Heb je niet gewoon een tijdschakelaar op je aquarium staan dan? Het is namelijk wel belangrijk regelmaat in je verlichtings duur te vinden 🙂 Voor jouw aquarium zou ik zeggen zo tussen de 10 en 12 uur per dag.
Doe je bijvoorbeeld de ene dag wel je verlichting aan en dan vervolgesn weer 2 dagen niet dan kan ik me voorstellen dat je planten het op een gegeven moment niet goed doen.
Dus mocht je geen tijdschakelaar hebben dan zou ik deze wel aangraden.
Voegde je voor de planten ook iets van voeding toe of helemaal niet?
Cichlides zijn inderdaad niet echt een goed idee als je ook al corydorassen hebt en vooral niet in een 80cm aquarium 🙂 Als de cichlides namelijk een nestje krijgen (wat bij veel soorten vrij snel kan gaan) dan worden de corydorassen vaak aangevallen omdat deze door het territorium van de cichlides zwemmen. Geeft voor zowel de corydorassen als voor de cichlides veel stress en dit moet je zien te voorkomen. Door veel stress kunnen je vissen ook weer ens ziek worden dus ook iets wat je niet wil 🙂
Botia's eten op zijn tijd wel eens een slakje maar denk niet dat ze een hele slaken populatie uitroeien. Heb je veel last van slakken dan anders kan dit een andere oorzaak hebben. Een paar slakjes in je aquarium kan namelijk geen kwaad deze ruimen planten afval enzo op wat alleen maar positief is. Mocht je nu ontzettend veel slakken hebben dan kan het bijvoorbeeld zijn dat je teveel voert. Dit is in ieder geval 1 van de zovele oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je veel slakken hebt. Dan kun je beter eens een schijfje komkommer in het aquarium doen (met een lepeltje er door heen gestoken anders blijft het drijven) en dan zo proberen de slakken uit te vangen. De slakken zullen op de komkommer af komen en hier van gaan eten. Zitten er een aantal slakken op de komkommer dan pak je deze uit het aquarium en haal je de slakken er af en zo ga je door tot je ze bijna allemaal gehad hebt 🙂
Je kan ook diepvriesvoer kopen is net zo goed en minder kans op ziektes. vaak ook iets goedkoper want ik betaal voor een blister diepvries voer ongeveer 4 euro en kan ik zeker 2 maanden mee doen met levend voer vaak maar 2 dagen en is bijna 2 euro voor een zakje. Afwisselend voeren is ook aan te raden. Zo krijgen je vissen alles wat ze nodig hebben binnen dus bijvoorbeeld de ene dag witte mug en de dag erop daphnia en dan weer artemia. dan kun je ze als bij voer nog wel iets van vlokken of granulaat geven. Ik geef mijn vissen artemia, daphnia, witte en zwarte muggen larven, mysis en heel soms runderhart, vlokken, granulaat en gevriesdroogde muggenlarven. Voor de corydorassen had ik speciale tabletjes met vlees suplementen van hikari. Hier waren ze echt verzot op. Sommige mensen voeren corydorassen algen tabletjes maar corydorassen deze zijn niet geschikt. Het kan gebruikt worden als bij voer maar ik raad aan voornamelijk tabletjes te voeren met vlees suplementen erin omdat ze dit echt nodig hebben.
Met jouw bestand zou ik het bij de wat kleinere soorten voer houden dus dan kun je bijvoorbeeld heel goed de artemia, daphnia, muggenlarven (ook rood) geven.
Hoop dat je er iets aan hebt 🙂