van de vier, sprong met het overplaatsen ook de verkeerde kant op (het terrarium uit, in de kamerplant :eek:)

IMG_20210401_095414[1].jpg


IMG_20210331_174239[1].jpg


Ik heb ze alle vier gezien, maar voor nu blijven ze nog wat verstopt. Deze bovenste heeft m'n populatie springstaartjes wel alvast gehalveerd :DD, dus die zal ik eerdaags maar aanvullen denk ik.

Van de kweker ook nog een hoop stekjes ( en potten fruitvliegen) gekregen:


IMG_20210331_160859[1].jpg
 
Prachtige beestjes.
Mooi kikkertje

Ja ik vind ze ook erg mooi, de kleur zou nog ietsje moeten veranderen met het ouder worden. Ze hebben gelukkig alle vier een ander vlekkenpatroon ( ik weet niet of dit nog verandert met ouder worden), wel zo makkelijk om ze uit elkaar te houden :p
 
Vanmorgen twee filmpjes gemaakt van de kikkers, ze staan ook op youtube maar daar ging de kwaliteit echt drastisch van achteruit dus ik probeer ze direct vanaf m'n telefoon hier heen te uploaden, hopelijk werkt dit. De kwaliteit was sowieso al niet super goed omdat ik door de deurtjes heen heb gefilmd, die kikkers zijn zo vlug dat ik het nog niet aan durf met de deurtjes open.

Filmpje 1, 1 kikker zit vooraan en 1 zit er wat meer naar achteren op een plantenblaadje:
 
En filmpje 2, zelfde kikkers alleen de achterste zit nu op de liaan:

 
Mooie beestjes.
Ja vind ik ook. Ik vond het wel moeilijk hoor om de knoop door te hakken en een soort te kiezen. Die Anthonyi die jij heb stond eerst ook op m'n lijstje, toen wilde ik een Ranitomeya soort en uiteindelijk is het deze geworden :DD . Helaas ( of misschien maar beter) heb ik weinig plek om nog een terrarium te plaatsen....
 
Vandaag weer een leuk pakketje ontvangen :love:
Voornamelijk orchideeën, de fittonia heb ik gratis bij de bestelling gehad. Nu voor de derde keer daar iets besteld en steeds wat gratis gekregen. Eerst dacht ik dat dat was omdat ik de eerste keer lang moest wachten door het winterweer, maar nu en snel een pakketje gekregen en toch weer een gratis plantje.

IMG_20210408_124411[1].jpg


Wilde wat orchideeën toevoegen, hopelijk gaan die mooie bloemetjes krijgen.
Deze zouden trosjes met witte bloempjes moeten krijgen:

IMG_20210408_124441[1].jpg


En rechts op de foto de kleinste orchidee die ik ooit gezien heb, in verhouding denk ik de duurste plant die ik bezit :DD Het bloemetje schijnt wel redelijk groot te zijn voor het formaat plant.


IMG_20210408_124447[1].jpg



Deze bleek iets groter dan op het plaatje van de website, wel al met een mooi bloempje. Ik heb een kleine pup van de plant kunnen halen, deze staat in het terrarium, de rest in de vensterbank :LOL:
IMG_20210408_124429[1].jpg
 
Hoogste tijd voor wat nieuwe foto's

Dit kikkertje is door familieleden Sumo genoemd...1x raden waarom :DD

IMG_20210410_155349[1].jpg


Eindelijk een bloempje in dit plantje ( ik mag niet klagen hoor, plantjes groeien als een tierelier)

IMG_20210414_140007[1].jpg


En deze bromelia gaat me eerdaags ook verassen met een bloem:

IMG_20210414_140022[1].jpg
 
Kikkertjes zijn nog een beetje schuw, dat hoort deels een beetje bij de soort die ik heb uitgezocht. Voor een paar fruitvliegjes komen ze meestal toch wel te voorschijn :love:
IMG_20210429_191926[1].jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210429_191930[1].jpg
    IMG_20210429_191930[1].jpg
    406.3 KB · Weergaven: 140
Ik ken dat helemaal niet, zo'n bak met kikkertjes voor thuis. Wat een pachtige minijungle. Heel leuk om te zien hoe je dat maakt en hoe het dan is geworden.
 
Ik ken dat helemaal niet, zo'n bak met kikkertjes voor thuis. Wat een pachtige minijungle. Heel leuk om te zien hoe je dat maakt en hoe het dan is geworden.
T is minstens net zo mooi als een aquarium. Ik heb zelf ook zo een staan,met een andere inrichting weliswaar. Maar zo mooi om alles te zien groeien. Hoe uit een achterwand spontaan mosjes groeien vanwege de luchtvochtigheid.

top Christine. Erg leuk weer.
 
Ik ken dat helemaal niet, zo'n bak met kikkertjes voor thuis. Wat een pachtige minijungle. Heel leuk om te zien hoe je dat maakt en hoe het dan is geworden.
Dank voor het compliment!

Ik heb paludariums altijd heel mooi gevonden (dus een klein deel water met daarboven een landgedeelte met mooie planten), en gifkikkers vond ik ook mooi. Zodoende ben ik me daar vorig jaar in gaan verdiepen met dit als resultaat. Uiteindelijk is het dus geen paludarium geworden maar een terrarium omdat gifkikkers niet goed kunnen zwemmen. Ik hou ook veel van kamerplanten, dit zijn vaak tropische planten en die kan ik nu de perfecte omstandigheden geven.
 
T is minstens net zo mooi als een aquarium. Ik heb zelf ook zo een staan,met een andere inrichting weliswaar. Maar zo mooi om alles te zien groeien. Hoe uit een achterwand spontaan mosjes groeien vanwege de luchtvochtigheid.

top Christine. Erg leuk weer.
Dankjewel! Ik denk dat ik dit stiekem zelfs wel mooier vind dan mijn aquarium ;)

Ik zag dat jij met die van jou ook weer goed bezig was :thumbs:
 

Terug
Bovenaan