DE manier om CO2 op te lossen in het aquarium!?


eric79

Well-known member
Lid geworden
12 september 2012
Berichten
360
Locatie
Geldrop
Beste medeaquarianen,

Ik heb er nu een tijdje een externe atomizer tussen zitten. Oplossen van CO2 werkt perfect, het nadeel wat ik wel zie is een mooi aquarium gevuld met fijne belletjes. Je zou het bijna mistig kunnen noemen. Vind ik niet leuk.

Ook als de CO2 af springt komt er tot wel een uur nog belletjes uit de uitlaat van het filter. Iemand een idee hoe dit kan?

Nu zit ik er over na te denken om een verdikking er tussen te zetten zodat de CO2 bijna volledig opgelost is voordat het aquarium bereikt is. Ik heb ooit gelezen dat een 4 mtr lange slang voldoende moet zijn om alles op te laten lossen? Kan iemand dit bevestigen?

Als dit ook niet lukt neig ik er naar om anders een reactor aan te schaffen! Maar wat zijn hier de nadelen van? Alleen minder debiet van pomp? Of zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden!

Wat gebruik jij eigenlijk voor CO2 systeem bij welke grootte aquarium?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik gebruik bio co2 die aangesloten aan de filter van 54L en 300L.
Ik heb weinig last van "mist" maar wel soms lichte assimilatie wat normaal is.
 
ik heb een reactor en dat vind ik perfect
 
Dat van die slang heb ik vaker eerder gehoord en gelezen. Het lijkt me iig de eenvoudigste minst kostbare oplossing. En het proberem waard eer je gaat �pielen�met andere methoden.
 
Ik heb zelf een reactor gemaakt,het voordeel hiervan is dat je zelf kunt bepalen hoe lang hij wordt.En zo dus je Co2 volledig op kan laten lossen.
En het was niet duur.Denk dat ik voor �15,- klaar was.
 
eric79 zei:
Beste medeaquarianen,

Ik heb er nu een tijdje een externe atomizer tussen zitten. Oplossen van CO2 werkt perfect, het nadeel wat ik wel zie is een mooi aquarium gevuld met fijne belletjes. Je zou het bijna mistig kunnen noemen. Vind ik niet leuk.

Sluit je atomizer eens aan de slang van je filter inlaat aan. Zo hebben de belletjes nog de tijd om in het filter op te lossen, en zul je minder/geen last hebben van belletjes in je aquarium.
 
bedankt allemaal voor het meedenken, ik ga eerste eens een lang stuk slang aan de uitgang zetten om te kijken of hiermee de mist minder wordt.
Om het aan de inlaat van de filter te doen heb ik slechte ervaringen mee...

uiteindelijk zal het toch een reactor gaan worden, dus weinig investeren nu...en sparen voor later.
 
Je had het over het debiet verlies van de pomp als je een reactor zou nemen.
Ik had er eerst bioballen in zitten maar ik zag dat de Co2 niet lekker door de reactor heen ging.
Ze bleven steeds op bepaalde plekken zitten.
En de Co2 loste ook niet lekker op.
Daarom heb ik de bioballen er uit gehaald en nu gaan de Co2 belletjes als een gek door de reactor. En ik zie ze ook echt oplossen.
Er wordt op deze manier dus weinig bediet verloren.
 
Grote externe reactoren zijn gevoelig voor spanningen op de koppelingen.
Indien dat niet degelijk wordt gedaan, krijg je heel snel problemen.

Interne actieve reactor hebben geen nadelen afgezien van de zichtbaarheid.
 
Ik heb hem er nu een half jaar in zitten geen problemen ondervonden.Het is gewoon van pvc pijp met pvc lijm. Dus die verbindingen zijn sterk zat.En als ik zo'n reactor in de winkel bekijk heb ik daar juist mijn twijvels bij. In je huis gaat het ook jaren mee. Wordt natuurlijk wel anders belast.
 
Een langere slang is ook niet alles, zie nog steeds mist al is het in mindere mate!
Ik merkte dat er gas lekte op het terugslagventieltje, zat er al langer op dus klein stukje afgeknipt en weer aangesloten, volgens mij is het weer goed!

Nu laat ik de uitlaat gewoon in de bak vallen. Later ga ik iets intern's maken/kopen.
Een reactor zelf bouwen zie ik niet zo zitten,....

Bedankt allemaal voor het meedenken.!
 
Succes er mee.
En mocht je nog vragen hebben over het maken van een externe reactor mag je dat natuurlijk altijd vragen. Gr
 
Ik ga eerst nog even verder met de juiste stroming/circulatie, maar bedankt voor je aanbod...ik zal het onthouden!
 
Even kijken of ik dit duidelijk kan uitleggen, 2x jbl profiline 901.
Ik zeg even filterA en B met uit en in...

Filter a met externe Heater links uitgaan spraybar en inlaat helemaal onderin, 1 cm van de bodem.

Filter b, met T stuk voor afwatering bij verversen en atomizer, beide op uit slang, uitgang lange pijp tot de bodem met bochtje, gericht op ingang filter A.

Een klein deel van de "mist" haalt de spraybar. De rest dwarrelt langzaam omhoog.

(Ik twijfel nog om van filter b een 1501 te maken)

Wat vinden jullie ervan! Lijkt het een goede stroming!
Doordat ik ren zwarte sticker heb zie je de mist bijna niet.....voordeel voor mij, want ik zag die mist niet zo zitten,...(of juist wel, tis maar hoe je het bekijkt!)

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Hier zelf ook lopen pielen met de atomizer, het los de CO2 prima op en het werkt. Maar de mist bleef altijd in meer/mindere maten aanwezig. Nu vervangen door een Taifun, dat in stroming achter een stuk hout verwerkt zit. Prima oplossing.... goede CO2 oplossing en geen mist.. ;)
 
Ik heb nu ook een tijdje lopen pielen...
Mist blijft!
Op termijn ga ik waarschijnlijk voor de externe reactor. Nu alleen nog een simpele die niet kapot gaat vinden, schijnen nogal zwak te zijn.
Zelfbouw durf ik niet zo goed an.
Wordt vervolgd!
 
ik heb er ook ene zelf gemaakt.. ga hem morgen aansluiten met een by-pass!
Ca. 25cm lang/ diameter is 5cm.. :)
 
Jurgend71 zei:
ik heb er ook ene zelf gemaakt.. ga hem morgen aansluiten met een by-pass!
Ca. 25cm lang/ diameter is 5cm.. :)

Dus het moet mij ook lukken? Als het jouw lukt,.....
Zo klinkt het dan....

Hoop dat het werkt, waar heb jij alle spullen gehaald?
 
ik heb gewoon een stuk pvc buis van 25cm en 5 cm diameter genomen
u kunt dit perfect zelf maken..
heb een Ca. 25� betaald voor alles.. :)
deze heb ik gemaakt..
zelf maken reactor

ik heb alles in een zelfbouwmarkt gehaald zoals bv. de gamma, hubo, etc...

morgen sluit ik hem aan.. :)
 
Jurgend71 zei:
ik heb gewoon een stuk pvc buis van 25cm en 5 cm diameter genomen
u kunt dit perfect zelf maken..
heb een Ca. 25� betaald voor alles.. :)
deze heb ik gemaakt..
zelf maken reactor

ik heb alles in een zelfbouwmarkt gehaald zoals bv. de gamma, hubo, etc...

morgen sluit ik hem aan.. :)


Het is nu overmorgen! ;-)

of is dat te snel? hoe bevalt het?
 
ik heb een atomizer op mijn JBL 1501 bijna direct na me filter in de slang geplaatst en heb weinig last van de mist..
ik doseer mijn CO2 met intervallen 2 uur CO2 en 1 uur rust.
druk staat op net iets meer dan 2,5 bar zo uit me hoofd en het fijnregel ventiel staat zo dat ik net aan bubbels uit me spraybar krijg..
en dat is ruim voldoende voor mijn plantenbak
 
tuinkabouter zei:
ik heb een atomizer op mijn JBL 1501 bijna direct na me filter in de slang geplaatst en heb weinig last van de mist..
ik doseer mijn CO2 met intervallen 2 uur CO2 en 1 uur rust.
druk staat op net iets meer dan 2,5 bar zo uit me hoofd en het fijnregel ventiel staat zo dat ik net aan bubbels uit me spraybar krijg..
en dat is ruim voldoende voor mijn plantenbak

het probleem bij mij zit hem, denk ik dan, in het feit dat mijn atomizer 16/22 aansluiting heeft en zit op een jbl 901 12/16 aansluiting. dus relatief veel bubbels dat snel door de slang gejaagd wordt. Ik heb nu bijna alles bij elkaar voor een externe reactor. Eerst daar mee aan de slag.

@miscaeleniuous (bijna zo uit mijn hoofd)
deze kende ik nog niet, ga hem onthouden!
nadelen die ik dan weer zie: weer een extra stekker, weer iets in de bak terwijl ik zo bezig was om alle techniek eruit te krijgen.....dat het werkt geloof ik wel....

het blijft schipperen tussen mogelijke oplossingen.....
er zijn er ook mogelijkheden zoveel mbt co2 aan het aquarium toevoegen....
 
ahha, maar waarom heb je 2x een 901 op een 450L bak?
ik heb een 1501 en daar sinds een jaar een eheim filter bij gezet omdat het toch wat aan de krappe kant werd :p

is er geen atomizer met 12/16 aansluiting? misschien op DX.com?
 
@tuinkabouter
ik heb een rio 300, 300 liter, die 450 is van mausalicious (naam wordt al beter?)

atomizer met 12/16 was ook de bedoeling, vinkje verkeerd gezet en om hem dan maar weer terug naar hongkong te sturen is ook zoiets.... ik heb er een slangverdikker tussen gezet om na de atomizer weer naar 12/16 te gaan....

de 1501 staat ook al langer op mijn verlanglijstje, maar 2x 900 liter gaat ook prima hoor. qua filtering prima, stroming mag wel iets meer...

maar als ik 2x spraybar zou maken moet dit voldoende zijn.......volgens mij! ;-)
 
ow, krijg een berichtje dat ik morgen de transparante pvc pijp mag komen ophalen...
kan ik morgen gaan knutselen! ;-)
 
oh haha dan had ik het verkeerd gelezen..
jah hongkong word dan aardig ver..
 
Succes Eric.. Ik heb slechte ervaringen met grijs PVC
 
Ik heb ook transparante pvc pijp genomen en werkt prima.
 
Dan zie je ook een beetje de actie......
Bubbels die oplossen.....natuurlijk erg spannend!
Eerste foutje al gemaakt, de 10 mm slangpilaar was niet van pvc, maar van eheim, wat dus geen pvc zal zijn hdpe denk ik....

Plakt niet hard genoeg zeg maar...beetje druk en het zit al los!

Ik ben er nu al wel achter dat DIY voor mij niet geschikt is (wel leuk)
Als ik alles optel aan lijm en aceton en fittingen e.d. Kom ik rond de 30 euro uit.
Voor 5 euro meer heb je dat ding van sera.....ik zeg het alleen maar!

Ik ga nu ipv die slangpilaar een Gardena slangkoppeling proberen, die heb ik nog liggen...vingers gekruist!
 
Nou erg spannend is het niet. Maar je kan wel zien wat er in je reactor gebeurt,of ze idd genoeg oplossen en of er geen vuil of alg in blijft zitten.

Succes met bouwen.
 
eric79 zei:
Jurgend71 zei:
ik heb gewoon een stuk pvc buis van 25cm en 5 cm diameter genomen
u kunt dit perfect zelf maken..
heb een Ca. 25� betaald voor alles.. :)
deze heb ik gemaakt..
zelf maken reactor

ik heb alles in een zelfbouwmarkt gehaald zoals bv. de gamma, hubo, etc...

morgen sluit ik hem aan.. :)


Het is nu overmorgen! ;-)

of is dat te snel? hoe bevalt het?

De reactor doet het super.. :thumbs:
1ste dag had ik na 6u draaien al assimilatie.. bijna alle planten waren met parels.. heb de CO� dan wat teruggeschroefd
morgen (zaterdag) ga ik me water testen en kijken of de ph gezakt is.. ik had zonder CO� een 7.5ph op KH 6...
normaal heb ik met CO� 6.5ph en kh6
keb toch zo'n goeie week zonder CO� gezeten en men planten zagen toch af.. ben blij dat dit terug in orde is :daisy:

ik heb deze koppelingen van gardena genomen, kun je inschroeven + lijmen en een rubber afdichting ertussen..
rzDKauFFTQ0oUIWcaCcKFgQqBbiuea1P.jpeg


veel sucses met de bouw eric.. :thumbs:
 
en nadat ik gewinkeld heb, op internet besteld heb, lopen zoeken en meer...

heb ik dit allemaal op de kop getikt.....

828413eric79_0_82_img_0458.jpg


en na wat geknutsel is dit het eindresultaat:

641458eric79_0_82_img_0459.jpg


nog even testen op waterdichtheid, altijd spannend, en als het niet lekt installeren!

vraag me wel af wat aceton (dat zal snel vervliegen) en de harde pvc lijm voor effect heeft als het dadelijk aangesloten zit.
in de pijp zit wel nog wat restjes pvc lijm. schadelijk? ik ga het sowieso laten weken in een emmertje....

al met al, viel niet tegen!
 
eric79 zei:
en nadat ik gewinkeld heb, op internet besteld heb, lopen zoeken en meer...

heb ik dit allemaal op de kop getikt.....

828413eric79_0_82_img_0458.jpg


en na wat geknutsel is dit het eindresultaat:

641458eric79_0_82_img_0459.jpg


nog even testen op waterdichtheid, altijd spannend, en als het niet lekt installeren!

vraag me wel af wat aceton (dat zal snel vervliegen) en de harde pvc lijm voor effect heeft als het dadelijk aangesloten zit.
in de pijp zit wel nog wat restjes pvc lijm. schadelijk? ik ga het sowieso laten weken in een emmertje....

al met al, viel niet tegen!

en hoe is het gegaan? bij mij loopt ie goed.. perfect zelfs :)
ph staat op 6,6.. is gelukt dus.. had eerst wat co� teveel KH is 7.. nu wat fijner afgesteld en ga vrijdag opnieuw testen..
 
Door een luxe probleem nog niet aangesloten.....heb net een andere topic geopend daarover.
Ik heb een jbl 1501 vandaag opgehaald, dus er moet meer gebeuren!

Wel getest, .... Hij lekt niet!!!
 

Terug
Bovenaan