Wat is er nieuw

De Rio 400 van Mark.K

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mark.K
  • Startdatum Startdatum
M

Mark.K

Guest
Hey allemaal,

Hierbij een klein logboekje over mijn aquarium verleden.
En uiteraard de toekomst 😀

Even een stukje voorgeschiedenis, en een LINKJE
naar het oude topic van de Rio 125.

Het is allemaal lang geleden begonnen als +/- 10 jarig ventje. Ik had een klein aquarium waar wat guppen in zaten.
15 jaar later begint het toch weer enorm te kriebelen. Daarvoor natuurlijk ook al, maar door tijdgebrek en andere oorzaken is het er nooit van gekomen. Na lang lezen op diverse fora's en website's, de stap gemaakt om te starten met een Juwel Rio 125.

De Juwel Rio 125. Een gezelschaps bak met allerlei soorten vissen erin. Betere foto's heb ik helaas niet.
BH9xV54FrzhCENk9_wIABk5cxm0Ath9D.jpeg

Na dat we toch eigenlijk wel een wat grote bak wilde hebben en andere soorten vissen, zijn we op zoek gegaan en kwamen we op een Juwel Panorama van 120cm.

Foto-RJIX7ZYP.jpg

Van de kast van deze 120cm zijn zo goed als alle panelen vervangen, inclusief het boven blad.
Helaas konden we niet lang van dit aquarium genieten, want ondanks diverse tests... Bleek na 2 a 3 maanden de bak lek te zijn.

Toen moesten we toch op heel korte termein een beslissing gaan nemen...
Of stoppen met de hobby... Of een ander aquarium kopen...
De keus was toch eigenlijk vrij simpel, dus op zoek gegaan naar een ander aquarium.
Keuze is gevallen voor een Juwel Rio 400. Zo gezegt zo gedaan

Wat electra en meet geneuzel

Toen kwam het lastigste, een lek aquarium verplaatsen zonder dat de vissen onnodig veel stress hebben.

Na het inrichten, indraaien enz. staat eindelijk de Juwel Rio 400 op z'n plaats.

M'n vriendin wil ook graag een beetje kleur in de bak. En ik vind een biotoop juist wel mooi.
Dus we moeten een middenweg gaan vinden 😛

M.b.t. de afmetingen zijn we tevreden. Alleen de inrichting totaal niet 🙄

to be continued

Gr. Mark

Inmiddels is er alweer een tijd overheen gegaan. En is er een hoop veranderd.
Het visbestand is een beetje slordig geworden. 😳 Dus ga uitzoeken wat er nu exact in de bak zwemt.
Zodra het bestand bekend is, zal dit hier ook plaatsen.

De afgelopen tijd zijn er een aantal dingen veranderd.

Er zijn een aantal nieuwe dingen aangeschaft om de inrichting, kast, verlichting e.d. aan te passen.
Wat is er inmiddels extra aangeschaft:

- LED verlichting
- Meer grote en kleine stenen
- extra planten
- materiaal om een teras te maken
- Airflow 2
- extra bruisstenen
- Isolatie materaal
- Tempex platen
- Hout
- Verlichting, electra e.d. voor in de kast

Uiteraard volgen de foto's nog. 😀

Gr. Mark

Hierbij de foto's 😛

Begonnen om een "electra paneel" te maken. Hij is nog helemaal niet naar m'n zin, maar het begin is er. :koud:

De kast van het aquarium is zwart. En de spullen die ik heb, wit. Dus die moeten ook zwart :stars:

720.jpg

360.jpg

Zoals eerder aangegeven, is hij niet naar m'n zin, dus ga binnenkort een nieuwe maken 🙄
Dit is het paneel zoals deze nu is:

360.jpg

Een bak gemaakt, om het geluids niveau van de luchtpomp naar benenden te brengen. En moet zeggen, het werkt beter dan verwacht! :thumbs:
360.jpg

Toen was de LED verlichting aan de beurt :juggle:

De controller:
360.jpg

De LED strips in de kleppen gemaakt.
360.jpg

De strips en de controller testen :thumbs:
360.jpg

De nacht verlichting, met nog een zowat lege bak :sorry:
360.jpg

Toen was de inrichting aan de beurt. Deze is ook nog lang niet naar m'n zin, maar er is weer een begin en voldoende schuilplaatsen voor de vissen :thumbs:
De bak met tijdelijke inrichting en schemer licht
360.jpg

Gr. Mark

Eindelijk de tijd gevonden om even met de LED controller te "spelen" en een schema in elkaar te zetten.
Het is nog niet helemaal naar m'n zin 🙄 , maar voor nu is het schema even goed. 😀
De video is 256x versneld 🙄

[video]https://www.youtube.com/watch?v=03IfB0NLl0k[/video]

Gr. Mark

Heel mooie bak, en ook prachtige vissen ook mooie kleur combinaties.

Zijn het echte planten of van plastic?

Apisto zei:

(Helaas) zijn de planten nep. Ik heb het met echte planten geprobeerd, maar die hielden het niet. Of ze warden opgevreten.
Ik wil me nog eens gaan verdiepen in de planten soorten die cichliden wel overleven 🙄
Maar heb eerst nog wat andere plannen op de planning staan 😉

Grootste kans heb je waarschijnlijk met iets als Anubias en javavaren

Mascha&Ivo zei:
Grootste kans heb je waarschijnlijk met iets als Anubias en javavaren

Anubias heb ik erin gehad. Maar de vissen trokken de plant uit de bodem en vraten hem op :koud:

javavaren heb ik nog niet geprobeerd.

De Anubias kun je met visdraad oom op hout of stenen binden en dan is dat opgelost denk ik. Dat is met de Javavaren net zo dus.
Echte planten zijn beter en staan ook mooier vind ik persoonlijk. Een Echinodorus Bleheri maakt ook behoorlijke wortels aan en die hebben ze ook niet zomaar uit de bodem denk ik.

mooi aquaruim zeg en goed bezig hoor met inrichten en super mooie vissen

Echte planten geven een natuurlijker uitzicht, maar ik snap ook wel dat elke keer je een fortuin aan planten uitgeeft en ze daarna opgegeten worden je niet echt wilt verdergaan met echte planten.

Planten hebben dan ook wat verzorging nodig als je ze in top conditie wilt, denk maar aan Co2 en dergelijke allemaal niet goedkoop om het even uit te proberen.

Apisto zei:
Echte planten geven een natuurlijker uitzicht
als je vissen planten uitgraven en opvreten moet je eens nagaan of het wel zo 'natuurlijk' is om planten te hebben...
talloze habitats zonder enige plant...
niks natuurlijk aan in zo'n geval...

Daar ben ik het mee eens daarom :
Apisto zei:
maar ik snap ook wel dat elke keer je een fortuin aan planten uitgeeft en ze daarna opgegeten worden je niet echt wilt verdergaan met echte planten.

En er zijn zeker biotopen zonder planten, veel zelfs.
Maar omdat ik planten zag staan,veronderstelde ik dat er planten in de bak hoorde.

Apisto zei:
En er zijn zeker biotopen zonder planten, veel zelfs.
Maar omdat ik planten zag staan,veronderstelde ik dat er planten in de bak hoorde.

Het hoeft inderdaad niet perse. Maar ik heb ze nu vooral om een beetje kleur in de bak te krijgen 🙄
Ik heb goede connecties met een waterplanten importeur, en die hebben ook verstand van vissen :thumbs: Dus binnenkort maar eens een bakkie gaan doen en eens overleggen 😀

En meteen maar even een hele kleine mini update
Vanavond even bezig geweest om de aquarium kast op te ruimen, want die was een zooitje
Meteen de (led) verlichting erin gemaakt, die op beweging aangaat

360.jpg

Tevens de aansluitingen in orde gemaakt, voor het (kweek)extra bakje voor het geval dat deze nodig is.

360.jpg

Misschien als ik straks nog tijd en zin heb, ga ik nog wat "klussen" aan en om het aquarium 🙄

Gr. Mark

Vallisneria - met name V. gigantea - wil vaak ook nog wel lukken. En je bak is er groot genoeg voor.

Bedankt voor de reacties! :thumbs:

Helaas een kleine tegenslag gehad met betrekking tot de LED verlichting... 😡
De voeding bleek niet zwaar genoeg te zijn, waardoor de lichten gingen flikkeren
Met als resultaat:
360.jpg

Gelukkig is er een nieuwe voeding besteld. En is het dus wachten tot deze geleverd word.
to be continued... 🙄

Apisto zei:
Echte planten geven een natuurlijker uitzicht, maar ik snap ook wel dat elke keer je een fortuin aan planten uitgeeft en ze daarna opgegeten worden je niet echt wilt verdergaan met echte planten.
Planten hebben dan ook wat verzorging nodig als je ze in top conditie wilt, denk maar aan Co2 en dergelijke allemaal niet goedkoop om het even uit te proberen.

Zoals eerder vermeld, heb ik hier en daar connecties. Dus ben even een bakkie wezen doen. 🙄
Dus heb ik besloten aan de hand van jullie reacties, om toch een experiment met echte planten te gaan doen. 😀
Ik heb doorgegeven dat ik in ieder geval de volgende planten wil hebben:
- Anubias Barteri Var. Nana
- javavaren
- Echinodorus Bleheri
- Vallisneria V. gigantean

En mogelijk worden het er nog meer aan de hand van wat advies van de importeur. Of uiteraard van jullie 😀

Ook wil ik de inrichting wat meer "de lucht" in hebben. alleen weet ik nog niet hoe.

Dus als iemand tips heeft?? :thumbs:

Ook ben ik bezig geweest met wat ontwerpen te maken om de electronica in de kast netjes te maken.
En ben ondertussen ook wat spullen hiervoor aan het verzamelen.
Het idee is nog steeds niet af. :koud: Dus alle tips zijn welkom
Alvast een voorproefje van wat spullen die ik (denk ik) ga gebruiken bij het kleine elektro projectje

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Tevens ben ik in contact gekomen met iemand die (zoals ook vele mensen hier op het forum) handig/bezig enz. zijn met aquarium computers.
Op korte termijn zal ik hiervoor spullen gaan bestellen. En kan dat project ook van start gaan. Op dit moment meet ik alle waardes los. Het is de bedoeling om dit zoveel mogelijk (continu) te gaan doen met de computer.

Al met al... to be continued... 🙄

Gr. Mark

De rest van de spullen erbij gekocht en gezocht. Nog de laatste dingetjes uitdenken en bij elkaar zoeken. Dan kan dit projectje ook beginnen.

360.jpg

De planten komen naar alle waarschijnlijkheid dit weekend. Dus dan kunnen we daar ook mee aan de slag 😀

Vandaag heb ik de plantjes ontvangen. 😀 Deze staan nu even te "weken". Dus vanavond of morgen kan ik er mee aan de slag :thumbs:

360.jpg

Hoeveel watt was die uit gefikte voeding? en voltage?
Heb je niets aan een PC voeding, 500 watt?

@Bertus: de oude weet ik niet precies. De nieuwe voiding is 12 volt, 15 ampere. De oude dacht ik 8.
Heb diverse tests gedaan met de nieuwe. En tot nu toe werkt alles naar behoren.

Het is alweer een tijdje terug 😛 dus een kleine update. 😀

Nieuwe voeding voor de LED's is binnen en alles meteen maar netjes aangesloten.
540.jpg

Stekker verbinding gemaakt voor de LED's, zodat alles gemakkelijk los te halen is. En het scheelt behoorlijk wat draden op de controller 🙄
540.jpg

540.jpg

540.jpg

Aangezien ik langzaam aan weer over ga naar echte planten, zal er toch ook weer CO2 in de bak moeten.
Dus maar weer even een bio setje in elkaar gezet als tijdelijke oplossing. 🙄

540.jpg

540.jpg

Volgende stap is om de gehele inrichting op schop te nemen :thumbs:

Gr. Mark

Inmiddels is alle elektra weggewerkt en is er weer ruimte in de kast 😛
Ik denk dat mijn bio-co2 setje daar komt te staan. En mogelijk in de toekomst een "echte" co2 set 🙄

De stopcontacten en schakelaars waren wit. Maar dat vond ik geen gezicht. Dus zwart gemaakt.
360.jpg

De opbouw:
360.jpg

Bekabeling in orde maken.
360.jpg

Nu alleen nog afwerken, en dan is die klaar. Mits er nog meer apparatuur bij komt uiteraard 🙄
360.jpg

Gr. Mark

Goed bezig Mark! Denk dat ik in de nabije toekomst ook maar eens je voorbeeld ga volgen want ik irriteer me ook mateloos aan alle losse snoeren, kabels en controllers. Jouw idee om de wandcontactdozen schakelbaar te maken met wipschakelaars vind ik echt heel ingenieus. Dat ga ik zeker overnemen.

Bedankt voor de reacties!

@Geert80: Altijd leuk om te horen! 😀
Maar let wel op welke stopcontacten je neemt i.v.m. de schakeling ervan :thumbs:

Gr. Mark

Het is alweer even geleden dat er een update is geweest, maar ik heb niet stil gezeten.
Zoals eerder vermeld, wilde ik alle nep planten e.d. eruit hebben.

Dus na de laatste lichting, weer nieuwe planten erbij.
360.jpg

360.jpg

Creatief zijn voor het kweek bakje
360.jpg

Het kweek bakje ingericht met wat planten. Kunnen ze daar groeien en "sterk" worden.
360.jpg

Toen kwam de "grote" verbouwing. De inrichting moest op de schop.
360.jpg

Nieuw grond om de bodem op de hogen i.v.m. de planten. Pfff wat een klus om dat schoon te krijgen.
360.jpg

En dit is hoe de bak er op dit moment bij staat. Alles lekker laten groeien.
En ja, die vlek op de achterwant... tja, grote platen ervoor en hopen dat het dan zo min mogelijk opvalt 😉

Excuses voor de slechte foto's!! 🙄

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Gr. Mark

Mark.K zei:
Apisto zei:

(Helaas) zijn de planten nep. Ik heb het met echte planten geprobeerd, maar die hielden het niet. Of ze warden opgevreten.
Ik wil me nog eens gaan verdiepen in de planten soorten die cichliden wel overleven 🙄
Maar heb eerst nog wat andere plannen op de planning staan 😉

Ik had ook een tijdje namaakplanten bij mijn malawi's maar die werden ook opgegeten. :chef:

Netjes hoor mooie verlichting en vissen.

is lavasteen niet gevaarlijk voor de vissen? had eerder zoiets gehoord dat het ze kan beschadigen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan